experimenteren met buizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

TubeHead

Re: experimenteren met buizen

Bericht door TubeHead »

Yes you can ! :lol:

Hier nog een schakeling met buizen voor 60volt ongeveer.

http://www.circuitsonline.net/schakelin ... uizen.html
Guido Tent
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Guido Tent »

Bart0l0meus schreef:
Ik heb net de trafo even doorgemeten en ik meet het volgende :shock:

6,5V gloeispanning. (die 0,2V teveel maken niet uit toch?)
en met die 27V+27V=54V kan ik met een spannings-verdubbelaar/driedubbelaar mooi 100/150V maken!

Wat denken jullie?
Doen ! met een klein weerstandje in serie met de gloeidraad wel even die 0,2V er weer afhalen; Teveel gloeispanning is niet zo goed voor de levensduur (alhoewel het wel binnen spec is houd ik me altijd streng aan de 6,3V)

Wellicht een optie; Trafo terugwikkelen, dit soort trafo's zijn vaak 0,2 a 0,3V per winding

succes
Laatst gewijzigd door Guido Tent op zo 07 mar 2010, 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Guido Tent
Ook commercieel actief
Contacteer:

TubeHead schreef:

leuk artikel, inderdaad, de 86 werkt wel beter op lagere spanningen, maar ik zou de distroie van die schakeling toch wel eens willen meten......

Wat me opvalt op dit forum in deze thread: Iemand vraagt om een hamer, en iedereen is behulpzaam, maar raad een schroevendraaier of cirkelzaag aan. Even specifiek: Er wordt hulp gevraagd over toepassing van een aantal penthodes. De adviezen zijn om trodes te kopen. Een penthode kun je schakelen als triode ! Wel, worden er voor een appel en een ei enkele triodes gekocht, komt de hoogspanning in beeld. Er wordt gevraagd of het met een 50V trafo kan, en mensen adviseren andere trafo's of smps'en.

Money can buy anything, maar de uitdaging, en het leerzame zit hem in het te doen met wat je hebt; met een beetje creativiteit ......
Guido Tent
Ook commercieel actief
Contacteer:

Guido Tent schreef:
TubeHead schreef:

leuk artikel, inderdaad, de 86 werkt wel beter op lagere spanningen, maar ik zou de distroie van die schakeling toch wel eens willen meten......

Wat me opvalt op dit forum in deze thread: Iemand vraagt om een hamer, en iedereen is behulpzaam, maar raad een schroevendraaier of cirkelzaag aan. Even specifiek: Er wordt hulp gevraagd over toepassing van een aantal penthodes. De adviezen zijn om trodes te kopen. Een penthode kun je schakelen als triode ! Wel, dan worden er voor een appel en een ei enkele triodes gekocht, komt de hoogspanning in beeld. Er wordt gevraagd of het met een 50V trafo kan, en mensen adviseren andere trafo's of smps'en.

Money can buy anything, maar de uitdaging, en het leerzame zit hem in het te doen met wat je hebt; met een beetje creativiteit ......
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De trafo van de TS heeft zelfs 4 wikkelingen van 27V. Daar kun je dus 108V AC mee maken. Wanneer je dat gelijkricht kom je al op ruim 140VDC. Je kunt de stappen zelfs gebruiken om te experimenteren met verschillende voedingsspanningen.
Veel stroom hebben die buisjes niet nodig, dus dat moet prima werken.

Wanneer je aan het experimenteren bent moet je inderdaad niet teveel gaan investeren, maar als je je toch op het audio gebied wilt begeven, gebruik dan ook buisjes die in een audiocircuit toegepast kunnen worden. Die oude radiobuisjes zijn leuk om mee te spelen, maar je maakt er geen fraaie buizenbuffer of lijntrap mee.

Ben benieuwd wat je nu aan het bouwen bent, en of je al signaal door je buisjes hebt gehad. Maak die gloeispanning inderdaad gewoon met een paar weerstanden gelijk aan 6,3V, dan gaan je buizen langer mee.
Heb je die 6,3V gemeten terwijl je de buis liet gloeien of was het de open klemspanning? In dat geval heb je kans dat door de stroom die de gloeidraad van de buis trekt, de spanning keurig inzakt naar 6,3V.
Bart0l0meus

Bericht door Bart0l0meus »

Guido Tent schreef:
Doen ! met een klein weerstandje in serie met de gloeidraad wel even die 0,2V er weer afhalen; Teveel gloeispanning is niet zo goed voor de levensduur (alhoewel het wel binnen spec is houd ik me altijd streng aan de 6,3V)

Wellicht een optie; Trafo terugwikkelen, dit soort trafo's zijn vaak 0,2 a 0,3V per winding

succes
terugwikkelen wordt moeilijk met zulke trafo, maar ik heb ze inderdaad onbelast gemeten dus met een beetje geluk zakt de spanning in tot 6,3V! en anders gewoon een klein weerstandje!
Guido Tent schreef:

Wat me opvalt op dit forum in deze thread: Iemand vraagt om een hamer, en iedereen is behulpzaam, maar raad een schroevendraaier of cirkelzaag aan. Even specifiek: Er wordt hulp gevraagd over toepassing van een aantal penthodes. De adviezen zijn om trodes te kopen. Een penthode kun je schakelen als triode ! Wel, worden er voor een appel en een ei enkele triodes gekocht, komt de hoogspanning in beeld. Er wordt gevraagd of het met een 50V trafo kan, en mensen adviseren andere trafo's of smps'en.

Distroie, is dat hetzelfde als distortion? :o
En daar moet ik Guido inderdaad gelijk in geven, al was het misschien inderdaad de beste keus om triodes te kopen, het verschil tussen de triode en penthode is mij nog niet duidelijk.
RobertD schreef:
De trafo van de TS heeft zelfs 4 wikkelingen van 27V. Daar kun je dus 108V AC mee maken. Wanneer je dat gelijkricht kom je al op ruim 140VDC. Je kunt de stappen zelfs gebruiken om te experimenteren met verschillende voedingsspanningen.
Veel stroom hebben die buisjes niet nodig, dus dat moet prima werken.

Wanneer je aan het experimenteren bent moet je inderdaad niet teveel gaan investeren, maar als je je toch op het audio gebied wilt begeven, gebruik dan ook buisjes die in een audiocircuit toegepast kunnen worden. Die oude radiobuisjes zijn leuk om mee te spelen, maar je maakt er geen fraaie buizenbuffer of lijntrap mee.

Ben benieuwd wat je nu aan het bouwen bent, en of je al signaal door je buisjes hebt gehad. Maak die gloeispanning inderdaad gewoon met een paar weerstanden gelijk aan 6,3V, dan gaan je buizen langer mee.
Heb je die 6,3V gemeten terwijl je de buis liet gloeien of was het de open klemspanning? In dat geval heb je kans dat door de stroom die de gloeidraad van de buis trekt, de spanning keurig inzakt naar 6,3V.
Dat is nog een beter idee Robert, dan hoef ik geen spanningverdubbelaar te gebruiken, scheelt weer componenten, en met 150V moet ik toch wel een leuke schakeling kunnen bouwen!

Op dit moment ben ik de schakeling aant uitrekenen zodra het schema klaar is zal ik hem posten!

Ik heb trouwens nog gelijkrichtbuisjes liggen, misschien wel leuk om die ook te gebruiken! (6AL5)

iemand trouwens bekend met MKX condensatoren? http://www.samenkopen.net/action_product/393079/723520
Nog beter als MKP?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Bart0l0meus schreef:
iemand trouwens bekend met MKX condensatoren? http://www.samenkopen.net/action_product/393079/723520
Nog beter als MKP?
Hetzelfde. Bij mijn weten is MPX slechts een andere aanduiding voor gemetaliseerde polypropyleenfilm (MKP) condensatoren, waarbij X een verwijzing is naar een veiligheidsklasse (brandbaarheid).
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Let er wel op dat deze condensatoren minimaal de volle voedingsspanning kunnen verdragen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Guido Tent schreef:
TubeHead schreef:

Het zijn enkel wat suggesties natuurlijk. :) Voor 25 euro voor een wel geschikte universele voeding (waar je dus nagenoeg alle buizen op aan kunt sluiten) is wel zo handig. Creatief zijn kun je daarna gaan doen, dat vraagt namelijk wel weer een aantal compromissen (=inzicht).
Persoonlijk vind ik dat nog geen geld. Voor mijn studie heb ik wel duurdere dingen moeten aanschaffen (50 euro en hoger).

Overigens is eerst een triode en dan een penthode niet vreemd. Ik ken heel wat theorie boeken die ook in die volgorde buizen types behandelen.
Daarnaast zei Bart0l0meus zelf
We hebben echter alleen geleerd hoe met triodes te werken en niet hoe met penthodes.
Persoonlijk zou ik dus lekker bij de triode beginnen en daarvoor gewoon een goede voeding maken die zo 250-300V heeft. (leer je gelijk met hoge spanningen werken)
Nogmaals daar zijn trafo's voor die voor 10-20 euro te koop zijn. Paar simpele elco's, eventueel smoorspoeltje (bij baco goedkoop te krijgen) en klaar ben je :)

Is eenmaal de triode duidelijk, dan is de stap naar penthode ook niet zo groot meer :)
Bart0l0meus

Het eerste ontwerpje wat ik gemaakt heb.
Ik zie inderdaad dat de voedingspanning wel een grote invloed heeft op de werking!
Hij versterkt ook niet helemaal lineair maargoed, daar moet ik eerst men voeding voor pimpen naar +-250V
De gain die ik bereken heb is 10,6 hij is echter 14, maar dit had ik ook wel verwacht, het model klopt namelijk niet helemaal met de datasheet.
Dit is denk ik het eerste experiment wat ik ga opbouwen!
En nu even de buisjes bij de buren ophalen :D
Bijlagen
design1.png
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Waarom twee kathodeweerstanden waarvan één met een ontkoppel-C erachter??
Bart0l0meus

Miniwatt schreef:
Waarom twee kathodeweerstanden waarvan één met een ontkoppel-C erachter??
Om de gain en de vervorming binnen beperken te houden!
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Leuk, zo'n frisse benadering 8) Meestal wordt die C dan gewoon weggelaten -geloof ik.
Guido Tent
Ook commercieel actief
Contacteer:

Hoi allemaal,

Een penthode als triode geschakeld gedraagt zich als een triode, daar kun je prima mee starten.

Doe jezelf een lol en maak met de 104Vac een dubbelaar, of verdrievoudiger Dan zit je ruim in je jas, en kun je ook wat spannig weggooien in je spanningsregelaar. Een aardig startpunt is deze:

http://www.elecfree.com/electronic/wp-c ... /reg21.gif

Zorg voor afdoende koeling van T1, het zal wel loslopen als je slechts enkele mA verbruikt, met de ECC83.

11 k-ohm in de anode van een 83 is wat laag, maar dat had je zelf ook al opgemerkt. Vandaar al die suggesties voor een hogere voedingsspanning :D

Wat condensatoren betreft: Begin met wat je in je knutsel vorraad hebt liggen, zorg eeerst voor een technisch goed werkende schakeling, ga daarna aan de slag met componentkwaliteit.

succes weer !
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bart0l0meus de spanning voor de gloeidraad hoef je in multisim niet mee te nemen.
Zonder functioneert hij ook. Sterker nog, de pinnen zijn niet eens in de spice model opgenomen :D

Ik simuleer eigenlijk veel buizen schakelingen met multisim.
Gaat heel erg goed!

Voor de voedingspanning kun je beter VCC gebruiken. Scheelt weer aansluiten :).
C1, R4 en R5 hebben opzich qua simulatie ook niet veel waarde. Je kunt ze mee nemen voor de compleetheid, maar veel verschil zie je niet.

Mocht je meer multisim vragen hebben, gooi ze maar neer :P
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Puur uit ervaring gesproken zie ik altijd een veel kleinere waarde voor R4, meestal 1 of 2kOhm.
R4 mag veel groter, 100k. Dit is de ingangsimpedantie van je versterkertrap, 10k is daar echt te laag.

R2 moet de uitgang voor gelijkstroom naar nul volt trekken. Wanneer je daar een iets kleinere waarde gebruikt krijg je minder snel DC aan de uitgang.
Beeld je even in dat die R2 oneindig groot is, dan krijg je de bijna volledige voedingsspanning op de ingang van de volgende trap wanneer je de buizentrap inschakelt. De condensator gaat zich dan opladen via de ingang van de volgende trap.
Ik heb nauwelijks ervaring met simulatie software (dat hadden we 20 jaar geleden op de HTS niet), maar het inschakelen is vast ook wel te simuleren.

Wat komt er uit de simulatie wanneer je R6 nul maakt?

Wat betekent een THD uitgedrukt in dB? Ik ken deze weergave niet, ben gewend aan %. Kun je die ook weergeven? Dat vind ik wel interessant om te meten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Praktisch gezien moet/kun je die componenten wel gebruiken inderdaad.
Wellicht was ik daar niet helemaal duidelijk in.

Vervorming kun je in dB's weergeven of in procenten. Deze kun je omrekenen (google maar eens).
Overigens doet multisim soms een beetje raar met bepaalde dingen waardoor THD niet altijd goed klopt.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Guido Tent schreef:
Hoi allemaal,

Een penthode als triode geschakeld gedraagt zich als een triode, daar kun je prima mee starten.

Doe jezelf een lol en maak met de 104Vac een dubbelaar, of verdrievoudiger Dan zit je ruim in je jas, en kun je ook wat spannig weggooien in je spanningsregelaar. Een aardig startpunt is deze:

http://www.elecfree.com/electronic/wp-c ... /reg21.gif

Zorg voor afdoende koeling van T1, het zal wel loslopen als je slechts enkele mA verbruikt, met de ECC83.

11 k-ohm in de anode van een 83 is wat laag, maar dat had je zelf ook al opgemerkt. Vandaar al die suggesties voor een hogere voedingsspanning :D

Wat condensatoren betreft: Begin met wat je in je knutsel vorraad hebt liggen, zorg eeerst voor een technisch goed werkende schakeling, ga daarna aan de slag met componentkwaliteit.

succes weer !
Forumlid Ray5150 heeft een printje ontworpen voor die voedingsschakeling. Kun je misschien wel bij hem bestellen.
Bart0l0meus

Zo, gister nog wat gerekend en vandaag alles een beetje proberen op te bouwen.
Ik mis alleen nog de hoogspanningselco`s voor de spanningsverdubbelaar, maar die ga ik morgen proberen te bemachtigen!
Alvast een voorproefje van de schakeling en de opbouwen van de componenten (zonder spanningsverdubbelaar)
Wat ik verder erg opmerkelijk vond was dat toen ik alles uitgerekend had en ter controle mijn berekende waarde in multisim invoerde, alles exact klopt zoals de Ia, Vp, Gain etc.
Bijlagen
design2.png
DSC00689.JPG
DSC00691.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuke testopstelling, ik ben heel benieuwd naar je meetresultaten.

Wat voor voedingsspanning ga je nu gebruiken om te testen?

Rechtsboven op de print zie ik volgens mij wat diodes. Heb je daarmee een gelijkrichter voor de gloeivoeding gebouwd?
Die moet je dan ook even afvlakken met een dikke elco, anders meet je straks vooral brom denk ik.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Leuk :)

Mooi heh, Spice programma's!?!
Zo kun je aaaaaavonden lang knus achter de pc heel wat onderzoek doen naar dingen :P
Mooiste blijft wel er direct een praktische schakeling ernaast hebben. Praktisch gezien wil er soms wat verschil in zitten (meestal niet heel erg veel).

@ RobertD
Gloeispanning hoeft niet gelijkgericht, mag ook wissel. Merk je in feite niet veel van.
Bart0l0meus

RobertD schreef:
Leuke testopstelling, ik ben heel benieuwd naar je meetresultaten.

Wat voor voedingsspanning ga je nu gebruiken om te testen?

Rechtsboven op de print zie ik volgens mij wat diodes. Heb je daarmee een gelijkrichter voor de gloeivoeding gebouwd?
Die moet je dan ook even afvlakken met een dikke elco, anders meet je straks vooral brom denk ik.
Ik ga 300V gebruiken ongeveer, ofja, 108VAC verdubbeld dus: 216VAC en gelijkgericht wordt dit: 305VDC!
Maar uiteindelijk wil ik die voeding van Guido nog bouwen maar daar heb ik de componenten nog de tijd voor op dit moment! :cry:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Spanningsvermenigvuldiger kun je ook zo simuleren in multisim :) 8)
Bart0l0meus

Ik heb vandaag alles opgebouwd en voor het eerst aangezet!
De voedingsspanning bleek uit te komen op 290V, waar waarschijnlijk te maken heeft met het inzakken van de spanning op de trafowindingen en het belasten van de spanningsverdubbelaar.
Al met al een leuke spanning om even wat mee te experimenteren.
De versterking bleek behoorlijk te kloppen, de simulatie gaf namelijk een versterking van 18 aan en die ik gemeten had zat rond de 20.
Ik kon deze echter niet heel goed meten omdat de voeding te instabiel was waardoor het signaal behoorlijk trilde (amplitude modulatie met de wisselspanning op de voeding) met ongeveer 1Vpp zoals op de foto ook te zien is.
Echter wel een succesvolle eerste opbouw, nu alleen op zoek naar een grotere elco`s (op dit moment 3 x 10uF parallel) of misschien de voeding van Guido voor een stabielere voeding!
Bijlagen
IMAG0128.jpg
IMAG0129.jpg
IMAG0120.jpg
Laatst gewijzigd door Bart0l0meus op di 16 mar 2010, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Waarom een zaagtand?
Plaats reactie