Speaker voor in de studeerkamer
Moderator: Beheerdersteam
- Apparition
Speaker voor in de studeerkamer
Voor mijn studeerkamer/studio wil ik speakers gaan ontwerpen. Er zitten alleen wat uitdagingen aan:
-Ze moeten in de hoeken komen, omdat er simpelweg geen ruimte is om ze van de muur af te hangen.
-Ze komen wel op oorhoogte
-Waarschijnlijk worden ze 3 hoekig, om ze mooi in de hoek te kunnen passen en toch on-axis te kunnen luisteren.
-Aan de aangrenzende wanden zal iets van demping moeten komen om reflexies, die er gaan zijn.........te dempen
-Het zou mooi zijn als de speakers niet teveel off-axis afstralen om de reflexies op te wanden te verminderen. (breedbander? Tweeter met Waveguide?)
-Diepgang hoeven ze niet echt te hebben, de plaatsing in de hoek zal al veel helpen het laag wat op te krikken, maar ik neem voornamelijk gitaar en stem op, geen professionele producties. Ik gebruik de studio alleen om ideetjes op te nemen, clicktracks te maken, en eventuele preproducties voordat we de echte studio in gaan. Er gaat dus niks gemixt of gemasterd worden.
-Misschien wel de belangrijkste eis, er moet lang naar geluisterd kunnen worden, dus er moet niet snel moeheid optreden.
Any thoughts?
-Ze moeten in de hoeken komen, omdat er simpelweg geen ruimte is om ze van de muur af te hangen.
-Ze komen wel op oorhoogte
-Waarschijnlijk worden ze 3 hoekig, om ze mooi in de hoek te kunnen passen en toch on-axis te kunnen luisteren.
-Aan de aangrenzende wanden zal iets van demping moeten komen om reflexies, die er gaan zijn.........te dempen
-Het zou mooi zijn als de speakers niet teveel off-axis afstralen om de reflexies op te wanden te verminderen. (breedbander? Tweeter met Waveguide?)
-Diepgang hoeven ze niet echt te hebben, de plaatsing in de hoek zal al veel helpen het laag wat op te krikken, maar ik neem voornamelijk gitaar en stem op, geen professionele producties. Ik gebruik de studio alleen om ideetjes op te nemen, clicktracks te maken, en eventuele preproducties voordat we de echte studio in gaan. Er gaat dus niks gemixt of gemasterd worden.
-Misschien wel de belangrijkste eis, er moet lang naar geluisterd kunnen worden, dus er moet niet snel moeheid optreden.
Any thoughts?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Speaker voor in de studeerkamer
Kun je ze niet tegen een wand monteren?
Op die manier kun je nagenoeg een "oneindige wand" creëren.
Gevolg is dat ze lekker bundelen. Zeker met een tweeter met waveguide, bv:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5216
Voor een (near-field) monitor zeker niet verkeerd.
Op die manier kun je nagenoeg een "oneindige wand" creëren.
Gevolg is dat ze lekker bundelen. Zeker met een tweeter met waveguide, bv:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5216
Voor een (near-field) monitor zeker niet verkeerd.
- Apparition
Het wordt lastig om ze tegen 1 wand te plaatsen.
De kamer is daar eigenlijk te klein voor, wanneer je ze aan 1 wand gaat hangen krijg je dan niet looptijd verschillen in de reflecties waardoor het moeilijk filteren wordt?
En daar komt ook nog bij dat wanneer je met zn 2en gitaar aan het spelen bent, je allebei pal voor 1 speaker komt te zitten, of zelfs naast de speaker aan de verkeerde kant.
De kamer is daar eigenlijk te klein voor, wanneer je ze aan 1 wand gaat hangen krijg je dan niet looptijd verschillen in de reflecties waardoor het moeilijk filteren wordt?
En daar komt ook nog bij dat wanneer je met zn 2en gitaar aan het spelen bent, je allebei pal voor 1 speaker komt te zitten, of zelfs naast de speaker aan de verkeerde kant.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Die looptijden krijg je toch ook met "normale" speakers?
Sja, welkom in de wereld van compromissen
Kun je een wand vrij krijgen dan lijkt het me zeker niet ongeschikt voor een kleine kamer.
Welke gitarist voor welke speaker zit lijkt me prima te regelen (monitoren/mixen) en dat probleem blijf je ook houden met een "normale" luidspreker.
Wat Henkjan zegt, een schets is wellicht wat makkelijker. Ik kan me er ook weinig bij voorstellen.
Sja, welkom in de wereld van compromissen
Kun je een wand vrij krijgen dan lijkt het me zeker niet ongeschikt voor een kleine kamer.
Welke gitarist voor welke speaker zit lijkt me prima te regelen (monitoren/mixen) en dat probleem blijf je ook houden met een "normale" luidspreker.
Wat Henkjan zegt, een schets is wellicht wat makkelijker. Ik kan me er ook weinig bij voorstellen.
- Apparition
Ik heb hier even een snelle schets gemaakt met paint.
Het oranje zijn de speaker, die lijn die daar loopt is het bureau.
Daarachter een boekenkast en de deur.
Het grijze in een koof die van vloer tot plafond loopt
Het oranje zijn de speaker, die lijn die daar loopt is het bureau.
Daarachter een boekenkast en de deur.
Het grijze in een koof die van vloer tot plafond loopt
- Bijlagen
-
- schets.JPG (7.5 KiB) 287 keer bekeken
zoiets dus:
als je wat afmetingen hebt, kan ik t wat nauwkeuriger maken
Met een speaker strak in de hoek heb je natuurlijk geen mogelijkheid om wat met de luidsprekers te schuiven en te draaien om een optimaal geluidsbeeld te verkrijgen. Wat dat betreft zijn gewone kleine monitorluidsprekers veel flexibeler. Maar in echte studio's zie je wel vaker dat de luidsprekers in de wand zijn ingebouwd, waarschijnlijk zal daar de nodige zorg zijn besteed aan de optimale afstraling op de luisterplaats.
Wat betreft het dempen van de eerste reflecties; je zou een (denkbeeldige) spiegel op de plaats kunnen zetten waar je de reflecties verwacht. Als je de luidsprekerunits in de spiegel kan zien is demping op die plaats zinvol.
Wat betreft het dempen van de eerste reflecties; je zou een (denkbeeldige) spiegel op de plaats kunnen zetten waar je de reflecties verwacht. Als je de luidsprekerunits in de spiegel kan zien is demping op die plaats zinvol.