Vifa Vertigo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Met heel veel interesse heb ik het topic van Andre gelezen, volgens hem laat de "dre XT" niets heel van de premium 11 en is op werkelijk alle gebieden beter. Vooral de zeer ruimtelijke weergave wordt geprezen. Ook de Premium 22 en 33 zouden niet in de buurt komen...nou dat heeft toch wel mijn interesse gewekt!

De Vifa Premium 11 vindt ik namelijk al een buitengewoon goeie speaker, zeker als je kijkt naar het geld. Nu had ik het idee om een zelfde soort speaker als Andre te bouwen, maar i.p.v. de PL14, de PL18 drivers te gebruiken. Bovendien zou ik de tweeter in het midden willen, en de kast er ongeveer uit willen laten zien als de Scan Speak Vertigo. Ik heb het topic daarom ook maar Vifa Vertigo genoemd!

Aangezien ik weinig verstand heb van filtering, heb ik hulp gevraagd aan jeroen_d , aangezien hij ook Andre zijn "dre XT" gefilterd heeft. Inhoud zou ik hetzelfde willen houden als de Premium 33, eventueel wil ik de kast iets dieper maken. Jeroen_d gaf namelijk aan dat als je hem 30,5cm diep maakt, je dan in de schotten 2 cirkels van 13cm diameter kunt maken. Aan alle kanten heb je dan nog 1,5cm ruimte (ook tussen de cirkels) . Onderin zou ik dan een apart compartiment willen maken voor het filter, ik zit te denken om deze te plaatsen in de voet.

Ik zal via dit topic foto's plaatsen van de bouw, eventuele opmerkingen, tips en reacties zijn van harte welkom! Als bijlage een plaatje van hoe ik het ongeveer in gedachten had...

Groeten, Jeroen
Bijlagen
vifavertigo.jpg
vertigo_d_appolito.jpg
Laatst gewijzigd door JeroenGRT op za 06 mar 2010, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

mooi project!! 8)
ben zeer benieuwd wat dit gaat worden
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ben ook zeer benieuwd! Heb nog een photoshop model van de Vertigo erbij gedaan, uiteraard niet met de Scan Speak drivers...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Probeer de drivers zo hoog mogelijk te zetten. Bij de Vertigo zit er nog teveel baffle tussen driver en bovenrand.

Voor het schot achter de tweeter is nu geen ruimte voor 2 cirkels van 13cm doorsnede. Ik zou daarom een groot rechthoekig gat erin maken van 20,5x13cm, anders zijn de woofers niet voldoende akoestisch gekoppeld met elkaar. Stevigheid heb je toch al genoeg, vanwege het compartiment voor de tweeter. Dat kun je over de volle breedte van de box maken, geeft dan extra bracing.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Probeer de drivers zo hoog mogelijk te zetten. Bij de Vertigo zit er nog teveel baffle tussen driver en bovenrand...
wat biedt dat voor voordeel? er zit onder de drivers nog veel meer :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Voor lage frequenties ziet hij dan geen baffle. Door de afstand tot de rand klein te houden ziet de driver pas baffle bij hogere frequenties. En bij die hogere frequenties bundelt hij al, dus ook bij die frequenties ziet hij de baffle niet. Ergo: zo min mogelijk invloeden van de baffle, je krijgt meer de zuivere respons van de woofer en een constant afstraalgedrag.

En wat onder de drivers aan baffle zit, geeft nog maar een kleine bijdrage aan de diffractie. De reflectie wordt over een grote afstand uitgesmeerd.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Wat zijn eigenlijk de voor-, en nadelen van het plaatsen van de baspoort aan de voorkant?

Nog een andere vraag over de kast. De buitenafmetingen van de Premium 33 zijn 108x21x29,7cm terwijl de Vertigo 106x24x50 (eff 38,5) cm meet. Volgens mij moet de kast dan breder worden, anders kan ik de schuine kanten niet maken. Dus ik zat eigenlijk te denken om de buitenafmetingen van de Vertigo aan te houden. De inhoud klopt dan natuurlijk niet meer met het oorspronkelijke ontwerp van de Premium 33. Eventueel kan ik dit extra volume gebruiken voor een apart compartiment voor het filter onderin. Door het aanbrengen van extra bracing of door de kast te verzwaren wordt het volume ook minder, en wellicht zorgt dit voor een mooiere basreflex afstemming.

Ik zat voor de binnenkant te denken aan het aanbrengen van loodbitumen en pritex. En eventueel de bovenste kamer te voorzien van schapenwol...is dit een verstandige keus? Of zijn er betere alternatieven?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door asterduc »

therapy schreef:
Wat zijn eigenlijk de voor-, en nadelen van het plaatsen van de baspoort aan de voorkant?
1. Bij een 2-weg systeem krijg je ook wat ongewenst middengebied door de poort. Als de poort achteraan staat gaat dat minder storen.
2. Als de poort achteraan staat ben je wat beperkter in de opstelling dicht bij een achterwand.
3. Optiek.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Hier sluit ik me bij aan.

Wat de kast betreft, ik vind 50cm wel erg diep. Kun je niet beter in het midden gaan zitten, dus 108x24x40 of zoiets? -edit- ik zie dat alleen de base 50cm is en dat de bovenkant 38,5cm is. Dat is prima in orde. Dus ja, hou gerust de afmetingen aan van de Vertigo. Dan wordt het echt een vifa vertigo! :)

Wat demping betreft, de hele kast met bitumen en pritex bekleden is een beproefde methode.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Bedankt voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Wowly »

Was hier niet pas geleden een vertigo kast te koop? Was een koopje toen!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Klopt, zie viewtopic.php?f=34&t=9343&p=1446497&hil ... o#p1446497

En op MP staat ook een setje te koop, helaas met alle infresingen, http://link.marktplaats.nl/328061444
Dus 2 x 18cm gaat niet meer passen...
Emile
Berichten: 19
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 21:12

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Emile »

Hallo Therapy,

Als ik jou was zou ik overwegen er een "Vifa Vertigo plus" van te maken met een Scanspeak 10F als middentoner en je PL18's als woofers (twee per kant). De PL18 staat bij mij niet bekend om zijn goede middentonen maar vooral om zijn goede laagweergave. En zeker omdat je zelf zo gecharmeerd bent van je eigen vertigo's, die zich vooral onderscheiden in het gedetailleerde midengebied, zou dit mijn te adviseren oplossing zijn.
Verder lijkt het mij niet handig je bas-mid boven je tweeter te plaatsen in combinatie met een baffle onder een hoek, dit is verre van ideaal qua akoestische uitlijning, lijkt mij. Hoe ziet je filterkoning JeroenD dat?

tot slot een plaatje van een eigen project met gelijke werktitel; een "Vifa Vertigo" met PL18, MG10 en XT19

Groet Emile
Bijlagen
Afbeelding 1150.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

therapy heeft al de originele Vertigo. Ja, je kan het concept zo nauw mogelijk volgen maar dan met Vifa drivers. Ook kan je het concept aanpassen en iets proberen met een behoorlijk andere benadering. Beide concepten, 2 1/2 en 3-weg hebben hun voor- en nadelen. Ik verwacht een wat groter geluid op deze wijze.

Wat die akoestische uitlijning betreft heb je een goed punt. De woofer komt zo wel erg ver achter de tweeter te liggen. Dus met de achteroverhellende baffle zal de tweeter toch bovenaan moeten worden geplaatst, we moeten dan afstappen van de d'Appolito opstelling.

Dus meer terug naar de opzet van de premium 33 maar dan in de Vertigo kast. Maar dan heel anders gefilterd zodat het mooie middengebied van de PL18 tot zijn recht komt.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Wowly »

Emile schreef:
En zeker omdat je zelf zo gecharmeerd bent van je eigen vertigo's, die zich vooral onderscheiden in het gedetailleerde midengebied

Ik moet eerlijk toegeven, en ik heb speakerland enzo best hoog zitten, maar het is maar goed dat Rolph Smulders zijn ontwerpen daar ook heeft staan zullen we maar zeggen..... Overigens kan ik me niet vinden in jouw omschrijving. Een goede speaker gaat niet alleen over "een goed gebied" maar over het totaalplaatje. Om de vertigo te verkleinen tot een speaker met een onderscheidend goed gedetailleerd middengebied........niet mijn mening en je doet rolph tekort.

Zo ben ik zelf zeer gecharmeerd van sommige ontwerpen van onze eigenste Jeroen_D (superking van het forum!). Buitengewone coherentie, hier kunnen sommige pro's zich wel eens achter de oren krabben, zo goed als zijn ontwerpen zijn. Ik zou als ik therapy was rustig vertrouwen op jeroens's mening hoor........

Jan

PS: Rolph is de ontwerper van mijn favoriete speaker: de reference monitor!! :D
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Erg bedankt voor de reacties...zo zie je maar weer...een beetje brainstormen is nooit verkeerd :D .
Ik vertrouw helemaal op Jeroen_d, hij zal uiteindelijk ook het filter ontwerpen. De tweeter in het midden gaat dus niet door, wel zou ik toch graag 2 x PL18 en 1 x XT300 per kant willen doen. En geen middentoner als de 10F van Scan Speak, wil een beetje bij het concept / idee van Dre XT en de Premium 33 blijven. Alleen dan in een Vertigo jasje, ik denk dat het middengebied van de PL18 wel op een behoorlijk hoog niveau staat. Emile is jouw Vertigo project dan helemaal af? Ik kan er op dit forum niets over vinden.

Ja ik ben erg tevreden over de Scan Speak Vertigo, vond het destijds gewoon een van de betere klinkende speakers bij Speakerland. De Maxima vond ik nog iets mooier, maar die was ook flink duurder. Bovendien vond ik het design van de Vertigo erg mooi. Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet veel zelfbouwspeakers heb gehoord, alleen degene die bij Speakerland opgesteld stonden. De oude "Vivace" vond ik ook erg goed, net zoals de Premium 11, deze modellen sprongen er wat mij betreft qua prijs/prestatie uit. Ben wel erg benieuwd naar het uiteindelijk resultaat van de Vifa Vertigo, zal hem dan eens naast de Scan Speak Vertigo zetten! Volgens Andre gaat de Scan Speak Vertigo het dan erg zwaar krijgen, ben erg benieuwd! Als dit zo is dan moet er nog meer uit deze units te halen zijn!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Wel een mooi speakertje, die 10F, vooral de 8ohm versie. Het is een keuze tussen o.a. meer rondstralen in het midden aan de ene kant en een groter rendement en dynamisch bereik met de 2 PL18's aan de andere kant. Als je beide systemen qua tonale balans hetzelfde maakt, dan zal de versie met de 10F kritischer zijn voor plaatsing (goed vrij van de wanden) en gevoeliger voor kleuring van de luisterruimte/meer close up luisteren vragen. Als de luisterruimte geen belemmering vormt kan het verfijnder klinken. De versie met de grote mid bundelt meer boven 1kHz, zal daardoor minder kritisch zijn voor plaatsing/kleuring door de ruimte en op een grotere afstand kunnen worden beluisterd, met behoud van een nauwkeurig stereobeeld.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Jullie bedoelen toch de 10F 8424G00 € 72,90

Afbeelding

Ik ga denk ik liever voor een groter rendement en dynamisch bereik, bovendien kan ik ze niet goed plaatsen. Het zal denk ik ook wel lastiger filteren worden met een 10F middentoner erbij, of zie ik dat verkeerd jeroen?

Met 2 x PL18 en 1 x XT300 zou het er dus ongeveer zo uit kunnen komen te zien...
Bijlagen
vifavertigo_v2.jpg
vifavertigo_v21.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

therapy schreef:
Het zal denk ik ook wel lastiger filteren worden met een 10F middentoner erbij, of zie ik dat verkeerd jeroen?
Het is niet lastiger filteren, maar een 3-weg kost wel meer filtercomponenten dan een 2 1/2 weg. Ik denk dat je je keuze moet maken op basis van mijn situatiebeschrijving. Met de kleine mid is het net als met een kleine monitor luidspreker. Die klinken het mooist als je ze flink vrij opstelt. Dat zal ook gelden voor jouw Vertigo.
Het grotere rendement en dynamisch bereik van de versie met 2 stuks PL18's leidt ertoe dat het systeem tot een groter volume schoon zal blijven klinken, het loopt minder snel dicht. Het is natuurlijk wel zo dat de scanspeak drivers kanjers zijn, dus ook bij de Vertigo zal dit niet snel gebeuren!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ok, de "Vifa Vertigo" zal in een tweede luisterruimte (zolder) komen te staan, de plaatsing is verre van ideaal. Ookal vindt ik het een erg goed idee van Emile om er een Vifa Vertigo Plus van te maken, met de 10F voor mid, lijkt het voor mijn situatie 2 x PL18 en 1 x XT300 de betere keus.

Mocht dit namelijk goed uitpakken, dan kan ik in de toekomst gaan denken aan het opnieuw bouwen (en filteren) van mijn Scan Speak Vertigo. Dan zou ik er een Vertigo Plus van maken, met een Scan Speak 18W8831 erbij .

Wat zouden jullie aanraden als interne speakerbekabeling? In mijn Premium 11's zit standaard koper 1,5mm koper luidsprekersnoer...en in mijn Scan Speak Vertigo interne zilver bekabeling met teflon isolatie. Klinkt beide goed :) . Ik zie dat speaker & co zilver luidsprekersnoer aanbied (E-1419 4 eur/mono meter) . Is dit iets om alles intern te bekabelen? Of kun je beter het hoog met zilver bekabelen, en de rest met koper?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JvS »

gewoon alles met normaal speakerkabel aansluiten, tenzij de aansluitingen van de speakers fragiel zijn. Interne bekabeling is gewoon speakerbekabeling. Zilver zou beter zijn voor hoge tonen. Ik geloof daar zelf niet in klankmatige verschillen (en je kan ze ook niet meten), maar respecteer de mening van mensen die dat wel doen.

Dus: Hoor je verschil in speakerkabels, neem dan ook die beter klinkende kabels als interne kabels. Ben je zoals ik en ben je blij met net 2,5mm koperkabel van de rol, neem dat dan gewoon :).
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ik hoor wel verschillen in speaker bekabeling, maar in de vifa premium 11's zit intern dus ook gewoon 2,5mm koper kabel en dat klinkt gewoon goed. Die Habia E-1419 met een dikte 2,08 mm² kost 4 euro per monometer, dus dat valt qua prijs ook nog wel mee.

Heb nog een andere tekening gemaakt, zo zou het er dan ongeveer uit moeten komen te zien.
Bijlagen
vifavertigo_v2d.jpg
vifavertigo_v2.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door hannesie »

Ik heb zelf al wel geëxperimenteerd met kabels intern.

Ik gebruikte na een wijziging zilver met teflon isolatie 1kwardraat van Quakkelstein Vlaardingen.
Het resultaat, een snel en hard hoog, gebruikte het voor de tweeter.
Na wijziging naar verzilverd koper 4 kwadraat, zacht maar verfijnd traag hoog.

Toen met v d Hul cs? hulliflex, snel gedetailleerd en niet te hard van karakter.

Had toen niet gedacht dat dit zoveel verschillen zou opleveren.
Hans
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ik heb in ieder geval de drivers nu binnen, 4 x PL18 en 2 x XT300 . Op de foto hieronder zie je ook nog een setje HT275/D2 staan...misschien kan ik deze nog voor een ander project een keer gebruiken. En anders heb ik mooi een reserve setje tweeters voor mijn vader zijn Vifa Vivace.

Qua speakerbekabeling ben ik er nog niet helemaal over uit, trouwens hoe groot moet de baspoort zijn? In de SS Vertigo wordt de HP-70 gebruikt, deze is 70mm rond en 161mm lang. En in de Vifa Premium 33 een van 72mm rond en 145mm lang.
De HP-70 lijkt me dus wel goed? Of zouden jullie voor een andere baspoort kiezen voor dit ontwerp?
Bijlagen
vifawoofers.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

HP70 is prima.
Gesloten