Ombouw Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Als versterker heb ik nu een hybride versterkertje, maar wil eigenlijk al lang eens een volledige buizenbak. incl een buis voor de gelijkrichting. maar nieuw kopen is gewoon super duur. Steeds vaker kwam ik de Bocama LA-224B tegen en heb er nu een gekocht. Het zou volgens de vorige eigenaar een aangepaste versie zijn. toonregeling eruit en de versterktrap voor phono. tevens voorzien van wat nieuwe componenten, C's enz.

precies wat ik zoek dus. de kast is niet van belang voor mij, ik wil een eigen behuizing bouwen.
Tot nu toe wat spullen besteld, aansluitingen, schakelaar nieuwe buisvoeten enz.

tevens een plaat alu op de kop getikt en kan daar mee aan de slag.

Op de regenachtige avonden zal ik het schema moeten opzetten, zoals hij nu gebouwd is.
de modificarties staan helaas niet op papier :? en moet het dus met het schema doen van de bocama. Volgens de vorige eigenaar is hij gemaak om het maximale eruit te halen.

Ik ben benieuwd :D

Mijn aanpak is als volgt,

Behuizing maken met nieuwe aansluitingen, schakelaar, potmeter, buisvoeten
De UTG's opknappen samen met de Trafo, de tweede trafo is gebruikt voor de 6,3v aanluitingen. deze laat ik weg. 1 trafo is genoeg naar mijn idee.
In de tussen tijd kan ik het schema uitzoeken.

Ik heb al gelijk een vraag, ik kom er maar niet uit hoe dat zit met bias afstellen. ik leest het overal maar snap er nix van. ik zie ook nergens in de schema's waar je dat zou moeten doen.
Kan iemand mij dat uitleggen aan de hand van de schema's van de Bocama? :oops:
Waar moet je nu wat meten en hoe afstellen?

hieronder het begin. en nu het project klaar is ook nog even het eindresultaat.
Ik heb ook het def. schema erbij gezet.
Bijlagen
DSC_2538.JPG
DSC_2544.JPG
DSC_2618.JPG
DSC_2646.JPG
EL84PP jun 2010.jpg
Laatst gewijzigd door Pmh123 op ma 07 jun 2010, 19:49, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Die Bocama is volledig "Autobias", je hoeft dus niets af te regelen.
In jouw versterker zie je 4 grote weerstanden van 270 Ohm, dat zijn de kathode weerstanden van de EL84 buizen. Ze zijn overbrugd met een Elco. Deze zorgen dat de eindbuizen een hogere spanning krijgen op de kathode dan op het rooster. Het rooster is nul volt, en heeft dus een lagere spanning dan de kathode. (negatief t.o.v. de kathode.)

De voedingstrafo's van die Bocama's hebben weleens de neiging om een beetje warm te worden, vandaar dat de vorige eigenaar er waarschijnlijk een tweede bij heeft geplaatst.
Als je die voedingstrafo overhoudt, ga je die dan verkopen? (hint hint...)

De opbouw van je versterker verdient niet de schoonheidsprijs, maar het zal vast behoorlijk werken.
Je kunt wel betere koppelcondensatoren vinden dan wat er nu inzit... een MKS met een wima MKP ter overbrugging?

Ik zie van één buis de gloeispanning los liggen, had jij dat gedaan voordat je de foto nam?

Leuk, weer een Bocama Topic. Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Dank voor de uitleg wat betreft bias :D hoef ik me daar niet druk over te maken dus.

Waar ik me nog wel zorgen over maak ik dat ik een paar hele goede Piega Speakers heb maar deze zijn 4ohm!! gaat dit goed komen? misschien kan iemand daar iets over zeggen?

idd tis wel een rommeltje in die kast, ik ga proberen het netter te doen. al wil ik wel zoveel mogenlijk de bestaande componenten gebruiken. die condensatoren "dikke blauwe met rode parallel" is idd een beetje vreemd, kan daar het finetunen van het geluid mee gedaan zijn.?
Welke C's zou jij adviseren RobertD?

Die tweede trafo wil ik niet gebruiken, de gloeispannings uitgangen op de bestaande trafo werken gewoon. naar mijn idee wordt de trafo zonder phono trap al weer minder belast.
O ja die gloeispanningsdraden hingen al los, ik vermoed door het vervoer.

De bestaande trafo, daarvan zou het blik opnieuw gestapeld zijn, om en om en niet per 4 plaatjes tegelijk. dit zou een rustigere trafo moeten opleveren.

Als ik je blij kan maken met die 2e trafo Robert mag je hem hebben :D (misschien heb jij toevallig nog wat koppel C's liggen?)

Ik wacht nu op de spullen om aan de kast te beginnen en pluis elke dag een stukje uit van het schema. (moet je niet te lang doen achter elkaar)
Laatst gewijzigd door Pmh123 op za 06 mar 2010, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Hoi Martin, leuk dat je toch begonnen bent op het Forum. Lees de andere Bocama topic nog maar eens goed door voor meer informatie en tips.
De voedingstrafo's van die Bocama's hebben weleens de neiging om een beetje warm te worden, vandaar dat de vorige eigenaar er waarschijnlijk een tweede bij heeft geplaatst.
Vreemd is dat met die trafo's, de mijne heeft daar ook last van, ondanks dat de voedingstrafo aanzienlijk minder werk hoeft te doen door het achterwege laten van de phonotrap en de toonregeling. Je zou toch zeggen dat ie het nu op z'n slofjes af kan? Trouwens ook de UGT's zijn niet echt koud te noemen :roll:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Die UGT's mogen echt niet warm worden, dan is de ruststroom door de eindbuizen te hoog.

Ik zal eens kijken of ik nog koppel-C's heb, die wil ik best ruilen tegen die boventallige voedingstrafo. Binnenkort laat ik dat wel even weten.
Volgens mij heb ik nog wel wat liggen.

Zoek hier op het forum of bij http://www.dhtrob.com eens naar de verschillende schema's. Het schema dat je nu laat zien heeft een extra koppelcondensator tussen de ingangstrap en de fasedraaier, ik zoek altijd schema's met zo min mogelijk koppel-c's. (Goedkoper en minder klankbeïnvloeding.)

Heeft de uitgangstrafo van de Bocama ook een 4 Ohm uitgang? Dan kun je jouw speakers daarop aansluiten.

Wanneer die twee draden door transport losgeraakt zijn zou ik me wel zorgen maken over de kwaliteit van de rest van de modificaties en het geleverde soldeerwerk.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Helaas 4ohm uitgang zit er niet op. het valt me op dat dit vaak zo is bij de wat oudere UTG's
Eerst maar eens voorzichtig proberen met een paar oude boxjes lijkt me het verstandigst.

Het soldeerwerk is niet geweldig, maar de boel moet toch uit elkaar. Het schema zoals hij nu gebouwd is ga ik eerst eens op papier zetten. En dan kan ik kijken wat ik ga doen. Wel lastig, omdat alles zo dicht op elkaar zit. :?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door sevenup »

Pmh123 schreef:
Het soldeerwerk is niet geweldig, maar de boel moet toch uit elkaar. Het schema zoals hij nu gebouwd is ga ik eerst eens op papier zetten. En dan kan ik kijken wat ik ga doen. Wel lastig, omdat alles zo dicht op elkaar zit. :?
Gewoon alles er uit halen en zelf opnieuw opbouwen :)

Zijn genoeg leuke schema's te vonden voor deze buizenbezetting.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Het schema!!

Ik heb het op papier. nog niet alle waardes maar het idee is er.
Volgens vorige eigenaar zou dit een schema zijn om er het maximale uit te halen.

Zie verderop..
Laatst gewijzigd door Pmh123 op za 06 mar 2010, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Vergelijk het maar eens met dit schema

http://www.dhtrob.com/schemas/afbeeldin ... ul_amp.GIF


Wanneer je de tweede buis in jouw schema "op zijn kop" tekent, heb je nagenoeg hetzelfde. Dit zijn prima klinkende ontwerpen.

Wat ik je eventueel kan aanraden is om de 500 Ohm weerstand in de voeding te vervangen door een smoorspoel en dan de voeding af te nemen bij het punt dat jij met "B" hebt gemarkeerd.

Die elco's die de kathode weerstanden ontkoppelen die zijn toch wel 100uF hè? Ik interpreteerde jouw handschrift een beetje als 100nF.

Hier is echt wat leuks van te maken hoor.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Nu ik nog eens naar de opbouw op de foto's kijk, wil ik je toch wel van harte aanbevelen om de boel opnieuw op te bouwen. Erg veilig ziet het er allemaal niet uit.
Gebruik voor de voedings elco's een paar wat dikkere types. Dat geeft iets meer body aan het geluid. De JJ elco's zijn heel goed, maar ook die van "Tube Amp Doctor" heb ik goede ervaringen mee. (Verkrijgbaar bij http://www.verelec.com) Je kunt die grotere elco's ook wat beter vastzetten, die kleine dingen zo samengeklemd in een grote opening vind ik er maar eng uitzien.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Dank je Robert! nu zie ik het ook.
Wat ik wel zie is de 4k7 weerstand extra naar de stuurroosters van de EL84ers.
Dit lijkt me wat veel.

Ik ga dit schema gewoon proberen, weerstanden en koppel c's koop ik nieuw
en dan aan de slag. Ik krijg er steeds meer zin in :)

Maar eerst een nieuwe kast ontwerpen ! en de UTG's en trafo opknappen.
Laatst gewijzigd door Pmh123 op vr 16 apr 2010, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Is er iets op tegen om de UTG's op deze mannier te zetten?
zo zitten ze in de bocama uiteindelijk ook, en ik vind het mooier dan gedraaid
Bijlagen
DSC_2576.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

Zou ze een kwart slag draaien.

= || ||
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Even wat anders, vergeef me de uitdrukking maar wat een takkezaak is AE zeg.
Alles moet via de email, en tussen elke mail zet dan weer een paar dagen. vervolgens eerst geld overmaken en dan weer daaaaagen wachten. Pffff dat schiet niet op zo. :x

Volgende keer toch maar eens naar een andere internetshop zoeken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Pmh123 schreef:
Is er iets op tegen om de UTG's op deze mannier te zetten?
zo zitten ze in de bocama uiteindelijk ook, en ik vind het mooier dan gedraaid
Dit gaat prima zo, want de spoelen zijn een kwartslag gedraaid t.o.v. de spoel van de voedingstrafo.

Mijn ECL82 pushpull is net zo gebouwd en die is bromvrij.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

Pmh123 schreef:
Even wat anders, vergeef me de uitdrukking maar wat een takkezaak is AE zeg.
Alles moet via de email, en tussen elke mail zet dan weer een paar dagen. vervolgens eerst geld overmaken en dan weer daaaaagen wachten. Pffff dat schiet niet op zo. :x

Volgende keer toch maar eens naar een andere internetshop zoeken.
Heb voor m'n eerste buizenproject (KT88PP) ook veel bij AE besteld, in etappes. Prima zaak en service naar mijn mening (had een akkefietje dat netjes is opgelost) maar........ je moet inderdaad geen haast hebben :D
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Vandaag de Trafo en de UTG's een aantal keer gespoten in een matzwarte verf. geschikt tot 650 graden. Ik hoop dat het genoeg is :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Ik heb ze precies zo staan Martin, net als in de originele uitvoering. De mijne is nagenoeg bromvrij nu, tenzij je met je oor tegen de speaker gaat zitten. Een kniesoor die dáár op let. :mrgreen: Ik heb trouwens wel allemaal nieuwe draden aan de UGT's gesoldeerd, in de zelfde kleuren uiteraard.
Ik heb voor het spuiten gewone Mo-Tip spuitlak gebruikt en dat gaat prima. Hoe dat zich op den duur houdt is afwachten want de voedingstrafo wordt echt méér dan handwarm. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de huidige voedingsspanning die toch een volt of tien hoger is dan in de tijd dat de Bocama werd geproduceerd.
je moet inderdaad geen haast hebben
Inderdaad, maar de service is prima :)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Pmh123 schreef:
Alles moet via de email,
Zit Kimm er niet meer achter de telefoon dan?
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Miniwatt schreef:
Pmh123 schreef:
Alles moet via de email,
Zit Kimm er niet meer achter de telefoon dan?
Bellen??? :? ik heb toch liever een webschop waar je je spullen gelijk kunt kiezen, ideal, volgende dag in huis. Aan de andere kant zet het er wel weer een mooie rem op :lol:

Die gatenponsen 22,5 en 27,5 zijn trouwens wel duur en ik kan ze alleen in engeland vinden. :(
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Ik heb vorig jaar ergens in Nederland twee gatenponsen besteld, maar waar? :?: Ga ik even uitzoeken voor je :-s Wanneer je van plan bent om meer met buizen te gaan doen is het geen onnodige uitgave en het werkt echt super!
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Wat ik me ook afvraag: ik zie vaak van die enorme elko's in de voeding zitten. in omvang bedoel ik dan he.

In mijn versterker zitten 3 elko's van 33uF 450V maar dat zijn piep kleine dingetjes.
moet ik die vervangen of maakt dat niet uit.

Als ik ze zou vervangen: waarmee? JJ heeft geen 33 uF alleen 47 en 50
Bijlagen
DSC_2577.JPG
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door molekuul »

Kimm zit nog steeds aan de telefoon hoor, laatst heb ik zilver en teflon besteld op vrijdag middag met een mailtje, had ik woensdag al in huis. Prima service zou ik zeggen.
AE-Europe is een zaak met een persoonlijk karakter, en gelukkig niet zo'n onpersoonlijke webshop.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

JaJa !! dat zijn ze. bedankt!
Plaats reactie