zelfbouw htpc
Moderator: Beheerdersteam
zelfbouw htpc
Letterlijk zelfbouw.
Voor een prototype ben ik een aan 't kijken hoe de nvidia ion chipset en HD content samengaan in een kleine htpc. Tot nu toe ben ik onder de indruk. De inhoud:
ASUS AT3N7A-I (fannetje vervangen voor een iets stillere)
PicoPSU 80W
4Gb geheugen
640Gb samsung spinpoint 2.5"diskje
windows 7 64-bit
Voor audio gebruik ik foobar icm de asio drivers en een fastrack pro externe geluidskaart. Voor het remote aansturen met m'n mobiel heb im de squeezeboxsoftware en softplay draaien. Er is een leuke app voor android beschikbaar als remote. Totale grote is 280x195x80mm
Kastje is een in elkaar geflast multiplex kastje (9mm) met birds-eye maple fineer (had ik nog wat van liggen). Het aan/uit knopje is stukje ebben wat ik in de boormachine heb gedraaid.
Resultaat, een stille zuinige htpc in een houten kastje.
Voor een prototype ben ik een aan 't kijken hoe de nvidia ion chipset en HD content samengaan in een kleine htpc. Tot nu toe ben ik onder de indruk. De inhoud:
ASUS AT3N7A-I (fannetje vervangen voor een iets stillere)
PicoPSU 80W
4Gb geheugen
640Gb samsung spinpoint 2.5"diskje
windows 7 64-bit
Voor audio gebruik ik foobar icm de asio drivers en een fastrack pro externe geluidskaart. Voor het remote aansturen met m'n mobiel heb im de squeezeboxsoftware en softplay draaien. Er is een leuke app voor android beschikbaar als remote. Totale grote is 280x195x80mm
Kastje is een in elkaar geflast multiplex kastje (9mm) met birds-eye maple fineer (had ik nog wat van liggen). Het aan/uit knopje is stukje ebben wat ik in de boormachine heb gedraaid.
Resultaat, een stille zuinige htpc in een houten kastje.
Re: zelfbouw htpc
Leuk Ralph,
10" touchscreen er aan .........
Heb ook al met een schuin oog naar dit bordje gekeken. Volgens mij zijn er CPU koelers voor zonder fan. Die kleintjes blijven herrie maken en een 8 cm - 12 cm langzaam lopertje als case fan is helemaal stil.
Hoe voed je hem eigenlijk, met een externe 12V adaptor?
10" touchscreen er aan .........
Heb ook al met een schuin oog naar dit bordje gekeken. Volgens mij zijn er CPU koelers voor zonder fan. Die kleintjes blijven herrie maken en een 8 cm - 12 cm langzaam lopertje als case fan is helemaal stil.
Hoe voed je hem eigenlijk, met een externe 12V adaptor?
Re: zelfbouw htpc
Gaaf bakkie hoor, er wordt idd een externe voeding gebruikt ... daardoor kan het geheel zo lekker compact blijven.
- Bijlagen
-
- media.jpg (26.46 KiB) 1474 keer bekeken
Re: zelfbouw htpc
Eigenlijk had mijn oog laten vallen op deze:
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=i ... templete=2 Die is zonder fan maar wel weer 50 euries duurder. Heb je dan wel wifi voor.
Kan eigenlijk niet beoordelen wat nu beter is, deze of de AT3N7A-I van Ralph.
Kan eigenlijk niet beoordelen wat nu beter is, deze of de AT3N7A-I van Ralph.
Re: zelfbouw htpc
Beter/slechter, geen idee. Ik kan een mooi verhaal gaan ophangen waarom ik dit bordje heb gekozen ware het niet dat ik deze bij de lokale computershop zag liggen. Ik geloof niet zo heel erg in goede vs slechte bordjes, zeker met een vastgesteld chipset. Ik heb bovendien geen wifi nodig en zo wel dan kan er altijd een dongle van een 10-tje op. Heb een tijdje naar de zotac mobo's gekeken, voordeel hiervan is dat bij een aantal de voeding is geintergreerd.
Voor de voeding heb ik de picopsu genomen die een variabele ingang heeft, PicoPSU-80-WI-32V, ik had nog het een en ander aan oude voedingen liggen (printers, oude laptop etc etc) en heb een willekeurige 65W gepakt en een compatibel stekkertje erop gesoldeerd, protoptyping dus. Overigens heeft deze picopsu standaard geen p4 (4 polige) stkker voor het moederbord en die is wel nodig. Deze heb ik van een oude voeding afgeknipt en een molex --> p4 stekkertje van gemaakt, je blijft hobbien
Verder heb ik een dekseltje op het kastje zonder gaatjes, niet doen, cpu wordt dan +75C, ik had al wel wat ventilatiegaatjes aan de onderkant geboord. Moet dus nu nog even bedenken of ik het dekseltje ga perforeren of dat ik de zijkanten wat opener maak, ik denk het eerste. Mocht het niet goed gaan dan kan ik altijd een nieuw dekseltje maken, hout zat.
Dat 10" touchscreentje erbij is inderdaad zeer interessant, ik ben al bij digikey wezen kijken maar ben erachter dat niet nog wel heel prijzig is voor een kleurendisplay, jammergenoeg zijn de beeldschermpes die ook in de ea origen kastjes worden gebruikt (van iMon) niet los verkrijgbaar.
Ralph
ps dat 40mm fannetje (papst) hoor je absoluut niet (tenzij je je oor er wel heel dicht bij houdt maar ik zit er 3 meter vandaan), ondanks dat het kastje een klankkast is. Het fannetje is wel op rubbertjes gemonteerd.
Voor de voeding heb ik de picopsu genomen die een variabele ingang heeft, PicoPSU-80-WI-32V, ik had nog het een en ander aan oude voedingen liggen (printers, oude laptop etc etc) en heb een willekeurige 65W gepakt en een compatibel stekkertje erop gesoldeerd, protoptyping dus. Overigens heeft deze picopsu standaard geen p4 (4 polige) stkker voor het moederbord en die is wel nodig. Deze heb ik van een oude voeding afgeknipt en een molex --> p4 stekkertje van gemaakt, je blijft hobbien
Verder heb ik een dekseltje op het kastje zonder gaatjes, niet doen, cpu wordt dan +75C, ik had al wel wat ventilatiegaatjes aan de onderkant geboord. Moet dus nu nog even bedenken of ik het dekseltje ga perforeren of dat ik de zijkanten wat opener maak, ik denk het eerste. Mocht het niet goed gaan dan kan ik altijd een nieuw dekseltje maken, hout zat.
Dat 10" touchscreentje erbij is inderdaad zeer interessant, ik ben al bij digikey wezen kijken maar ben erachter dat niet nog wel heel prijzig is voor een kleurendisplay, jammergenoeg zijn de beeldschermpes die ook in de ea origen kastjes worden gebruikt (van iMon) niet los verkrijgbaar.
Ralph
ps dat 40mm fannetje (papst) hoor je absoluut niet (tenzij je je oor er wel heel dicht bij houdt maar ik zit er 3 meter vandaan), ondanks dat het kastje een klankkast is. Het fannetje is wel op rubbertjes gemonteerd.
Re: zelfbouw htpc
Ik kan het niet zo goed zien/beoordelen maar heeft die AT3IONT-I DELUXE nu als extra de voeding, WiFi en een ABPjotr schreef:Eigenlijk had mijn oog laten vallen op deze: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=i ... templete=2 Die is zonder fan maar wel weer 50 euries duurder. Heb je dan wel wifi voor.
Kan eigenlijk niet beoordelen wat nu beter is, deze of de AT3N7A-I van Ralph.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: zelfbouw htpc
Over die touch-screens... Hoe werkt dat eigenlijk? Is daar een kant-en-klare oplossing voor?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: zelfbouw htpc
Als het om MP3's bedienen gaat, kan ik van hart een iPod Touch met "remote" aanraden. Moet je alleen wel iTunes gebruiken, maar werkt briljantLeeuwarden schreef:Over die touch-screens... Hoe werkt dat eigenlijk? Is daar een kant-en-klare oplossing voor?
Als ik films start, pak ik mijn muis wel even. TV moet dan toch aan.
Re: zelfbouw htpc
iTunes, brrrrrr, dat komt er bij mij niet op.. (kom maar op met het flamen
)
Android telefoon (htc hero) met squeezebox server op de pc.
Voor een film starten gebruik ik nu nog het mini toetsenbordje van logitech (dinovo mini, een veel te dure gadget).
Ben nu aan 't rommelen om squeezebox naar m'n mobiel te laten streamen (streamfurious pro), dan kan ook met Orb maar dat draait niet erg stabiel op android telefoon.
Android telefoon (htc hero) met squeezebox server op de pc.
Voor een film starten gebruik ik nu nog het mini toetsenbordje van logitech (dinovo mini, een veel te dure gadget).
Ben nu aan 't rommelen om squeezebox naar m'n mobiel te laten streamen (streamfurious pro), dan kan ook met Orb maar dat draait niet erg stabiel op android telefoon.
Re: zelfbouw htpc
De meesten sluit je voor het "Touch" gedeelte aan op een USB aansluiting. Er zitten dan drivers bij en dan werkt het voor het OS net zo als een muis of eigenlijk beter: Als een grafisch tablet.Leeuwarden schreef:Over die touch-screens... Hoe werkt dat eigenlijk? Is daar een kant-en-klare oplossing voor?
Heb ook eens rondgeken voor een 10" touchscreen (7" bestaat ook) maar de betere (1024 x 768) zijn tussen de 300 en 400 euries
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 07 mar 2010, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: zelfbouw htpc
Tja, dan is de keuze weer eenvoudig... Is er eigenlijk een reden dat die dingen zo duur zijn? Lijkt me toch inmiddels een behoorlijk gangbaar product...
Re: zelfbouw htpc
Nou zo gangbaar zijn ze nog niet en zeker niet die kleintjes! Dan kom je in het pro gebied uit voor o.a. POS (point of sale, oftewel een kassa) toepassingen. Een goede is eigenlijk een monitor + grafisch tablet in één.
Zie eens hier: http://www.beetronics.nl/p/13/10-inch-touchscreen
Zie eens hier: http://www.beetronics.nl/p/13/10-inch-touchscreen
Re: zelfbouw htpc
Usb ???
koop dan een htc tattoo oid (de meest goedkope android telefoon met wifi die je kan vinden (of 3G als je een web 'n walk abbo hebt oid)). Squeeze server installeren op de pc. Squeezebox remote installeren op telefoon en gaan !
koop dan een htc tattoo oid (de meest goedkope android telefoon met wifi die je kan vinden (of 3G als je een web 'n walk abbo hebt oid)). Squeeze server installeren op de pc. Squeezebox remote installeren op telefoon en gaan !
Re: zelfbouw htpc
Muhahaha
't is gelukt, streamen naar m'n mobiel (htc hero) vanaf de server waarbij ik de gehele lijst van m'n muziekcollectie kan bekijken en kan selecteren om af te spelen. En dat zonder additionele registratie op online netwerken etc. Ik stream nu met 128Kb mp3 naar m'n mobiel (wordt transcoded met lame van ieder willekeurig bronformaat), ik denk dat vodafone er niet blij van wordt als ik 320Kb CBR ga streamen.
't is gelukt, streamen naar m'n mobiel (htc hero) vanaf de server waarbij ik de gehele lijst van m'n muziekcollectie kan bekijken en kan selecteren om af te spelen. En dat zonder additionele registratie op online netwerken etc. Ik stream nu met 128Kb mp3 naar m'n mobiel (wordt transcoded met lame van ieder willekeurig bronformaat), ik denk dat vodafone er niet blij van wordt als ik 320Kb CBR ga streamen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zelfbouw htpc
zo'n foon heb ik ook, zou je eens wat meer details kunnen vertellen (evt separaat topic?)ralph schreef:Android telefoon (htc hero) met squeezebox server op de pc....
Re: zelfbouw htpc
't is een wat lang verhaal geworden maar het is ook voor ieder publiek geschreven. De handleiding:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 17&t=10730
Ralph
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 17&t=10730
Ralph
