Draagbare speaker bouwen
Moderator: Beheerdersteam
-
deadly-syndrome
- Berichten: 97
- Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 16:58
Re: Draagbare speaker bouwen
ik ga als mijn ta2024 binnen is ook beginnen aan een draagbare speaker, duurt nog wel even omdat ze net zijn opgestuurd vanuit china.. maar ik denk met je mee 
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Draagbare speaker bouwen
Dat kan je wel berekenen. Voluit zou betekenen dat je met 2x10watt speelt. Dat doe je niet zo snel want dat is kneiterhard (ook omdat de ingangsspanning vaak onvoldoende is om het te halen).deadly-syndrome schreef:ik verwacht dat als je de ta2024 de hele tijd voluit aanzet je ongeveer een uur of 8 kan spelen.. ik zou niet weten of dit te berekenen is..
Maar met 20watt op 12V zou de versterker ongeveer 2A aan stroomsterkte gebruiken. Met een 7AH accu zou je dan 3,5u kunnen spelen. Met een volledig luid sinus signaal doe je er dus een krappe 4u mee.
Met muziek zit er veel meer variatie in volume en dus vermogen. 8u met je daardoor wel kunnen halen. En omdat je vaak niet op vol vermogen kunt spelen, is 12u ook nog wel mogelijk, terwijl je redelijk hard speelt.
Accus koppelen wordt over het algemeen niet aangeraden omdat ze elkaar mogelijk gaan ont-/opladen. Neem dan liever een auto of vrachtwagenaccu. Dat heeft impact op de draagbaarheid, maar dan weet je zeker dat je er een lang lowlands weekend ofzo prima mee vooruit kan
Re: Draagbare speaker bouwen
Je kunt ook proberen om een stel pc speakers te kopen en deze te demonteren en versterker te voeden met een accu/batterij, goedkope (voor in de sigarettenaansteker in de auto) omvormers zou je kunnen vinden bij de action voor een paar euro.
Dit heb ik vorig jaar gemaakt van een paar plaatjes triplex en een setje Aldi/Medion Speakers met 2" speakers.

Deze moet functioneren als 'boombox' voor de mp3 speler, gebruik hem in de tuin op het terras en soms ook voor wat muziek als ik in bad ga
Hieronder een link naar het bouwproject:
http://www.instructables.com/id/DIY-Woo ... undsystem/
Materiaal was allemaal afval, zowel speakers als hout. Kosten zaten rond de 5 euro voor het folie, verder had ik alles al liggen
Voeding is met originele voeding, maar met een beetje handigheid zou je het ook kunnen voeden met batterijen/accu
suc6
Dit heb ik vorig jaar gemaakt van een paar plaatjes triplex en een setje Aldi/Medion Speakers met 2" speakers.

Deze moet functioneren als 'boombox' voor de mp3 speler, gebruik hem in de tuin op het terras en soms ook voor wat muziek als ik in bad ga
Hieronder een link naar het bouwproject:
http://www.instructables.com/id/DIY-Woo ... undsystem/
Materiaal was allemaal afval, zowel speakers als hout. Kosten zaten rond de 5 euro voor het folie, verder had ik alles al liggen
Voeding is met originele voeding, maar met een beetje handigheid zou je het ook kunnen voeden met batterijen/accu
suc6
Re: Draagbare speaker bouwen
Hey, bedankt voor je reactie, maar ik heb denk ik toch liever wat grotere speakers dan de meeste computer speakers.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Draagbare speaker bouwen
Ik zal je even een PM sturen over de twee speakers die je kunt overnemen.
Kun je het versterkertje ook bruggen? Dan kun je namelijk mono 1 woofer en tweeter aansturen.
Kun je het versterkertje ook bruggen? Dan kun je namelijk mono 1 woofer en tweeter aansturen.
Re: Draagbare speaker bouwen
Ik ben er denk ik ongeveer uit wat ik wil gebruiken voor mijn speaker:
Als versterker een TA2024 die ik dan zelf modificeer door de ingangsgevoeligheid te verhogen. (€12,-)
Als speaker een 8" breedbander + standaard Dome tweeter. (€20,-)
Als accu een 12V 17Ah loodaccu (€48,-)
Nu zit ik alleen nog met het omhulsel van het geheel. Waarvan kan ik dat het beste maken en waarmee krijg ik het beste geluid?
Raden jullie mij daarnaast nog aan om zo'n basreflexbuis te maken om meer bas uit het ding te krijgen?
Wat houdt eigenlijk 'bruggen' in?
Als versterker een TA2024 die ik dan zelf modificeer door de ingangsgevoeligheid te verhogen. (€12,-)
Als speaker een 8" breedbander + standaard Dome tweeter. (€20,-)
Als accu een 12V 17Ah loodaccu (€48,-)
Nu zit ik alleen nog met het omhulsel van het geheel. Waarvan kan ik dat het beste maken en waarmee krijg ik het beste geluid?
Raden jullie mij daarnaast nog aan om zo'n basreflexbuis te maken om meer bas uit het ding te krijgen?
Wat houdt eigenlijk 'bruggen' in?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Draagbare speaker bouwen
Basreflex kan, dit geeft extra laag. Maar dan moet je wel de parameters van de speaker kennen. Welke 8" breedband ga je gebruiken? En hoe groot mag de kast worden?
Als kast wordt vaak genoeg een bierkrat gebruikt, die met hout wordt dichtgemaakt. Je kunt ook MDF gebruiken, alleen is dat wel zacht hout (dus kan makkelijk stuk gaan bij lomp mobiel gebruik).
Een versterker bruggen houdt in dat je van 2x10w kanalen 1x20w maakt. Dit kan met die versterkers hier niet, omdat die al bestaan uit intern gebrugde versterkers
.
Als kast wordt vaak genoeg een bierkrat gebruikt, die met hout wordt dichtgemaakt. Je kunt ook MDF gebruiken, alleen is dat wel zacht hout (dus kan makkelijk stuk gaan bij lomp mobiel gebruik).
Een versterker bruggen houdt in dat je van 2x10w kanalen 1x20w maakt. Dit kan met die versterkers hier niet, omdat die al bestaan uit intern gebrugde versterkers
Re: Draagbare speaker bouwen
Dus dan is een tweeter niet echt handig toch? Want bij stereo geluid krijg je dan problemen?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Draagbare speaker bouwen
Ik begrijp je vraag niet. Hoezo is een tweeter niet handig?tbstudio schreef:Dus dan is een tweeter niet echt handig toch? Want bij stereo geluid krijg je dan problemen?
Re: Draagbare speaker bouwen
Als de TA2024 een stereo output geeft en je dan op één uitgang een breedbander (links) aansluit en op één ingang een tweeter (rechts). Als het stereo geluid dan alleen op de rechter speaker wordt gespeeld, dan komt dit geluid door de tweeter en geeft het natuurlijk geen goed geluid.
Is dit op te lossen door ergens van stereo naar mono te gaan ofzo?
Is dit op te lossen door ergens van stereo naar mono te gaan ofzo?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Draagbare speaker bouwen
Er is toch helemaal geen sprake van stereo geluid als je met 1 breedbander en 1 tweeter gaat spelen. Een vesterker heeft ook niet een 'rechts' en 'links' kanaal, maar gewoon 2 kanalen.
Dus als je op beide ingangen hetzelfde signaal zet (rechts of links, of met een Y kabeltje alletwee) dan is er toch niets aan de hand?
Er is uberhaupt helemaal geen sprake van stereo in die opstelling. Maar waarom zou je niet gewoon met 2 breedbanders en 2 tweeters spelen en dan gewoon aan 1 kanaal 1 breedbandspeaker met parallel daaraan een tweeter met een condensatortje ervoor?
Dus als je op beide ingangen hetzelfde signaal zet (rechts of links, of met een Y kabeltje alletwee) dan is er toch niets aan de hand?
Er is uberhaupt helemaal geen sprake van stereo in die opstelling. Maar waarom zou je niet gewoon met 2 breedbanders en 2 tweeters spelen en dan gewoon aan 1 kanaal 1 breedbandspeaker met parallel daaraan een tweeter met een condensatortje ervoor?
Re: Draagbare speaker bouwen
Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, ik heb namelijk nog niet veel verstand van dit soort dingen.
Maar de TA2024 heeft toch twee input aansluitingen (links en rechts of hoe je het wilt noemen) en twee output aansluitingen?
Als er dan in een liedje een bepaald instrument alleen op de rechter speaker staat, dus bij stereo geluid je alleen op de rechter speaker het geluid hoort. Dan gaat dit signaal via één input aansluiting de versterker in en via één output aansluiting er weer uit toch? Dan wordt het geluid op óf de breedbander óf de tweeter gespeeld toch?
Maar de TA2024 heeft toch twee input aansluitingen (links en rechts of hoe je het wilt noemen) en twee output aansluitingen?
Als er dan in een liedje een bepaald instrument alleen op de rechter speaker staat, dus bij stereo geluid je alleen op de rechter speaker het geluid hoort. Dan gaat dit signaal via één input aansluiting de versterker in en via één output aansluiting er weer uit toch? Dan wordt het geluid op óf de breedbander óf de tweeter gespeeld toch?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Draagbare speaker bouwen
Maat als je datzelfde signaal op beide inputs aansluit, dan geven beide outputs hetzelfde (mono) geluid. Als je met een y kabeltje links en rechts tot 1 signaal combineert, heb je gewoon al het geluid mono en werken de tweeter en woofer prima samen. Je bent niet verplicht op de twee ingangen van de versterker een links en rechts signaal aan te sluiten (dan werkt het niet goed).
Maar waarom zou je de tweeter en de breedbander niet samen op 1 versterkerkanaal aansluiten en dan met 2 tweeters en breedbanders spelen (en dus stereo)?
Maar waarom zou je de tweeter en de breedbander niet samen op 1 versterkerkanaal aansluiten en dan met 2 tweeters en breedbanders spelen (en dus stereo)?
Laatst gewijzigd door JvS op zo 07 mar 2010, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Draagbare speaker bouwen
Oké, bedankt.
Ik dacht dat de breedbander en tweeter allebei een eigen kanaal nodig hadden, maar dit is dus niet zo?
Kun je op deze manier dan bijvoorbeeld ook op een kanaal een breedbander en tweeter aansluiten en op de andere een subwoofer? En als je twee breedbanders gebruikt, maakt het dan uit of het twee dezelfden zijn?
Ik dacht dat de breedbander en tweeter allebei een eigen kanaal nodig hadden, maar dit is dus niet zo?
Kun je op deze manier dan bijvoorbeeld ook op een kanaal een breedbander en tweeter aansluiten en op de andere een subwoofer? En als je twee breedbanders gebruikt, maakt het dan uit of het twee dezelfden zijn?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Draagbare speaker bouwen
Niet perse. Het kan wel. Maar ook dan is er echt geen probleem hoor. Ik snap niet zo goed wat het probleem is. Als je op beide kanalen hetzelfde signaal aansluit, is er niets aan de hand en heb je gewoon maar 1 signaal (mono).tbstudio schreef:Oké, bedankt.
Ik dacht dat de breedbander en tweeter allebei een eigen kanaal nodig hadden, maar dit is dus niet zo?
Ja op die manier kan je dat ook doen. Maar dat wil ik je van harte afraden. Daar wordt het namelijk erg ingewikkeld van en dan moet je (eventueel actief) gaan filteren.Kun je op deze manier dan bijvoorbeeld ook op een kanaal een breedbander en tweeter aansluiten en op de andere een subwoofer? En als je twee breedbanders gebruikt, maakt het dan uit of het twee dezelfden zijn?
Eerlijk gezegd zou ik in jouw geval gewoon 2 6x9" autoluidsprekers met een hoog rendement nemen. Dan hoef je helemaal niet na te denken over filtering enzo.
Nog beter lijkt het me om even na te denken over wat nu absoluut je wensen / eisen zijn. Nu kom je met elk bericht met nieuwe ideeen (subwoofer?). Het moet sowieso 'een lang weekend' (in uren is makkelijker
Ik heb zelf ook zo'n systeem gemaakt. Maar dan heel ingewikkeld (2x zon stereo versterker, waterdicht, subwoofer geintegreerd) en ik zit nog steeds te rommelen met de filtering (en ik snapte er al een flink stuk meer van dan jij, no offense). Mijn advies: Begin daar dus niet aan! Lees het gerust wel hoor: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8646
Re: Draagbare speaker bouwen
Een TA2024 versterker trekt met muziek en 4 ohm speakers gemiddeld 300mA op vol vermogen. Dit is wat ik heb gemeten. Ik heb in de praktijk met 4Ah accu's een speelduur gehaald van meer dan 12 uur. Dat is dus 12 uur VOL knallen!deadly-syndrome schreef:ik verwacht dat als je de ta2024 de hele tijd voluit aanzet je ongeveer een uur of 8 kan spelen.. ik zou niet weten of dit te berekenen is..
Je kan als het met daglicht wordt gebruikt een zonnepaneel erbij aan sluiten. Die dingen zijn in een keurige behuizing bij Conrad te verkrijgen voor een aantrekkelijke prijs. Ik betaalde 30 euro voor een mooi maatje voor een dergelijk project waarmee de accu aanzienlijk langer mee ging. Dit werkt dan wel het beste met een gesealde loodaccu (SLA) want op andere accu types heb je een charge controller nodig.
Hier een project van een inmiddels beroemd ontwerp uit Denemarken, de "Boominator":
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... chine.html
En een leuk speaker backpack projectje:
http://www.41hz.com/forums/showthread.p ... t=backpack
Een van mijn projectjes:
http://www.41hz.com/forums/showthread.p ... t=macaroni
En:
http://www.41hz.com/forums/showthread.p ... t=macaroni
En:
http://www.41hz.com/forums/showthread.p ... t=macaroni
Succes met de bouw!
-
deadly-syndrome
- Berichten: 97
- Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 16:58
-
lredev
- Ook commercieel actief
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 10:08
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: Draagbare speaker bouwen
Hier wil ik wel graag even op reageren, omdat het over mij gaatdeadly-syndrome schreef:10 euro duurder voor 2 weerstandjes?:P
Dat kan ik wel beamen. met een ongemoddificeerde speel ik met een 3,6Ah accu makkelijk een lange dag aan de IJssel vol. In dat "radiokistje" zitten 2 10CM pioneer speakers, waarbij een gemoddificeerde TA2024 al teveel output geeft! Gebruik je speakers van wat grote diameter (en belastbaarheid) dan is een gemodifieerde wel aan te raden.v-bro schreef:Een TA2024 versterker trekt met muziek en 4 ohm speakers gemiddeld 300mA op vol vermogen. Dit is wat ik heb gemeten. Ik heb in de praktijk met 4Ah accu's een speelduur gehaald van meer dan 12 uur. Dat is dus 12 uur VOL knallen!deadly-syndrome schreef:ik verwacht dat als je de ta2024 de hele tijd voluit aanzet je ongeveer een uur of 8 kan spelen.. ik zou niet weten of dit te berekenen is..
[...]
een los voorversterkertje kan ook. Daar zijn op verschillend site wel projectjes van te vinden. Gebruik je de TA2024 met een PC of ander apparaat met een "hoog"uitgangssignaal dan is ongemodificeerd ook prima.
Mijn kortste advies is: Koop hem ongemodificeerd, kijk of het bevalt, en mocht het niet genoeg vermogen geven, koop er 2 weerstandjes bij.
Re: Draagbare speaker bouwen
hoi,
Ik heb dus al wel een tijdje een kratradio( 2 autospeakers, 7,2A accu en een TA2024 met weerstandsmod.)
Hij gaat vrij hard moet ik zeggen op het strand:P.
(Ik hou nogal van de wat hardere muziek hardstyle etc.
) maar wanneer ik hem dus op ongeveer boven de 75% zet van de maximale volume van mijn telefoon, dan begint het een beetje te vervormen en dan met name de Bass!
Volgens mij kan dit simpel weg verholpen worden door een subwoofer erin te bouwen.
Mijn vraag is dan ook, is het überhaupt mogelijk om een subwoofer aan te sluiten op de TA2024? zo ja, welke subwoofer is mij dan aan te raden:?:
gr.
Ik heb dus al wel een tijdje een kratradio( 2 autospeakers, 7,2A accu en een TA2024 met weerstandsmod.)
Hij gaat vrij hard moet ik zeggen op het strand:P.
(Ik hou nogal van de wat hardere muziek hardstyle etc.
Volgens mij kan dit simpel weg verholpen worden door een subwoofer erin te bouwen.
Mijn vraag is dan ook, is het überhaupt mogelijk om een subwoofer aan te sluiten op de TA2024? zo ja, welke subwoofer is mij dan aan te raden:?:
gr.
