Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bocama LA-224B
ligt de as van je potmeter wel aan massa?(kan door de verf geen kontakt maken)
mvg
audioot
mvg
audioot
Re: Bocama LA-224B
PA4URK schreef:Gisteren in Groningen een ALPS potmeter en een aantal meerdeks schakelaars (met het oog op de toekomst) gekocht. Meteen bij thuiskomst de hele mikmak aangesloten en met afgeschermde bedrading vastgesoldeerd. Vanmiddag met de wind en de regen op de ramen de rest afgemaakt en nu staat de versterker al een paar uur te spelen. Het geluid valt zeker niet tegen maar ook de brom is zeker nog niet verdwenen, hoewel niet hinderlijk aanwezig. Wat me opvalt is dat bij aanraken van de volumeknop wanneer die in de middenstand staat een raar 'gezoem' optreedt. De aansluitingen op de ALPS nog maar eens gecontroleerd en de massa aansluitingen maar alles lijkt goed te zitten. Tsja, wat kan dat nou zijn?
Daar heb ik ook last van bij mn hoofdtelefoon versterker. Maar dat is heeel in de verte. denk toch dat de pot meter gevoelig is in de midden stand hoe dan ook.
Re: Bocama LA-224B
Ik weet eigenlijk niet of een as sowieso aan massa ligt. Ik ga dat eens even uitproberen/uitzoeken.
Waar ik trouwens net achter kwam is dat ik de 100 K weerstand aan de ingang van de ECC83 vergeten ben
. Zou dat er mee te maken hebben? Het lijkt me in eerste instantie wel logisch?!?
Waar ik trouwens net achter kwam is dat ik de 100 K weerstand aan de ingang van de ECC83 vergeten ben
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
De potmeter neemt de functie van die 100k weerstand over, dus dat mag niets uitmaken. Het enige dat die 100k weerstand doet is het rooster van de ingangsbuis op 0 volt leggen. Die brom moet ergens vandaan komen, volg eerst de aanwijzing van Jan Deckers eens. Ik heb het ook weleens meegemaakt dat ik brom hoorde door een potmeter die niet aan massa lag.
Controleer ook eens de ingangsbedrading, is deze afgeschermd en op de juiste manier geaard?
Controleer ook eens de ingangsbedrading, is deze afgeschermd en op de juiste manier geaard?
Re: Bocama LA-224B
De toename van die zoembrom bij aanraken van de knop heb ik getraceerd Robert, wanneer ik een verbinding met massa maak is dat in ieder geval weg. De andere brom, 'achtergrondbrom', lijkt me toch iets van 50 Hz van de gloei of zoiets. Maar kan het bijvoorbeeld ook zijn dat de potmeter te dicht bij bijvoorbeeld een koppel C zit of iets dergelijks? De bedrading vanaf de potmeter naar de vierstandenschakelaar is deugdelijk afgeschermd en loopt in een wijde boog om andere bedrading heen die eventueel invloed zouden kunnen hebben. De metalen buitenkant van die schakelaar ligt trouwens ook aan massa. Ik zal morgen eens een detailfoto posten, misschien dat jullie iets vreemds opvalt waar ikzelf over heen kijk.
Re: Bocama LA-224B
Na een kleine week radiostilte is ie weer in de lucht vrienden, letterlijk en figuurlijk. En hoe!
Wat ik gedaan heb deze week is om al de verbindingen nog eens goed na te lopen en daar heb ik eigenlijk weinig oorzakelijk verband met de bromzoem kunnen ontdekken. Wat me echter wel intrigeerde was wat het effect zou zijn om de massaverbinding van zowel voeding als versterker te scheiden.
De enige zoem die ik nu hoor is met ik m'n oor aan de speakers èn een klein zoemetje - ondanks de rubbertules van de voedingstrafo - doordat de versterker op een houten plank staat. Hoera
Oh ja, nog even een paar detailfotoos van de 'rommelige' binnenkant zoals beloofd
Resultaat? Een nagenoeg verdwenen zoembrom! Er bestond dus toch een zekere invloed tussen beide gedeelten en waarschijnlijk heeft ook het geaarde stopcontact het laatste beetje restbrom geëlimineerd.Dus als ik het goed zie.. dan begint je "sterpunt" links boven in de hoek... en dan trek je vanaf daar via de HS elco's naar de buis voeten ? Weet niet of Rob dat zo ook doet.. maar persoonlijk vind ik dat wel een hele lange weg tussen het sterpunt en buizen voeten.
De enige zoem die ik nu hoor is met ik m'n oor aan de speakers èn een klein zoemetje - ondanks de rubbertules van de voedingstrafo - doordat de versterker op een houten plank staat. Hoera
Oh ja, nog even een paar detailfotoos van de 'rommelige' binnenkant zoals beloofd
Re: Bocama LA-224B
Dank, dank Grote Buishoofd. Ook voor je inbreng in dit leuke project dat mede dank zij het roemruchte zelfbouwaudioforum weer tot een goed eind gebracht is
Nu nog wat kleine wijzigingen (hoofdtelefoonaansluiting, lampje, zie gaatjes aan de voorzijde) aanbrengen, eens even prakizeren over een mooi frontje (Kees de Audiomaniak!) en wat spelen met verschillende buizen. De ECC83 van JJ was perfect, de MiniWatt een miskleun (!) en de ECC81 van Mullard die er nu inzitten bijna perfect. Met de EL84's (van Sovtek) heb ik nog niets gedaan. Er liggen drie goed metende Telefunkens maar het wachten is op een vierde Musketeer die het kwartetje volmaakt
Nu nog wat kleine wijzigingen (hoofdtelefoonaansluiting, lampje, zie gaatjes aan de voorzijde) aanbrengen, eens even prakizeren over een mooi frontje (Kees de Audiomaniak!) en wat spelen met verschillende buizen. De ECC83 van JJ was perfect, de MiniWatt een miskleun (!) en de ECC81 van Mullard die er nu inzitten bijna perfect. Met de EL84's (van Sovtek) heb ik nog niets gedaan. Er liggen drie goed metende Telefunkens maar het wachten is op een vierde Musketeer die het kwartetje volmaakt
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Kun je eens in een plaatje weergeven hoe het nu zit?
Is het chassis nu niet aan randaarde gelegd?
Wat ik meestal doe is de randaarde via een kort draadje met het chassis verbinden, direct na de Euro-apparaat stekker. Het sterpunt waar alle massa aansluitingen bij elkaar komen plaats ik ergens anders.
Is het chassis nu niet aan randaarde gelegd?
Wat ik meestal doe is de randaarde via een kort draadje met het chassis verbinden, direct na de Euro-apparaat stekker. Het sterpunt waar alle massa aansluitingen bij elkaar komen plaats ik ergens anders.
Re: Bocama LA-224B
De steraarde heb ik net naast de voedingstrafo zitten, eigenlijk meer omdat daar al een gaatje zat. Daar komen dus de massa-aansluiting van de trafo, de voedingselco's, de massa's van UGT en in- en uitgangen, en de massarail van de buisvoeten op uit. Vanaf de randaarde van de eurosteker loopt inderdaad een kort draadje ook naar diezelfde ster. Maar het is allemaal ook een beetje tegenstrijdig Robert, in het artikel van Guido Tent lees ik dat hij een felle tegenstander van steraardes is, terwijl in de Bocama in originele staat overal zelfs afzonderlijke massa-aansluitingen te vinden zijn. Ik denk dat ik in eerste instantie waarschijnlijk een aardlus heb gecrëeerd die nu onderbroken is door de massarail net na de voedingselco af te kappen. Dat is op deze foto net (niet) te zien, net achter de witte en paarse draden. Misschien dat nog strakker twisten van de gloeidraden ook een positievere invloed heeft
.
Laatst gewijzigd door PA4URK op vr 05 mar 2010, 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bocama LA-224B
Gefeliciteerd !!
Zo ver ben ik nog lang niet.
Hoe klinkt je bak nu eigelijk? daar ben ik wel benieuwd naar.
Zo ver ben ik nog lang niet.
Hoe klinkt je bak nu eigelijk? daar ben ik wel benieuwd naar.
Re: Bocama LA-224B
Niet slecht, vooral gezien het feit dat ik geen dure hitech audio-onderdelen heb gebruikt
.
Alleen de Sovtek EL84's wil ik nog vervangen door wat anders. Wat voor buizen zaten er in jouw Bocama Martin?
Alleen de Sovtek EL84's wil ik nog vervangen door wat anders. Wat voor buizen zaten er in jouw Bocama Martin?
Re: Bocama LA-224B
Zijn de witte en paarse draden je voeding? In dat geval kun je beter de paarsen en witten bij elkaar twisten die bij elkaar horen, als je de plussen bij elkaar twist en hetzelfde doet met de minnen, heeft het twisten geen zin, alleen maar optisch.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: Bocama LA-224B
Om eerlijk te zijn weet ik het niet, ik kon er nieuwe JJ's bij krijgen maar de buizen die er nu bij zitten zouden lekkerder moeten klinken. dus ik zie wel wat het gaat worden.PA4URK schreef:Niet slecht, vooral gezien het feit dat ik geen dure hitech audio-onderdelen heb gebruikt.
Alleen de Sovtek EL84's wil ik nog vervangen door wat anders. Wat voor buizen zaten er in jouw Bocama Martin?
Re: Bocama LA-224B
De paarse en witte zijn de twee gelijkgerichte spanningen VbI en Vb uit het schema. Twisten heeft hier inderdaad ook geen nut, maar het kan ook geen kwaad en persoonlijk vind ik het wat netter staan Mischa. Voor de vervanger van de Sovteks zit ik te denken aan een kwartetje JJ's die vaak goede recencies hebben Martin.
Zo, en nu maar eens denken over een nieuw project. Ik heb de smaak te maken
Wat ik graag nog eens bouwen wil is een SE versterker met KT88's of de eerder ergens genoemde TT22 zendbuizen (die op de gloei en de topaansluiting gelijk zijn) en dat alles in Rivièra Maison stijl om het vrouwtje te behagen
.
Zo, en nu maar eens denken over een nieuw project. Ik heb de smaak te maken
Wat ik graag nog eens bouwen wil is een SE versterker met KT88's of de eerder ergens genoemde TT22 zendbuizen (die op de gloei en de topaansluiting gelijk zijn) en dat alles in Rivièra Maison stijl om het vrouwtje te behagen
Re: Bocama LA-224B
Verslavend he ?
ff van wikipedia.. wist niet of je dit al wist.

ff van wikipedia.. wist niet of je dit al wist.
Dus ja...The transmitting tubes TT21 and TT22 have almost identical transfer characteristics to KT88 but a different pinout, and by virtue of their anode being connected to the top cap have a higher plate voltage rating (1.25 kilovolt) and a higher power output capability of 200 watts in class AB1 push pull.
Re: Bocama LA-224B
Dus ja
Ik kan wel iets (na)bouwen, maar rekenen met buiswaarden?
Ja TubeHead, dat wist ik. Maarrre, wat heeft dat voor praktische consequenties in vergelijking met de KT88?ff van wikipedia.. wist niet of je dit al wist.
Ik kan wel iets (na)bouwen, maar rekenen met buiswaarden?
Re: Bocama LA-224B
Als ik het zo lees dan kan je de buizen zo één op één swappen.
Alleen de bepinning is anders en de TT22 heeft een top anode.
Alleen de bepinning is anders en de TT22 heeft een top anode.
Re: Bocama LA-224B
Dat wordt dus een leuk project èn een mooie nieuwe topic
. Wat me overigens opviel was dat die TT22 behoorlijk lichter is dan de JJ KT88. Maar dat alles terzijde.
De ex-Bocama weer even: Hij klinkt prima, hij geeft ook meer dan genoeg vermogen, het stereobeeld is uitstekend, maar ik vind het geluid toch nèt wat iel, ik mis de donkerbruine klank van m'n andere versterker (EL34, Amplimo voedingstrafo en UGT's van AE). Ik heb de JJ ECC83 er weer in gezet want die klinken nog het best. Andere EL84's of koppel C's proberen, andere waarden?
Edit: De Sovteks heb ik er even uitgehaald en de drie Telefunkens en ene MiniWatt er in gezet, niet zoals het hoort
, maar verbeeld ik het me nu of...
De ex-Bocama weer even: Hij klinkt prima, hij geeft ook meer dan genoeg vermogen, het stereobeeld is uitstekend, maar ik vind het geluid toch nèt wat iel, ik mis de donkerbruine klank van m'n andere versterker (EL34, Amplimo voedingstrafo en UGT's van AE). Ik heb de JJ ECC83 er weer in gezet want die klinken nog het best. Andere EL84's of koppel C's proberen, andere waarden?
Edit: De Sovteks heb ik er even uitgehaald en de drie Telefunkens en ene MiniWatt er in gezet, niet zoals het hoort
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Misschien moeten die Sovteks even wat langer inspelen. Maar ik kan me best indenken dat die Telefunkens beter zijn. Ik zal eens in de doos kijken of ik nog een oude EL84 heb, om je set compleet te maken.
Re: Bocama LA-224B
Die Sovteks zaten al in de Bocama toen ik hem kocht Robert, samen met vijf vrij nieuwe ECC83's van JJ, twee voor de phonotrap, eentje voor de toonregeling en twee voor de versterker. Ik zou je zeer erkentelijk zijn wanneer er nog een Telefunken in je doos zwerft. Misschien ruilen voor de Philips MiniWatt EL84 of een ander type buis? Ik hoor het wel.
Rein.
Rein.
Re: Bocama LA-224B
Hier ben ik ook wel benieuwd naar: wat is (buitenom de buizen natuurlijk) bepalend voor het geluid?PA4URK schreef:ik vind het geluid toch nèt wat iel, ik mis de donkerbruine klank van m'n andere versterker (EL34, Amplimo voedingstrafo en UGT's van AE). Ik heb de JJ ECC83 er weer in gezet want die klinken nog het best. Andere EL84's of koppel C's proberen, andere waarden?
Re: Bocama LA-224B
Vooral de UGT's. En in afnemende mate: voedings-C's, en het andere kleine spul.Pmh123 schreef:Hier ben ik ook wel benieuwd naar: wat is (buitenom de buizen natuurlijk) bepalend voor het geluid?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Ik heb vanmorgen even in de buizendoos gekeken, maar er zit geen Telefunken EL84 meer in. Het is een beetje een allegaartje zag ik. Een Philips, een Siemens, een Tungsram, en eentje waarvan ik het merk niet kon lezen en verder een set Audio Voice buizen.
Die Siemens is trouwens wel leuk om te zien, die heeft ronde anodes, als die andere EL84's hebben een soort zeshoek.
Ik kan je dus helaas niet helpen.
Op mijn eigen EL84 pushpull staat een setje russische militaire buizen te spelen, die vind ik best goed. Volgens mij moeten die Sovteks daar een beetje op lijken, of zie ik dat verkeerd?
Die russische EL84's koop je voor een appel en een ei op Ebay (en een hoop geduld ivm verzending uit Oekraïne ofzo.)
Volgens mij heeft Kent Electronics in Hoek (Zeeland) de EL84's van Ei in voorraad (NOS) daar heb ik ook weleens heel positieve dingen over gelezen.
Die Siemens is trouwens wel leuk om te zien, die heeft ronde anodes, als die andere EL84's hebben een soort zeshoek.
Ik kan je dus helaas niet helpen.
Op mijn eigen EL84 pushpull staat een setje russische militaire buizen te spelen, die vind ik best goed. Volgens mij moeten die Sovteks daar een beetje op lijken, of zie ik dat verkeerd?
Die russische EL84's koop je voor een appel en een ei op Ebay (en een hoop geduld ivm verzending uit Oekraïne ofzo.)
Volgens mij heeft Kent Electronics in Hoek (Zeeland) de EL84's van Ei in voorraad (NOS) daar heb ik ook weleens heel positieve dingen over gelezen.
Re: Bocama LA-224B
Bedankt voor het zoeken RobertD, inmiddels staat de 'grote' versterker weer in de kamer te spelen en de ex-Bocama weer in de hobbykamer. Ben bezig met het ontwerpen van een mooi (houten) frontje en heb ondertussen een optie op een Telefunken via Marktplaats. Niet voor een zwaar overtrokken bedrag hoor! Ik kom ze wel eens tegen bij handelaars die er rustig vijftig, zestig of meer euro's voor durven te vragen. Per stuk 


