Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Bocama LA-224B

Bericht door audioot »

ligt de as van je potmeter wel aan massa?(kan door de verf geen kontakt maken)
mvg
audioot
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

PA4URK schreef:
Gisteren in Groningen een ALPS potmeter en een aantal meerdeks schakelaars (met het oog op de toekomst :) ) gekocht. Meteen bij thuiskomst de hele mikmak aangesloten en met afgeschermde bedrading vastgesoldeerd. Vanmiddag met de wind en de regen op de ramen de rest afgemaakt en nu staat de versterker al een paar uur te spelen. Het geluid valt zeker niet tegen maar ook de brom is zeker nog niet verdwenen, hoewel niet hinderlijk aanwezig. Wat me opvalt is dat bij aanraken van de volumeknop wanneer die in de middenstand staat een raar 'gezoem' optreedt. De aansluitingen op de ALPS nog maar eens gecontroleerd en de massa aansluitingen maar alles lijkt goed te zitten. Tsja, wat kan dat nou zijn?

Daar heb ik ook last van bij mn hoofdtelefoon versterker. Maar dat is heeel in de verte. denk toch dat de pot meter gevoelig is in de midden stand hoe dan ook.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Ik weet eigenlijk niet of een as sowieso aan massa ligt. Ik ga dat eens even uitproberen/uitzoeken.
Waar ik trouwens net achter kwam is dat ik de 100 K weerstand aan de ingang van de ECC83 vergeten ben :oops: . Zou dat er mee te maken hebben? Het lijkt me in eerste instantie wel logisch?!?
Bijlagen
EL84schema.gif
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

De potmeter neemt de functie van die 100k weerstand over, dus dat mag niets uitmaken. Het enige dat die 100k weerstand doet is het rooster van de ingangsbuis op 0 volt leggen. Die brom moet ergens vandaan komen, volg eerst de aanwijzing van Jan Deckers eens. Ik heb het ook weleens meegemaakt dat ik brom hoorde door een potmeter die niet aan massa lag.
Controleer ook eens de ingangsbedrading, is deze afgeschermd en op de juiste manier geaard?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

De toename van die zoembrom bij aanraken van de knop heb ik getraceerd Robert, wanneer ik een verbinding met massa maak is dat in ieder geval weg. De andere brom, 'achtergrondbrom', lijkt me toch iets van 50 Hz van de gloei of zoiets. Maar kan het bijvoorbeeld ook zijn dat de potmeter te dicht bij bijvoorbeeld een koppel C zit of iets dergelijks? De bedrading vanaf de potmeter naar de vierstandenschakelaar is deugdelijk afgeschermd en loopt in een wijde boog om andere bedrading heen die eventueel invloed zouden kunnen hebben. De metalen buitenkant van die schakelaar ligt trouwens ook aan massa. Ik zal morgen eens een detailfoto posten, misschien dat jullie iets vreemds opvalt waar ikzelf over heen kijk.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Na een kleine week radiostilte is ie weer in de lucht vrienden, letterlijk en figuurlijk. En hoe! O:) Wat ik gedaan heb deze week is om al de verbindingen nog eens goed na te lopen en daar heb ik eigenlijk weinig oorzakelijk verband met de bromzoem kunnen ontdekken. Wat me echter wel intrigeerde was wat het effect zou zijn om de massaverbinding van zowel voeding als versterker te scheiden.
Dus als ik het goed zie.. dan begint je "sterpunt" links boven in de hoek... en dan trek je vanaf daar via de HS elco's naar de buis voeten ? Weet niet of Rob dat zo ook doet.. maar persoonlijk vind ik dat wel een hele lange weg tussen het sterpunt en buizen voeten.
Resultaat? Een nagenoeg verdwenen zoembrom! Er bestond dus toch een zekere invloed tussen beide gedeelten en waarschijnlijk heeft ook het geaarde stopcontact het laatste beetje restbrom geëlimineerd.
De enige zoem die ik nu hoor is met ik m'n oor aan de speakers èn een klein zoemetje - ondanks de rubbertules van de voedingstrafo - doordat de versterker op een houten plank staat. Hoera :lol: :lol:
Oh ja, nog even een paar detailfotoos van de 'rommelige' binnenkant zoals beloofd :mrgreen:
Bijlagen
IMGP0138.JPG
IMGP0140.JPG
IMGP0141.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

Afbeelding


Gefeliciteerd !! :mrgreen:

Nu lekker genieten ;)
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Dank, dank Grote Buishoofd. Ook voor je inbreng in dit leuke project dat mede dank zij het roemruchte zelfbouwaudioforum weer tot een goed eind gebracht is :lol:
Nu nog wat kleine wijzigingen (hoofdtelefoonaansluiting, lampje, zie gaatjes aan de voorzijde) aanbrengen, eens even prakizeren over een mooi frontje (Kees de Audiomaniak!) en wat spelen met verschillende buizen. De ECC83 van JJ was perfect, de MiniWatt een miskleun (!) en de ECC81 van Mullard die er nu inzitten bijna perfect. Met de EL84's (van Sovtek) heb ik nog niets gedaan. Er liggen drie goed metende Telefunkens maar het wachten is op een vierde Musketeer die het kwartetje volmaakt :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Kun je eens in een plaatje weergeven hoe het nu zit?
Is het chassis nu niet aan randaarde gelegd?

Wat ik meestal doe is de randaarde via een kort draadje met het chassis verbinden, direct na de Euro-apparaat stekker. Het sterpunt waar alle massa aansluitingen bij elkaar komen plaats ik ergens anders.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

De steraarde heb ik net naast de voedingstrafo zitten, eigenlijk meer omdat daar al een gaatje zat. Daar komen dus de massa-aansluiting van de trafo, de voedingselco's, de massa's van UGT en in- en uitgangen, en de massarail van de buisvoeten op uit. Vanaf de randaarde van de eurosteker loopt inderdaad een kort draadje ook naar diezelfde ster. Maar het is allemaal ook een beetje tegenstrijdig Robert, in het artikel van Guido Tent lees ik dat hij een felle tegenstander van steraardes is, terwijl in de Bocama in originele staat overal zelfs afzonderlijke massa-aansluitingen te vinden zijn. Ik denk dat ik in eerste instantie waarschijnlijk een aardlus heb gecrëeerd die nu onderbroken is door de massarail net na de voedingselco af te kappen. Dat is op deze foto net (niet) te zien, net achter de witte en paarse draden. Misschien dat nog strakker twisten van de gloeidraden ook een positievere invloed heeft :?: .
Bijlagen
IMGP0142.JPG
Laatst gewijzigd door PA4URK op vr 05 mar 2010, 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Gefeliciteerd !! :D

Zo ver ben ik nog lang niet. :wink:

Hoe klinkt je bak nu eigelijk? daar ben ik wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Niet slecht, vooral gezien het feit dat ik geen dure hitech audio-onderdelen heb gebruikt O:) .
Alleen de Sovtek EL84's wil ik nog vervangen door wat anders. Wat voor buizen zaten er in jouw Bocama Martin?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door mischa72 »

Zijn de witte en paarse draden je voeding? In dat geval kun je beter de paarsen en witten bij elkaar twisten die bij elkaar horen, als je de plussen bij elkaar twist en hetzelfde doet met de minnen, heeft het twisten geen zin, alleen maar optisch.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

PA4URK schreef:
Niet slecht, vooral gezien het feit dat ik geen dure hitech audio-onderdelen heb gebruikt O:) .
Alleen de Sovtek EL84's wil ik nog vervangen door wat anders. Wat voor buizen zaten er in jouw Bocama Martin?
Om eerlijk te zijn weet ik het niet, ik kon er nieuwe JJ's bij krijgen maar de buizen die er nu bij zitten zouden lekkerder moeten klinken. dus ik zie wel wat het gaat worden.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

De paarse en witte zijn de twee gelijkgerichte spanningen VbI en Vb uit het schema. Twisten heeft hier inderdaad ook geen nut, maar het kan ook geen kwaad en persoonlijk vind ik het wat netter staan Mischa. Voor de vervanger van de Sovteks zit ik te denken aan een kwartetje JJ's die vaak goede recencies hebben Martin.
Zo, en nu maar eens denken over een nieuw project. Ik heb de smaak te maken :lol:
Wat ik graag nog eens bouwen wil is een SE versterker met KT88's of de eerder ergens genoemde TT22 zendbuizen (die op de gloei en de topaansluiting gelijk zijn) en dat alles in Rivièra Maison stijl om het vrouwtje te behagen :wink: .
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

Verslavend he ? :lol:

ff van wikipedia.. wist niet of je dit al wist.
The transmitting tubes TT21 and TT22 have almost identical transfer characteristics to KT88 but a different pinout, and by virtue of their anode being connected to the top cap have a higher plate voltage rating (1.25 kilovolt) and a higher power output capability of 200 watts in class AB1 push pull.
Dus ja... :P
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Dus ja :P
ff van wikipedia.. wist niet of je dit al wist.
Ja TubeHead, dat wist ik. Maarrre, wat heeft dat voor praktische consequenties in vergelijking met de KT88?
Ik kan wel iets (na)bouwen, maar rekenen met buiswaarden? :oops:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

Als ik het zo lees dan kan je de buizen zo één op één swappen.

Alleen de bepinning is anders en de TT22 heeft een top anode.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Dat wordt dus een leuk project èn een mooie nieuwe topic :) . Wat me overigens opviel was dat die TT22 behoorlijk lichter is dan de JJ KT88. Maar dat alles terzijde.
De ex-Bocama weer even: Hij klinkt prima, hij geeft ook meer dan genoeg vermogen, het stereobeeld is uitstekend, maar ik vind het geluid toch nèt wat iel, ik mis de donkerbruine klank van m'n andere versterker (EL34, Amplimo voedingstrafo en UGT's van AE). Ik heb de JJ ECC83 er weer in gezet want die klinken nog het best. Andere EL84's of koppel C's proberen, andere waarden?

Edit: De Sovteks heb ik er even uitgehaald en de drie Telefunkens en ene MiniWatt er in gezet, niet zoals het hoort :-& , maar verbeeld ik het me nu of...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Misschien moeten die Sovteks even wat langer inspelen. Maar ik kan me best indenken dat die Telefunkens beter zijn. Ik zal eens in de doos kijken of ik nog een oude EL84 heb, om je set compleet te maken.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Die Sovteks zaten al in de Bocama toen ik hem kocht Robert, samen met vijf vrij nieuwe ECC83's van JJ, twee voor de phonotrap, eentje voor de toonregeling en twee voor de versterker. Ik zou je zeer erkentelijk zijn wanneer er nog een Telefunken in je doos zwerft. Misschien ruilen voor de Philips MiniWatt EL84 of een ander type buis? Ik hoor het wel.
Rein.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

PA4URK schreef:
ik vind het geluid toch nèt wat iel, ik mis de donkerbruine klank van m'n andere versterker (EL34, Amplimo voedingstrafo en UGT's van AE). Ik heb de JJ ECC83 er weer in gezet want die klinken nog het best. Andere EL84's of koppel C's proberen, andere waarden?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar: wat is (buitenom de buizen natuurlijk) bepalend voor het geluid?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Pmh123 schreef:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar: wat is (buitenom de buizen natuurlijk) bepalend voor het geluid?
Vooral de UGT's. En in afnemende mate: voedings-C's, en het andere kleine spul.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Ik heb vanmorgen even in de buizendoos gekeken, maar er zit geen Telefunken EL84 meer in. Het is een beetje een allegaartje zag ik. Een Philips, een Siemens, een Tungsram, en eentje waarvan ik het merk niet kon lezen en verder een set Audio Voice buizen.

Die Siemens is trouwens wel leuk om te zien, die heeft ronde anodes, als die andere EL84's hebben een soort zeshoek.

Ik kan je dus helaas niet helpen.

Op mijn eigen EL84 pushpull staat een setje russische militaire buizen te spelen, die vind ik best goed. Volgens mij moeten die Sovteks daar een beetje op lijken, of zie ik dat verkeerd?
Die russische EL84's koop je voor een appel en een ei op Ebay (en een hoop geduld ivm verzending uit Oekraïne ofzo.)

Volgens mij heeft Kent Electronics in Hoek (Zeeland) de EL84's van Ei in voorraad (NOS) daar heb ik ook weleens heel positieve dingen over gelezen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Bedankt voor het zoeken RobertD, inmiddels staat de 'grote' versterker weer in de kamer te spelen en de ex-Bocama weer in de hobbykamer. Ben bezig met het ontwerpen van een mooi (houten) frontje en heb ondertussen een optie op een Telefunken via Marktplaats. Niet voor een zwaar overtrokken bedrag hoor! Ik kom ze wel eens tegen bij handelaars die er rustig vijftig, zestig of meer euro's voor durven te vragen. Per stuk :evil:
Plaats reactie