10" sub/woofer die hoog door loopt??

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

holco

10" sub/woofer die hoog door loopt??

Bericht door holco »

Voor mijn project de Yin-Yang (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=10656) zit ik nog in dubio vwb de keuze van de sub/woofer.

In eerste instantie leek mij de CSS SDX10 ideaal maar naarmate ik meer zoek / lees en simuleer in WinISD ben ik daar niet meer zo zeker van :?

De criteria waar de sub/woofer aan moet voldoen is,

Toepasbaar in een CB van bruto 42L netto zo'n 37L of kleiner.
Crossover +/- 250Hz liefst zo'n laag mogelijke filter order.
Lage vervorming en snelle respons.
Prijs €150>€200 p.st
F3 minimaal 30Hz dmv een LT.
Max spl minimaal zo'n 105db
4 Ohm

De kandidaten die ik tot nu toe gevonden heb zijn,

CSS SDX10
Dayton RSS265HF-4 (doet het een tandje beter als de SDX10 met minder vermogen en lijkt verder door te lopen)
Seas L26ROY 10 (van dit drietal de winnaar denk ik, loopt mooi hoog door en deze heeft met een LT 110dB bij maar 23W!! wat weer kosten bespaart qua versterking)

Alle tips en op of aanmerkingen zijn welkom.

Gr en bvd,

Mario
dre

Re: 10" sub/woofer die hoog door loopt??

Bericht door dre »

holco

Bericht door holco »

Niet echt een kandidaat Dre, of ik moet mijn laag kast 2x zo groot maken :?
dre

Bericht door dre »

ach,plek zat heb ik gezien :lol:
holco

Bericht door holco »

Zit hier en daar een beetje te snuffelen op het net naar de Seas L26ROY 10, en ik geloof dat dit toch wel een hele goede kandidaat is!! looks zijn trouwens ook erg mooi :mrgreen:
holco

Bericht door holco »

Wat simulaties van de 3 sub/woofers, alle CB 40L / TL en Hp (bepaald door Win ISD) en ieder op hun eigen max dmv de Xmax
Max SPL.JPG
Magnitude.JPG
Load.JPG
Delay.JPG
Cone excursionJPG.JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

holco schreef:
Dayton RSS265HF-4 (doet het een tandje beter als de SDX10 met minder vermogen en lijkt verder door te lopen)
Die doet het m.i. in het laag het mooiste en heeft een lage vervorming. Past prima in 30L met een F3 op 41Hz (Qb = 0,71). Kun je dan nog netjes naar 25 Hz trekken met een LT. Volgens mij kan die ook zonder problemen tot 250 Hz met 2e orde filteren. Enige is het wat lage rendement maar dat boeit niet zoveel hier denk ik.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die cone excursion, klopt dat wel? 2 stuks exact over elkaar heen, en een flink verschillend. lijkt er op dat deze gewoon de Xmax laat zien....

alle andere grafieken laten nou niet veel verschil zien.... behalve.... die enorme verschillen in benodigd wattage: check je sim ff. ik heb de datasheets vergeleken en die hebben alle 3 vrijwel het zelfde rendement in t laag (CSS en Seas beide 85dB (Seas vermeldt 88dB, maar als je de grafiek bekijkt is dat in t werkgebied maar 85dB), Dayton 84dB) dus daar kan dan volgens mijn klompen nooit zo veel verschil in zitten. en als de 1e grafiek klopt met de ongecorrigeerde response, heeft de Seas ook nog eens het meeste correctie nodig (3dB meer dan de Dayton, 4½dB meer dan de CSS (bij 20Hz))
dayton .... lijkt verder door te lopen
waar baseer je dat op? en welke kant op?
Seas L26ROY 10 ...... looks zijn trouwens ook erg mooi
kleur is idd wat vrolijker dat t zwart, maar helaas net zo'n fietsband als elke andere subwoofer :mrgreen:
holco

Bericht door holco »

Henkjan schreef:
die cone excursion, klopt dat wel? 2 stuks exact over elkaar heen, en een flink verschillend. lijkt er op dat deze gewoon de Xmax laat zien....

Ik heb in de simulaties individueel voor elke speaker het vermogen opgeschroefd totdat deze aan zijn eigen Xmax zat.

Dus de SDX10 op 18.4mm en de andere beide op 14mm, deze instellingen heb ik bij alle simulaties zo laten staan.
holco

Bericht door holco »

Pjotr schreef:
holco schreef:
Die doet het m.i. in het laag het mooiste en heeft een lage vervorming. Past prima in 30L met een F3 op 41Hz (Qb = 0,71). Kun je dan nog netjes naar 25 Hz trekken met een LT. Volgens mij kan die ook zonder problemen tot 250 Hz met 2e orde filteren. Enige is het wat lage rendement maar dat boeit niet zoveel hier denk ik.

Is zeker ook een goede kandidaat en doet het erg goed in de simulaties, maar tot nu toe helaas nog geen serieuse metingen online kunnen vinden.

Hier een ontwerp met de Seas L26ROY als laag unit met daar boven SS mids, wat aardig lijkt op wat ik wil :wink:
http://www.clearwaveloudspeaker.com/Ari ... ia10s.html

Plus metingen van hun waar de Seas L26ROY ook bij staat, lijkt er op dat er een lage order filter op toepasbaar is wat weer meer mogelijkheden schept.
http://clearwaveloudspeaker.com/woofertests.html
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

holco schreef:
Henkjan schreef:
Ik heb in de simulaties individueel voor elke speaker het vermogen opgeschroefd totdat deze aan zijn eigen Xmax zat.

Dus de SDX10 op 18.4mm en de andere beide op 14mm, deze instellingen heb ik bij alle simulaties zo laten staan.
dat verklaart een hoop....
holco

Bericht door holco »

Nog wat metingen gevonden van de Seas L26ROY
db_L26Roy_Winkel.jpg
db_L26Roy_Winkel.jpg (12.7 KiB) 431 keer bekeken
db_L26Roy_Wasserfall.jpg
db_L26Roy_Wasserfall.jpg (14.49 KiB) 431 keer bekeken
db_L26Roy_Sprung.jpg
db_L26Roy_Sprung.jpg (5.89 KiB) 431 keer bekeken
db_L26Roy_Klirr90.jpg
db_L26Roy_Klirr90.jpg (13.92 KiB) 431 keer bekeken
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, loopt mooi hoog door met break-up > 2 Khz. Maar die grafiekjes hebben niets meer met een sub te maken: -25 dB op 20 Hz ??? Met een LT zo je het nog net tot 40Hz - 45 Hz kunnen trekken (als dit ten minste een CB is).
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

De L26ROY is een mooie sub, ik heb er 4 in gesloten behuizing van 22 liter zitten. Ze lopen door tot 20hz met dsp.
In br opstelling gaan ze behoorlijk diep met een kast inhoud van ongeveer 50 liter zit je denk ik op zo'n 30 hz.

Als je hier op het forum zoekt op l26roy vind je meer info!
holco

Bericht door holco »

Pjotr schreef:
Tja, loopt mooi hoog door met break-up > 2 Khz. Maar die grafiekjes hebben niets meer met een sub te maken: -25 dB op 20 Hz ??? Met een LT zo je het nog net tot 40Hz - 45 Hz kunnen trekken (als dit ten minste een CB is).
De metingen zijn in een open baffle gedaan van 1,40 x 2 m, met een CB van 33L q 0.6 en een LT -3db 20Hz :D

http://www.lautsprecherbau.de/user/2009 ... test9.html
holco

Bericht door holco »

amanda schreef:
De L26ROY is een mooie sub, ik heb er 4 in gesloten behuizing van 22 liter zitten. Ze lopen door tot 20hz met dsp.
In br opstelling gaan ze behoorlijk diep met een kast inhoud van ongeveer 50 liter zit je denk ik op zo'n 30 hz.

Als je hier op het forum zoekt op l26roy vind je meer info!

Ik had je topic al gevonden en ook meerdere keren gelezen, erg mooie 5.4 setup!! en als ik het zo zie hoef ik me over het mooie laag geen zorgen te maken.

Heb je al eens een sub over zijn Xmax gehad? met 4 zal dat niet lukken lijkt mij, maar misschien een keer met 1 sub.
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

holco schreef:
Ik had je topic al gevonden en ook meerdere keren gelezen, erg mooie 5.4 setup!! en als ik het zo zie hoef ik me over het mooie laag geen zorgen te maken.

Heb je al eens een sub over zijn Xmax gehad? met 4 zal dat niet lukken lijkt mij, maar misschien een keer met 1 sub.
Nee nog niet echt tot zijn max gehad al ging die een keer met Jurassic Park wel erg hard, volume stond vol open :mrgreen:
Ik weet niet hoe hard dat jij je muziek luistert maar voor mij zou het ook ietsje minder kunnen maar ik heb voor 4 gekozen vanwege het corner sub gebeuren..... 2 van deze subs gaan denk ik al hard genoeg al zouden ze dan wel een aardige uitslag hebben in het laag.
holco

Bericht door holco »

Ben overtuigt, het wordt de Seas L26ROY 10 :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nette keus :) Maar deze en de Dayton ontlopen elkaar nauwelijks en al helemaal niet als je met een LT aan de slag gaat. Meer een smaak kwestie.

Ben benieuwd en veel suc6
holco

Bericht door holco »

Pjotr schreef:
Nette keus :) Maar deze en de Dayton ontlopen elkaar nauwelijks en al helemaal niet als je met een LT aan de slag gaat. Meer een smaak kwestie.

Ben benieuwd en veel suc6

Hoge frequentie bereik van de Seas gaf de doorslag :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach daar ontlopen ze elkaar ook niet veel, ze breken allebei flink op boven de 2 kHz. De Seas begint zelfs iets eerder op te lopen volgens het grafiekje in de datasheet. Denk dat als je ze filtert op 250 Hz, je geen draad verschil gaat horen als je van deze kenmerken uitgaat. Criterium zou eigenlijk moeten zijn welke de laagste vervorming heeft maar daar is niets over te vinden.

Beide zijn een goede keuze, je kunt er bijna om loten :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier staat een aantal metingen van deze woofer:

http://www.clearwaveloudspeaker.com/woofertests.html
holco

Bericht door holco »

b_force schreef:
Hier staat een aantal metingen van deze woofer:

http://www.clearwaveloudspeaker.com/woofertests.html

Bedankt voor het meedenken maar die link staat al een paar posten hoger :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

:oops: :oops:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb je wel een linkje over vervormingsplotjes van de Dayton dan? :twisted: Die kan ik niet vinden op het net.

Dayton maakt wel veel tam tam daarover maar echte metingen ben ik nog niet tegen gekomen. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar een vergelijk met de Seas, juist omdat ze zo close zijn.
Plaats reactie