WildGuesssss Hoorn-octet vanaf 700Hz

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

WildGuesssss Hoorn-octet vanaf 700Hz

Bericht door audiomanics »

Of het gaat doen wat ik be-oog is nog een vraag. Vandaar de naam "WildGuessssss"
De bedoeling is om met een clustertje hoorntjes 360 graden te stralen en zo een hoogrendement omnistralertje te maken.
Door de opzettelijk reflecties kan de plaatsing wel nauwkeurig worden maar meer levendig, misschien wel wat ruimtelijk... gok ik...
Leuk natuurlijk, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een testpiloot die er wel wat in ziet en er een 1 inch compressiedrivertje op wil zetten en het eens tijdens een of meerdere luisterdagen wil laten beoordelen..
Voor stereo maak ik er twee dan..Hoewel ik daar nu net geen heschikt stukje hout meer voor heb..
De hoorntjes zijn keurig exponentieel berekend vanaf ca 700Hz en worden uit schijven van 20cm rond en ca 36mm hoog gefreesd..
Vergis je niet...ondanks dat het CNC-werk is zit er heeeeeel veel uur werk in: Eerst formules ontwikkelen om de hoorntje zo met z'n achten in die schijf te krijgen, met zo'n klein mogelijke afwijkijng van de ideale exponentieele hoorn, dan het nog zo omprogrammeren dat de machine het ook begrijpt, dan nog een uur of 30 frezen, per eenheid, licht opschuren met schuurpapiertje 400 en de hoornsegmenten in de vioollak zetten..
Het mag duidelijk zijn dat dit geen grote productie kan worden...
Maar het blijft een wild guessssssss......

Kees
Bijlagen
Het eerste onderdeel op de slachttafel....
Het eerste onderdeel op de slachttafel....
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Damn dit beloofd wat te worden!!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Smullen!

Je wilt dus een compressiedriver gebruiken, is een 1"breedbandertje dan ook een idee?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Is wellicht geen eens zo'n gek idee. :idea:
Misschien is de interferentie van een aantal hoorns met een zekere richtwerking veel minder dan met een aantal normale tweeters/middentoners die octagonaal geplaatst worden. Ik ga dit zeker volgen.


gr.
Aat
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat zijn de afmetingen van de cirkel die ik nu zie op jouw foto?

Waarom kies je voor een afstraling van 360 graden? Is het niet makkelijker / handiger om 180 graden te kiezen?

De achterzijde van een speaker staat immers meestal tegen een muur.

Ik vind het wel een heel interessant project.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Niet als je hem aan het plafond ophangt, ergens in het midden van de kamer bv.

misschien is een 270 graden hoorn ook wel iets? ergens op een hoekpeunt te plaatsen dus. maar de kans dat je zo twee hoeken hebt in de kamer, is natuurlijk klein (voor stereo)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Leuk project!

Helemaal omni is het niet, omdat je naar boven en onderen bijna geen afstraling hebt. Het geluid dat via de achtermuur terugkomt bij de luisteraar schept een betere illusie van diepte.

Kan je aan de onderkant van de hoorn niet een soort van exponentiele verlopende kegel zetten? Daar kan dan een woofer tegenaanstralen, waardoor je alles onder de 700Hz ook omni krijgt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een paar antwoorden in het algemeen,,, Naar mijn bedoeling kunnen deze schijven horizontaal, danwel hellend, separaat opgesteld worden op een statief.
De vertikale spreiding zal inderdaad minder zijn, daarom zal de hoogte op ongeveer de luisterpositie moeten zijn, maar het kan ook zomaar zijn dat als dit ding ergens aan het plafond hangt, dat hij daar het beste uit komt.
Ik wil juist 360 graden rond spreiden om de hele luisterruimte met zijn, al dan niet goede, acoustiek te laten deelnemen.. Misschien een beetje Bose..
Het is niet mijn bedoeling om weeeeer een complete box te maken... 't is maar een experimentje, wat ik niet eens zelf zal doen...

Kees
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

Ziet er mooi uit zeg! Ik zie dit wel als een aantal mono-dingetjes verspreid over / in een grote ruimte. Of is dat vloeken in de kerk?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

eindelijk Kees, ik dacht dat je hem nooit meer zou maken, die rondstraler?

Dit kan niet fout gaan.
Moet dat eigenlijk een compressie driver zijn? kan het niet gewoon een dometweeter zijn met lage Fs.

Lijkt me ook heel indrukwekkend om er een 360° line array mee te maken.

Waarom in hout, en niet een stabieler materiaal zoals jouw favoriete Corian?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
eindelijk Kees, ik dacht dat je hem nooit meer zou maken, die rondstraler?

Dit kan niet fout gaan.
Moet dat eigenlijk een compressie driver zijn? kan het niet gewoon een dometweeter zijn met lage Fs.

Lijkt me ook heel indrukwekkend om er een 360° line array mee te maken.

Waarom in hout, en niet een stabieler materiaal zoals jouw favoriete Corian?
Tja, het moest er toch een keertje van komen... Ik was er wel mee bezig maar de voorbereidingen vergden nogal wat tijd..
'k heb geen idee, maar met een knappe compressiedriver kun je volgens mij eenvoudig 130+dB uit dat ding persen.. Zo dat iedereen denkt: Jezusss wat voor ding is dat?? (heb je ook wel nodig met zoveel spreiding..)
Nou, als ik al zo'n 30 uur aan het frezen ben voor een unit... Wat moet een Line-array dan gaan kosten? (reken iets van 30 euro per uur....)

Om het in corian te maken zou ik een dikkere uitvoering moeten maken.. Het bestaat wel in 1 inch dik... erg prijzig..
Het gebruiktte Meranti is ook niet meteen het meest audiofiele hout maar het is ook niet meer dan een test-gebbetje...
Als het echt goed werkt, kan ik het altijd nog verbeteren..

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

hoi kees, wat verwacht je als vertikale spreiding nu te krijgen dan?
(welke "hoogte" krijgt de rondstraler?)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

bartsegers schreef:
hoi kees, wat verwacht je als vertikale spreiding nu te krijgen dan?
(welke "hoogte" krijgt de rondstraler?)
De uittredende verticale hoek is ca 30 graden, de hoogte is, zoals in de eerste post vermeld is: 36 mm (exclusief de driver natuurlijk), de diameter van de unit is 200mm
De onderkant is ondertussen klaar, inclusief het scherpe kegeltje in het midden (het kleine stukje hout bleef tijdens het frezen gewoon goed vast gelijmd zitten :D )
Vanavond eens starten met de bovenhelft... (Verschil is het begin van de hoorn, verder volkomen identiek)
Kees
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ik vind het een extreem gaaf idee. Wat ik me afvraag is of je niet minder geluid gaat krijgen qua SPL? Want normaal komt het extra rendement in een hoorn omdat je juist gaat bundelen. En nu ga je het natuurlijk weer kunstmatig uitspreiden. Alhoewel in het vertikale vlak ook gebundeld word waardoor je een soort pannenkoekgeluidsgolf krijgt. Hmm ik snap denk ik steeds beter waarom het een WildGuesssss™ [sic] heet :D

Wie is de gelukkige?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dit ga ik zeker volgen.tof
mvg
audioot
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Interficior schreef:
Want normaal komt het extra rendement in een hoorn omdat je juist gaat bundelen.
Wie is de gelukkige?
Dat is een verkeerde denkwijze... Een hoorn geeft een verbetering in rendement omdat de overdracht naar de lucht op een correcte wijze verbeterd wordt. Van bundeling is zelfs nauwelijk sprake: bij mijn Gallehus kasten heb ik op de hoge tonen ruim meer dan 120 graden bundel horizontaal en vertikaal ook een niet onaanzienlijke 60 graden, gemeten.. Gehoormatig lijkt die hoek nog veel groter.
De hoorn moet natuurlijk wel goed gebouwd zijn en aan een aantal voorwaarden voldoen: mijn voorwaarden!
Wie de gelukkige is??? Mi no sa.. Ik denk dat ik het project opdraag aan een ieder die lid is van dit forum... Het gaat om ervaring en kennis opbouwen..
Ik zal zelf moglijk even de driver van de Gallehus los nemen om wat te proberen, hoewel ik die vermaarde wenskaart ook nog heb liggen.
Daarna zal er vast wel iemand zijn die dit projectje van me over wil nemen en bekend wil maken onder het publiek..
Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Tot laat doorgegeaan met frezen, want ik was toch wel benieuwd..
Morgen wat foto'tjes van het halfproduct (mijn camera'tje krijgt steeds meer kuren, nu doe de flitser het niet meer ineens... weer een ander project dus)
Er moet nog geschuurd, gelijmd en gelakt worden.
Even de hogetonen-compressiedriver van de Gallehus geleend, tijdelijk(!)
Door de spreiding is de geluiddruk op de luisterpositie natuurlijk iets minder dus heb ik even alleen naar dit speakertje zitten luisteren vanaf 800Hz..
Met je ogen dicht hoor je het geluid werkelijk overal vandaan komen, alles refecteert het geluid in meer of mindere maten. Als je goed luistert hoor je zelfs waar de gordijnen hangen!! En dat voor mono!
Natuurlijk is de unit zelf wel te plaatsen, maar dat is logisch..
Het principe werkt dus!!
Zo op het gehoor is de vertikale hoek iets van 45 graden en dan natuurlijk 360 graden rondom..

Serieuze gegadigden die dit hoorntje eens willen testen kunnen zich alvast aanmelden dus.. De driver lever ik er NIET bij (vanzelf sprekend) en het blijft in principe mijn eigendom.
Oh, ja... ik vraag wel om de verzendkosten te betalen ..... (6,20 euro)

Kees
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

eej, fantastisch Kees!
Dat zou ik graag eens horen, dat ding. Die moet zeker eens op een luisterdag komen. Maar dan wel met een klein bassspeakertje er onder, die dan ook niet bundelt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

lepain schreef:
Die moet zeker eens op een luisterdag komen.
Dat is ook mijn bedoeling..Vandaar dat ik wel iemand zoek die dat daar wil laten zien.
Bij deze nog wat foto'tjes (met mijn brakkige camera'tje, zolang hij nog werkt..)
De eerste laag vioollak zit er net op.. Het duurt erg lang voordat dit goedje droog genoeg is om te schuren voor de volgende laag.. Dus geduld..
Bijlagen
Het stuk waar de driver tegenaan gemonteerd wordt.
Het stuk waar de driver tegenaan gemonteerd wordt.
Het onderstuk met het kegeltje.
Het onderstuk met het kegeltje.
Hier is het complexe verloop van de hoorn nog net te zien.
Hier is het complexe verloop van de hoorn nog net te zien.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het ziet er op het eerste zicht, wat freeswerk betreft, minder complex uit als je zou denken Kees.
Pas bij de bedenking hoe je die 3D vormen moet optekenen begin ik plots hoofdpijn te krijgen.

:idea: Als je hem nu eens zou frezen in de Concavevorm, wil ik er wel een PowerConcave mee maken!
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

=D>
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
het ziet er op het eerste zicht, wat freeswerk betreft, minder complex uit als je zou denken Kees.
Om dat even aan te geven heb ik er twee tekeningetjes bij gedaan: De ene is de dwarsdoorsnede in verticale richting... Je ziet dat het geen recht verloop is en ook niet zomaar een leuke curve. Dit is rechtstreeks de output van een enorme spreadsheet vol met kees-formules :wink:
Op het andere tekeningetje een detail van alle hulp vectoren bij het genereren van het juiste relief.
Kees
Bijlagen
Clip0002.jpg
Clip0001.jpg
Clip0001.jpg (6.66 KiB) 3057 keer bekeken
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

:shock:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

WOW! Dit ga ik zeker volgen. :shock:

Eigenlijk het precies tegenovergestelde van waar ik mee bezig ben (kleine "line array"). Ik geniet keer op keer van het vakmanschap en creativiteit en lekker 'kont-tegen-de-kribbe-mentaliteit' en gewoon doen! :D
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

proefdraaien:
Bijlagen
in het midden kun je er net doorheen kijken ;-)
in het midden kun je er net doorheen kijken ;-)
Hoorntjes in overvloed, allemaal toeters van Soeters dus...
Hoorntjes in overvloed, allemaal toeters van Soeters dus...
Plaats reactie