Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Ik heb nu 2 Dac's, waarvoor ik in eerste instantie die aankoop heb gedaan om de verbeteringen te kunnen beluisteren.

Nu kreeg van iemand al een keer een LM die ik er ook in heb gezet maat die is er zo weer uit :) , de originele heb ik uiteraard nog.
Ik kan beide mee nemen naar Breda.
Zet ik de tweede ook even op een plankje. :oops: :oops:

Mij is duidelijk geworden na veel praten met mensen die het kunnen weten, dat de basis voor een goed geluid vaak de voeding het meest essentiële onderdeel is van het totaal, want als dat niet goed genoeg is voor de gebruikte componenten, kunnen die ook nooit naar behoren presteren.
Het bewijs is daar nu.

Ik neem ze mee met mijn SqueezeBox met de verbeterde voeding, en een nieuw Muziek servertje op basis van de Atom 330.



@Wowly, er is weer een bron bij :mrgreen: :mrgreen:

@ Leeuwarden, dat filmpje had ik eerder moeten zien, vooral dat je eerst maar 1 kant de tin doet is belangrijk, ik dacht dat aan 2 kanten nodig was. :D
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 28 feb 2010, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Wowly »

:lol: :lol:

supercool
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Yep, een goede voeding doet wonderen. Ik gebruik een voeding van SSassen voor mijn UCD's en die klinken fenomenaal. (kan geen chip tegenop :-# )

Filmpjes zijn inderdaad handig. Ik heb me overigens vaak afgevraagd waarom het SMD soldeerwerk van Sander er zo netjes uit zien in vergelijking met het mijne. Kwam er later pas achter dat hij daarvoor een apparaat heeft. Ben even kwijt hoe dat ding heet.

Moet zeggen, Hans, dat jouw enthousiasme mij wel aansteekt om ook maar eens aan de slag te gaan. Maar ben bang dat ik eerst een voorversterker moet afknutselen voordat ik weer een project op pak.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Ik heb hem even op een plankje gezet, is toch wat beter i.v.m. draadjes, met dubbelzijdig plakband, een voorlopige oplossing.

@ Pjotr het probleem is opgelost, hij speelt ook de andere voeding dus :-({|= :-({|=

Ik had de verbindingen op een helder moment nagekeken, ik bleek dus niet helder genoeg #-o


Dus in die zin, eind goed al goed.

Vanavond lekker spelen, er komt iemand luisteren die mijn installatie goed kent, hij word steeds jaloerser lijkt het. :P :P
Bijlagen
IMG_0685.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Netjes Hans, leuk dat het gelukt is =D>

Maar nog even een belangrijk puntje: Zet de voeding op de afstandsstukjes!

Aan de onderkant van de print zit 230V netspanning. Hout isoleert wel maar niet echt heel goed en vochtig hout beslist niet. Er moet daarvoor gewoon 8 mm afstand blijven onder de print. Is niet alleen voor de veiligheid maar ook vanwege e.v.t. brom. Je zou anders misschien voor niets hebben gewerkt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
=D>

Maar nog even een belangrijk puntje: Zet de voeding op de afstandsstukjes!

Hout isoleert wel maar niet echt heel goed en vochtig hout beslist niet.
Ik sta er inderdaad bij te kwijlen :oops: , heel gevaarlijk dus blijkt nu.

Als ik hem hoger op het hout zet, is dat dan beter i.v.m. ventilatie en/of isolatie?
Hij staat nu echt wel redelijk trillingsvrij, ik dacht ook niet onbelangrijk i.v.m. brommen?

Een nog steeds gelukkige :o Hans
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Het is voor je veiligheid. Er mogen geen lekstroompjes gaan lopen van af het lichtnet. Daarom moet je voldoende afstand houden tot wat je kunt aanraken en enigszins geleidend kan zijn (zoals hout). Officieel is dat minimaal 6 mm. Zie ook hier: http://www.elektor.nl/service/zelfbouw- ... 5243.lynkx
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Peter,
Als je de USB aansluiting niet gebruikt kan je het relais, D14, D15, J2 en J3 toch gewoon weglaten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Ja uiteraard :mrgreen: Moet je wel een draadje solderen tussen J4 en J5. Eigenlijk zijn J4 en J5 bedoeld voor een schakelaar.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Ik heb in mijn opzet de relais niet gebruikt en gemonteerd bij de 2e print, ( bij de relaixed waar ik hem op kan aansluiten zit een 12v signaal) maar een verbinding gemaakt op de printplaat vlak achter de 230 aansluiting, dan krijgt hij direct de spanning als je de stekker er in steekt.

Hij staat nu op pootjes :D , heel luchtig!!

Hans
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Hannes, dat relaisje is overigens wel in 12V te krijgen mocht je het toch willen gebruiken. Fn. no: 9949976 Dat kun je dan aansluiten/sturen via J2. Dan wel D14 en D15 monteren. http://nl.farnell.com/omron-electronic- ... 6RN-1A12DC
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:
Ja uiteraard :mrgreen: Moet je wel een draadje solderen tussen J4 en J5. Eigenlijk zijn J4 en J5 bedoeld voor een schakelaar.
Ah... nu zie ik het! Relais mag dus blijven...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Jah, maar als je het niet gebruikt waarom zou je het er dan opzetten?

Plak wel een stukje isolatieband dan over de eilandjes bovenop, zodat je niet per ongeluk met je vingers aan de 230V komt. W.d.b. kun je beter wel het relais er op zetten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Zo. Onderdelen onderweg. Alleen de ceramische weerstand was er niet. Iemand nog twee over?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Die RC combinatie zit er eigenlijk in om het relais goed te laten functioneren. Enerzijds als vonkenblusser en anderzijds om het bij inschakelen voldoende stroom te laten schakelen zodat de contacten schoon blijven.

Die weerstand mag er ook wel later in.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Toch maar besloten dat het relais er niet in komt, moet de weerstand er dan uberhaupt in?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Trouwens, eigenlijk wilde ik maar 1 van mijn PCB's opbouwen. Het bleek echter dat het goedkoper was (per stuk) om er gelijk maar twee te maken...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Toch maar besloten dat het relais er niet in komt, moet de weerstand er dan uberhaupt in?
Combineren, deduceren en reduceren :mrgreen: Nee dus en C24 ook niet. Maar plak dan wel de ongebruikte eilandjes af aan de bovenkant! Daar staat de blote 230V netspanning op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Okidokie. Thanks!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Bah.. 1 weerstand te weinig :evil:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Als je dan die weerstand hebt, verdwijnt alle weerstand voor de MUZIEK :lol:

Pjotr en ik hebben gisteren tot in de late uurtjes zitten luisteren en zijn wel tot de conclusie gekomen dat die DAC fenomenaal klinkt, zeker de vergelijking met de M audio was interessant.

Die moest toch wel zijn meerdere erkennen in de vergelijking :oops:

Mooie muziek gehoord va Pjotr via USB Musiland 24/96 en een Asus Nettopje.

Hans
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Peter,

R11a = 1K en in het schema staat bij R11b = TBD. Wat wordt daarmee bedoeld?
(ik kwam plots een lege plek tegen...)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Peter,

R11a = 1K en in het schema staat bij R11b = TBD. Wat wordt daarmee bedoeld?
(ik kwam plots een lege plek tegen...)
Hoi Jan,

Tot Betere Dagen :D :P

Het is al eerder ter sprake geweest en het betekent "To Be Defined". R11b plaats je niet en het zit op de print als je met de 5V sectie een andere uitgangsspanning zou willen maken en je voor de juiste waarde 2 weerstanden parallel nodig hebt omdat die niet als standaard reekswaarde bestaat of te krijgen is. Daarmee blijft het printje enigszins universeel.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 05 mar 2010, 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Okee, duidelijk. Thanks. Had ik kennelijk even gemist. Ik moet zeggen dat het een projectje is wat lekker snel in elkaar zit. Ik heb er bijna twee af. Morgen nog een weerstand halen dus en even kijken of ik hier nog stekkertjes kan krijgen voor de Molex aansluitingen...
Plaats reactie