Proof of concept (8x 2" Tangband)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:
Soms reageer ik zo snel dat ik me verbaas dat dat me niet vaker in de problemen brengt...

:lol: :lol: :lol:

Ach zo hebben we allemaal wel wat. Wat ik gisterenavond gegeten heb, kan ik me nauwelijks herinneren, maar van de dopjes die ik weken terug gefreesd heb, weet ik de maten nog uit m'n hoofd :-s :lol:
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door de_smit »

Is er erg mooi geworden! Wordt een mooi geheel met die bas kasten/buizen er achter. Blijft een leuk concept.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Het gaat HEEL mooi worden! Dat MOET! Anders dan..... Nou! :lol:

Van het weekend ga ik de verbindingbuisjes tussen de subs en de alu-buizen maken en de 2e sub vullen met vogelzand en dichtlijmen. De d'Arno doppen ga ik bekleden met doek en misschien kom ik er zelfs aan toe om de 2e line-array te solderen en te plaatsen.

Een en ander zal hier weer uitgebreid te volgen zijn met foto's.

Heb er weer zin in Jongs! :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Eerst de foto's:
Verbinddingsblokje.jpg
Verbindingsblokje dichtbij.jpg
Verbindingspijpje ver.jpg
Verbindindingspijpje dichtbij.jpg
Speaker zijkant.jpg
Speaker schuin.jpg
Dit was toch weer lastiger dan ik dacht...

Eerst dacht ik alles netjes met metaal op metaal vast te zetten, maar het gereedschap om nauwkeurig genoeg te werken heb ik niet... Wat ik nu bedacht heb, is boven te zien. Rubber tussen de verbindingsdelen! Nu zit alles strak vast, komt nooit meer los en het zit rondom strak, wat me met de hand niet gelukt was.

De buis staat naar links en rechts netjes waterpas en zoals ik het kan zien staat de aluminium buis ook niet gedraaid. Er is geen "toe in" \:D/

De alu verdingsdelen zouden eigenlijk ook geschuurd moeten worden, maar dat is even voor latere zorg.

Vanavond de andere speaker doen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

We gaan verder!

Vandaag heb ik de 2e sub met zand gevuld. Om er voor te zorgen dat het zand goed aangeklopt zit, heb ik deze gevuld, daarna een plank op de sub gelegd en de schuurmachine er op gezet. Het lijkt nu allemaal lekker compact. Vond ik wel een goeie manier :)
Vervolgens de bovenzijde vastgelijmd en laat ik het met 30Kg gewicht een avond en een nacht drogen.

Het vervelende was wel dat de buizen niet goed rond meer waren. Met name de binnen buis was ovaal. Hierdoor moest ik de baffle van de sub behoorlijk ruimer maken met de frees. Het zit er nu behoorlijk goed op. Waarschijnlijk valt het iemand anders niet op, maar ik zie dat de 1e sub echt strak rond zit en deze, mja, minder... Toch jammer.

De doppen voor de bovenzijde heb ik met doek bekleed en die passen netjes. Het maakt nu een mooi geheel met de subs!
De foto van de bovenzijde is op een onbewerkte buis, maar voor de passing en maat is die uiteraard hetzelfde.

Het vastmaken van de 2e aluminium buis op de sub was nu een klusje van 10 minuten :D

Wat ik vreemd blijf vinden is dat het lijkt alsof de buizen niet waterpas staan (van links naar rechts), maar dit is toch echt het geval. Gevalletje optisch bedrog, maar toch heb ik het vandaag weer gecontroleerd. Ik vertrouwde het niet :mrgreen:
Speakers voorzijde.jpg
Speakers zijkant.jpg
Bovenkant dop.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Wat heb ik vandaag allemaal gedaan?

Veel nagedacht over de volgorde van inbouwen, omdat de speakertjes serie/parallel aan elkaar gesoldeerd worden en deze aan de montage plaat komen te zitten. Daardoor is het inbouwen t.o.v. een normale speaker net even anders. Het moet er allemaal nog wel in gaan.

Beide montage platen heb ik van een randje foamtape voorzien, zodat deze luchtdicht vastgezet kan worden. Zonder de tape is er nog ruimte tussen de montageplaat en de alu buis.
De halve maantjes komen boven en onder tussen de montage plaat en de alu buis (op de eerste foto is dat de ruimte tussen de buis en de plaat).

De uitsparing op de MDF rondjes kwam nu goed tot z'n recht. Hier heb ik PU lijm ingegoten. Goeie oplossing Arno!

Als alles zo op rolletjes blijft gaan, dan zouden ze van het weekend best wel eens luisterbaar kunnen zijn... (hoe vaak heb ik dat al gedacht/gezegd?)
Binnenkant.jpg
Afdichting beneden.jpg
Halve maantjes.jpg
Gemonteerd idee.jpg
Montage plaat.jpg
TB-bovenkant.jpg
Speaker passend.jpg
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door holco »

erg netjes!!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Vinculum »

Ziet er erg goed uit! Doet me een klein beetje denken aan de Final 0.3:
Afbeelding
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

holco schreef:
erg netjes!!
Bedankt!

Ik probeer ook zo netjes mogelijk te werken en eens een keer alles goed te doen (zo goed als ik het kan).
Te vaak heb ik bij het bouwen van een speaker gedacht: "laat maar" of "dat gleufje maakt eigenlijk niet uit".

Er zijn nog wel een aantal dingen die ik ga doen zodra de speaker speelt, maar die doe ik dan ook echt! :lol:

Vast staat wel dat dit mijn laatste speaker is waar ik PVC met metaal combineer en al helemaaaal geen buizen meer! :-#
Vinculum schreef:
Ziet er erg goed uit! Doet me een klein beetje denken aan de Final 0.3:
Afbeelding
Laat dat nou geen toeval zijn :wink:

De 0.3 heb ik altijd al een erg mooi industrieel strak vormgegeven speaker gevonden. Die ook nog heel verdienstelijk klonk.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door holco »

Ik vind ze ook wel wat B&O gehalte hebben 8)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Als de berg niet tot Mohammed wil komen, dan....

Blijkt dat bij 1 van de buizen de Tangbands 2mm te hoog komen te liggen en uit steken. Hoe kan dat nou? Nou, blijkbaar heeft de CNC'er de machine niet goed ingesteld gehad bij deze buis (wellicht de eerste), want de andere 3 buizen passen strak!
Uiteraard is deze buis door mij bewerkt en geanodiseerd, dus ik moet het er maar mee doen.

Wat nu?

Een randje van 2mm van de Tangbandjes frezen. Zo geschiedde.

Ik heb hiermee in ieder geval een heel lijstje met ARBO overtredingen begaan, waaronder de aan/uit schakelaar + beveiligingspal vast tapen zodat ik beide handen vrij had :oops:

De Tangbands liggen nu in ieder geval netjes in de speaker!
Frees op zn kant.jpg
Speaker randje.jpg
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Boppo84 »

2mm...dat is nogal wat op een korfje van 4mm, maar goed dat het zo'n smal randje is

Maar de andere 3...? Ik was tot een paar seconden geleden in de veronderstelling dat je er maar 2 ging maken :roll:
wat ga je met de andere 2 doen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Boppo84 schreef:
2mm...dat is nogal wat op een korfje van 4mm, maar goed dat het zo'n smal randje is

Maar de andere 3...? Ik was tot een paar seconden geleden in de veronderstelling dat je er maar 2 ging maken :roll:
wat ga je met de andere 2 doen?
Idd, dat is wel een geluk ja! De speakertjes worden ook tegen de achterplaat aan gemonteerd, dus er staat praktisch 0Nm kracht op het randje.

Mja, ik heb alle buizen dubbel laten maken. Wat was ik denkende? :?
Er zijn strakjes dan ook 2 aluminium buizen + 2 PVC sub buizen te koop (strak gespoten).
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

En beide Arrays zijn gesoldeerd.
Arrays gesoldeerd.jpg
Oh ja, wat me net pas opviel bij nadere inspectie van de speakertjes, is dat ze zelf een geventileerde spreekspoel en spider hebben :lol:
TB venting.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Vinculum »

MichaelB schreef:
Mja, ik heb alle buizen dubbel laten maken. Wat was ik denkende? :?
Euhh, waarschijnlijk mis ik iets maar als er 3 buizen goed zijn en 1 niet en je hebt er maar 2 nodig dan pak je toch 2 van de goede? :-s
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Mja, als ik ze alle 4 voorbereid had, DAN zou ik dat kunnen doen ja :wink:
Ik heb er slechts 2 voorzien van de gaten voor de bouten/bedrading en laten schuren en anodiseren.
Het kostte me teveel tijd en geld om alles te laten doen.

Het is me simpelweg ook nooit opgevallen dat bij 1 van de buizen de speakertjes hoger lagen. Waarschijnlijk heb ik die nooit gecontroleerd.... :(

Sowieso moet ik nog 2 nieuwe Tangbandjes hebben, want bij het inbouwen ben ik er bij 1 met een schroevendraaier overheen geschoten (nu leg ik er dus een lap op als ik aan het werk ben) en bij 1 is een stukje afgebroken bij het frezen.

Maar eerst in elkaar zetten en luisteren, die nieuwe speakertjes kunnen er ook nog later in.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Vinculum »

Duidelijk. Heb je toevallig ook aan gedacht om de luidsprekers af te schermen voor wegschietend plastic tijdens het frezen? Je zal altijd zien dat het precies door je spiderventilatiegat schiet oid.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
Duidelijk. Heb je toevallig ook aan gedacht om de luidsprekers af te schermen voor wegschietend plastic tijdens het frezen? Je zal altijd zien dat het precies door je spiderventilatiegat schiet oid.
Check! Een stukje plastic.

De verbindingsdelen tussen de sub en de alu buis, die ga ik opnieuw (laten) zagen. Doordat de buizen een meter lang zijn en schuin staan zie je iedere afwijking en die is er ook jammer genoeg. Het lukt niet om met een handzaag loodrecht door het aluminium te zagen en voor het onderste blokje onder een hoek van 3 graden.

Morgen even kijken of er een DHZ zaak is die dat kan.

Zojuist heb ik de speakertjes in de buizen gemonteerd en die liggen netjes in de buis. Nog best wel een gepiel in je eentje, maar het is gelukt. De buis heb ik rijkelijk gevuld met schapenwol.
Tangbands inbouwen 1.jpg
Tangbands inbouwen 2.jpg
1 Speaker gemonteerd.jpg
Tangbands gemonteerd.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Gisteren heb ik niet zoveel gedaan.

Wel ben ik naar een ijzersmederij in de buurt geweest om de tussenstukjes te laten zagen. Die zijn nu netjes identiek en exact onder 87 graden gezaagd.
Hierna heb ik deze nieuwe tussenstukjes gemonteerd. Past heel mooi en beide buizen zijn nu gelijk.

De MDF rondjes die aan de onderkant in de buis komen heb ik ingezaagd. In deze gleufjes heb ik weer PU lijm gegoten. Deze zet uit en het zit strak. Hier tegenaan komen de aluminium bodemplaatjes.

Als het goed is, kan ik vandaag de voeten van de subs plaatsen en alles aansluiten. En we weten wat dat betekend he? :wink:
LUISTEREN! :mrgreen:
Bijlagen
Onderkant ingezaagd.jpg
Onderkant ingelijmd.jpg
Beide buizen onderkant.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door dre »

echt een geweldig project! 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Wowly »

idd, ik vind het bijzonder knap gedaan......
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Henkjan »

prachtig idd... ik kan niet wachten tot Breda :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Bedankt allemaal voor de positieve reacties! :D

Op het moment zit 1 speaker helemaal in elkaar en die staat boven om te beluisteren en in te regelen.
Bij het aanzetten van de speaker viel met direct een ding op: totale STILTE! Terwijl ik toch eerst echt een duidelijk ruis waarnam van de UCD's. Blijkbaar hebben ze zichzelf gerepareerd in het jaar niets doen :mrgreen:

Nadat ik alles had aangesloten wilde in eerste instantie het filter niet opstarten, maar dit kwam doordat de voeding ineens 1,5V te weinig leverde (na een jaar ongebruikt op het buro te hebben gelegen). Vreemd. Na het voltage te hebben bijgesteld, draait deze weer als een zonnetje.

De line-array was makkelijker te temmen dan ik dacht (of nog wist). Onderstaande frequentie plot is met slechts 4 aanpassingen gedaan. De schaal is 1dB. Dat betekend nu een verloop van +/- 1dB van 450Hz tot 16Khz! Eerlijk waar: het boeit me niet, maar dit resultaat had ik niet verwacht van een speakertje van 22 euro, ook al zit er filtering overheen.
Het laag ga ik morgen aanpakken. Daar heb ik al wel wat mee gestoeid en dat komt wel goed. Vooralsnog lijkt het er op dat ik daar slechts 1 aanpassing hoef te doen en dat is een boost op 40Hz van 5dB (weet even niet meer welke q-factor).


Ik nam trouwens weer waar wat ik eerder al tikte en dat is dat het geluid door de smalle baffle met slechts 1 speaker al ontzettend ruimtelijk klinkt. Dat is echt een vreemde gewaarwording. Eerst dacht ik dat er nog geluid uit m'n laptop kwam (die staat schuin achter de speaker), maar dat was niet zo :lol:
Het hoog is veeeeeeel minder directioneel dan bij de JX92s. Dat is niet vreemd, gezien dat de Jordan een 4" speaker is, maar het is echt HEEL veel minder. Meer in de lijn van een tweeter.

Oh ja, de pootjes onder de speakers die kunnen niet nee! :oops:
Die had ik nog liggen. Deze kunnen er eigenlijk ook niet onder, want de hele speaker staat door het gewicht onstabiel. Als je er tegenaan duwt, dan is het net een drilpudding :lol:
Daar komen nog wel andere mooie/stabiele voor in de plaats.

En nu plaatjes kieken!
Amps inbouwen.jpg
Onderkant.jpg
Frequentieplot Line Array.png
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Wowly »

Breda, wanneer is dat ook al weer.......hm......in mei pas!!!!!!

Mooi man
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Wowly schreef:
Breda, wanneer is dat ook al weer.......hm......in mei pas!!!!!!

Mooi man
Gelukkig is het pas in mei!
Geeft mij nog genoeg tijd om er iets moois van te maken. :lol:

Vraag:

weet iemand of en hoe je de gain van de UCD's kan verhogen?
Ik zie dit niet in e.o.a. handleiding staan.

Het maximale volume wat nu haalbaar is, is bij lange na niet wat de speakers fysiek aankunnen. De gain van het filter heb ik al op +8dB gezet en harder kan dit niet echt, want dan gaat deze in 'protection'.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”