CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Juoigâ »

Na een lange zeereis is de SDX10 nu ook in Nederland leverbaar.

Deze 10" woofer heeft parameters die toepassing in zeer compacte woofers mogelijk maakt, 24 liter gesloten (q=0.7, f3=44hz) of 47 liter BR (afgestemd op 24½Hz met een 3" poort van 43cm lang). Ook in een dipool voelt-ie zich lekker.

Ook deze woofer maakt gebruik van de gepatenteerde XBL² technologie, die zorgt voor een zeer constante BL, zelfs bij grote uitslagen. De Xmax is 18.4mm (one way)

De introductieprijs is 150 euro per stuk, en voor forumleden is dat deze maand inclusief verzenden (binnen Nederland)!

Afbeelding
Bijlagen
sdx10.pdf
(239.1 KiB) 192 keer gedownload
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Erg interessant...

Leuke drivers om een monitor full range te maken.

* denkt hard na over zijn nieuwe HT ruimte * :-k
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Oeeh,
ik zie dit topic nu pas.
Het is dat ik net een huis heb gekocht, anders was deze driver per direct besteld.

Maar aangezien ik een nieuw huis heb, kan ik ook weer nieuwe speakers neer zetten ;)

Je hoort van me!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Henkjan,

Tot hoe hoog is deze speaker nog serieus inzetbaar?

Mario
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Juoigâ »

oordeel zelf:
SDX10FR.jpg
dit is gemeten in een kist, niet op IEC baffle ofzo
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Hoe hoog adviseer je de crossover voor stereo gebruik in een CB als zijnde de laag unit in een serieus muzikaal 3 weg systeem?

In WinISD kom ik trouwens op een andere inhoud (Qtc 0.7) dan wat CCS zelf opgeeft (24L ipv 31.4L bij Win ISD) :? Zie ik wat over het hoofd?
Bijlagen
CSS SDX10.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Henkjan »

dat hangt uiteraard af van de verdere eisen/kenmerken/etc/enz van het systeem...

ik zal die sim later thuis eens in LspCAD en AudioCAD stoppen, daar heb ik meer vertrouwen in dan WinISD....
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Boppo84 »

Mijn onderbuikgevoel zegt: niet hoger crossen dan 300Hz

Die 6L verschil komt waarschijnlijk doordat WinISD niet rekening houdt met een volumetoename van ongeveer 20% bij volledige vulling.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

Een THD plot (eventueel zelfs nog CSD) is ook handig, dan kun je nog beter bepalen waar te crossen.

300-500Hz lijkt mij een prima keuze.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Henkjan schreef:
dat hangt uiteraard af van de verdere eisen/kenmerken/etc/enz van het systeem...
Als laag/mid heb ik de Visaton AL130 (CB) in gedachten met daar boven de Neo3 PDR, aangestuurd met de AS2.100 + UcD400ST/SMPS400A400 voor de SDX10.
Henkjan schreef:
ik zal die sim later thuis eens in LspCAD en AudioCAD stoppen, daar heb ik meer vertrouwen in dan WinISD....
Thanks, we wachten rustig af :wink:
Laatst gewijzigd door holco op vr 26 feb 2010, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

b-force/Boppo84,

300Hz zou denk ik mooi aansluiten bij de al130 :)

Vraag me wel af of een Qtc van .7 een goede keuze is :?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

Voor die SDX10 bedoel je?

Ga je actief filteren of niet?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

b_force schreef:
Voor die SDX10 bedoel je?

Ga je actief filteren of niet?
Inderdaad de SDX10.

FF een postje naar beneden getrokken :wink:

Als laag/mid heb ik de Visaton AL130 (CB) in gedachten met daar boven de Neo3 PDR, aangestuurd met de AS2.100 + UcD400ST/SMPS400A400 voor de SDX10.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

Je wilt 1 of 2 SDX10 gebruiken?

Want 300Hz lijkt me een beetje hoog voor 1 subwoofer.
Echter heeft de AS2.100 maar 3 kanalen, dus dan kom je weer niet uit met twee stuks SDX10 (of die wil je mono doen tot 300Hz)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Arno »

holco schreef:
Hoe hoog adviseer je de crossover voor stereo gebruik in een CB als zijnde de laag unit in een serieus muzikaal 3 weg systeem?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

ja heb ik gelezen, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe hij het nu wil hebben met die AS2.100
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Stereo 3weg systeem met voor ieder kanaal een,

CSS SDX10
Visaton AL130
Neo3 PDR (achterkant open met eigen ruimte in de box)
AS2.100DG + UcD400ST/SMPS400A400

Alles dus actief met DSP, hoog en laag/mid ieder 100W, sub/laag 400W
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

ah kijk, das is een stuk duidelijker :)

Dan zal ik niet zo moeilijk doen over een te hoge Q. Deze kun je namelijk prima corrigeren met een DSP.
Ik snap trouwens niet hoe je aan die 31,4 liter komt. Ik kom namelijk aan 22,9 liter.

edit:
Jij hebt een iets andere Qes

Sowieso hebben drivers toleranties waardoor de parameters veranderen. Hierdoor klopt het toch nooit 100%.
Laatst gewijzigd door b_force op vr 26 feb 2010, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Henkjan »

idd wat Bart zegt, als je gaat DSP-en dan is de Q wat minder belangrijk, zie Nescio
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Ok, Q is dus niet zo belangrijk bij DSP, maar ik mag aannemen dat het aantal liters wel invloed heeft op de respons in het laag?

Heb begrepen dat minder liters strakker is en meer liters sneller, maar hoeveel liter is nou een mooi gemiddelde voor de SDX10 met DSP voor het doel wat ik in mijn hoofd heb?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

Exact staren op Q-factor is sowieso niet zinnig. Onder andere dus door toleranties van drivers, maar zo zijn er nog meer aspecten (hoeveelheid demping bv).
Je kunt je beter afvragen wat voor kist je zelf wilt hebben.
Moet hij zo klein mogelijk of juist niet?

Voor de SDX10 zou ik zeggen rond de 25liter.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

b_force schreef:
Exact staren op Q-factor is sowieso niet zinnig. Onder andere dus door toleranties van drivers, maar zo zijn er nog meer aspecten (hoeveelheid demping bv).
Je kunt je beter afvragen wat voor kist je zelf wilt hebben.
Moet hij zo klein mogelijk of juist niet?

Voor de SDX10 zou ik zeggen rond de 25liter.
Kist :shock:

Het wordt een 3 weg vloerstaander (Avalon model), denk dat max zo'n 35L geen probleem is zonder dat het al te lomp gaat worden.

En ik kan natuurlijk ook de aanbevelingen van CSS hanteren, maar het is mij niet duidelijk of zij uitgaan van een pure sub of als zijnde een woofer in een 3 weg systeem.

Sealed: 24 liters net stuffed with 16 ounces of polyfill. Qtc of 0.7, F3 of
44 Hz, in-room extension to 30 Hz. Will handle 250W+ above 20 Hz,
and provide more than 103 dB SPL from 20 Hz and up, in room.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

Fysische gezien is alles gewoon een bepaald volume (kist) :wink: :lol:

Wat wellicht een goede keuze is, is te kijken of je de kast zo kunt maken zodat je geen last zult hebben van de staande golf in de kast.
De kleinste maat is wanneer een volume volledig kubus vormig is. Gaan we bijvoorbeeld uit van 25 liter, dan wordt het dus 29,24cm per zijde (2,924³=25liter)

Hier past een staande golf in van 344/(2*l)=344/(2*0,292) = 590Hz
Aangezien je rond 300Hz wilt crossen gaat dat best goed komen :)
Persoonlijk zou ik kijken of je nog iets lager kunt crossen, rond de 250Hz.

Perfect kubus vormig is wellicht niet heel handig en dus moet je een bepaalde zijde langer maken (en dus andere korter) om het zelfde volume te krijgen.
Wat voor maten heb je in je hoofd voor de woofer?

Wellicht kun je zo een mooi compromis maken tussen volume en staande golf.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Martijn H »

In een vloerstaander heb je al gauw meer dan 30 liter bruikbaar. Met een 10"brede baffle ga je daar makkelijk overheen. Ik zou niet te klein nemen, iets van qtc 0.6-0.65 als het kan. Anders moet je er veel vermogen inpompenals je ook laag wil komen. Gewoon heel veel baf en dan valt het wel mee met de staande golven. xo zou ik ook niet boven de 220-240 leggen, het blijft een subwoofer.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Arno »

Mario vindt zijn nieuwe plannen voor een 3-weg een heus persbericht :mrgreen:
Plaats reactie