41hz AMP4 modden naar 50Vdc! VeeeeEEeet!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

v-bro

41hz AMP4 modden naar 50Vdc! VeeeeEEeet!

Bericht door v-bro »

Ben een standaard AMP4 van 41hz aan het opbouwen met de STA517B power stage. 8)

Er zijn nogal wat aanpassingen nodig om dit voor mekaar te krijgen, maar dan is het dingetje wel ineens vier keer zo krachtig! :shock:

Hier al mijn AMP11 monoblokken met deze chip:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=10555

Had de aanpassingen al in het Engels opgesomd:

-Removed R6 to feed the regulators for 5V externally in order to prevent them from generating too much heat.
-Changed all the ceramic 0.1uF SMD caps to 100V version X7R quality.
-Changed the feedback resistors to suit the higher voltage.
-Changed the R100 to suit the higher voltage.
-Used thicker wire on the inductors, similar to the AMP9, AMP5 and AMP10 inductors.
-Changed C102 and 103 to 50V version 330uF.
-Placed screw terminals on the tank cap positions to wire up external caps (four 10000uF 50V caps, like the ones used on an AMP5)
-Of course changed the STA505 to STA517B

Hier:
http://www.41hz.com/forums/showthread.p ... live%21%21

Afbeelding

Nog even doorpielen en dan hoop ik dat ik hem snel kan testen en dat het allemaal goed werkt! :)
SSassen
Contacteer:

Re: 41hz AMP4 modden naar 50Vdc! VeeeeEEeet!

Bericht door SSassen »

Het is maar waar je al je moeite in wilt steken ... :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen schreef:
Het is maar waar je al je moeite in wilt steken ... :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dit valt reuze mee hoor, ben misschien twee uurtjes bezig geweest... 8)

Dit is past veel moeite doen:
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... 50-52.html

Waarbij je je ernstig kunt afvragen of het wel de moeite is... =;

Ik heb best veeeeeeeel ervaring met reparaties en opbouwen van boardjes en als ik iets vanaf een board en losse componenten opbouw ben ik tien keer zo snel klaar als wanneer ik iets achteraf moet veranderen.

Dit wordt ENORM onderschat door de moddende hordes die er in het wereldje rondlopen. Als je in een volgebouwd board met kleine componentjes moet klooien en dingen eerst netjes moet verwijderen alvorens er iets anders voor in de plaats te zetten kun je uitlellen 1+1=2 dat dit minstens twee keer zoveel tijd kost.... :roll: Met de toegenomen kans op schade aan het board er ook nog bij...

De bovengenoemde aanpak leidt trouwens zeker tot een enorme winst 8) , iets wat je niet kunt zeggen van het gros van de "mods" die je mensen ziet uitvoeren... :-$
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De bovengenoemde aanpak leidt trouwens zeker tot een enorme winst , iets wat je niet kunt zeggen van het gros van de "mods" die je mensen ziet uitvoeren...
Dat eerste daar zet ik twijfels (met koeieletters) bij, dat tweede kan ik alleen maar beamen, hoe vaak ik nu al roep dat dure 'boutique' onderdelen 't verschil niet gaan maken is al niet meer te tellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen schreef:
De bovengenoemde aanpak leidt trouwens zeker tot een enorme winst , iets wat je niet kunt zeggen van het gros van de "mods" die je mensen ziet uitvoeren...
Dat eerste daar zet ik twijfels (met koeieletters) bij, dat tweede kan ik alleen maar beamen, hoe vaak ik nu al roep dat dure 'boutique' onderdelen 't verschil niet gaan maken is al niet meer te tellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dat eerste is toch iets wat technisch (jouw expertise) heel eenvoudig te verklaren is!? 40Vdc max met 3.5A tegen 60Vdc max en 6A... er vanuit gaande dat je dan ook daadwerkelijk een hogere voedingsspanning gebruikt gaat het punt waarop de eindtrap gaat clippen ook pas op een veel hogere uitgangsspanning optreden. Dat zou toch tot een winst in dynamiek en lagere vervorming tot een hogere uitsturing moeten resulteren! :P
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tuulijk, je hebt meer vermogen beschikbaar, maar of dat nu zaligmakend is? Een forumlid heeft als onderschrift (gehad) 'Power is nothing without control' (of iets van gelijke strekking) en da's ook hier een waarheid als een koe.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen schreef:
Tuulijk, je hebt meer vermogen beschikbaar, maar of dat nu zaligmakend is? Een forumlid heeft als onderschrift (gehad) 'Power is nothing without control' (of iets van gelijke strekking) en da's ook hier een waarheid als een koe.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Tuulijk, maar zoals ik mijn voorkeur al eerder heb uitgesproken is te veel controle ook niet altijd fijn... :|

Maar ok... HIJ SPEELT!!! En het is BRUUT! Bruut hoe zo'n klein 36 pens PSOPje kan knallen. Het is een heel verschil met de standaard chip (TP2050 of STA505....) Het is qua vermogen duidelijk een klasse krachtiger. Nog steeds met hetzelfde enorm lage ruisniveau, het verfijnde karakter.

Ik ben blij als een vogeltje in de lucht! :P
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik ben blij als een vogeltje in de lucht!
Waar is 't vogelzaad en die 60x40 stoeptegel wanneer je 'm nodig hebt? Kom dan vogeltje, kom maar ... :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
v-bro

Bericht door v-bro »

Ok, religion with exaggeration equals extremism... LOL! :lol: :lol:
v-bro

Bericht door v-bro »

Zo, nog effe flink doorgetest met dummyloads. Alles zit vast bedraad en vast op het koelblok, dus het is een handige hapklare module geworden, voeding erop, kastje erom heen, audio in en uit en gaan! 8)

Afbeelding

Binnen kort een printje ontwerpen waar alles precies 'klopt' voor deze chip... :P

Gelijk ook het verzoek om alleen te posten met zinvolle input, ideeën en dergelijke. Een grapje vind ik leuk, opbouwende kritiek prima, maar de inmiddels voordehand liggende....tja....ik post dit thread niet voor niets.... :|
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

v-bro schreef:
Binnen kort een printje ontwerpen waar alles precies 'klopt' voor deze chip... :P

Gelijk ook het verzoek om alleen te posten met zinvolle input, ideeën en dergelijke. Een grapje vind ik leuk, opbouwende kritiek prima, maar de inmiddels voordehand liggende....tja....ik post dit thread niet voor niets.... :|
Dat alles precies 'klopt', da's een flinke opgave. Ik zou eens googlen op 'Class D design masterclass' van Bruno Putzeys, legio handige tips zijn daarin te vinden. Anders is dit project gedoemd te mislukken, er komt namelijk meer bij kijken dan wat sporen trekken op een printplaat en componenten met elkaar verbinden. Maar goed, dat weet jij natuurlijk al, want jij bent niet tevreden met de PCB van Tripath, dat kan jij natuurlijk beter ... :shock:

Laat ik voorop zeggen dat klasse D geen sinecure is, daar moet je echt wel beroepsmatig layout and routing ervaring voor hebben, anders ga je geheid in alle valkuilen trappen die je onderweg tegenkomt. Dit is geen wisselfilter waar je wat onderdelen rangschikt naar hoe ze 't beste fysiek op de print passen en dan wat sporen ertussen legt. Zaken als loop area, ground plane coupling, via peppering, capacitive feedback, inductive coupling, etc. etc. tellen allemaal zwaar mee. Tenminste, als je insteek is om een 'betere' print te ontwerpen, wil je gewoon lekker door met je (MyFi) Tripath project dan zou ik gewoon los gaan en alles ontwerpen naar hoe jij op je gevoel inschat dat 't goed moet wezen, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen schreef:
Dit is geen wisselfilter waar je wat onderdelen rangschikt naar hoe ze 't beste fysiek op de print passen en dan wat sporen ertussen legt.
Bij een wisselfilter ontwerpen komen al meer dingen kijken dan dat!? Opstelling van de spoelen, bevestigingsmateriaal wat niet magnetisch mag zijn, noem maar op.

Ik heb al eens jaren geleden (met een stuk minder bagage aan kennis) die class D design masterclass gevolgd van Bruno. Wellicht kan ik er vandaag de dag nog meer chocola van maken... Wel heb ik soms wat moeite met de stijl van Bruno. Uiteraard een heel kundig ontwerper, maar ook , net als jij wel behoorlijk van de overdrijf stijl. Uiteraard met een goed doel, maar misleidend voor de beginner. Zaken die wel degelijk uit maken, maar in de overdrijf stijl wordt het opgeblazen alsof alles erop hangt of staat. Er wordt vaak het idee geschetst dat er een compleet foute manier is om iets aan te pakken en een goddelijk goede. Dat noem ik dus misleidend, er is altijd een compromis, in elke afweging. Elke oplossing kent tevens nadelen, en als het bij de ene in mindere mate is maakt dat de andere niet gelijk compleet geschift en achterlijk.

De echt kritische ontwerp criteria voor een Tripath versterker staan trouwens al vrij nauwkeurig in de applicatie notities van Tripath beschreven en die ken ik inmiddels vrij goed. En goede resultaten zijn al behaald in het verleden, dus dat staat niet zo zeer ter discussie...
Laatst gewijzigd door v-bro op do 25 feb 2010, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik geef 't op, ga lekker een print ontwerpen zou ik zeggen en verbaas ons. Je hebt tot nu toe van geen enkel inzicht blijk gegeven dat je nodig hebt om dit tot een goed einde te brengen. Niettemin wens ik je succes, d'r zijn immers altijd mensen die na 't kopen van één lot de 10 miljoen in de loterij winnen, misschien ben jij de uitzondering op de regel? :roll:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen schreef:
Ik geef 't op, ga lekker een print ontwerpen zou ik zeggen en verbaas ons. Je hebt tot nu toe van geen enkel inzicht blijk gegeven dat je nodig hebt om dit tot een goed einde te brengen. Niettemin wens ik je succes, d'r zijn immers altijd mensen die na 't kopen van één lot de 10 miljoen in de loterij winnen, misschien ben jij de uitzondering op de regel? :roll:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Geen enkel=overdreven
Eén lot de 10 miljoen de loterij winnen=overdreven

Jou verbazen? Misschien als ik ook ga overdrijven?

Geef het inderdaad maar op dan, graag... :-#
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

v-bro schreef:
Wel heb ik soms wat moeite met de stijl van Bruno. Uiteraard een heel kundig ontwerper, maar ook , net als jij wel behoorlijk van de overdrijf stijl. Uiteraard met een goed doel, maar misleidend voor de beginner. Zaken die wel degelijk uit maken, maar in de overdrijf stijl wordt het opgeblazen alsof alles erop hangt of staat.
Guttegut, hoe haal je 't in je zotte kop om te stellen dat jij beter onderlegd bent in de materie dan Bruno? Enig respect is wel op z'n plaats, je mag de grond waarop hij loopt nog niet eens kussen. Als d'r iemand kennis van zaken heeft en dondersgoed weet waar hij over praat is het Bruno wel. Hij is iemand die internationaal bekend staat als een autoriteit op 't gebied van klasse-D, iemand die al meer dan tien jaar bezig is met deze materie en deze kent van haver tot gort, van theorie tot praktijk.

En dan durf jij te beweren dat jij 't beter weet? Dat vind ik wel van zo'n schaamteloze arrogantie dat 't gewoon te zielig voor woorden is. Volgens mij begrijp jij 't helemaal niet, jij leeft nog steeds in een wereld waar 'betere componenten' 't verschil maken en niet een volgens een kloppend wiskundig model vormgegeven ontwerp waar de prestaties gevangen zijn in de wis- en natuurkundige basisprincipes die eraan ten grondslag liggen.

Als ik bovenstaande opmerking combineer met 't feit dat het enigste wat je tot nu toe hebt laten zien het insolderen van andere onderdelen dan origineel is dan ben ik bang dat je je eigen kennis gigantisch overschat, of je hebt een gigantisch bord voor je kop, dat kan natuurlijk ook.

Sorry, maar arrogante types zoals jij kom geregeld tegen, een hele grote mond, maar nul kennis van de materie, kansloos dus! Ik stel voor dat je je toon matigt en je realiseert dat je niet meer bent dan een hobbyist die leuk kan knutselen met zelfbouw versterker bouwkitjes, daarmee is feitelijk alles gezegd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Arno

Bericht door Arno »

Oh leuk, deze discussie ga ik volgen... :-s
Tok

Bericht door Tok »

SSassen schreef:
v-bro schreef:
Wel heb ik soms wat moeite met de stijl van Bruno. Uiteraard een heel kundig ontwerper, maar ook , net als jij wel behoorlijk van de overdrijf stijl. Uiteraard met een goed doel, maar misleidend voor de beginner. Zaken die wel degelijk uit maken, maar in de overdrijf stijl wordt het opgeblazen alsof alles erop hangt of staat.
Guttegut, hoe haal je 't in je zotte kop om te stellen dat jij beter onderlegd bent in de materie dan Bruno? Enig respect is wel op z'n plaats, je mag de grond waarop hij loopt nog niet eens kussen. Als d'r iemand kennis van zaken heeft en dondersgoed weet waar hij over praat is het Bruno wel. Hij is iemand die internationaal bekend staat als een autoriteit op 't gebied van klasse-D, iemand die al meer dan tien jaar bezig is met deze materie en deze kent van haver tot gort, van theorie tot praktijk.

En dan durf jij te beweren dat jij 't beter weet? Dat vind ik wel van zo'n schaamteloze arrogantie dat 't gewoon te zielig voor woorden is. Volgens mij begrijp jij 't helemaal niet, jij leeft nog steeds in een wereld waar 'betere componenten' 't verschil maken en niet een volgens een kloppend wiskundig model vormgegeven ontwerp waar de prestaties gevangen zijn in de wis- en natuurkundige basisprincipes die eraan ten grondslag liggen.

Als ik bovenstaande opmerking combineer met 't feit dat het enigste wat je tot nu toe hebt laten zien het insolderen van andere onderdelen dan origineel is dan ben ik bang dat je je eigen kennis gigantisch overschat, of je hebt een gigantisch bord voor je kop, dat kan natuurlijk ook.

Sorry, maar arrogante types zoals jij kom geregeld tegen, een hele grote mond, maar nul kennis van de materie, kansloos dus! Ik stel voor dat je je toon matigt en je realiseert dat je niet meer bent dan een hobbyist die leuk kan knutselen met zelfbouw versterker bouwkitjes, daarmee is feitelijk alles gezegd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ok, ik heb er geen zak mee te maken, maar Sander, dit is een reply die helemaal nergens over gaat, vreselijk onbeschoft is, niet slaat op iets wat V-bro gezegt heeft, en het topic de grond in stampt.
Walgelijk.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
v-bro schreef:
Guttegut, hoe haal je 't in je zotte kop om te stellen dat jij beter onderlegd bent in de materie dan Bruno? Enig respect is wel op z'n plaats,......
Sander, nu ff buiten een luchtje gaan scheppen en tot 10³ gaan tellen ... respect geldt ook voor jou, hoe je ook zeker bent van je eigen gelijk. v-bro schrijft alleen dat hij wat heeft met de presentatiestijl van Bruno, niets over de dingen waar jij m van beschuldigd
NP

Bericht door NP »

Hmm, ik bespeur enige ironie: 'Condemnation without proper examination equals prejudice'.

Laat je niet te veel uit 't veld slaan V-bro, gewoon lekker je mod's blijven posten (met plaatjes!)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mm Sander bedoelt het goed maar het komt er een beetje anders uit dan wat hij bedoelt.

Sander, take it easy jongen!
Volgens mij vat je het een beetje verkeerd/ te heftig op.
Er zijn nou eenmaal mensen die het ehm anders doen dan jij. Ik ken dat gevoel heel sterk maar je moet het af en toe maar laten gaan.
Posten hoeft niet, mag wel zeg maar.

(en v-bro iets minder happen :wink: )

edit:
Ow Henkjan was me voor...... dank! :)
fluppie

Bericht door fluppie »

Voordat er mensen hun pogingen de grond in geboord worden, of als niet-capabel worden aanzien, stel ik voor dat v-bro zijn print ontwerpt & maakt, achteraf zullen we wel zijn (meet)resultaten zien !
Het kan toch maar geprobeerd worden !?! Ik ben er alvast benieuwd naar !
Succes !
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
v-bro schreef:
Guttegut, hoe haal je 't in je zotte kop om te stellen dat jij beter onderlegd bent in de materie dan Bruno? Enig respect is wel op z'n plaats,......
Sander, nu ff buiten een luchtje gaan scheppen en tot 10³ gaan tellen ... respect geldt ook voor jou, hoe je ook zeker bent van je eigen gelijk. v-bro schrijft alleen dat hij wat heeft met de presentatiestijl van Bruno, niets over de dingen waar jij m van beschuldigd
Misschien wordt 't tijd voor een leesbril? Hij heeft 't duidelijk over de in de presentatie genoemde punten die belangrijk zijn bij 't ontwerpen van een klasse D versterker, daarom geef ik 'm ook even flink op z'n donder. Respect moet je verdienen, dat krijg je niet automatisch. V-bro heeft nog nul-komma-nul laten zien, behalve dat hij onderdelen op een print kan solderen, maar dat kunnen we allemaal.

Maar goed, het ontbreekt hem duidelijk aan theoretische kennis die je toch echt nodig hebt om een klasse D versterkerprint volgens de regels te ontwerpen. Dat zijn overigens niet *mijn* regels, maar de regels die volgen uit de wis- en natuurkundige principes die ten grondslag liggen aan alles wat met elektronica te maken heeft. Dat V-bro denkt daaraan voorbij te kunnen gaan, en dus kennelijk denkt de wis- en natuurkundige wetten naar zijn hand te kunnen zetten (!!!) geeft al aan wat een kansloze poging dit gaat worden. Dan moet ik respect opbrengen voor iemand die Bruno publiekelijk schoffeert maar zelf van de achterliggende materie absoluut geen kaas heeft gegeten? Laat me niet lachen zeg!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Denk dat je punt nu wel duidelijk is, op naar het volgende. Relax man, het is maar hobby hoor. :lol: Je zegt zelf al "ik geef het op", nou doe dat dan ajb.
Rob.
v-bro

Bericht door v-bro »

Sander heeft mij duidelijk wederom totaal niet begrepen. Maar dat was eerder al eens duidelijk. Zo'n dooddoener op een forum vol hobbyisten die het LEUK vinden om lekker te hobbyen. :cry:

Volgens Sander moeten allerlei mensen een leesbril en naar de KNO arts voor hun oren, ik word een beetje misselijk van deze stijl. Je HOEFT niet te overdrijven om een punt te maken, je maakt alles wat je schrijft daar minder geloofwaardig door ook. Zeker omdat hij graag op technische details inhamert die er volgens hem ENORM veel toe doen, terwijl veel hobbyisten niet op dat niveau zitten en dingen buiten perspectief gaan zien. Dit is een forum, zoals hierboven al staat HOEF je niet te posten en overal op te reageren, ZEKER niet als niemand er wat aan heeft en HELEMAAL niet als het grofweg iemands ideeën de grond in boort.

De reden dat ik niet al te technisch te werk ga is mede om het begrijpelijk te houden voor beginnende hobbyisten, mede omdat ik ook nog lerende ben. We willen het hier toch toegankelijk houden en bovenal aantrekkelijk voor iedereen en ieders iedeeën? Hoe uiteenlopend ook. Dat zwart witte gedoe is wat mij zo tegen staat. Probeer het gewoon binnen perspectief te houden hoe belangrijk technische details zijn! Ongekleurd en neutraal, en als je het toch maar niets vindt blijf dan vooral stil.

Natuurlijk houd ik rekening als ik iets ga ontwerpen met de eigenschappen van het belangrijkste component van een ontwerp, het PCB. Spoor inducties en capaciteit tussen massa vlakken, lijkt me voor de hand liggen dat ik daar rekening mee houd en dat zo optimaal mogelijk wil aanpakken. Aan de andere kant is het ook voor de hand liggend dat een korter spoor minder last heeft van inductie, maar goed, alweer behoorlijk technisch, dat staat nogmaals niet ter discussie.

Het is helemaal nergens door mij gezegd dat ik bezig ben de allerbeste meest perfecte versterker ter wereld op aarde te brengen. Ik laat dat soort dingen gewoon over aan de grote jongens als Bruno. Wiens werk ik absoluut niet afkraak, maar enkel wat uitlatingen in een artikel van hem die zaken ook erg wart wit afschilderen.
http://www.audioholics.com/education/am ... ics-page-2

Texten als:"If you see a circuit board with connectors on either end: duck!"
Hij heeft misschien best gelijk, maar moet je bukken? Nou nee...
"If you see toroids in the output filter, shudder. If it's mounted upright, shudder once more."
Moet je hier werkelijk bibberen? Nou nee....
Hij maakt een punt, heeft vast gelijk, maar schetst het alsof je leven er van af hangt...

Dan even terug naar de realiteit, wat zijn de voordelen, nadelen en afwegingen. Goede klankkwaliteiten natuurlijk, maar ik vind voordelen als lage energie consumptie, lage temperatuur en een compact formaat heel grote voordelen. Als het daarbij opgeteld ook nog heel goed klinkt en functioneert ben ik eigenlijk wel klaar, tevreden en blij! O:)

En dan nog MyFi, in zekere zin is alle HiFi MyFi! Ook de ExtremA is MyFi! Misschien wel nog meer HiMe, te lezen als High Measurability.

En dan nog het stukje arrogantie, even één voorbeeldje:
SSassen schreef:
voor krap 1000 euro heb je een set eindversterkers die commercieël gezien hun gelijke niet kennen, alleen de Halcro's komen in de buurt, maar daar koop je een middenklasse auto voor. Een koopje dus!
Oh, komen Halcro's in de buurt joh? Maar ze kunnen er natuurlijk niet aan tippen heh! Nee! Kennen hun commerciële gelijke niet, ik zou je graag geloven, maar als Sander een kritische vraag wordt gesteld zo ook in het onderwerpje waar dit deze quote vandaan komt dan vind Sander het nodig om te overdrijven. Volgens Sander is er maar één manier waarop je alles moet doen en dat is DE beste en al het andere is troep, stront, rommel en rotzooi!

Voor mij is je geloofwaardigheid ver te zoeken!

En nog bedankt voor het vervuilen van dit onderwerpje met dit soort onzin! :evil:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor iedereen: terug on-topic, zodat het niet gesloten hoeft te worden.
Plaats reactie