Bouw KT88 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Bouw KT88 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

xbake schreef:
Fotootje ? :mrgreen:

50Hz, dan zou het om instraling moeten gaan...

Ik heb al zowel AC en DC gegloeid, maar mijn persoonlijke mening is dat je ook AC gloei bijna perfect stil kan krijgen (hangt ook een beetje van de buiseigenschappen en de interne constructie af).
Maar ik vraag me af, door de push-pull opstelling, wordt ingekoppelde brom via de kathode dan niet opgeheven ? :?: Ik kan er ferm naastzitten hoor ... :?

60mV aan de uitgang is inderdaad behoorlijk veel. Zelf probeer ik altijd naar enkele mV's te streven. Tot 5mV is het niet storend, maar dat hangt van de gevoeligheid van je speakers af...
De aanhouder wint Barry. Vooral niet opgeven :wink:
Ik zal thuis een fotootje maken Bert. Feit is wel dat ik het met kabels verleggen eigenlijk niet kan beinvloeden, dus ik weet niet of het instraling is. Maar zoals hierboven vermeld zal ik eens een schemaatje maken van hoe alles nu aangesloten is. Volgens mij moet ik het meer zoeken in toch een aardlus, of juist ontbreken van aarde ergens.

Nee, aan opgeven denk ik nog geen moment. Het is hobby en niet zoals hier op het werk een project met een deadline :D
En als er aan hobby geen aardigheid meer is is het beter ermee te stoppen, toch? Tot nu toe is het in elk geval leerzaam, weer eens totaal anders dan de torrenbakken tot nu toe.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Jan Deckers schreef:
Hi liggen de gloeidraden allen aan massa (al of niet via spanningsdelers of condensatoren) Bij de KT88 gewon de middenaftakking van de trafo gebruiken. Ligt de uitgangstrao met zijn secundaire winding (de 0) aan massa?

Ik heb overigens zelf ook gespeeld met een heftige brom, bleek toen de gelijkrchting van de ECC99/ 6N6 te zijn. Ik heb er voor gekozen om monobill erin te bouwen met een extra stuur trap (Guilleaume versterker).

Succes maar weer
Jan, de gloeidraden liggen allen aan massa, en de gloei van de KT88's met de middenaftakkening aan het centrale massa sterpunt. Uitgangstrafo ligt met de 0 van de secundaire kant aan de - luidspreker plug, en van daaruit met een draad aan het massa sterpunt. Gloei van de 6SN7 en ECC99's is bij mij gewoon AC dus, rechtstreeks vanaf de trafo.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok, enkele picjes van de huidige staat:

Afbeelding

Afbeelding

En een schetsje hoe het vanaf de trafo's is aangesloten. Ik hoop dat het te lezen is, anders moet ik het nog een keer in Orcad oid doen. 1 kant is slechts getekend:

Afbeelding

Het geheel staat in triode aangesloten dus, de VG2 aansluiting op de UGT is komen te vervallen. Ik kan in een andere schets de rest nog wel tekenen, anders wordt deze tekening nog vager dan 'ie nu al is :shock:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die aarding ziet er goed uit zo, ook wat betreft de gloeispanningen. Dit moet bromvrij kunnen werken.
Sommige gloeileidingen zijn wel wat lang, maar ze zijn goed getwist, dus dat moet ook goed gaan.

Heb je al eens een afgeschermde kabel voor de ingang geprobeerd?
Ik gebruik meestal afgeschermde draad, de afscherming verbind ik aan één kant met de massa van de cinchbus, de andere kant sluit ik niet aan. De massa van de cinchbus verbind ik met een losse draad met een centrale massapunt. Uiteraard moeten de cinchbussen geïsoleerd zijn van het chassis, maar als zelfbouwer van transistor versterkers wist je dat natuurlijk al. Als ik de foto's bekijk denk ik dat je alle regels van het bouwen hebt gevolgd, dus waardoor de brom nou ontstaat begrijp ik ook niet helemaal.
BertDB

Bericht door BertDB »

Heb je al eens de VV-trap losgehaald van de PP-eindtrap ?
Misschien kan je zo duidelijker zien of de brom ontstaat in het voor- of einddeel..
Jan Deckers
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Hi,

ik zou in ieder geval sommige draden (220 lijn en volgens mij ook de 360 v lijn) beter twisten.
Wat zijn trouwens de draden (zilver) die rechts onder naar een schakelaar gaan? Moeten die niet getwist worden.

Wat gebeurt er als je de fasedraaier buis eruit haalt, dus alleen de eindbuizen zeg maar "aan" hebt. Hoor je dan nog steeds brom?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Die aarding ziet er goed uit zo, ook wat betreft de gloeispanningen. Dit moet bromvrij kunnen werken.
Sommige gloeileidingen zijn wel wat lang, maar ze zijn goed getwist, dus dat moet ook goed gaan.

Heb je al eens een afgeschermde kabel voor de ingang geprobeerd?
Ik gebruik meestal afgeschermde draad, de afscherming verbind ik aan één kant met de massa van de cinchbus, de andere kant sluit ik niet aan. De massa van de cinchbus verbind ik met een losse draad met een centrale massapunt. Uiteraard moeten de cinchbussen geïsoleerd zijn van het chassis, maar als zelfbouwer van transistor versterkers wist je dat natuurlijk al. Als ik de foto's bekijk denk ik dat je alle regels van het bouwen hebt gevolgd, dus waardoor de brom nou ontstaat begrijp ik ook niet helemaal.
Nou, ik heb die ingangsdraden gewoon losgekoppeld van de 6SN7, en de ingang daar kortgesloten: brom blijft gelijke niveau. Dat is volgens mij niet het probleem Robert.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

xbake schreef:
Heb je al eens de VV-trap losgehaald van de PP-eindtrap ?
Misschien kan je zo duidelijker zien of de brom ontstaat in het voor- of einddeel..
Ehh, dat is wel een punt ja, dat heb ik de laatste tijd niet meer gedaan. Ga ik proberen, laat nog weten wat hieruit komt.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Jan Deckers schreef:
Hi,

ik zou in ieder geval sommige draden (220 lijn en volgens mij ook de 360 v lijn) beter twisten.
Wat zijn trouwens de draden (zilver) die rechts onder naar een schakelaar gaan? Moeten die niet getwist worden.

Wat gebeurt er als je de fasedraaier buis eruit haalt, dus alleen de eindbuizen zeg maar "aan" hebt. Hoor je dan nog steeds brom?
Ga ik proberen Jan, heb dit inderdaad de laatste tijd niet meer geprobeerd. De 220V en 360V kunnen beter getwist worden, ga ik ook doen. Heb overigens niet het idee dat dit het is; als ik die draden verleg gebeurd er helemaal niets met de brom, wordt niet erger of slechter.

Die draden rechtsonderaan lopen naar de standbye schakelaar, dit is 8V DC vanaf de vertragingsprint. Vandaar dat ze niet getwist zijn.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Met de fasedraaier eruit zie ik geen brom meer op de scoop, duidelijk gegeven. De gloei van de fasedraaier hangt met 2 100Ohm weerstandjes aan GND. Op dit zelfde punt komt ook de GND van de audio in binnen, van de tulp connectors zeg maar. Dit gescheiden, geen effect.

Maar....als ik vervolgens een C tussen de weerstandjes en GND (sterpunt) van de fasedraaier hang zakt het niveau van de brom behoorlijk. Hij is nu recht en links resp. 10 en 20mV! Nog te hoog, maar er heeft eindelijk eens iets effect :D Heb 100n en 1u geprobeerd, dit maakt elkaar niet veel. Heb overigens hetzelfde bij de ECC's geprobeerd, maar daar veranderd er niets (kan hier ook de 100 Ohm's weglaten, zie ik ook geen verschil). Maar bij de 6SN7 is het erg kritisch blijkbaar. Nu de laatste mV-tjes nog...
Jan Deckers
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Hi,

aan de eindtrap ligt het dus niet. Ik heb, zoals eerder gezegd, iets soortgelijks gehad, en eindeloos ermee gehannest. Je zou eens kunnen proberen de gloei van de fasedraaier en de ingangsbuis gelijk te richten, en dan met een LM350 of zo te regelen naar 6.3 volt. Die truc met de condensator pas ik ook meestal toe, en werkt uitstekend vind ik.
Mijn probleem was echt opgelost toen ik ipv de ECC99 een 6N6 gebruikte als fase draaier. De 10k weerstand werd toen vervangen door een actieve stroom bron. De ECC99 had ik als eenvoudige anode volger geschakeld en met een C verbonden aan de ingang van de fasedraaier. Gevolg...muisstille versterker die momenteel ergens in zwitserland de sterren van de heml staat te spelen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok Jan. Was het al eerder van plan, kan relatief eenvoudig proberen de gloei van de fasedraaier en/of ingangstrap aan een gestabiliseerde voeding te hangen. Ik ga dit zeker proberen. Ben de komende 2 dagen in elk geval in elk geval niet ind egelegenheid, zal vh weekend worden. Dank voor je input weer!

Wordt vervolgd ..
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mensen, een doorbraak vandaag. Heb de gloei van de ECC's en de 6SN7 aan een gestabiliseerde voeding gehangen, met de - aan het massa sterpunt. Hoogspanning erop, ik dacht echt eerst iets verkeerd te hebben aangesloten, scoop in een verkeerde mode oid, helemaal niets te zien op de uitgang (met de ingangen kortgesloten).

Luidsprekers eraan, helemaal stil! Met een bron op de ingang verschijnt er ook wat brom, maar dit is iets van enkele mV. Ik weet ook niet zeker of ik van die bron het hele massa verhaal goed heb aangesloten, daar zou best een aardlus kunnen zitten. In ieder geval is de brom met 2 kortgesloten tulpstekkers op de ingang met mijn scoop niet te meten, en dat betekend dat de rotzooi die er nog op zit dus onder de 1mV zit.

Vervolgens, de gloei van de ECC's weer AC gemaakt. Geen verschil, het is dus zaak nu met een gelijkrichter en spanningsregelaar een printje bij de versterker in te bouwen die de gloei van de 6SN7 verzorgd. Scheelt dat dit voor de ECC's niet hoeft, nu heb ik aan 600mA genoeg, wat de gloei van de 6SN7 ongeveer vraagt.

Robert, heb nog wat geprobeerd met afgeschermde kabel aan de ingang. Elke situatie (beide kanten massa aangesloten, alleen bij de tulp ingang en dan met een losse draad naar het sterpunt, etc) levert brom op. Dus ik heb het weer naar de originele situatie teruggebouwd.

Dit gaat de goede kant op!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Inmiddels heb ik een LM350 op een printje gezet en dit bij in de versterker gebouwd. In eerste instantie stopte ik hier 6V AC in vanaf de voedingstrafo, maar de voltage drop over de regulator is blijkbaar teveel zodat de uitgangs spanning in elkaar zakt bij de gloei belasting van 600mA. Geen nood, heb de 12V aftakking van de trafo nog. Werkt goed, maar inmiddels staat er 12V x 1.4 = bijna 17V op de regulator, en met de 6.3V uit dissipeert het ding nogal, en wordt het snel warm ondanks het koelblokje.

Iemand een idee hoe ik dit het simpelst kan oplossen?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Probeer het eens met een paar dikke weerstanden tussen je trafo en je gelijkrichter.

2 Ohm haalt de spanning een paar volt naar beneden. Doe er één in beide wisselstroom draden. Het dempt ook de schakelpieken van de gelijkricht diodes een beetje, dus dat scheelt ook weer storinkjes.

Gebruik wel types van een paar Watt, want het dissipatie verhaal blijft natuurlijk hetzelfde. Je moet het spanningsverschil ergens "wegstoken".
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Owja, dat is inderdaad eenvoudig. Ga ik proberen Robert, tnx. Laat de bevindingen nog wel even weten, het begint er allemaal op te lijken zo.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb het wat eleganter opgelost, en een low-drop regulator gebruikt, een LM1085 http://www.national.com/mpf/LM/LM1085.html#Overview voor wie er ook eens tegenaan loopt. Heeft dezelfde aansluiting als een LM350, kun je dus zo omwisselen.

Tsja, en dan staat er in 1 keer een versterker die klaar is om te spelen. Trafokappen erop, en naar beneden, naar de woonkamer.

Ik schakel de KT88 in via de voorversterker. 1.5 min wachten op de hoogspanning, klik, eerst ff oor in de speaker leggen :D en dan hoor ik inderdaad helemaal niets, nada niks, geen brom of ruis, echt helemaal stil. Dit blijft toch even spannend na alle voorwerk toch?

Wat cd's uit de kast getrokken en heb een paar uur geluisterd. Eerst mijn all-time favourite Morrissey. Ik kan het geluid omschrijven als "meer van alles", het lijkt wel of er meer dynamiek te horen is, alhoewel dat niet de juiste omschrijving is. Vooral het midden en hoog is er op vooruit gegaan, en ik hoor meer laag. Nu gebruik ik als weergevers de Speaker & Co Scirocco's, die al bekend staan om veel laag. Bij sommige platen begint het wat overheersend te worden.

Daarna wat cd's met losse nummers die ik goed ken om te kunnen vergelijken. "Comfortably Numb" van PF, weer val me direkt het mooiere midden en hoog op. Laag is ook mooi, niet overheersend. Daarna wat nummers van 2-meter sessie cd's, hier valt het vocale gebeuren op wat mooier is. Muziek los van de speakers had ik altijd eigenlijk al wel, maar het lijkt allemaal wel gedetailleerder dan zoals het eerst was. Bij nummers met stevig laag wil het soms wat "te" worden. Het lijkt trouwens wel per cd te verschillen: "Debut" van Bjork klinkt eigenlijk erg goed, terwijl bij een andere klassieker "The Orb's adventures beyond the ultraworld" het weer stevig is. Maar goed, ik denk dat in mijn huidige setup dit vooral bij de speakers dan wel het filter moet gaan zoeken.

Maar ben erg tevreden, de laatste tijd heeft de Klasse-D versterker beneden gestaan, vooral miden en hoog vind ik veel levendiger met de buizenbak, kan het niet goed omschrijven. De komende dagen laat ik 'm gewoon nog staan, om te zien of er met inspelen nog wat verandert, maar ben er erg content mee zo.

Dan rest mij nog een ieder te bedanken die heeft meegedacht en geschreven met alle problemen. Ik vond het in elk geval erg leerzaam en geweldig om te doen, en ik kan het een ieder die (te) lang met de neus in de torren heeft gezeten eens aanraden, het is echt compleet wat anders!
Bijlagen
IMG_2510.JPG
IMG_2511.JPG
IMG_2512.JPG
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Yes ! Gefeliciteerd ! :D

Mooi dattie nu brom vrij werkt. Btw.. waar heb je die trafo kapjes vandaan ?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dankjewel! ben er ook blij mee.

http://www.ae-europe.nl/ komen de kapjes (zag maar gerust kappen 8) ) vandaan.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

en nu maar een tijdje genieten hé barry
mooi werk iig
mvg
audioot
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja kicken nu, toch wel even druk mee geweest. Zit echt te genieten nu!!

Hij is nu in triode geschakeld, met de gloei van de fasedraaier op DC btw.
Paul groot
In memoriam †

Bericht door Paul groot »

Gefeliciteerd. :)
Je hebt het niet cadeau gekregen maar het resultaat mag er in ieder geval zijn.
Genietse.

Gr
Paul
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Tnx! Hoe staat het met jou versterker Paul, al verder mee gekomen?

Trouwens, nu 'ie zo een dag aanstaat wordt de kap over de voedingstrafo wel erg warm. Misschien dat enkele luchtgaten in de kap geen kwad kunnen, aan de achterkant zie je het niet.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat een mooie set heb je zo zeg.
Wat voor voorversterker gebruik je nu?

Die low drop regulator ga ik ook eens proberen. Goed idee!
Paul groot
In memoriam †

Bericht door Paul groot »

Barry2001 schreef:
Tnx! Hoe staat het met jou versterker Paul, al verder mee gekomen?

Trouwens, nu 'ie zo een dag aanstaat wordt de kap over de voedingstrafo wel erg warm. Misschien dat enkele luchtgaten in de kap geen kwad kunnen, aan de achterkant zie je het niet.
Hallo Barry,

Mijn brom is, zoals RobertD voorspelde, opgelost omdat ik met de kt88 alleen midden en hoog aanstuur.
Ik ga nog wel op zoek of het brommetje is verdwenen.
Want ik denk dat het de versterking verstoord als ie er nog in zit.
Maar,
mooie set heb je zo alles aan het Front gelijk.

Trafo behuizing warm;
Wat is warm?
kun je met je hand de behuizing nog aanraken voor enige tijd? dan is ie niet warmer dan pakweg 38gr.
Ergens moet bekend zijn wat de toegestane temperatuur mag zijn.
Hou ook rekening met een warmere omgeving in de zomer, dan moet je er al snel een paar graden bijtellen.
Ik heb meteen gevoeld wat mijn voeding "doet" aan temp , maar dat is geen vergelijk, is een chinees trafootje, en die wordt niet warmer dan...... lauw........

gr
paul
Plaats reactie