Een DD8-MKII.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Een DD8-MKII en wat vraagjes.
hallo forza,
wat een schitterende speakers heb je staan!!
zou ik mischien een bouwtekening van je over mogen nemen?
groetjes george
wat een schitterende speakers heb je staan!!
zou ik mischien een bouwtekening van je over mogen nemen?
groetjes george
Re: Een DD8-MKII en wat vraagjes.
Jaja, eindelijk, het is zover!
Ze zijn klaar
,
ofja alleen de spikes nog
Ze zijn klaar
ofja alleen de spikes nog
Re: Een DD8-MKII.
Het is inderdaad hoogglans zwart, het is echt een spiegel. Ik heb het laten spuiten, zelf heb ik daar niet de kennis en kunde voor (als ook het geduld
).
Re: Een DD8-MKII.
Zo, na bijna een week zit ik toch een beetje met een "net niet" gevoel.
Overal lees je dat er (bij een goede installatie) diepte, hoogte en breedte te horen zijn en dat instrumenten zo in de ruimte aan te wijzen zijn. Voor een deel kan ik dat beamen, bij The Wall van Pinkfloyd kan ik inderdaad de instrumenten een plekje in de breedte geven, maar daar blijft het ook wel bij. Ik kan perfect alle instrumenten horen en hoor ook dingen die ik nooit heb gehoord (zoals zachte belletjes etc).
Maar om even de cd Acoustic Live van Nils Lofgren als voorbeeld te nemen. Gewoon het eerste nummer, daar kan ik de stem boven de gitaar horen. Maar zodra de gitaar speeld en vooral bij de hogere tonen lijkt de toon een horizontale lijn tussen de speakers. Ter illustratie een foto:
Dit heb ik bij vrijwel elk nummer van de cd en eigenlijk alle muziek die ik afspeel. Het geluid lijkt zich te beperken tot die "ruimte", sommige uithalen van de gitaar lopen tot (vooral links) buiten de speakers. Diepte is amper waar te nemen, al lijkt sommige muziek zich als een wand achter de speakers zich af te spelen. Ik heb het filter en de aansluitingen tig keer nagekeken of het allemaal goed is, maar kon geen fouten ontdekken.
Hoe kan ik bijvoorbeeld meten/horen/testen of de woofers in de juiste fase staan met de tweeters? Ik heb een vaag vermoeden dat één van de tweeters niet in de juiste fase staat?
Is dit nou een beperking van de speakers? Verwacht ik er te veel van (ik heb geen referentie)? Zijn het mijn versterker of mijn CD-speler die roet in het eten gooien?
Maar om even de cd Acoustic Live van Nils Lofgren als voorbeeld te nemen. Gewoon het eerste nummer, daar kan ik de stem boven de gitaar horen. Maar zodra de gitaar speeld en vooral bij de hogere tonen lijkt de toon een horizontale lijn tussen de speakers. Ter illustratie een foto:
Dit heb ik bij vrijwel elk nummer van de cd en eigenlijk alle muziek die ik afspeel. Het geluid lijkt zich te beperken tot die "ruimte", sommige uithalen van de gitaar lopen tot (vooral links) buiten de speakers. Diepte is amper waar te nemen, al lijkt sommige muziek zich als een wand achter de speakers zich af te spelen. Ik heb het filter en de aansluitingen tig keer nagekeken of het allemaal goed is, maar kon geen fouten ontdekken.
Hoe kan ik bijvoorbeeld meten/horen/testen of de woofers in de juiste fase staan met de tweeters? Ik heb een vaag vermoeden dat één van de tweeters niet in de juiste fase staat?
Is dit nou een beperking van de speakers? Verwacht ik er te veel van (ik heb geen referentie)? Zijn het mijn versterker of mijn CD-speler die roet in het eten gooien?
Laatst gewijzigd door Forza op di 23 feb 2010, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een DD8-MKII.
Die verwachting is niet te hoog, ik herken de teleurstelling wel een beetje. Zit hem toch vaak in de plaatsing.
Heb die speakers in een ander ontwerp, en die dingen klinken echt wel goed.
Keith Lofgren? heb de CD van Nils
Heb je de opstelling - puur voor de test - wel eens een kwartslag gedraaid om tot een vrije opstelling te komen met een gelijkbenige driehoek opstelling?
Heb die speakers in een ander ontwerp, en die dingen klinken echt wel goed.
Keith Lofgren? heb de CD van Nils
Heb je de opstelling - puur voor de test - wel eens een kwartslag gedraaid om tot een vrije opstelling te komen met een gelijkbenige driehoek opstelling?
Re: Een DD8-MKII.
Whoepswouter schreef:Keith Lofgren? heb de CD van Nils![]()
Het staat nu in een perfecte driehoek, de afstand van de speakers naar de achterwand is gelijk.wouter schreef:Heb je de opstelling - puur voor de test - wel eens een kwartslag gedraaid om tot een vrije opstelling te komen met een gelijkbenige driehoek opstelling?
Re: Een DD8-MKII.
Links staat die een half metertje verder naar links? (Die dozen rechts zijn inmiddels weg)
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een DD8-MKII.
Helaas is Lelystad Helmond een flinke afstand... anders konden we vergelijken en even doormeten
misschien dat iemand anders in de buurt woont, even afwachten...
misschien dat iemand anders in de buurt woont, even afwachten...
Re: Een DD8-MKII.
Hi Forza,
Ik herken je zorgen wel. Maar mijn ervaring is dat er veel cd's zijn die dusdanig slecht gemixt/opgenomen zijn dat de plaatsing nooit echt optimaal gaat worden. Een cd die ik graag beluister, die tevens een geweldige plaatsing van de muzikanten heeft is Diana Krall - The girl in the other room. Ik weet niet of je die cd hebt, maar anders hebben anderen vast nog wel andere tips. Ik verwacht namelijk dat het niet zo zeer aan de fase van je tweeter ligt omdat je dan wel heel andere klachten zou hebben. Dus mijn advies is: neem een cd waarvan anderen de plaatsing loven en luister dan hoe het bij jou klinkt.
groeten,
Simon
Ik herken je zorgen wel. Maar mijn ervaring is dat er veel cd's zijn die dusdanig slecht gemixt/opgenomen zijn dat de plaatsing nooit echt optimaal gaat worden. Een cd die ik graag beluister, die tevens een geweldige plaatsing van de muzikanten heeft is Diana Krall - The girl in the other room. Ik weet niet of je die cd hebt, maar anders hebben anderen vast nog wel andere tips. Ik verwacht namelijk dat het niet zo zeer aan de fase van je tweeter ligt omdat je dan wel heel andere klachten zou hebben. Dus mijn advies is: neem een cd waarvan anderen de plaatsing loven en luister dan hoe het bij jou klinkt.
groeten,
Simon
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Een DD8-MKII.
Of links en rechts geheel gelijk in fase staan is snel genoeg getest met een mono signaal.Forza schreef:Hoe kan ik bijvoorbeeld meten/horen/testen of de woofers in de juiste fase staan met de tweeters? Ik heb een vaag vermoeden dat één van de tweeters niet in de juiste fase staat?
Bij mono lijkt het, vanaf een bepaalde luisterpositie tussen de luidsprekers, alsof het geluid exact uit het midden komt. Zuiver mono herken je duidelijk. Staat een van de drivers uit fase, dan hoor je onmiddelijk dat een bepaalde, erg kunstmatig aandoende ruimtelijkheid aanwezig blijft. Ook blijf je bepaalde klanken dan op een brede lijn horen, zoals je schetste.
Lijkt al het geluid duidelijk vanaf eenzelfde punt tussen de luidsprekers te komen, dan is de fase links en rechts gelijk.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een DD8-MKII.
of je zet de speakers een 1cm voor elkaar, met de drivers naar elkaar toe. Als je de boel uit fase zet zou je vrijwel alleen nog wat gesis moeten horen als je roze(radio)ruis opzet. Staat 1 van de tweeters verkeerd dan resulteert dat in een enorme som, en dus een flink hard hoog....
Anders gezegd, als 1 van de tweeters verkeerd staat hoor je in deze opstelling vrijwel geen hoog als je de boel in fase laat...
Anders gezegd, als 1 van de tweeters verkeerd staat hoor je in deze opstelling vrijwel geen hoog als je de boel in fase laat...
Re: Een DD8-MKII.
Daar ga ik zeker even achteraan!simon schreef:Dus mijn advies is: neem een cd waarvan anderen de plaatsing loven en luister dan hoe het bij jou klinkt.
Marp schreef:Of links en rechts geheel gelijk in fase staan is snel genoeg getest met een mono signaal.
Bij mono lijkt het, vanaf een bepaalde luisterpositie tussen de luidsprekers, alsof het geluid exact uit het midden komt. Zuiver mono herken je duidelijk. Staat een van de drivers uit fase, dan hoor je onmiddelijk dat een bepaalde, erg kunstmatig aandoende ruimtelijkheid aanwezig blijft. Ook blijf je bepaalde klanken dan op een brede lijn horen, zoals je schetste.
Lijkt al het geluid duidelijk vanaf eenzelfde punt tussen de luidsprekers te komen, dan is de fase links en rechts gelijk.
Die ga ik zeer zeker beide testen.wouter schreef:of je zet de speakers een 1cm voor elkaar, met de drivers naar elkaar toe. Als je de boel uit fase zet zou je vrijwel alleen nog wat gesis moeten horen als je roze(radio)ruis opzet. Staat 1 van de tweeters verkeerd dan resulteert dat in een enorme som, en dus een flink hard hoog....
Anders gezegd, als 1 van de tweeters verkeerd staat hoor je in deze opstelling vrijwel geen hoog als je de boel in fase laat...
Ik denk dat ik voor een deel de boosdoener heb gevonden. Mijn cd-speler heeft 2 analoge uitgangen, 1 tube en 1 solid state. Ik heb eigenlijk altijd de buizenuitgang gebruikt, maar heb bij wijze van test even gewisseld. Dat lijkt al veel te schelen! Ook heb ik de linker speaker 1cm naar rechts gezet, hierdoor wijkt het geluid veel minder naar links (terwijl de stemmen altijd in het midden hebben gestaan
