Een DD8-MKII.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: Een DD8-MKII en wat vraagjes.

Bericht door snapon »

hallo forza,

wat een schitterende speakers heb je staan!!

zou ik mischien een bouwtekening van je over mogen nemen?

groetjes george
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Een DD8-MKII en wat vraagjes.

Bericht door Forza »

Jaja, eindelijk, het is zover!

Ze zijn klaar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ,


ofja alleen de spikes nog :^o
Bijlagen
DSC_0968.JPG
DSC_0970.JPG
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door JvS »

Ziet er goed uit hoor. Hoe heb je ze afgewerkt? Het lijkt wel hoogglans.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door Forza »

Het is inderdaad hoogglans zwart, het is echt een spiegel. Ik heb het laten spuiten, zelf heb ik daar niet de kennis en kunde voor (als ook het geduld 8-[ ).
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door Forza »

Zo, na bijna een week zit ik toch een beetje met een "net niet" gevoel. :? Overal lees je dat er (bij een goede installatie) diepte, hoogte en breedte te horen zijn en dat instrumenten zo in de ruimte aan te wijzen zijn. Voor een deel kan ik dat beamen, bij The Wall van Pinkfloyd kan ik inderdaad de instrumenten een plekje in de breedte geven, maar daar blijft het ook wel bij. Ik kan perfect alle instrumenten horen en hoor ook dingen die ik nooit heb gehoord (zoals zachte belletjes etc).

Maar om even de cd Acoustic Live van Nils Lofgren als voorbeeld te nemen. Gewoon het eerste nummer, daar kan ik de stem boven de gitaar horen. Maar zodra de gitaar speeld en vooral bij de hogere tonen lijkt de toon een horizontale lijn tussen de speakers. Ter illustratie een foto:
DSC_0968.jpg
Dit heb ik bij vrijwel elk nummer van de cd en eigenlijk alle muziek die ik afspeel. Het geluid lijkt zich te beperken tot die "ruimte", sommige uithalen van de gitaar lopen tot (vooral links) buiten de speakers. Diepte is amper waar te nemen, al lijkt sommige muziek zich als een wand achter de speakers zich af te spelen. Ik heb het filter en de aansluitingen tig keer nagekeken of het allemaal goed is, maar kon geen fouten ontdekken.

Hoe kan ik bijvoorbeeld meten/horen/testen of de woofers in de juiste fase staan met de tweeters? Ik heb een vaag vermoeden dat één van de tweeters niet in de juiste fase staat?

Is dit nou een beperking van de speakers? Verwacht ik er te veel van (ik heb geen referentie)? Zijn het mijn versterker of mijn CD-speler die roet in het eten gooien?
Laatst gewijzigd door Forza op di 23 feb 2010, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door wouter »

Die verwachting is niet te hoog, ik herken de teleurstelling wel een beetje. Zit hem toch vaak in de plaatsing.

Heb die speakers in een ander ontwerp, en die dingen klinken echt wel goed.

Keith Lofgren? heb de CD van Nils :wink:


Heb je de opstelling - puur voor de test - wel eens een kwartslag gedraaid om tot een vrije opstelling te komen met een gelijkbenige driehoek opstelling?
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door Forza »

wouter schreef:
Keith Lofgren? heb de CD van Nils :wink:
Whoeps :oops: aangepast :-$ , ik was in verwarring met het nummer "Keith Don't Go" :-# .
wouter schreef:
Heb je de opstelling - puur voor de test - wel eens een kwartslag gedraaid om tot een vrije opstelling te komen met een gelijkbenige driehoek opstelling?
Het staat nu in een perfecte driehoek, de afstand van de speakers naar de achterwand is gelijk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door wouter »

ik zie rechts een wand, links niet...
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door Forza »

Links staat die een half metertje verder naar links? (Die dozen rechts zijn inmiddels weg)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door wouter »

Helaas is Lelystad Helmond een flinke afstand... anders konden we vergelijken en even doormeten :roll:

misschien dat iemand anders in de buurt woont, even afwachten...
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door simon »

Hi Forza,

Ik herken je zorgen wel. Maar mijn ervaring is dat er veel cd's zijn die dusdanig slecht gemixt/opgenomen zijn dat de plaatsing nooit echt optimaal gaat worden. Een cd die ik graag beluister, die tevens een geweldige plaatsing van de muzikanten heeft is Diana Krall - The girl in the other room. Ik weet niet of je die cd hebt, maar anders hebben anderen vast nog wel andere tips. Ik verwacht namelijk dat het niet zo zeer aan de fase van je tweeter ligt omdat je dan wel heel andere klachten zou hebben. Dus mijn advies is: neem een cd waarvan anderen de plaatsing loven en luister dan hoe het bij jou klinkt.

groeten,

Simon
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door Marp »

Forza schreef:
Hoe kan ik bijvoorbeeld meten/horen/testen of de woofers in de juiste fase staan met de tweeters? Ik heb een vaag vermoeden dat één van de tweeters niet in de juiste fase staat?
Of links en rechts geheel gelijk in fase staan is snel genoeg getest met een mono signaal.

Bij mono lijkt het, vanaf een bepaalde luisterpositie tussen de luidsprekers, alsof het geluid exact uit het midden komt. Zuiver mono herken je duidelijk. Staat een van de drivers uit fase, dan hoor je onmiddelijk dat een bepaalde, erg kunstmatig aandoende ruimtelijkheid aanwezig blijft. Ook blijf je bepaalde klanken dan op een brede lijn horen, zoals je schetste.

Lijkt al het geluid duidelijk vanaf eenzelfde punt tussen de luidsprekers te komen, dan is de fase links en rechts gelijk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door wouter »

of je zet de speakers een 1cm voor elkaar, met de drivers naar elkaar toe. Als je de boel uit fase zet zou je vrijwel alleen nog wat gesis moeten horen als je roze(radio)ruis opzet. Staat 1 van de tweeters verkeerd dan resulteert dat in een enorme som, en dus een flink hard hoog....

Anders gezegd, als 1 van de tweeters verkeerd staat hoor je in deze opstelling vrijwel geen hoog als je de boel in fase laat...
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Een DD8-MKII.

Bericht door Forza »

simon schreef:
Dus mijn advies is: neem een cd waarvan anderen de plaatsing loven en luister dan hoe het bij jou klinkt.
Daar ga ik zeker even achteraan!
Marp schreef:
Of links en rechts geheel gelijk in fase staan is snel genoeg getest met een mono signaal.

Bij mono lijkt het, vanaf een bepaalde luisterpositie tussen de luidsprekers, alsof het geluid exact uit het midden komt. Zuiver mono herken je duidelijk. Staat een van de drivers uit fase, dan hoor je onmiddelijk dat een bepaalde, erg kunstmatig aandoende ruimtelijkheid aanwezig blijft. Ook blijf je bepaalde klanken dan op een brede lijn horen, zoals je schetste.

Lijkt al het geluid duidelijk vanaf eenzelfde punt tussen de luidsprekers te komen, dan is de fase links en rechts gelijk.
wouter schreef:
of je zet de speakers een 1cm voor elkaar, met de drivers naar elkaar toe. Als je de boel uit fase zet zou je vrijwel alleen nog wat gesis moeten horen als je roze(radio)ruis opzet. Staat 1 van de tweeters verkeerd dan resulteert dat in een enorme som, en dus een flink hard hoog....

Anders gezegd, als 1 van de tweeters verkeerd staat hoor je in deze opstelling vrijwel geen hoog als je de boel in fase laat...
Die ga ik zeer zeker beide testen.

Ik denk dat ik voor een deel de boosdoener heb gevonden. Mijn cd-speler heeft 2 analoge uitgangen, 1 tube en 1 solid state. Ik heb eigenlijk altijd de buizenuitgang gebruikt, maar heb bij wijze van test even gewisseld. Dat lijkt al veel te schelen! Ook heb ik de linker speaker 1cm naar rechts gezet, hierdoor wijkt het geluid veel minder naar links (terwijl de stemmen altijd in het midden hebben gestaan :-s ).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”