Seas 10" subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Seas 10" subwoofer
Hierbij het bouwverslag van een project waar ik momenteel aan werk. Het betreft een gesloten subwoofer met een 10" Seas driver, type CA25RE4 (aangeschaft via Marktplaats). Deze zal mijn TQWP's met Fostes FE103 Sigma drivers aan gaan vullen in het laag.
Deze driver zal worden aangestuurd door een zelf gebouwde 56 W subwooferversterker op basis van een LM3876 chip. Dit is genoeg om de driver tot z'n Xmax te sturen. De versterker is tevens voorzien van een een actief laagdoorlaatfilter (instelbaar tussen 35 en 120 Hz) en een Linkwitz transform. Dit alles resulteert in een 33 liter gesloten behuizing in een -3db punt van 35 Hz met een Q afstemming van 0,577. De belastbaarheid is ruim voldoende voor muziekweergave in combinatie met de Fostex TQWP's, aangezien de Fostex drivers al beginnen te vervormen ver voordat de sub in de problemen komt. In een niet al te grote ruimte is het haalbare volume voldoende voor "normaal" luisteren.
Met de afmetingen is rekening gehouden met een eventuele upgrade naar een Seas L26.
Hieronder een paar foto's van de bouw tot zover. De kast meet 450x300x450 (hxbxd). Het front wordt voorzien van afgeschuinde hoeken.
De driver en de subamp worden bevestigd met inschroefmoeren (zie onderste foto). Dit heeft als voordeel dat er aan de binnenzijde van de kast geen rekening met inslagmoeren hoeft worden gehouden i.v.m. de afronding.
Binnekort meer......
Deze driver zal worden aangestuurd door een zelf gebouwde 56 W subwooferversterker op basis van een LM3876 chip. Dit is genoeg om de driver tot z'n Xmax te sturen. De versterker is tevens voorzien van een een actief laagdoorlaatfilter (instelbaar tussen 35 en 120 Hz) en een Linkwitz transform. Dit alles resulteert in een 33 liter gesloten behuizing in een -3db punt van 35 Hz met een Q afstemming van 0,577. De belastbaarheid is ruim voldoende voor muziekweergave in combinatie met de Fostex TQWP's, aangezien de Fostex drivers al beginnen te vervormen ver voordat de sub in de problemen komt. In een niet al te grote ruimte is het haalbare volume voldoende voor "normaal" luisteren.
Met de afmetingen is rekening gehouden met een eventuele upgrade naar een Seas L26.
Hieronder een paar foto's van de bouw tot zover. De kast meet 450x300x450 (hxbxd). Het front wordt voorzien van afgeschuinde hoeken.
De driver en de subamp worden bevestigd met inschroefmoeren (zie onderste foto). Dit heeft als voordeel dat er aan de binnenzijde van de kast geen rekening met inslagmoeren hoeft worden gehouden i.v.m. de afronding.
Binnekort meer......
WAARSCHUWING: die inschroefmoeren (ook wel Rampa moeren) zijn werkelijk een crime om te gebruiken in MDF. Het is erg lastig om ze loodrecht in het MDF te krijgen. Ik, en anderen met mij, hebben zeer slechte ervaringen opgedaan met dit type moer.
Wanneer mogelijk zou ik gewoon inslagmoeren gebruiken tezamen met een drupje lijm om ze te fixeren.
Groeten Walter
Wanneer mogelijk zou ik gewoon inslagmoeren gebruiken tezamen met een drupje lijm om ze te fixeren.
Groeten Walter
Ik heb geen ervaring met deze moeren+bouten maar wat ik wel kan zeggen is dat een goede sterke en mooie zwarte schroef ook heel erg stevig vast zit.
In iedergeval ruim voldoende.
Zo stevig dat je moet uitkijken dat je de kooi niet vervormt, mocht dit een plaatstalen kooi zijn.
Als hij van gegoten aluminium is kun je overwegen om bouten te nemen maar ik vind het persoonlijk een beetje overdreven.
Een mooie TORX parker kun je heel erg stevig aandraaien, ik zie dan ook niet zoveel voordelen van bouten.
Als je een TORX met de juiste diameter netjes voorboord, dan zit dat als een huis en trilt ook minder snel los dan de gebruikelijke metrische bevestigingsschroefdraad.
In iedergeval ruim voldoende.
Zo stevig dat je moet uitkijken dat je de kooi niet vervormt, mocht dit een plaatstalen kooi zijn.
Als hij van gegoten aluminium is kun je overwegen om bouten te nemen maar ik vind het persoonlijk een beetje overdreven.
Een mooie TORX parker kun je heel erg stevig aandraaien, ik zie dan ook niet zoveel voordelen van bouten.
Als je een TORX met de juiste diameter netjes voorboord, dan zit dat als een huis en trilt ook minder snel los dan de gebruikelijke metrische bevestigingsschroefdraad.
Ik moet je zeggen dat ik de units van mijn vorige kasten, denk wel 4x gedemonteerd heb, maar dit was van eikenhout.
MDF is inderdaad wat gevoeliger voor dit soort wisselingen.
Maar het moet ook weer geen gewoonte worden om hem om de havenklap te demonteren, laat hem lekker zitten waar hij zit
, hij krijgt toch al zo weinig rust
.
Voor de stevigheid hoef je het in iedergeval niet te doen.
MDF is inderdaad wat gevoeliger voor dit soort wisselingen.
Maar het moet ook weer geen gewoonte worden om hem om de havenklap te demonteren, laat hem lekker zitten waar hij zit
Voor de stevigheid hoef je het in iedergeval niet te doen.
Ik heb al eens geëxperimenteerd met de Rampa moeren. Ik heb op de manier waarop ik ze monteer (niet zoals het hoort) geen probleem om ze er haaks in te krijgen. Ik heb het op de volgende manier gedaan:
1. Bout diameter (4mm) boren ca 20-25mm diep
2. Gat uitboren 7,5 mm diameter tot ca 12 mm diep
3. Rampamoer op een M4 boutje draaien met M4 moer erbovenop
4. Uiteinde van boutje in het 4mm gat steken
5. met de M4 moer de Rampamoer in het gat draaien
6. Bout + moer losdraaien
De bout zorgt er dus voor dat de Rampa moer er haaks ingaat.
Ik vind dit persoonlijk fraaier dan met houtschroeven, aangezien mijn ervaring is dat MDF heel snel uitlubbert. De versterker wordt ook op deze manier vastgezet. Met het oog op experimenteren met instellingen van de Linkwitz transform zal de versterker er nog wel eens uit moeten.
Ik hoop niet dat ik nu al te eigenwijs overkom, maar ik ga wel gebruik maken van de Rampa moeren i.c.m. laag bolkop imbusboutjes. Voor de bevestiging van de driver kan ik overigens ook geen inslagmoeren gebruiken, i.v.m de afgeronde hoeken.
1. Bout diameter (4mm) boren ca 20-25mm diep
2. Gat uitboren 7,5 mm diameter tot ca 12 mm diep
3. Rampamoer op een M4 boutje draaien met M4 moer erbovenop
4. Uiteinde van boutje in het 4mm gat steken
5. met de M4 moer de Rampamoer in het gat draaien
6. Bout + moer losdraaien
De bout zorgt er dus voor dat de Rampa moer er haaks ingaat.
Ik vind dit persoonlijk fraaier dan met houtschroeven, aangezien mijn ervaring is dat MDF heel snel uitlubbert. De versterker wordt ook op deze manier vastgezet. Met het oog op experimenteren met instellingen van de Linkwitz transform zal de versterker er nog wel eens uit moeten.
Ik hoop niet dat ik nu al te eigenwijs overkom, maar ik ga wel gebruik maken van de Rampa moeren i.c.m. laag bolkop imbusboutjes. Voor de bevestiging van de driver kan ik overigens ook geen inslagmoeren gebruiken, i.v.m de afgeronde hoeken.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Dsiesling,
Niet, ik herhaal, niet, die rampa moeren gebruiken, maar deze:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9227#29227
Dat scheelt je een heleboel gescheld, gevloek omdat 't toch allemaal niet zo wil lukken. Ik kan 't weten omdat ik ook voor dezelfde keuze heb gestaan.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Niet, ik herhaal, niet, die rampa moeren gebruiken, maar deze:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9227#29227
Dat scheelt je een heleboel gescheld, gevloek omdat 't toch allemaal niet zo wil lukken. Ik kan 't weten omdat ik ook voor dezelfde keuze heb gestaan.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
daar was ik dus ook naar op zoek!!!SSassen schreef:Niet, ik herhaal, niet, die rampa moeren gebruiken, maar deze:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9227#29227
Dat scheelt je een heleboel gescheld, gevloek omdat 't toch allemaal niet zo wil lukken. Ik kan 't weten omdat ik ook voor dezelfde keuze heb gestaan.
welke heb je precies gebruikt? ze hebben twee soorten, de njorfolk en de spor. zo te zien is de njorfolk recht, maar heeft geen flens en is van staal, en de spor is een beetje taps, maar heeft een mooie flens en is van een (wellicht minder sterke?) zink-aluminium verbinding. beide dus voor en nadelen...
ik snap ook niet helemaal waarom ze "maar een deel van het assortiment" online hebben staan... is dat niet de basis van internet?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik heb exact de moeren op de foto gebruikt, dus taps toelopend mét flens.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Als ik dat eerder had gezien dan had ik die wel gebruikt. Maar ik had intussen de Rampa moeren al gemonteerd. Ik heb er eigenlijk geen problemen mee gehad, gewoon een beetje groter boren dan opgegeven en alles gaat prima.Niet, ik herhaal, niet, die rampa moeren gebruiken, maar deze:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9227#29227
Dat scheelt je een heleboel gescheld, gevloek omdat 't toch allemaal niet zo wil lukken. Ik kan 't weten omdat ik ook voor dezelfde keuze heb gestaan.
Binnenkort meer foto's van de vorderingen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
mooi gebouwd,
Wat de rampa moeren betreft, die heb ik 15 jaar lang in mijn gitaarbouw gebruikt, zonder problemen. Gaatje niet te klein booren, beetje lijm eraan, afstandsbusje in de akkuboor, rampa erover en mooi haaks naar beneden schroeven, niet vergeten van op tijd te stoppen!
De Flensmoeren van Sander had ik nog niet eerder gezien en zijn duidelijk een beter alternatief. Ga die bij gelegenheid aanschaffen
Wat de rampa moeren betreft, die heb ik 15 jaar lang in mijn gitaarbouw gebruikt, zonder problemen. Gaatje niet te klein booren, beetje lijm eraan, afstandsbusje in de akkuboor, rampa erover en mooi haaks naar beneden schroeven, niet vergeten van op tijd te stoppen!
De Flensmoeren van Sander had ik nog niet eerder gezien en zijn duidelijk een beter alternatief. Ga die bij gelegenheid aanschaffen
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Update Seas 10" subwoofer
Hierbij een update van hoe de subwoofer momenteel staat te spelen. De frontspeakers zijn in uiterlijk aangepast naar dezelfde stijl als de subwoofer. De bijbehorende elektronica is nu nog extern geplaatst maar wordt t.z.t. achterin de kast van de sub geplaatst.
Re: Seas 10" subwoofer
Erg mooi... Kan je ook wat meer vertellen over de electronica die er nog achter moet? Ben wel benieuwd hoe je dat filter gedaan hebt...
Oh, en je website doet t niet meer...
Oh, en je website doet t niet meer...
Re: Seas 10" subwoofer
De afwerking is mat zwarte verf, aangebracht met een roller. De details over versterking en filtering staan bovenaan in mijn eerste post uitgelegd.
Re: Seas 10" subwoofer
Dsiesling schreef:De details over versterking en filtering staan bovenaan in mijn eerste post uitgelegd.
zelf ontworpen of bestaand ontwerp? schema? foto's? voordelen? nadelen? meer! alleen je pincode hoef ik niet te weten...Dsiesling schreef:De versterker is tevens voorzien van een een actief laagdoorlaatfilter (instelbaar tussen 35 en 120 Hz) en een Linkwitz transform.
Ik heb nog een project in de planning zitten (maar dan met 3886) waar ik nog een subfilter voor nodig heb, vandaar dat alle info hieromtrent verdomde welkom is...
