Seas 10" subwoofer

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Dsiesling
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 21:25
Locatie: Friesland

Seas 10" subwoofer

Bericht door Dsiesling »

Hierbij het bouwverslag van een project waar ik momenteel aan werk. Het betreft een gesloten subwoofer met een 10" Seas driver, type CA25RE4 (aangeschaft via Marktplaats). Deze zal mijn TQWP's met Fostes FE103 Sigma drivers aan gaan vullen in het laag.

Deze driver zal worden aangestuurd door een zelf gebouwde 56 W subwooferversterker op basis van een LM3876 chip. Dit is genoeg om de driver tot z'n Xmax te sturen. De versterker is tevens voorzien van een een actief laagdoorlaatfilter (instelbaar tussen 35 en 120 Hz) en een Linkwitz transform. Dit alles resulteert in een 33 liter gesloten behuizing in een -3db punt van 35 Hz met een Q afstemming van 0,577. De belastbaarheid is ruim voldoende voor muziekweergave in combinatie met de Fostex TQWP's, aangezien de Fostex drivers al beginnen te vervormen ver voordat de sub in de problemen komt. In een niet al te grote ruimte is het haalbare volume voldoende voor "normaal" luisteren.

Met de afmetingen is rekening gehouden met een eventuele upgrade naar een Seas L26.

Hieronder een paar foto's van de bouw tot zover. De kast meet 450x300x450 (hxbxd). Het front wordt voorzien van afgeschuinde hoeken.
De driver en de subamp worden bevestigd met inschroefmoeren (zie onderste foto). Dit heeft als voordeel dat er aan de binnenzijde van de kast geen rekening met inslagmoeren hoeft worden gehouden i.v.m. de afronding.

Binnekort meer......
Bijlagen
inschroefmoeren.jpg
3_subseas_intern3.jpg
3_subseas_intern2.jpg
3_subseas_intern1.jpg
2_subseas_bracing.jpg
1_subseas_onderdelen.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Dsiesling, mag ik de eerste zijn: HEERLIJK OM DIT TE ZIEN!!

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

WAARSCHUWING: die inschroefmoeren (ook wel Rampa moeren) zijn werkelijk een crime om te gebruiken in MDF. Het is erg lastig om ze loodrecht in het MDF te krijgen. Ik, en anderen met mij, hebben zeer slechte ervaringen opgedaan met dit type moer.

Wanneer mogelijk zou ik gewoon inslagmoeren gebruiken tezamen met een drupje lijm om ze te fixeren.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

erg mooi gedaan tot nu toe :!: zou idd zonde zijn als dat dan net mis gaat met die rampe-moeren (ik mag ze ook niet graag, heb al meerdere slechte ervaringen met ze)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ik heb geen ervaring met deze moeren+bouten maar wat ik wel kan zeggen is dat een goede sterke en mooie zwarte schroef ook heel erg stevig vast zit.
In iedergeval ruim voldoende.
Zo stevig dat je moet uitkijken dat je de kooi niet vervormt, mocht dit een plaatstalen kooi zijn.
Als hij van gegoten aluminium is kun je overwegen om bouten te nemen maar ik vind het persoonlijk een beetje overdreven.

Een mooie TORX parker kun je heel erg stevig aandraaien, ik zie dan ook niet zoveel voordelen van bouten.

Als je een TORX met de juiste diameter netjes voorboord, dan zit dat als een huis en trilt ook minder snel los dan de gebruikelijke metrische bevestigingsschroefdraad.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je niet van plan bent de woof weer los te halen dan geen probleem, maar denk je m nog wel eens los en weer vast te maken, dan gaan schroeven in MDF uitlubberen
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ik moet je zeggen dat ik de units van mijn vorige kasten, denk wel 4x gedemonteerd heb, maar dit was van eikenhout.
MDF is inderdaad wat gevoeliger voor dit soort wisselingen.

Maar het moet ook weer geen gewoonte worden om hem om de havenklap te demonteren, laat hem lekker zitten waar hij zit :D , hij krijgt toch al zo weinig rust :lol: :lol: :lol: .

Voor de stevigheid hoef je het in iedergeval niet te doen.
Dsiesling
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 21:25
Locatie: Friesland

Bericht door Dsiesling »

Ik heb al eens geëxperimenteerd met de Rampa moeren. Ik heb op de manier waarop ik ze monteer (niet zoals het hoort) geen probleem om ze er haaks in te krijgen. Ik heb het op de volgende manier gedaan:

1. Bout diameter (4mm) boren ca 20-25mm diep
2. Gat uitboren 7,5 mm diameter tot ca 12 mm diep
3. Rampamoer op een M4 boutje draaien met M4 moer erbovenop
4. Uiteinde van boutje in het 4mm gat steken
5. met de M4 moer de Rampamoer in het gat draaien
6. Bout + moer losdraaien

De bout zorgt er dus voor dat de Rampa moer er haaks ingaat.

Ik vind dit persoonlijk fraaier dan met houtschroeven, aangezien mijn ervaring is dat MDF heel snel uitlubbert. De versterker wordt ook op deze manier vastgezet. Met het oog op experimenteren met instellingen van de Linkwitz transform zal de versterker er nog wel eens uit moeten.

Ik hoop niet dat ik nu al te eigenwijs overkom, maar ik ga wel gebruik maken van de Rampa moeren i.c.m. laag bolkop imbusboutjes. Voor de bevestiging van de driver kan ik overigens ook geen inslagmoeren gebruiken, i.v.m de afgeronde hoeken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dsiesling,

Niet, ik herhaal, niet, die rampa moeren gebruiken, maar deze:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9227#29227

Dat scheelt je een heleboel gescheld, gevloek omdat 't toch allemaal niet zo wil lukken. Ik kan 't weten omdat ik ook voor dezelfde keuze heb gestaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

SSassen schreef:
Niet, ik herhaal, niet, die rampa moeren gebruiken, maar deze:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9227#29227

Dat scheelt je een heleboel gescheld, gevloek omdat 't toch allemaal niet zo wil lukken. Ik kan 't weten omdat ik ook voor dezelfde keuze heb gestaan.
daar was ik dus ook naar op zoek!!!

welke heb je precies gebruikt? ze hebben twee soorten, de njorfolk en de spor. zo te zien is de njorfolk recht, maar heeft geen flens en is van staal, en de spor is een beetje taps, maar heeft een mooie flens en is van een (wellicht minder sterke?) zink-aluminium verbinding. beide dus voor en nadelen...

ik snap ook niet helemaal waarom ze "maar een deel van het assortiment" online hebben staan... is dat niet de basis van internet?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb exact de moeren op de foto gebruikt, dus taps toelopend mét flens.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

dat is dus de spor.
gaan we morgen eens bellen of ik daar een doosje van kan krijgen.
dank je wel!
Dsiesling
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 21:25
Locatie: Friesland

Bericht door Dsiesling »

Niet, ik herhaal, niet, die rampa moeren gebruiken, maar deze:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9227#29227

Dat scheelt je een heleboel gescheld, gevloek omdat 't toch allemaal niet zo wil lukken. Ik kan 't weten omdat ik ook voor dezelfde keuze heb gestaan.
Als ik dat eerder had gezien dan had ik die wel gebruikt. Maar ik had intussen de Rampa moeren al gemonteerd. Ik heb er eigenlijk geen problemen mee gehad, gewoon een beetje groter boren dan opgegeven en alles gaat prima.

Binnenkort meer foto's van de vorderingen.
Dsiesling
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 21:25
Locatie: Friesland

Bericht door Dsiesling »

Hierbij een update van het project. De kast is nu aan de uiteindelijke afwerking toe. Dit moet nog even wachten, aangezien ik eerst een weekje er tussenuit ga.

Hieronder een aantal foto's:
Bijlagen
4_subseas_4.jpg
4_subseas_3.jpg
4_subseas_2.jpg
4_subseas_1.jpg
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

:shock: Ziet er mooi uit!

Zet 'm gewoon zo zonder speaker en afwerking in de kamer :wink: .
Laatst gewijzigd door Vuurkat op za 26 jul 2008, 9:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

mooi gebouwd, =D>

Wat de rampa moeren betreft, die heb ik 15 jaar lang in mijn gitaarbouw gebruikt, zonder problemen. Gaatje niet te klein booren, beetje lijm eraan, afstandsbusje in de akkuboor, rampa erover en mooi haaks naar beneden schroeven, niet vergeten van op tijd te stoppen!

De Flensmoeren van Sander had ik nog niet eerder gezien en zijn duidelijk een beter alternatief. Ga die bij gelegenheid aanschaffen 8)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

prachtige kast, zeker met die voet welke dezelfde contouren heeft!
Dsiesling
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 21:25
Locatie: Friesland

Update Seas 10" subwoofer

Bericht door Dsiesling »

Hierbij een update van hoe de subwoofer momenteel staat te spelen. De frontspeakers zijn in uiterlijk aangepast naar dezelfde stijl als de subwoofer. De bijbehorende elektronica is nu nog extern geplaatst maar wordt t.z.t. achterin de kast van de sub geplaatst.
5_subseas_1.jpg
5_subseas_2.jpg
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Seas 10" subwoofer

Bericht door squall »

nice, mooie ' :twisted: metal :twisted: ' look :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas 10" subwoofer

Bericht door Arno »

Erg mooi zeg 8) Wat is het voor afwerking?
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Seas 10" subwoofer

Bericht door sjons »

Erg mooi... Kan je ook wat meer vertellen over de electronica die er nog achter moet? Ben wel benieuwd hoe je dat filter gedaan hebt...
Oh, en je website doet t niet meer... :|
Dsiesling
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 21:25
Locatie: Friesland

Re: Seas 10" subwoofer

Bericht door Dsiesling »

De afwerking is mat zwarte verf, aangebracht met een roller. De details over versterking en filtering staan bovenaan in mijn eerste post uitgelegd.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Seas 10" subwoofer

Bericht door sjons »

Dsiesling schreef:
De details over versterking en filtering staan bovenaan in mijn eerste post uitgelegd.
Dsiesling schreef:
De versterker is tevens voorzien van een een actief laagdoorlaatfilter (instelbaar tussen 35 en 120 Hz) en een Linkwitz transform.
zelf ontworpen of bestaand ontwerp? schema? foto's? voordelen? nadelen? meer! alleen je pincode hoef ik niet te weten...

Ik heb nog een project in de planning zitten (maar dan met 3886) waar ik nog een subfilter voor nodig heb, vandaar dat alle info hieromtrent verdomde welkom is... :mrgreen:
Gesloten