Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

TubeHead

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

PA4URK schreef:
De terugkoppeling heb ik nog niet aangesloten dus wat dat gaat doen...?
Je kunt proberen deze aan te sluiten en hopen dat al het ruis/brom werk helemaal verdwijnt.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dus kan het alleen maar beter worden TubeHead? :lol: :lol: :lol:
TubeHead

Bericht door TubeHead »

"kan" :P Kleine moeite om het te proberen niet ? :D
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zo is het TubeHead, twee draadjes, twee weerstandjes en that's it. Kan ik voor ontbrompotmeters trouwens die zwart/witte plastic Piher potjes ook gebruiken? Of zijn die daar te licht voor?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat gaat best hoor.
6.3V / 100 Ohm is maar 6.3mA

Dat dissipeert maar 0.39W

Neem een 1k variant (iets moeilijker af te regelen, dat wel) dan duikt de dissipatie naar 0.0039W.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
Dat gaat best hoor.

Neem een 1k variant (iets moeilijker af te regelen, dat wel) dan duikt de dissipatie naar 0.0039W.
Hey Robert,

Ik hoop niet dat je je installaties voor ABB ook zo berekent. :lol: :lol: :lol: :wink: :wink: :wink: Als ik 6,3V deel door 100 ohm kom ik uit op 63mA.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
iets moeilijker af te regelen, dat wel
Meerslagenpot?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik houdt het wel op 100, ik heb een hekel aan slecht luisterende potjes O:)
Ik zal meteen eens kijken om een goede 4-keuzeschakelaar (waar, waar?)
Iemand nog een knap adresje voor een goede makkelijk te solderen - dus niet van die hele kleine pietepeuterige transistor dingetjs - 4 standen keuzeschakelaar?
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

als je voor de 100 ohm op de gloei een draadgewonden potje neemt zit je zeker safe
hetdoet goed te horen dat je een goed resultaat hebt-sluit de t.k. maar aan het kan er alleen maar beter op worden
mvg
audioot :wink:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hij heeft een half uurtje staan draaien Audioot en er kwam geen rook uit :D :D
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Het blijft gissen wat het nou is met die terugkoppeling. De draden van de UGT omgedraaid zoals gezegd en het ding was goed te beluisteren. Vanavond de terugkoppeling met de 15 K weerstand weer aangesloten en wéér dat piep-zing-geluid. Misschien een lagere of hogere weerstand proberen of helemaal geen terugkoppeling :?:
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ligt de andere zijde van je secundaire wikkeling wel aan massa?
mvg
audioot
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Yep. De secundaire massa loopt naar de min van de LS uitgang en vandaar meteen door naar de steraarde :roll: .
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

mischa72 schreef:
RobertD schreef:
Dat gaat best hoor.

Hey Robert,

Ik hoop niet dat je je installaties voor ABB ook zo berekent. :lol: :lol: :lol: :wink: :wink: :wink: Als ik 6,3V deel door 100 ohm kom ik uit op 63mA.

Groeten,
Mischa
:oops:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

In sommige schema's (zoals hier: http://members.casema.nl/daems/project/ ... rlinde.gif) zie ik een regelbare weerstand met parallel een condensatortje Robert. Dat mis ik bij de Bocama die alleen maar een enkele 15K heeft. Ik denk dat ik dat eens uitprobeer om zodoende de vaste vervangende weerstand te bepalen.
Aanstaande zaterdag in de Martini Plaza tijdens het Noordelijk Amateur Treffen zal ik proberen een blauwe ALPS en een 4-standen stereoschakelaar op de kop te tikken.

Edit: Ik zie net dat in het originele Bocama/Lafayette schema een 7K weerstand wordt gebruikt. Effe proberen...
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat was dus geen succes :( . Ik heb er een 100 K potmeter tussen geplaatst en ben aan het zoeken gegaan naar een rustpunt. Het enige wat ik bereikt heb is dat de fluittoon wisselt in frequentie en onder de 5 K overgaat in een hevig gebrom. De tegenkoppeldraden heb ik nu netjes opgeborgen in een hoekje en ik ga eerst de aanwezige brom maar eens te lijf.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Gloeispanning heb je nu AC he ? Al geprobeert deze in DC te gooien ?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Inderdaad TubeHead, allemaal AC. Maar met een beetje goede wil moet dat laatste beetje brom weg te werken zijn. En anders is DC gloeien atijd nog een optie. Vanavond ook weer even aan het testen geweest en ik moet zeggen dat het me allemaal niet tegenvalt :D :D .
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Dat klinkt positief. Wat heb je zo allemaal geprobeerd ?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

In de laatste Audio Special las ik een artikel van Guido Tent over het opsporen van bromstoringen. Die adviseerde (in tegenstelling tot wat ik vaak lees) om de afgeschermde kabel van de volumepot naar de voorversterkerbuizen aan beide zijden aan massa te leggen. Dat scheelde bij mij in ieder geval weer een beetje minder brom. Ik heb het idee dat ik het echt rond de ingang moet zoeken TubeHead, als ik de as van de potmeter aanraak wordt het ook weer minder terwijl alles wat geaard moet worden al aan massa ligt. Toch ergens een aardlus? Ik zal vanavond een foto maken.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zoals beloofd een foto van de binnenkant. Tussen de (nood)potmeter en de vier ingangen zit nog niets. Het lijkt een rommeltje en misschien is het dat ook wel. Wat ik me afvraag is het volgende: vanaf de steraarde loopt - net zoals DHTRob het doet - een koperen massadraad via de HS elco's en de massa-aansluitingen van de buizen tot aan de laatste buis. Wanneer ik zowel de elco's als de buizen apart aan aarde leg zou dit dan invloed hebben op de laatste restanten brom?

De tweede foto is een 'krijgertje' afgelopen middag: deze vier TT22's lagen nog op de viskotter van een kennis die meteen aan ondergetekend dacht. Deze buizen werden gebruikt in de scheepszenders van het Deense merk Sailor en schijnen nagenoeg gelijk te zijn aan de KT88 op de gloei (12.6 V) en de topanode na. Zes stuks in deze zenders leverden 400 HF watts. Een mooie buis om een leuke audioversterker mee te bouwen :D .
Bijlagen
IMGP0130.JPG
IMGP0132.JPG
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Dus als ik het goed zie.. dan begint je "sterpunt" links boven in de hoek... en dan trek je vanaf daar via de HS elco's naar de buis voeten ?

Weet niet of Rob dat zo ook doet.. maar persoonlijk vind ik dat wel een hele lange weg tussen het sterpunt en buizen voeten.

Buizen als cadeau krijgen is altijd leuk ! Leuke buizjes !
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb het nog eens nagekeken BuisHoofd maar DHTRob heeft voor zijn EL84 versterker twee afzonderlijke massapunten gemaakt. Eéntje voor de voeding en eentje voor de versterker. Ik ga de zaak ook eens opdelen om te kijken wat dat voor resultaat heeft.
http://www.dhtrob.com/projecten/el84balans1.shtml
Buizen als cadeau krijgen is altijd leuk ! Leuke buizjes !
Het is goed om te geven, het is is nog goeder om te ontvangen :D
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb ook maar één sterpunt in mijn ECL82 push-pull versterker.

Hier een foto waarop goed te zien is hoe de massarail loopt. De verbinding met de behuizing zit bij de lichtgrijze elco aan de linkerzijde.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Mijn versterker is nog veel rommeliger, maar bromt niet..
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Gisteren in Groningen een ALPS potmeter en een aantal meerdeks schakelaars (met het oog op de toekomst :) ) gekocht. Meteen bij thuiskomst de hele mikmak aangesloten en met afgeschermde bedrading vastgesoldeerd. Vanmiddag met de wind en de regen op de ramen de rest afgemaakt en nu staat de versterker al een paar uur te spelen. Het geluid valt zeker niet tegen maar ook de brom is zeker nog niet verdwenen, hoewel niet hinderlijk aanwezig. Wat me opvalt is dat bij aanraken van de volumeknop wanneer die in de middenstand staat een raar 'gezoem' optreedt. De aansluitingen op de ALPS nog maar eens gecontroleerd en de massa aansluitingen maar alles lijkt goed te zitten. Tsja, wat kan dat nou zijn?
Bijlagen
IMGP0137.JPG
Plaats reactie