Je kunt proberen deze aan te sluiten en hopen dat al het ruis/brom werk helemaal verdwijnt.PA4URK schreef:De terugkoppeling heb ik nog niet aangesloten dus wat dat gaat doen...?
Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bocama LA-224B
Re: Bocama LA-224B
Zo is het TubeHead, twee draadjes, twee weerstandjes en that's it. Kan ik voor ontbrompotmeters trouwens die zwart/witte plastic Piher potjes ook gebruiken? Of zijn die daar te licht voor?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Dat gaat best hoor.
6.3V / 100 Ohm is maar 6.3mA
Dat dissipeert maar 0.39W
Neem een 1k variant (iets moeilijker af te regelen, dat wel) dan duikt de dissipatie naar 0.0039W.
6.3V / 100 Ohm is maar 6.3mA
Dat dissipeert maar 0.39W
Neem een 1k variant (iets moeilijker af te regelen, dat wel) dan duikt de dissipatie naar 0.0039W.
Re: Bocama LA-224B
Hey Robert,RobertD schreef:Dat gaat best hoor.
6.3V / 100 Ohm is maar 6.3mA
Dat dissipeert maar 0.39W
Neem een 1k variant (iets moeilijker af te regelen, dat wel) dan duikt de dissipatie naar 0.0039W.
Ik hoop niet dat je je installaties voor ABB ook zo berekent.
Groeten,
Mischa
Re: Bocama LA-224B
Ik houdt het wel op 100, ik heb een hekel aan slecht luisterende potjes
Iemand nog een knap adresje voor een goede makkelijk te solderen - dus niet van die hele kleine pietepeuterige transistor dingetjs - 4 standen keuzeschakelaar?Ik zal meteen eens kijken om een goede 4-keuzeschakelaar (waar, waar?)
Re: Bocama LA-224B
als je voor de 100 ohm op de gloei een draadgewonden potje neemt zit je zeker safe
hetdoet goed te horen dat je een goed resultaat hebt-sluit de t.k. maar aan het kan er alleen maar beter op worden
mvg
audioot
hetdoet goed te horen dat je een goed resultaat hebt-sluit de t.k. maar aan het kan er alleen maar beter op worden
mvg
audioot
Re: Bocama LA-224B
Het blijft gissen wat het nou is met die terugkoppeling. De draden van de UGT omgedraaid zoals gezegd en het ding was goed te beluisteren. Vanavond de terugkoppeling met de 15 K weerstand weer aangesloten en wéér dat piep-zing-geluid. Misschien een lagere of hogere weerstand proberen of helemaal geen terugkoppeling 
Re: Bocama LA-224B
ligt de andere zijde van je secundaire wikkeling wel aan massa?
mvg
audioot
mvg
audioot
Re: Bocama LA-224B
Yep. De secundaire massa loopt naar de min van de LS uitgang en vandaar meteen door naar de steraarde
.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
mischa72 schreef:Hey Robert,RobertD schreef:Dat gaat best hoor.
6.3V / 100 Ohm is maar 6.3mA
Dat dissipeert maar 0.39W
Neem een 1k variant (iets moeilijker af te regelen, dat wel) dan duikt de dissipatie naar 0.0039W.
Ik hoop niet dat je je installaties voor ABB ook zo berekent.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Als ik 6,3V deel door 100 ohm kom ik uit op 63mA.
Groeten,
Mischa
Re: Bocama LA-224B
In sommige schema's (zoals hier: http://members.casema.nl/daems/project/ ... rlinde.gif) zie ik een regelbare weerstand met parallel een condensatortje Robert. Dat mis ik bij de Bocama die alleen maar een enkele 15K heeft. Ik denk dat ik dat eens uitprobeer om zodoende de vaste vervangende weerstand te bepalen.
Aanstaande zaterdag in de Martini Plaza tijdens het Noordelijk Amateur Treffen zal ik proberen een blauwe ALPS en een 4-standen stereoschakelaar op de kop te tikken.
Edit: Ik zie net dat in het originele Bocama/Lafayette schema een 7K weerstand wordt gebruikt. Effe proberen...
Aanstaande zaterdag in de Martini Plaza tijdens het Noordelijk Amateur Treffen zal ik proberen een blauwe ALPS en een 4-standen stereoschakelaar op de kop te tikken.
Edit: Ik zie net dat in het originele Bocama/Lafayette schema een 7K weerstand wordt gebruikt. Effe proberen...
Re: Bocama LA-224B
Dat was dus geen succes
. Ik heb er een 100 K potmeter tussen geplaatst en ben aan het zoeken gegaan naar een rustpunt. Het enige wat ik bereikt heb is dat de fluittoon wisselt in frequentie en onder de 5 K overgaat in een hevig gebrom. De tegenkoppeldraden heb ik nu netjes opgeborgen in een hoekje en ik ga eerst de aanwezige brom maar eens te lijf.
Re: Bocama LA-224B
Inderdaad TubeHead, allemaal AC. Maar met een beetje goede wil moet dat laatste beetje brom weg te werken zijn. En anders is DC gloeien atijd nog een optie. Vanavond ook weer even aan het testen geweest en ik moet zeggen dat het me allemaal niet tegenvalt
.
Re: Bocama LA-224B
In de laatste Audio Special las ik een artikel van Guido Tent over het opsporen van bromstoringen. Die adviseerde (in tegenstelling tot wat ik vaak lees) om de afgeschermde kabel van de volumepot naar de voorversterkerbuizen aan beide zijden aan massa te leggen. Dat scheelde bij mij in ieder geval weer een beetje minder brom. Ik heb het idee dat ik het echt rond de ingang moet zoeken TubeHead, als ik de as van de potmeter aanraak wordt het ook weer minder terwijl alles wat geaard moet worden al aan massa ligt. Toch ergens een aardlus? Ik zal vanavond een foto maken.
Re: Bocama LA-224B
Zoals beloofd een foto van de binnenkant. Tussen de (nood)potmeter en de vier ingangen zit nog niets. Het lijkt een rommeltje en misschien is het dat ook wel. Wat ik me afvraag is het volgende: vanaf de steraarde loopt - net zoals DHTRob het doet - een koperen massadraad via de HS elco's en de massa-aansluitingen van de buizen tot aan de laatste buis. Wanneer ik zowel de elco's als de buizen apart aan aarde leg zou dit dan invloed hebben op de laatste restanten brom?
De tweede foto is een 'krijgertje' afgelopen middag: deze vier TT22's lagen nog op de viskotter van een kennis die meteen aan ondergetekend dacht. Deze buizen werden gebruikt in de scheepszenders van het Deense merk Sailor en schijnen nagenoeg gelijk te zijn aan de KT88 op de gloei (12.6 V) en de topanode na. Zes stuks in deze zenders leverden 400 HF watts. Een mooie buis om een leuke audioversterker mee te bouwen
.
De tweede foto is een 'krijgertje' afgelopen middag: deze vier TT22's lagen nog op de viskotter van een kennis die meteen aan ondergetekend dacht. Deze buizen werden gebruikt in de scheepszenders van het Deense merk Sailor en schijnen nagenoeg gelijk te zijn aan de KT88 op de gloei (12.6 V) en de topanode na. Zes stuks in deze zenders leverden 400 HF watts. Een mooie buis om een leuke audioversterker mee te bouwen
Re: Bocama LA-224B
Dus als ik het goed zie.. dan begint je "sterpunt" links boven in de hoek... en dan trek je vanaf daar via de HS elco's naar de buis voeten ?
Weet niet of Rob dat zo ook doet.. maar persoonlijk vind ik dat wel een hele lange weg tussen het sterpunt en buizen voeten.
Buizen als cadeau krijgen is altijd leuk ! Leuke buizjes !
Weet niet of Rob dat zo ook doet.. maar persoonlijk vind ik dat wel een hele lange weg tussen het sterpunt en buizen voeten.
Buizen als cadeau krijgen is altijd leuk ! Leuke buizjes !
Re: Bocama LA-224B
Ik heb het nog eens nagekeken BuisHoofd maar DHTRob heeft voor zijn EL84 versterker twee afzonderlijke massapunten gemaakt. Eéntje voor de voeding en eentje voor de versterker. Ik ga de zaak ook eens opdelen om te kijken wat dat voor resultaat heeft.
http://www.dhtrob.com/projecten/el84balans1.shtml

http://www.dhtrob.com/projecten/el84balans1.shtml
Het is goed om te geven, het is is nog goeder om te ontvangenBuizen als cadeau krijgen is altijd leuk ! Leuke buizjes !
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Ik heb ook maar één sterpunt in mijn ECL82 push-pull versterker.
Hier een foto waarop goed te zien is hoe de massarail loopt. De verbinding met de behuizing zit bij de lichtgrijze elco aan de linkerzijde.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Mijn versterker is nog veel rommeliger, maar bromt niet..
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Hier een foto waarop goed te zien is hoe de massarail loopt. De verbinding met de behuizing zit bij de lichtgrijze elco aan de linkerzijde.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Mijn versterker is nog veel rommeliger, maar bromt niet..
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Re: Bocama LA-224B
Gisteren in Groningen een ALPS potmeter en een aantal meerdeks schakelaars (met het oog op de toekomst
) gekocht. Meteen bij thuiskomst de hele mikmak aangesloten en met afgeschermde bedrading vastgesoldeerd. Vanmiddag met de wind en de regen op de ramen de rest afgemaakt en nu staat de versterker al een paar uur te spelen. Het geluid valt zeker niet tegen maar ook de brom is zeker nog niet verdwenen, hoewel niet hinderlijk aanwezig. Wat me opvalt is dat bij aanraken van de volumeknop wanneer die in de middenstand staat een raar 'gezoem' optreedt. De aansluitingen op de ALPS nog maar eens gecontroleerd en de massa aansluitingen maar alles lijkt goed te zitten. Tsja, wat kan dat nou zijn?
