Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Dat wil ik wel doen.
Hoe kan ik alle foto's in 1 keer naar de server uppen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Humble Statement

Bericht door Leeuwarden »

Heftig project! Maarruh... € 2000,- voor spuiten? Wat laat je er dan precies mee doen??
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Humble Statement

Bericht door Marp »

borkaenjo schreef:
Dat wil ik wel doen.
Hoe kan ik alle foto's in 1 keer naar de server uppen?
Afbeeldingen bijvoegen doe je per bericht, door rechts onderaan het bericht op [Wijzig] te klikken.

Daarna doe je het volgende:
  • Ga naar: Bijlage toevoegen -> [Bestandsnaam kiezen] (selecteer vervolgens de afbeelding op je PC)
  • Klik op [Voeg bestand toe] (het bestand wordt nu geupload)
  • Desgewenst herhaal je dit voor meerdere afbeeldingen
  • Klik op [Bevestig]
  • That's it!

Overigens: complimenten voor je grondige werkwijze! =D>
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Humble Statement

Bericht door Vuurkat »

WOW! :shock:

Hiermee ben je voor de rest van je leven wel klaar. 8-[
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Humble Statement

Bericht door ray5150 »

@borkaenjo: Ik neem aan dat dit niet je eerste zelfbouw speaker zijn?
ongelooflijk, wat een stuk werk...

Wat voor versterker ga je ze mee aansturen?
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Humble Statement

Bericht door vigier »

Petje af...

Bij de weg: ik zie al een flink bedrag aan filtercomponenten... Heb je die dan al? Je gaat toch eerst meten neem ik aan voordat je het filter gaat ontwerpen?
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Heftig project! Maarruh... € 2000,- voor spuiten? Wat laat je er dan precies mee doen??
Ik wil alles hoogglans piano zwart laten spuiten.
€ 2000,- is een schatting, wat je beter hoog in kunt zetten
dan valt het naderhand niet tegen.
Ik heb natuurlijk wel het e.e.a. te spuiten.
2 filterkasten, luidsprekerkasten, en 4 voetplaten.
Hiermee ben je voor de rest van je leven wel klaar.
Ik ben nog van plan een center en back surrounds en mischien
surrounds voor de zijkant (7.1) te maken.
@borkaenjo: Ik neem aan dat dit niet je eerste zelfbouw speaker zijn?
ongelooflijk, wat een stuk werk...

Wat voor versterker ga je ze mee aansturen?
Dit is toch echt mijn eerste zelfbouwproject.
Verder alleen als zelfbouw projecten mijn aparte douche
en aparte badkamer.
Ze worden aangestuurd door een Pioneer LX82.
Misschien in de toekomst nog eens zelfbouw versterkers.
Bij de weg: ik zie al een flink bedrag aan filtercomponenten... Heb je die dan al? Je gaat toch eerst meten neem ik aan voordat je het filter gaat ontwerpen?
De Statement is een bestaand ontwerp.
Ik neem dus het filter over van dat ontwerp
aangezien alles op eenzelfde wijze gebouwd is
en de units hetzelfde zijn.
Van filters heb ik verder nul verstand, maar dat
komt mbv dit en het htforum wel goed.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Hieronder de filteronderdelen.
Mocht iemand hier iets van hebben liggen en wegdoen,
hoor ik het graag.

C1 = 4,7uF Mundorf Silver-Gold

C2 = 4,7uF Duelund VSF copper-foil capacitor

C3 = 0,01uF Vishay MKP1837

C4 = 247uF (100+100+47uF) standard quality MKP (Clarity Cap APW, Mundorf M-Cap, Intertechnik Audyn Cap Q4, etc)

C5 = 820uF bi-polar electrolytic

C6 = 0,56uF standard quality MKP (Clarity Cap APW, Mundorf M-Cap, Intertechnik Audyn Cap Q4, etc)

C7 = 1,0uF standard quality MKP (Clarity Cap APW, Mundorf M-Cap, Intertechnik Audyn Cap Q4, etc)

C8 = 47uF high quality MKP (Clarity Cap SA, Mundorf M-Cap Supreme, Intertechnik Audyn Cap Plus, Jantzen Superior Z-Cap, etc)

C9 = 22uF high quality MKP (Clarity Cap SA, Mundorf M-Cap Supreme, Intertechnik Audyn Cap Plus, Jantzen Superior Z-Cap, etc)

C10 = 22uF high quality MKP (Clarity Cap SA, Mundorf M-Cap Supreme, Intertechnik Audyn Cap Plus, Jantzen Superior Z-Cap, etc)

C11 = 15uF high quality MKP (Clarity Cap SA, Mundorf M-Cap Supreme, Intertechnik Audyn Cap Plus, Jantzen Superior Z-Cap, etc)

C12 = 10uF high quality MKP (Clarity Cap SA, Mundorf M-Cap Supreme, Intertechnik Audyn Cap Plus, Jantzen Superior Z-Cap, etc)

C13 = 4,7uF standard quality MKP (Clarity Cap APW, Mundorf M-Cap, Intertechnik Audyn Cap Q4, etc)

C14 = 4,7uF high quality MKP (Clarity Cap SA, Mundorf M-Cap Supreme, Intertechnik Audyn Cap Plus, Jantzen Superior Z-Cap, etc)

C15 = 22uF standard quality MKP (Clarity Cap APW, Mundorf M-Cap 250V, Intertechnik Audyn Cap Q4, etc)

R1 = 3,3 ohms Duelund Silver Graphite resistor

R2 = 1,5 ohms 10 watt MOX

R3 = 10 ohms 10 watt MOX

R4 = 1,8 ohms 10 watt MOX

R5 = 10 ohms Duelund Silver Graphite resistor

R6 = 150 ohms 5 watt MOX

R7 = 33 ohms 5 watt MOX

R8 = 10 ohms 10 watt MOX

R9 = 1,8 ohms Duelund Silver Graphite resistor

L1 = 0,68mH 14AWG copper-foil inductor Rdc = 0,19 ohms

L2 = 10mH correction inductor Rdc = 3,62 ohms

L3 = 3,9mH T130 transformer type inductor Rdc = 0,07 ohms

L4 = 10mH T84 transformer type inductor Rdc = 0,77 ohms

L5 = 1,0mH 16AWG copper-foil inductor Rdc = 0,34 ohms

L6 = 0,33mH 1,0mm wire baked varnish air-core inductor Rdc = 0,47 ohms

L7 = 1,8mH 1,4mm wire baked varnish air-core inductor Rdc = 0,42 ohms

* All components max 2% tolerance * Rdc of all the inductors is very important!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Humble Statement

Bericht door rho »

Jullie gaan me toch niet vertellen dat dit ontwerp van Tony jullie ontgaan was? :shock:

Neemt niet weg dat ik het een enorme uitdaging vind om het na te bouwen en jij doet dat blijkbaar ontzettend goed. 'k Ben zwaar on der de indruk. =D> =D> =P~
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door audiomanics »

Ik kan me herinneren dat die delen van mijn machine kwamen.. Het bedrag was wel behoorlijk lager dan wat hierboven ergens vermeld staat... enfin.. niet iedereen weet me te vinden... :-$

Kees
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Het bedrag voor het freezen is incl. het frezen van het trespa,
het draaien van de rvs spikes en de diverse stalen onderdelen.
Alles incl. materiaal. Dus ook voor de filterboxen.
Bijkomend voordeel, geen 200 km rijden voor mij.
Mag ik gewoon voor het prijsvergelijk jou eens de tekeningen sturen?
Ik wil nog eens rear, center en side speakers maken.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Humble Statement

Bericht door TubeHead »

Heel indrukwekkend !! :shock:

Die "Dome" die in de grijze verf staat... moest gelijk denken aan ED-209 :mrgreen:
Afbeelding
Dennis
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 15:53

Re: Humble Statement

Bericht door Dennis »

audiomanics schreef:
Ik kan me herinneren dat die delen van mijn machine kwamen.. Het bedrag was wel behoorlijk lager dan wat hierboven ergens vermeld staat... enfin.. niet iedereen weet me te vinden...

Kees

Dat kan ik mij ook nog heel goed herinneren Kees... Was een mooi stoffig klusje en het was gezellig bovendien. Inmiddels al weer twee en een half jaar geleden. :shock:

Naar mijn weten is dit de eerste keer dat dit gezamenlijke ontwerp van Tony en mij wordt nagebouwd. En hoe!! Keep up the good work. Aan het eind van de rit krijg je er een heel bijzondere luidspreker voor terug, dat kan ik je garanderen.
Bijlagen
IMG_2820 heel klein.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Humble Statement

Bericht door Marp »

borkaenjo schreef:
Dat wil ik wel doen.
Hoe kan ik alle foto's in 1 keer naar de server uppen?
Omdat je er al zoveel werk in hebt zitten, heb ik, bij wijze van eenmalige uitzondering, alle 42 foto's in je eerste post geupload. Als jij dan nog die paar afbeeldingen in 2 andere post voor je rekening neemt, is alles topic kompleet. ;)
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Thx, dat zal ik doen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Wowly »

schatje hé die mario...........
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Wowly schreef:
schatje hé die mario...........
Wie ik??? :lol:
Das toevallig.

Net de rest van de foto's geupped.
Ik probeer er aan te denken dit in het vervolg
zo te doen.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Vandaag de voetplaten opgehaald.
PICT5668.JPG
De voetplaten zijn opgebouwd uit:

10 mm trespa
12 mm staal met daar omheen een 12 mm tresparing
8 mm trespa

Het staal met schroefdraad dient voor extra stevigheid
en de bevestiging van de spikes.
PICT5669.JPG
PICT5670.JPG
Toen ik de voetplaten ophaalde was de frezer ook al bezig
met de baffles van 40 mm trespa.
Zag er erg gaaf uit.
Wel jammer dat er toch links en recht wat kleine splintertjes
uit zijn gesprongen. Dat wordt dus toch nog bijwerken.
Ik hoop ze morgen of anders woensdag op te halen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1709
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Humble Statement

Bericht door holco »

borkaenjo schreef:
Wel jammer dat er toch links en recht wat kleine splintertjes
uit zijn gesprongen. Dat wordt dus toch nog bijwerken.
Ziet er wel allemaal perfect uit zeg :)

Maar je betaald de hoofdprijs voor het freeswerk, lijkt mij dat uitgesprongen splinters dan geen optie zijn :?

Heeft die CNC,er geen diamant freesen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door audiomanics »

borkaenjo schreef:
Wel jammer dat er toch links en recht wat kleine splintertjes
uit zijn gesprongen.
Daar heb ik een truukje voor... kun je heel wijsneuzerig aan die frezer vertellen:
Eerst de contour met een overmaat van 0,1mm met een 1mm freesje ca 2-3mm diep tegenlopend voorfrezen.
Dan moet er wel erg ruw gefreesd worden als er dan nog een stukje uitbreekt..
(werkt ook goed voor hout dat nogal snel splintert.. maar dan kun je rustig een 3mm freesje nemen)

Kees
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

holco schreef:
borkaenjo schreef:
Wel jammer dat er toch links en recht wat kleine splintertjes
uit zijn gesprongen. Dat wordt dus toch nog bijwerken.
Ziet er wel allemaal perfect uit zeg :)

Maar je betaald de hoofdprijs voor het freeswerk, lijkt mij dat uitgesprongen splinters dan geen optie zijn :?

Heeft die CNC,er geen diamant freesen?
Hoofdprijs valt echt wel mee.
Ik heb het vergeleken met andere bedrijven,
en daar was ik tot zo'n 30 % duurder uit.
Ik vraag natuurlijk wel korting ivm het extra werk
wat ik er straks aan heb om alles weer 100 % te krijgen.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

audiomanics schreef:
borkaenjo schreef:
Wel jammer dat er toch links en recht wat kleine splintertjes
uit zijn gesprongen.
Daar heb ik een truukje voor... kun je heel wijsneuzerig aan die frezer vertellen:
Eerst de contour met een overmaat van 0,1mm met een 1mm freesje ca 2-3mm diep tegenlopend voorfrezen.
Dan moet er wel erg ruw gefreesd worden als er dan nog een stukje uitbreekt..
(werkt ook goed voor hout dat nogal snel splintert.. maar dan kun je rustig een 3mm freesje nemen)

Kees
Kan ik hem nu wel gaan vertellen, maar dat is helaas mosterd
na de maaltijd. Morgen of overmorgen zal ik de foto's plaatsen,
misschien zijn jullie dan wat milder voor de frezer. :lol:
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Zojuist de baffles en flenzen opgehaald.
Hij had ook al weer 8 spikes klaar.
Ik zal vanavond foto's plaatsen.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Bij deze de foto's.

Hieronder overzichts foto's van de twee baffles.
PICT5679.JPG
PICT5680.JPG
Hieronder wat ik bedoel met het afsplinteren door het frezen.
PICT5681.JPG
PICT5682.JPG
PICT5684.JPG
PICT5685.JPG
Hieronder de flenzen tbv de bevestiging units.
PICT5686.JPG
PICT5687.JPG
PICT5688.JPG
Ai, ai, ai... Een paar kleine foutjes.
De units passen niet volledig in de gaten.
Gelukkig betreft het de binnen cirkel wat met de dremel
wel bij te werken is.
PICT5690.JPG
PICT5691.JPG
Een groter foutje is misschien dat de gaten van de midunit
90 graden verkeerd zitten. Is dat erg voor wat betreft het geluid,
of is dit alleen optisch?
PICT5692.JPG
Dan nog wat foto's met de baffle voor de speaker geplaatst.
Ik heb de baffle expres ongeveer 1 mm rondom groter laten maken.
Wegschuren leek me minder werk dan eventueel bijplamuren.
PICT5693.JPG
PICT5695.JPG
PICT5696.JPG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Humble Statement

Bericht door Arno »

Ik werk bijna dagelijks met een cnc-frees, en ik frees ook regelmatig trespa. Ik vind het eerlijk gezegd nogal zonde met die brokken eraf Afbeelding
Aan die lichtbruine kleur te zien heeft ie erg bot gereedschap gebruikt.
Hoe wilde je die beschadigingen gaan herstellen?


De gaten voor de midunit kan je toch opnieuw boren?
Laatst gewijzigd door Arno op vr 26 feb 2010, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”