Bij natuurkunde worden zulke dingen absoluut niet meer uitgelegd, dus in details heb ik er niet zoveel kaas van gegeten.
Wellicht is het een idee om een sticky te maken met dit verhaal?
Samen met de link van woutermense?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Zonder gedegen onderzoek en afweging van meerdere bronnen, lijkt het me zeer onverstandig om het ‘1 groundplane 4 all’ concept, voor alle gevallen, als waarheid te bestempelen.b_force schreef:Duidelijk verhaal Sander!! Dank daarvoor
Bij natuurkunde worden zulke dingen absoluut niet meer uitgelegd, dus in details heb ik er niet zoveel kaas van gegeten.
Wellicht is het een idee om een sticky te maken met dit verhaal?
Samen met de link van woutermense?
Hier ga je voorbij aan de functie van de signalen.SSassen schreef:
Stromen en spanningen zijn niet digitaal, digitaal is een label wat wij plakken op de informatie die dmv. deze stromen en spanningen wordt overgedragen, alle stromen en spanningen zijn identiek. Het heeft dan ook geen zin om te praten over een 'analoog' en 'digitaal' deel. etc....
Ik vind 't prima hoor, het is jouw feestje, alleen als ik een dergelijke PCB moet goedkeuren voor een project waar ik aan deelneem dan ga ik daar niet mee akkoord. Ik ken overigens genoeg mensen met decennia aan ervaring die 't al decennialang hartstikke fout doen, ook gerenommeerde fabrikanten wat dat betreft. Zonder de juiste meetapparatuur ga je overigens een dergelijk ontwerp niet tot in de finesses kunnen optimaliseren, maar da's een geheel andere discussie.Tesla schreef:... lang verhaal met veel verkeerde aannames ...
Maar waar loopt de stroom? Ik bedoel te zeggen, als er een stroom loopt in een vlak, zal niet op elk punt dezelfde spanning gegenereerd worden. Ik ben het met je eens dat die 6 nanovolt een behoorlijk strak ontwerp gaat vereisen maar nogmaals, waar loopt de stroom? Van nature zal die de weg van de minste weerstand volgen richting het laagste potentiaal. Dus wie zegt dat sowieso die stroom in de buurt wil komen van onze geliefde analoge onderdelen? Ik ben bang dat we hier lang over kunnen discussieren en dat de enige oplossing om tot een definitief antwoord te komen is door te modelleren en berekenen met FEM (finite element method), of bouwen en meten met superduper meetapparatuur.Tesla schreef:Laten we er eens vanuit gaan dat je een 24 bit kwaliteits ADC moet gaan ontwerpen. Het ingangssignaal heeft een amplitude van 100mV tt. 1 bit kwantiseringsruis bij deze converter komt overeen met 5,9 nV.
Op dezelfde print, zit een flinke processor die 10 A opsoupeert.
Als de processor inschakelt , loopt er een DC current puls door de groundplane. De impedantie, die benodigd is om de spanningsval (bij 10A ) te limiteren tot 5,9 nV, komt overeen met 0,59 nano-ohm.
De gemeenschappelijke DC weerstand tussen het digitale en analoge oppervlak moet dus minder zijn dan deze waarde, om geen onderlinge beïnvloeding te krijgen.
Ik heb het boek zelf niet, maar voor die mensen hier die geen ervaring hebben met het ontwerpen van printplaten wil ik ook nog een ander document aanbevelen wat mij ook heel goed op weg heeft geholpen: Een PCB Design TutorialJe moet het boek van Henry Ott maar eens lezen, "Noise Reduction Techniques in Electronic Systems", de titel spreekt voor zich.
Dat plaatje vind ik nou een typisch slecht voorbeeld. Als ik de voordelen van een gespleten grondvlak zou willen illustreren zou ik het eerder zo doen:Als je dus een mixed hoog resoluut design hebt, zul je voor maximale noise performance de ground planes wel moeten scheiden, je moet er dan voor zorgen dat ze slechts op 1 punt aan elkaar liggen.
Lange lussen, en hierdoor slecht EMC gedrag ontstaan alleen maar wanneer je met een spoor, de split doorkruist waardoor de return current niet via het juiste plane de weg terug kan vinden.
Dus digitaal en analoog volledig gescheiden houden, en gebonden aan het eigen plane.
Hier een plaatje ter ondersteuning:
Kijk daar ben ik nou heel nieuwsgierig naarTesla schreef:Ik ga de komende week lekker bouwen![]()
Het is een uitdagend ontwerp, deze DAC van ESS, echt een feest om hier iets moois van te gaan maken.
Plaatjes volgen, alleen voor de liefhebbers
Wouter Mense schreef:Ja een fijne punt gaat zeker van pas komen, maar ik heb toch een beetje een haat liefde relatie met die dingenZe flikken me altijd hetzelfde trucje:
............
Het soldeer kruipt zegmaar een stukje omhoog langs de punt in plaats van naar het onderdeel. Vooral bij het eerste pootje van een onderdeel is dat vervelend...
Geduld is een schone zaak, voordat ik de print aan ga sluiten op m'n UCD's moet ie wel helemaal goed zijn.scanspeakman schreef:jajajajaja.......volgens mij zit iedereen te wachten op dat ene antwoord op die ene vraag "hoe klinkt ie?".
Scanspeakman
Ik ben zeker geinteresseerd! Maar helaas had ik de dag voor de ZBA datum bekend werd, mijn ticket voor vakantie geboekt en je raad het al......de ZBA valt midden in mijn vakantie. Mogelijk komen mijn jongere broer en vader wel. Mocht dat het geval zijn dan mogen ze uiteraard mijn DAC meenemen.Tesla schreef:B.t.w , ga je nog naar Breda in Mei , neem je de Bufalo mee, kunnen we daar misschien een vergelijkende test maken.
Het ziet er inmiddels wel naar uit dat ik het spul voor Mei helemaal draaiende heb.
Tja, ik heb mijn vakantie een dag naar achteren geschovenscanspeakman schreef:Ik ben zeker geinteresseerd! Maar helaas had ik de dag voor de ZBA datum bekend werd, mijn ticket voor vakantie geboekt en je raad het al......de ZBA valt midden in mijn vakantie. Mogelijk komen mijn jongere broer en vader wel. Mocht dat het geval zijn dan mogen ze uiteraard mijn DAC meenemen.Tesla schreef:B.t.w , ga je nog naar Breda in Mei , neem je de Bufalo mee, kunnen we daar misschien een vergelijkende test maken.
Het ziet er inmiddels wel naar uit dat ik het spul voor Mei helemaal draaiende heb.
Scanspeakman
harryeng schreef:Tja, ik heb mijn vakantie een dag naar achteren geschovenscanspeakman schreef:Ik ben zeker geinteresseerd! Maar helaas had ik de dag voor de ZBA datum bekend werd, mijn ticket voor vakantie geboekt en je raad het al......de ZBA valt midden in mijn vakantie. Mogelijk komen mijn jongere broer en vader wel. Mocht dat het geval zijn dan mogen ze uiteraard mijn DAC meenemen.Tesla schreef:B.t.w , ga je nog naar Breda in Mei , neem je de Bufalo mee, kunnen we daar misschien een vergelijkende test maken.
Het ziet er inmiddels wel naar uit dat ik het spul voor Mei helemaal draaiende heb.
ScanspeakmanAls het goed is komt komende week de spullen voor mijn nieuwe Buffalo binnen. Ik wilde hem in de transporter inbouwen, maar ik zal hem nog even als losse DAC opbouwen. Dan kan er dus toch een vergelijk gemaakt worden.
(En natuurlijk neem ik de mooist klinkende weer naar huis.....)
Gr. Harry
De Ultimate Sabre gaat mooi weer met mij mee naar huis(En natuurlijk neem ik de mooist klinkende weer naar huis.....)