De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door RobertD »

Leeuwarden schreef:
Fotootje van haar nadat ze het gevecht met de spuitbus had gewonnen? 8)
Ik zat me ook al af te vragen hoe ze uit de strijd was gekomen... :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door dre »

het leedvermaak staalt er vanaf :mrgreen:
kom op met die rampenfoto`s
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

En daar heeft ze helaas geen foto van genomen, maar ze heeft een handdoek er overheen gegooid, gepakt, en hem toen in de kruk gegooid.
Het scheen met haar wel mee te vallen.....helaas.

Fonken is ook geraakt :(
Bijlagen
DSC01975.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door ray5150 »

ach, da's nou triest... zoveel mooi werk naar de knoppen... :cry:
Heb je al enig idee wat hoe je het gaat schoonmaken?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Wowly »

gevalletje inboedlverzekering?

Je opmerking dat de pianokruk vanbinnen goed in de primer zit heeft me een paar goede minuten bezorgt, hahahaha. Dank je.

Jeetje zeg, wat een ongelukje al niet kan doen.....hopenlijk heb je niet al te veel werk aan de zooi. Goed van je vrouw dat ze hem meteen in de kruk heeft gegooid!!! Wil je haar mijn complimenten geven voor haar adequate reactie?

Sterkte ermee!

Jan
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Haar een complimentje geven valt mij op dit moment een beetje zwaar, maar idd het was een heldere reactie.
Inboedelverzekering zal wel moeilijk worden, voor hun heeft zoiets absoluut geen waarde.
Kan wel eens informeren, maar heb weinig hoop. :(

Tsja schoonmaken,

Gelukkig stond alles al in de lak, dus bandschuurmachine erover heen en opnieuw lakken maar.
Ingewanden van de versterker krijg ik niet schoon, maar als ik rond de 250 euro kan claimen voor de gespoten Amp-ohm black gate en mundorf condensatoren en de chokes dan vervang ik het hele spulletje.

een twijfelende Rob
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door audiomanics »

Men lene wat nagellak-remover-watjes (met iets wat een beetje op aceton lijkt, maar ook iets van olie) van moeders en hoppa...
Daarna meteen afnemen met terpetine.. Niets meer van te zien...

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door b_force »

Nou jah achteraf leed vermaak, want eerlijk gezegd zou ik me dood geschrokken zijn.
Een spuitbus doorboren kan in het ergste geval soms ook een flink boem opleveren. Dan ben je verder van huis.
Dat zou me eigenlijk meer boeien dan die paar spullen. Eigenlijk moet je zulke dingen ook niet op zo'n plek zetten heh :wink:

Je kunt kijken bij je verzekering. Ik heb eens door waterschade een flinke smak geld gehad omdat ze ook uurloon rekende (terwijl het hobby is????) van iets van 10-11 euro per uur (netto).
Kwestie van je verhaal redelijk eerlijk vertellen, maar niet teveel met onzinnige feiten over spullen die je gebruikt (dat snappen ze toch niet en vinden ze alleen maar lastig). Meestal komen ze met vage dingen als opnieuw kopen. Vertel ze dan een gelijkwaardige prijs uit de winkel. Voor de rest is het natuurlijk veel "emotionele" schade, je bent er immers een tijd mee bezig geweest. Bij mij (Interpolis) deden ze bepaald niet moeilijk.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Goed nieuws;

Zojuist een bevestiging gekregen van de verzekering dat het hele spul gedekt is. (nu ook financieel :lol: )
Dus, onderdelenlijsten maken met leveranciers erbij en ik kan weer opnieuw beginnen.

b_force, bedankt voor je tip, ik was er zelf nooit opgekomen.

Rob gaat fluitend de maandag door....
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Wowly »

sja.....zo valt het allemaal wel mee, met name financieel ga je er zelf wat op vooruit!

jan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door RobertD »

Onderdelen verkopen op marktplaats "Met speciaal audiofiel spetter-effect-lak" behandeld voor nóg betere resultaten.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Dan kom ik waarschijnlijk bij "de grollen van marktplaats" terecht.

Donderdag waarschijnlijk even naar AE (is toch vlak bij mijn werk) om de eerste lading verse onderdelen op te halen.
Ik ben er ondertussen al wel achter dat een boel onderdelen niet zo makkelijk meer te krijgen zijn.
Black Gate's zijn uiterst schaars geworden, en de mundorf blokken van 30uF/600V zijn ook bijna nergens meer te vinden.
Dat wordt dus nog even zoeken...

Rob
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door RobertD »

Is de verf erg ingevreten op die componenten dan?
Ik zou die Blackgates gewoon schoonmaken en gebruiken. Die zijn eigenlijk onvervangbaar.

Smoorspoelen en trafo's ook gewoon reinigen.

Je speakers lijken me moeilijk te reinigen, dus die zou ik wel vervangen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door ray5150 »

http://www.acoustic-dimension.com/blackgate/bgmain.htm heeft er nog een aantal...
Maar het is nog maar de vraag of jouw type erbij zit.
En anders haal je de folie er toch af? doet DHTRob ook dus heel audiofiel verantwoord. :lol:
Succses met de renovatie
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Bij AD heb ik meteen ook even gekeken en inderdaad, de waardes die ik nodig had hebben ze niet meer.
Bij Aquablue heb ik wel de mundorf's gevonden, de BG's worden vervangen door Amerikaanse.

..en schoonmaken....
Ik heb er voor gekozen om dit niet te gaan doen ook al maakt het voor de werking niets uit.
Alle onderdelen worden vervangen door nieuwe om de doodsimpele reden dat ik ook een verzekering daarvoor heb.
Als de spuitbus was ontploft in de auto, blijft hij het ook gewoon doen alleen ziet het er dan ook niet uit.
(volgens de verzekeringsagent....)

De onderdelen die ik eruit haal ga ik natuurlijk wel weer eens gebruiken, maar niet in een 300B, maar waarschijnlijk in een huis- tuin- en keukenversterkertje.
Deze moet gewoon mooi worden, van buiten én van binnen.

Eerst maar even een weekje op vakantie naar pipi langkousland en dan met frisse moed weer overnieuw beginnen. :wink:

Rob
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

En het wonder is geschied, de laatste bestelling is uiteindelijk ook binnen gekomen na een week of 9 :(
Een wijze les, daar bestel ik nooit iets meer.
Vol goede moed ben ik weer opnieuw begonnen en wilde jullie de eerste resultaatjes niet onthouden...

Groet Rob
Bijlagen
De schoongemaakte achterkant
De schoongemaakte achterkant
De schoongemaakte voorkant met nieuwe metertjes; de plastic frontjes hadden de schoonmaak niet overleefd. (dat geldt trouwens ook voor het grijsfiltertje voor de volumeregeling)
De schoongemaakte voorkant met nieuwe metertjes; de plastic frontjes hadden de schoonmaak niet overleefd. (dat geldt trouwens ook voor het grijsfiltertje voor de volumeregeling)
De schoongemaakte onderplaat met nieuwe spanningsregelaars.
De schoongemaakte onderplaat met nieuwe spanningsregelaars.
en de schoongemaakte bovenplaat met voeding en uitgangstrafo's
en de schoongemaakte bovenplaat met voeding en uitgangstrafo's
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

En wat is het toch lekker zo'n dagje vrij en kinderen die graag buiten spelen...
Even de ingangselectieschakelaar en de inputbekabeling in de versterker geplakt...
Bijlagen
DSC02613.JPG
DSC02614.JPG
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

..en weer een klein stapje verder, print voor de spanningsvoorziening van de volumeregeling aangepast en alle condensatoren voor de voeding er in geplakt...
Bijlagen
300B inside.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Miniwatt »

595ss schreef:
Even de ingangselectieschakelaar en de inputbekabeling in de versterker geplakt...
:o Die smoorspoel zò dicht bij de ingangen? :!: :shock:
Ik hoop dat het goed gaat, je schermt ze wel meteen af, maar zo'n smoorspoel straalt enorm veel narigheid uit..
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Daar heb je wel een punt, ik zal de smoorspoelen met de PIO's wisselen.
Misschien zelfs even een rvs / aluminium kapje vouwen om over de smoorspoelen te zetten

Altijd fijn iemand die even meekijkt :)

Rob
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Van de week voor het eerst de versterker proberen op te starten.
Gloeispanningen gemeten en die zijn goed, behalve die van de 300B.
Tentlabs filament bleek eerst een lading te moeten zien voor ze gaan werken...
Affijn, 300B eraan gehangen en.....niets :(
Even op internet gesnuffeld, kom ik bij John Eekels uit die hetzelfde probleem had.
Gewoon 3 extra wikkelingen om de spoel want de voedinsspanning van 5V is gewoon te laag om hem te laten werken.
Helaas heb ik een trafoset gekocht die al ingegoten is :( , even een extra ringkerntje besteld om te kijken of dat de oplossing is :?:

Van de gelijkrichters, 5U3C startte er ook 1 op met een blauwe gloed wat eindigde in een felle flits :(
Ook daar meteen maar een paar nieuwe voor besteld.

Heb ik een keertje een paar uurtjes over, krijg je dit weer.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door RobertD »

Ik heb nog wel ergens een ringkern trafootje liggen met twee 6V wikkelingen. Volgens mij met genoeg VA´s voor twee 300B´s.
Zou die nog bij jou onder de kap passen?

Aan de andere kant kun je natuurlijk ook proberen de 300B's met wisselstroom te gloeien, maar dan moet je wel ontbrompotmeters inbouwen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Barry2001 »

http://www.tentlabs.com/Components/Tube ... _chart.pdf

Dus is 5V echt te weinig. Of een externe trafo gebruiken of zelf iets bouwen dat wel met 5V AC (en dat is niet eenvoudig weet ik uit ervaring) werkt zijn de opties, als bijwikkelen niet kan.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door RobertD »

Volgens mij heeft Kees (Audiomaniacs) weleens zo'n schakeling ontworpen. Ik heb ooit een paar printjes van hem gekocht hiervoor, maar uiteindelijk nooit gebruikt.
Ik moet even zoeken naar het PDFje met de schakeling. Anders even zoeken op VCCS op de site van Kees.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Probleem is opgelost :D

Zojuist even 6.8V wissel op het printje gezet, belasting eraan en.....niets :(
Even Guido gebeld, over mijn bevindingen en metingen, bleek er 1 doorverbinding niet op de print te zijn doorgesoldeerd.
Even erop gesoldeerd, spanning erop en werken maar!
Guido begreep het zelf ook niet hoe deze door de test was gekomen, maar toppie voor de telefonische service!

Nu nog even wachten op de 2 x 6V/2A ringkerntrafo en ik kan de versterker gaan testen :D

Ondertussen maar even een bodem maken voor de versterker, deze bleek ik ook nog niet te hebben gemaakt.

Rob
Plaats reactie