Proof of concept (8x 2" Tangband)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door de_smit »

De adressen die ik via wat collega bedrijven heb gekregen liggen in Heerhugowaard (ATM) en België. Niet echt in de buurt van Utrecht. :?
Helaas.
Gr. Frank
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

de_smit schreef:
De adressen die ik via wat collega bedrijven heb gekregen liggen in Heerhugowaard (ATM) en België. Niet echt in de buurt van Utrecht. :?
Helaas.
Gr. Frank
Bedankt voor het opzoeken!

Inmiddels kwam Arno met een goed idee voor de bovenkant van de buizen. Hij gaf aan het op de frees in MDF te kunnen maken en dan de bovendop ook met doek te bespannen zoals de sub ook gedaan is.

Ik vind dat echt een briljant idee, want dan komt het optisch weer overeen met de sub! :)

Nu alleen nog een adres "in de buurt" vinden voor het schuren en anodiseren...
Ik heb al een aantal firma's gebeld, maar die zijn alleen maar geïnteresseerd in grote partijen. Er moeten er toch wel een paar in de buurt van Utrecht zijn die ook kleine zaken doen?
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door de_smit »

MichaelB schreef:
Ik heb al een aantal firma's gebeld, maar die zijn alleen maar geïnteresseerd in grote partijen. Er moeten er toch wel een paar in de buurt van Utrecht zijn die ook kleine zaken doen?
Gewoon langsgaan, buis in de auto, laten zien en zeggen dat je contant afrekent. Gaat bij dit soort zaken veel beter dan bellen. Ik heb iets soortgelijks gehad met het stralen van een fietsframe. In de regel kan er dan veel meer en het kost minder. :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Heb de mannen van ATM een mailtje gestuurd.

Ben toch benieuwd wat het eventueel zou gaan kosten. De man waar ik toen het aluminium heb laten frezen had het over een paar tientjes voor 4 buizen. Laten we hopen dat dat waar is [-o<
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Zo, ik ben terug gebeld door een zeer vriendelijke man van ATM.

Het schuren komt op 80 euro en het anodiseren op 40 euro. Totaal voor de 4 buizen komt het dus op 120 euro! Dat valt me nog best mee. Ik kan ze eerdaags gewoon langs brengen (wat ik ook ga doen). Heb ik er wel voor over.

Dus heren: als jullie aluminium willen laten anodiseren, ATM is je vriend! :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Wat een LIEVE vader heb ik toch!

Hij bood vandaag aan om de buizen te brengen en te halen. Hij is met de VUT en vind dat ritje geen probleem =D>
Is toch 90km, enkele reis.

Als ik de buizen dan ergens de komende 2-3 weken in elkaar heb, WOW!
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door fluppie »

Ga je ze anodiseren met een kleurtje ? Of gewoon alu-kleur ?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

fluppie schreef:
Ga je ze anodiseren met een kleurtje ? Of gewoon alu-kleur ?
Ik heb gekozen voor standaard alu-kleur. Dit, omdat de Tangbands ook aluminium kleur zijn. In principe zijn alle kleuren mogelijk, maar dit lijkt me de strakste oplossing.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Gentilios en Amiga's:

Zojuist een e-mail van Arno gehad, dat hij de rondjes voor in en op de buizen klaar heeft!

Voor de bovenzijde heeft hij zwart MDF genomen, zodat dit niet doorschijnt door het doek. Briljant! Oh ja, de bovendoppen van de buizen worden dus ook met doek bekleed, net zoals de subs. Mooie oplossing.
Hij heeft meteen voor de schijfjes in de buis een sponning open gelaten zodat de lijm daar mooi tussen kan komen. Ook weer briljant! :lol:
Rondjes boven.jpg
rondjes zijde.jpg
Arno, nu publiekelijk: echt ontzettend bedankt man! =D>

Morgen gaan de buizen naar Heerhugowaard, die verwacht ik weer redelijk snel terug.

Het lijstje, voor als de buizen terug zijn:
- aluminium bevestiging busjes concave schuren
- rondjes intern lijmen
- bovenzijde bekleden met doek
- 1 sub nog vullen met zand en de baffle vastlijmen
- bedrading van 1 array solderen
- array vastschroeven (nog mooie kleine zwarte schroefjes opsnorren)
- aansluitingen op beide subs bevestigen (waarschijnlijk ga ik een aluminium plaatje buigen en hier alles in bevestigen = mooier)
- alles intern goed aan elkaar knopen
- stekkers er in (vriendin met zaklantaarn bij de stoppen kast laten staan) en aanzetten :lol:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door fluppie »

Al een update-je :-) ?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Helaas nog niet.

De buizen liggen nog bij ATM. Het is wachten op het verlossende telefoontje van hen. :(
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Gisteren gebeld met ATM, want ik had nog niets gehoord.

Blijkt dat de buizen nog bij de slijper liggen. Deze had problemen met het huidje wat tevoorschijn kwam onder het oppervlak, dat was sinaasappel-achtig. Als het goed is hebben ze vandaag nieuwe schuurbanden binnen die het geheel wel mooi kunnen krijgen.

Daarna gaan ze naar ATM, die ze in een paar dagen klaar heeft.

Laten we hopen dat ik deze week of begin volgende week het verlossende telefoontje krijg! [-o<
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Wowly »

klinkt alsof ze erg serieus bezig zijn!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Jah, zo klinkt het wel!

Nu maar hopen dat ze niet teveel van de 5mm dikke wand schuren, anders passen de door Arno gemaakte boven- en onderkant niet meer :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Nou, ik heb weer een update...

Ze liggen nog steeds bij de slijper :(
Helaas is dit voor de slijper ook een tussendoor klus en schijnt het echt een vervelend "klusje" te zijn.

De man van ATM verzekerde me dat het echt mooi ging worden en dat zij deze zoals ze er eerst uitzagen nooit aan mij geleverd hadden (te lelijk). De schatting is nu dat de buizen begin volgende week bij ATM zijn en dan is het nog 24 uur voor het anodiseren.

Man, ik HOOP zo op volgende week, want dan heb ik een paar dagen vrij of ben ik thuis [-o<

Als het zo blijft gaan dan moet ik me nog gaan haasten voor de volgende ZBA meeting :evil:
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door de_smit »

Ik kreeg al bijna spijt je het adres gegeven te hebben. Ik help je hopen dat zijn woorden kloppen en het inderdaad super mooi wordt.
Gr. Frank
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

\:D/

YES, JA (nederlands), JA(belgisch), JA(duits), OUI, SI!

Ze liggen bij ATM en worden vandaag geanodiseerd en morgen in de middag krijg ik het lang verwachte telefoontje! :mrgreen:

De man van ATM vertelde me dat het voor de slijper een totaal onderschatte klus was, waar VEEL meer tijd in ging zitten om mooi te krijgen. Was het voor een bedrijf geweest, dan had de prijs richting de 300 euro per buis gegaan (eigenlijk hetzelfde verhaal als toentertijd de CNC'er me vertelde).

Ik ben HEEL benieuwd naar het resultaat!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Wowly »

Nou, anders wij wel!! Geef gewoon aan dat het project geshowed word op een groot forum en dat ze stiekum aardig wat sluikreclame vangen zo! want service..........da's wat iedereen zoekt1

jan
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Zojuist ging m'n
ijfoon.gif
met nummer +31 72 574 00 30...

ATM!


De buizen zijn klaar, dus ik ga ze ophalen \:D/
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

:-$ Even genieten....
Vergelijking volledig.jpg
Vergelijking volledig achterkant.jpg
Vergelijking deel.jpg
Ik had me een voorstelling gemaakt van hoe het er uit kon gaan zien, maar dit is mooier. VEEL mooier zelfs.
De buizen zijn voor 99% mooi afgewerkt. Hetgeen er nog aan imperfecties in zit, dat was te verwachten (er zit aan de achterzijde aan de bovenkant een klein krasje). Dit kon niet weggehaald worden vermoed ik, aangezien er al een behoorlijk laag van af geslepen is.

Arno heeft mooie rondjes gemaakt voor de boven en onderzijde. Deze had hij al 2mm smaller gemaakt dan de buis, zodat hier nog doek overheen getrokken kon worden. Deze rondjes zijn nu passend. M.a.w. er is dus 1mm dikte weggeslepen! Oef.
Waren het eerst wanden van 5mm, zijn die nu dus nog maar 4mm.

Paul van ATM is echt een erg vriendelijke kerel, die vol trots verteld over het procedés en graag voorbeelden liet zien van wat er al allemaal gedaan was (o.a. het rode klapschaats mechanisme van Viking anodiseren zij). Voor mij staat wel vast, dat als ik nog eens iets moet laten anodiseren, ik dit door hen laat doen! Zij zijn hun woorden netjes nagekomen, gisteren binnen, vandaag ophalen.
Laatst gewijzigd door MichaelB op vr 26 feb 2010, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Wowly »

Sjiek man!

Maar eh, zit er nou kwaliteitsverschil tusen de een en de ander? Je foto's lijken me gruwelijk gdetailleerd....


Jan
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Wowly schreef:
Sjiek man!

Maar eh, zit er nou kwaliteitsverschil tusen de een en de ander? Je foto's lijken me gruwelijk gdetailleerd....


Jan
Senks! Ben er ook echt blij mee.

De linker is een buis die niet behandeld is, dat is het standaard aluminium. Leek me wel een mooie vergelijking.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:

Arno heeft mooie rondjes gemaakt voor de boven en onderzijde. Deze had hij al 2mm smaller gemaakt dan de buis, zodat hier nog doek overheen getrokken kon worden. Deze rondjes zijn nu passend. M.a.w. er is dus 1mm dikte weggeslepen! Oef.
Waren het eerst wanden van 5mm, zijn die nu dus nog maar 4mm.
Niet overdrijven nou, hè. :lol: Jij wilde ze 88mm hebben, maar ik heb ze toen heel eigenwijs 89.5 gemaakt, weet je nog? :wink:

Als ze nou toch een haartje te groot zijn voor het mooi, dan moet je het maar zeggen dan frees ik wel nieuwe voor je.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
MichaelB schreef:

Arno heeft mooie rondjes gemaakt voor de boven en onderzijde. Deze had hij al 2mm smaller gemaakt dan de buis, zodat hier nog doek overheen getrokken kon worden. Deze rondjes zijn nu passend. M.a.w. er is dus 1mm dikte weggeslepen! Oef.
Waren het eerst wanden van 5mm, zijn die nu dus nog maar 4mm.
Niet overdrijven nou, hè. :lol: Jij wilde ze 88mm hebben, maar ik heb ze toen heel eigenwijs 89.5 gemaakt, weet je nog? :wink:

Als ze nou toch een haartje te groot zijn voor het mooi, dan moet je het maar zeggen dan frees ik wel nieuwe voor je.
:-s Daar gaan we de mail op teruglezen. Be right back! :lol: (en ff een schuifmaat pakken)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Bericht door MichaelB »

MichaelB schreef:
Arno schreef:
MichaelB schreef:

Arno heeft mooie rondjes gemaakt voor de boven en onderzijde. Deze had hij al 2mm smaller gemaakt dan de buis, zodat hier nog doek overheen getrokken kon worden. Deze rondjes zijn nu passend. M.a.w. er is dus 1mm dikte weggeslepen! Oef.
Waren het eerst wanden van 5mm, zijn die nu dus nog maar 4mm.
Niet overdrijven nou, hè. :lol: Jij wilde ze 88mm hebben, maar ik heb ze toen heel eigenwijs 89.5 gemaakt, weet je nog? :wink:

Als ze nou toch een haartje te groot zijn voor het mooi, dan moet je het maar zeggen dan frees ik wel nieuwe voor je.
:-s Daar gaan we de mail op teruglezen. Be right back! :lol: (en ff een schuifmaat pakken)
Ja, nou en? Dan heb je gelijk en zit ik er naast. Lekker belangrijk! :oops: :mrgreen:

Soms reageer ik zo snel dat ik me verbaas dat dat me niet vaker in de problemen brengt...

De wanden lijken echt een stuk dunner, maar dat zal wel komen doordat er geen reflecties meer zijn en het geheel er lichter uit ziet (ofzo). Er is inderdaad maar 0,25mm van af gegaan. Phew!

Ik had het er net met m'n broer over om ze, indien het er met doek niet mooi uitziet, ze in zwart te spuiten. Zelf denk ik dat het met het doek wel losloopt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”