Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door Arno »

dre schreef:
en?
rookt ie al? :mrgreen:
Dat zou grappig zijn :^o :lol: Spannend wordt het wel, want ik heb nog geen enkel onderdeel getest :oops:

Maar ik heb dit weekend echt veel kunnen doen. Ik dacht gisteren; laat ik eens kijken waar ik ook alweer gebleven was, en opeens zat ik te solderen O:)
Het is alleen ontzettend veel werk. En ik heb me voorgenomen om ook het binnenwerk zo netjes mogelijk te doen, zij het met mijn beperkte ervaring.

Ik moet nog even een to-do lijstje maken, maar ik geloof dat ik nu een aardig eind op weg ben.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door dre »

mooi zo!! 8)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door Arno »

Weet iemand trouwens waar die mute aansluitingen voor zijn?
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (33.96 KiB) 344 keer bekeken
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door RobertD »

Waarschijnlijk om te "Muten"?

Ik denk dat je door een verbinding te leggen tussen +5V en Mute het uitgangssignaal wegneemt, dus het geluid dempt. (Bijvoorbeeld voor als de telefoon gaat ofzo.)

Is er geen beschrijving bij de kit waar in staat hoe deze signalen werken?

Als je er geen behoefte aan hebt kun je deze aansluitingen gewoon los laten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door Arno »

In deze beschrijving staat wat over die mute, bovenaan pagina 3. Helaas gaat het mijn pet te boven.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door RobertD »

Het is zoals ik zei; wanneer je een verbinding legt tussen +5V en Mute dan wordt de versterker stil. Handig voor als de telefoon gaat dus. De Mute Out kan een LED aansturen en geeft een indicatie van eventuele fouten in de versterker. Wanneer je een standaard LED gebruikt dien je een weerstand in serie op te nemen.

Je kunt de boel ook ongebruikt laten. (Eerst testen of er muziek uitkomt dus.)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door Arno »

Bedankt Robert, dat je even hebt gekeken.
RobertD schreef:
Je kunt de boel ook ongebruikt laten. (Eerst testen of er muziek uitkomt dus.)
Ongebruikt laten past geheel in de lijn van deze no nonsense versterker, dus dat komt mooi uit. 8)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door Arno »

En dan eindelijk: "Klaar" \:D/

Tussen aanhalingstekens, want er zijn natuurlijk wat probleempjes.

-een inschakelplok, niet te zuinig :(

-brom

-En blijkbaar zit de as van de volumepotmeter ook aan de massa oid, want als ik de volumeknop aanraak, begint ie nog veel harder te brommen.


Hoe dan ook ben ik wel tevreden over het knutselresultaat. Dat gepriegel is een goede geduldstraining voor me. 8)
Morgen maar eens luisteren op een wat hoger volume.

Als er nog tips zijn over hoe ik de problemen kan aanpakken, hoor ik het graag.
DSC01660.JPG
Bijlagen
voor.jpg
achterzijde.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door Arno »

Wat ik me trouwens niet kan voorstellen, is dat hij zo warm moet worden. Hij staat hier alleen aan, maar er speelt geen muziek. Desalniettemin wordt het koelblok dermate warm dat ik mijn hand er niet lang op kan houden :?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door dre »

dan zal ik maar een wat foto`s gaan posten! :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door holco »

Arno schreef:
En dan eindelijk: "Klaar" \:D/

Tussen aanhalingstekens, want er zijn natuurlijk wat probleempjes.

-een inschakelplok, niet te zuinig :(

-brom

-En blijkbaar zit de as van de volumepotmeter ook aan de massa oid, want als ik de volumeknop aanraak, begint ie nog veel harder te brommen.


Hoe dan ook ben ik wel tevreden over het knutselresultaat. Dat gepriegel is een goede geduldstraining voor me. 8)
Morgen maar eens luisteren op een wat hoger volume.

Als er nog tips zijn over hoe ik de problemen kan aanpakken, hoor ik het graag.
DSC01660.JPG
Ik vind het iig een erg mooi design Arno =D>
Mierenneuk mode aan, wel jammer dat de kopse kantjes van de Perspex ring bovenop niet gestopt worden dmv het redwood daar iets door te laten lopen.

vwb de brom op de as zou je een kunststof koppelbus kunnen plaatsen ipv de messing bus.

Mario
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door FR_Aad »

Prachtig!!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door Arno »

dre schreef:
dan zal ik maar een wat foto`s gaan posten! :wink:
Ben jij de enige die geen foto's ziet dan? Of wil je de onderkant graag zien :mrgreen:
holco schreef:
Ik vind het iig een erg mooi design Arno =D>
Dank je, Mario :D
holco schreef:
Mierenneuk mode aan, wel jammer dat de kopse kantjes van de Perspex ring bovenop niet gestopt worden dmv het redwood daar iets door te laten lopen.


Kijk... een echte meubelmaker :P Ik vind het zelf juist mooi zo :wink:
holco schreef:
vwb de brom op de as zou je een kunststof koppelbus kunnen plaatsen ipv de messing bus.
Dat was mijn idee ook. Eens kijken wat ik daar voor in elkaar kan fröbelen.
FR_Aad schreef:
Prachtig!!
Dank je, Aad.



De gain is wel mager. Met een cd-speler als bron kan ik zonder al te veel problemen het volume helemaal opendraaien. :roll:
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door amanda »

Ziet er netjes uit hoor!

Wat betreft die brom van je volumeknop, ipv die verbinding gewoon een stukje slang.

Klinkt ie afgezien van de brom wel?
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Schitterende behuizing zeg!! :cry:

De brom, de temperatuur, allemaal problemen die ik ook wel gehad heb in den beginne. Ik heb inmiddels aardings plannetjes die het erg goed doen met dit soort versterkers om de brom 100% te elimineren.

De temperatuur. Wat voor fets worden er gebruikt? Wat is de waarde van de gate drive weerstanden? Wat is de ingestelde BBM timing?

Got, ik weet nog goed dat ik met CNX in een enorme discussie ben beland op DIYaudio om dit soort issues en dat ik praktisch werd uitgelachten door hem omdat ik wat kritiek had over dit ontwerp. Ik zie nog steeds een hele hoop grote verbeteringspunten aan die TA3020 module. Maar ja, de discussie was zo getint met zijn commerciele belangen dat hij geen enkel advies wou aannemen. Dan niet! Was mijn uiteindelijke conclusie.. Met dit in het achterhoofd is het dus moeilijk om 100% te beloven dat het goedkomt, want als ik met mijn simpele kijk erop al kritiek kan hebben, hoe slecht is het ontwerp dan in de diepere details? :roll:

Ik zou eens beginnen met niet on board gelijkrichten met die brug. Niet dat on board gelijkrichten niet goed gaat per definitie, maar die brug is echt "net aan" zeg maar. Zeker zonder softstart! Ik heb in mijn experimentele stadium menig brugcel van dat type als Chinees vuurwerk in de lucht zien vliegen! Ik koop bij Nedis prima 35A brugcellen die in een mooie metalen behuizing zitten en met een bout in het midden bevestigd kunnen worden. Dit zou betekenen dat als je vrij dicht bij de transformator gelijk gaat richten en bufferen je al veel minder hoge stroom wisselspannings draden door de kast heen hebt lopen.

Heb je hem nu trouwens wel of niet gesoftstart? Bij 625VA zou ik dat zeker wel aanraden. Wat ik erg goed vind werken is twee NTC weerstanden van 5R en minstens 4A in serie met de netspanning, dan een relais eroverheen sluiten die bekrachtigd wordt door de secundaire kant. Dit is in elk geval een oplossing om een veilige zekerings waarde te kunnen kiezen in de primaire kant.

De brom verhelpen, tja dat is moeilijk te zien hoe het nu (en precies op dat board) allemaal aan elkaar hangt. Dordrecht is ook wat ver weg om aan te bieden om er eens naar te komen kijken... Als je wilt mag je hem wel naar me opsturen, dan kan ik er een keer naar kijken....Als je vanaf de input tot aan de voedings massa's alles goed doet moet het geheel stil te krijgen zijn in elk geval. Ik kan er in elk geval niet even het nodige hier voor opschrijven, want alle ins en outs vormen een aardig dik boek. Lees eens op Rod Elliot z'n site hierover...

Dan de inschakelplop, zal waarschijnlijk een hoop aan verbeteren met de juiste input koppel condensatoren. Maar er is ook een mogelijkheid om een T-brick erbij te plaatsen, dan heb je een speaker relais die ook aan de Hmute hangt en dus je speakers mooi ontkoppelt als de beveiliging inschakelt. Bij deze oplossing is de plop geheel geelimineerd. De T-brick heeft ook wel mooie 5V en VN10 stabilisators. Je kan de T-brick voeden door twee gewone geisoleerde draadjes van 35 windingen aan je transformator toe te voegen, gewoon buitenlangs eromheen wikkelen.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Gewijzigd ivm verwarring... Mag gedelete...
Laatst gewijzigd door v-bro op zo 14 feb 2010, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door b_force »

Er zit toch 12mF op dat boardje? (per kanaal)
Is meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Ik weet niet welke versie het is? Sommige van die boards zit maar 4700uF per kantje op...

Zelfs 12mF is volgens de TA3020 datasheet erg aan de krappe kant trouwens, ik heb er zelf altijd minstens 20mF per kantje op zitten en vaker nog 40mF.

Valt in elk geval te proberen, hoewel het fenomeen dat aanraking van de pot as op een heel ander probleem wijst. Waarschijnlijker hangt hier een massa te zweven oid.

Het plan om het geheel goed te aarden is in elk geval de massa's gescheiden houden. Op het board heb je twee massa's, de audio massa en de voedingsmassa. AGND en PGND in de datasheet.

Deze twee worden op één punt verbonden doormiddel van ofwel een lang board baantje of een ferriet inductie kraaltje.

Deze massa's op twee of meer punten aan elkaar hangen geeft onherroepelijk brom.

Dan is er nog de afscherming van je kabel. Ik heb goede ervaringen met microfoonkabel met twee kernen. Het scherm hang ik aan de versterker kant aan de audio massa, maar aan de ingangszijde laat ik het scherm er af.

De ingangs connectoren moeten absoluut geisoleerd bevestigd zijn en in elk geval niet aan de randaarde. In dit geval is de kast van hout en is isolatie daar denk ik niet aan de orde.

In dit geval is er ook bij mij het vermoeden dat de metalen schroefdraad van de potmeter met een draadje aan de PGND gehangen moet worden (speaker min). Als dit zweeft kan er ook wel eens brom ontstaan. In ieder geval kun je eens piepen met je meter waar die as mee verbonden staat. Als het goed is nergens mee...
Arno schreef:
Wat ik me trouwens niet kan voorstellen, is dat hij zo warm moet worden. Hij staat hier alleen aan, maar er speelt geen muziek. Desalniettemin wordt het koelblok dermate warm dat ik mijn hand er niet lang op kan houden :?
Dat hij zo heet wordt trouwens joh! Ik heb mijn AMP7 van 41hz (soortgelijk ontwerp) zonder enige koeling langdurig laten draaien, de fets op dat ding worden niet heter dan lauw! Daarop is een koeling haast meer cosmetisch dan praktisch noodzakelijk....
Laatst gewijzigd door v-bro op zo 14 feb 2010, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door v-bro »

Mag ook gedelete...
Laatst gewijzigd door v-bro op zo 14 feb 2010, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door b_force »

dat het brommen erger wordt als je de potmeter aanraakt zegt genoeg.
Dat heeft niet te maken met onvoldoende capaciteit, maar is puur een aardings probleem.

v-bro, er is trouwens ook een "wijzig" knop om je bericht aan te passen.
Dat is beter dan steeds een nieuwe te plaatsen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door RobertD »

De behuizing van die potmeter moet je even aan massa leggen. Dan is het "aanraakprobleem" wel voorbij. Waarschijnlijk ben je dan ook al veel meer brom kwijt. Ik heb dat ook eens gehad met zo'n potmeter in een houten behuizing.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door v-bro »

b_force schreef:
v-bro, er is trouwens ook een "wijzig" knop om je bericht aan te passen.
Dat is beter dan steeds een nieuwe te plaatsen.
Waarom is dat beter? Als me nog iets te binnen schiet post ik er meestal gewoon nog wat achteraan.... Is daar een nadeel aan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door Henkjan »

v-bro schreef:
b_force schreef:
v-bro, er is trouwens ook een "wijzig" knop om je bericht aan te passen.
Dat is beter dan steeds een nieuwe te plaatsen.
Waarom is dat beter? Als me nog iets te binnen schiet post ik er meestal gewoon nog wat achteraan.... Is daar een nadeel aan?
dat als je iets anders had willen zeggen dan in de 1e post, dat er dan gewoon 1x het juiste staat, ipv 1x niet juist en dan later 1x juist. maar dan wel ff aangeven dat je wat aangepast hebt, helemaal als er al antwoorden na t aan te passen bericht staan
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door v-bro »

RobertD schreef:
De behuizing van die potmeter moet je even aan massa leggen. Dan is het "aanraakprobleem" wel voorbij. Waarschijnlijk ben je dan ook al veel meer brom kwijt. Ik heb dat ook eens gehad met zo'n potmeter in een houten behuizing.
In mijn ietwat warrige post ervoor had ik dit al staan.... Inderdaad waarschijnlijk reden no1 van de brom...
V-bro schreef:
In dit geval is er ook bij mij het vermoeden dat de metalen schroefdraad van de potmeter met een draadje aan de PGND gehangen moet worden. Als dit zweeft kan er ook wel eens brom ontstaan. In ieder geval kun je eens piepen met je meter waar die as mee verbonden staat. Als het goed is nergens mee...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Versterker met 3% kennis

Bericht door b_force »

precies wat Henkjan zegt, het wordt er een beetje onoverzichtelijk door
Plaats reactie