Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

dre schreef:
voorlopig maar even afblijven :wink:
Bestand staat veilig op de hard-disk :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

wouter schreef:
kan nog wel wat aan klankbalans veranderen, 2dB meer/minder over 1 of 2 oktaven is goed hoorbaar. Maar vanaf hier kan ik niet beoordelen hoe je dat het beste aan kunt pakken.
Dat aanpakken gaat denk ik wel lukken, maar hoe ziet een perfecte klank balans er uit, oftewel wat is een ideale curve?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

ga eerst een een weekje luisteren,dan komen vanzelf wel wat conclusies naar boven :wink: (of niet 8) )
je moet niet zoveel achter elkaar veranderen,dat geeft alleen maar onrust(weet ik uit eigen ervaring)
de curve is nu prima,de rest zal aanpassing naar smaak worden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door wouter »

Dat hangt wat mij betreft af van de unit eigenschappen en de kamereigenschappen etc.

Dit is wellicht proefondervindelijk te ontdekken. Zo las ik vandaag nog dit van Jeroen:
Wat je meet, hoor je absoluut terug, maar een bepaald spectrum kan toch heel goed klinken ondanks dat het niet voldoet aan de lineaire norm. Ik dacht toch dat ik daar regelmatig over heb gepost. Denk bv aan de speaker van Amanda, waar mensen mij toch sterk adviseerden de karakteristiek vlak te maken. Maar ik vond dat niet nodig op basis van hoe de speaker klonk. Zie viewtopic.php?p=167302#p167302
kortom, veel muziek luisteren, anderen laten luisteren en voorzichtig wat aanpassingen doen en opnieuw luisteren...

En meer metingen, op meer afstanden - wellicht buiten een keertje, meer info is meer zinnige uitspraken :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Denk dat jullie wel een beetje gelijk hebben, maar mijn vingers (muis) jeuken om er nog meer uit te halen =P~ ga me maar door mijn vrouw op de bank vast laten binden en eens kijken wat dat gaat brengen :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

rustig de tijd nemen met veel soorten muziek :wink:
dan opschrijven wat je niet/wel bevalt zodat je er later eens rustig op terug kan kijken.
die bevindingen hier posten,dan zal er wel wat uit gaan rollen/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

holco schreef:
ga me maar door mijn vrouw op de bank vast laten binden en eens kijken wat dat gaat brengen :wink:
Daar hebben ze ook pilletjes voor, heet het geen "ADHD" en dan Ritalin gebruiken :lol: :lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Sorry kan niet reageren lig vast op de bank :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn M »

Wat betreft je metingen ben ik iets minder positief dan de rest. De curves die je laat zien zijn mooi gelijkmatig. Als ik echter zie je dat je een window van meer dan 12 ms gebruikt en 1/2 oct. smoothing, dan heb ik mijn twijfels met betrekking tot wat deze meetgegevens nou precies betekenen. Probeer voor het meten van mid en hoog het alle reflecties buiten het tijdvenster te houden. Dan kun je de zaken filteren op basis van meetdata zonder smoothing.

De Neo3 kan een hoop hebben. Onder 2 khz is met 24 dB/oct. geen enkel probleem. Ik zou willen voorstellen dat je op basis van nette metingen een een goed filter maakt met het crossover rond bijvoorbeeld 1,7 khz en dat je vervolgens bij verschillende geluidsniveaus luistert. Dan merk je gauw genoeg of het mis gaat qua belastbaarheid van de tweeter. Met dat lagere crossover kun je het afstraalgedrag simpelweg een stuk beter maken.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Martijn M schreef:
Wat betreft je metingen ben ik iets minder positief dan de rest. De curves die je laat zien zijn mooi gelijkmatig. Als ik echter zie je dat je een window van meer dan 12 ms gebruikt en 1/2 oct. smoothing, dan heb ik mijn twijfels met betrekking tot wat deze meetgegevens nou precies betekenen. Probeer voor het meten van mid en hoog het alle reflecties buiten het tijdvenster te houden. Dan kun je de zaken filteren op basis van meetdata zonder smoothing.
De window van 12ms was gebaseerd op de eerste piek in het laag, maar nu je het zegt :idea: kan deze inderdaad veel kleiner om het mid en hoog te meten, Thanks hier kan ik wat mee!!

Martijn M schreef:
De Neo3 kan een hoop hebben. Onder 2 khz is met 24 dB/oct. geen enkel probleem. Ik zou willen voorstellen dat je op basis van nette metingen een een goed filter maakt met het crossover rond bijvoorbeeld 1,7 khz en dat je vervolgens bij verschillende geluidsniveaus luistert. Dan merk je gauw genoeg of het mis gaat qua belastbaarheid van de tweeter. Met dat lagere crossover kun je het afstraalgedrag simpelweg een stuk beter maken.
Ik neem aan dat je het hier hebt over een open Neo3 ingebouwd in de speaker?
Ik heb hier Twaron liggen, is dat goed om achter de open tweeter te plaatsen?
crossover 1Khz lager klinkt wel verleidelijk :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn M »

Het is inderdaad wel zeer belangrijk dat de tweeter een perfect afgesloten eigen ruimte heeft. Losjes opvullen met dempingsmateriaal lijkt mij een goed idee. Druk van de woofers kan 'm beschadigen. Ik denk dat je via deze weg nóg meer uit de speakers zult kunnen halen. Succes!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Thanks,

Tweeter heeft een eigen ruimte dus hier geen probleem met het laag :)
Van de week maar eens kijken hoe ver we komen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

eindelijk gaat ie lager crossen! 8)
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Kapje is van de Neo3 af en de ruimte achter de Neo3 is losjes gevuld met Twaron.

Ik heb eerst nog geprobeerd om de kleine pieken en dalen te corrigeren maar dat werkt niet echt, dus enkel geoptimaliseerd om een zo vlak mogelijke
respons te krijgen onder de verschillende meet hoeken.

Laat het commentaar maar komen :wink:

Tijd window 4.82 ms en GEEN smoothing

Meting zonder correctie HPF 1e order 300Hz,
P2112808.JPG
Meting met correctie HPF 1e order 300Hz
P2112809.JPG
Meting met correctie HPF 4e order 1700Hz
P2112811.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

hoe klinkt ie nu?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

dre schreef:
hoe klinkt ie nu?
Zonder het laag en mono best lekker :? :roll: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

opschieten dan!! 8)
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Laag zit er nu ook aangeknoopt :)

Totaal plaatje, time window 12.17ms smoothing 1/3 octave
Tevens heb ik me wat meer ingehouden op het laag met corrigeren tov voorheen :wink:
P2112812.JPG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Hier een nog wat duidelijker plaatje, plus het hoog 1db zachter.
P2112813.JPG
Laatst gewijzigd door holco op do 11 feb 2010, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Voor de geïnteresseerden onder jullie een link van het dsp file.

Download 11-02-2010-1 open Neo3.dsp from FileFactory.com

Ehh, niemand commentaar :?: :?:

Tja dan zal het wel goed zijn denk ik :mrgreen:

En hoe klinkt het,

Het klonk gisteren al erg lekker maar door het verlagen van het crossover toch een duidelijke verbetering, voornamelijk is de ruimtelijkheid sterk toegenomen, zowel breedte diepte en voor de speakers, ook merk ik een verduidelijking van zachte details op.
Geluid doet me een beetje denken aan elektrostaten.

Al met al ben ik erg in mijn nopjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

Het klonk gisteren al erg lekker maar door het verlagen van het crossover toch een duidelijke verbetering
u was gewaarschuwd! :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

dre schreef:
u was gewaarschuwd! :mrgreen:
Ik denk dat je versteld zal staan :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn M »

Mooi om te lezen! De metingen zien er goed uit. Wil je ook eens metingen posten van de response rond het crossoverpunt, zonder smoothing? O:)

Heb je de Neo al eens flink op z'n staart getrapt? :twisted:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

hij draait soms op abnormaal niveau,dus ik denk:zeker!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Net Universal Soldier Regeneration in HD gekeken op een flink niveau en dat klonk iig super :mrgreen:

Martijn ik heb net weer alle spullen opgeruimd en de speakers staan weer waar ze horen, dus het meten is nu een beetje lastig helaas, maar ik zal binnenkort
eens een meting in de woonkamer maken, welke meet afstand zie je het liefst, en onder welke hoek?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”