Aleph P1.7 Van APOX naar Dantimax...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Re: Aleph P1.7 Problemen en dus vragen

Bericht door Leeuwarden »

Bedankt Rudy! Duidelijke tekening! Ik heb inmiddels de zaak uit elkaar liggen en mijn vermoeden is dat één of meerdere relais van de volumeregeling niet goed meer zijn.

Had achteraf al een beetje katerig gevoel over deze aankoop. De verkoper wil er namelijk niets meer van weten terwijl hij het mij als werkend en getest heeft verkocht. Heb al onderdelen moeten vervangen en in eerste instantie leek de APOX te werken zoals het behoort...

Maar goed, zoals gezegd: als ik het volume board nu aan de eindtrap hang, zonder voeding of wat dan ook, begint hij al te brommen...

Bah...
Leeuwarden

Alle contacten nog even doorgesoldeerd... Geen resultaat :(
Leeuwarden

De Aleph zelf leeft nog... Ik denk dat ik maar eens een blik ga werpen op zo'n Dantimax setje...

Wil iemand mijn APOX nog overnemen? ...
Leeuwarden

De APOX gaat binnenkort op reis naar Australie. De koper is zich bewust van de problemen die ik er mee heb maar wil het risico nemen.

Op naar een Dantimax setje....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, da's nog verder weg dan Nigeria :lol: :wink:
v-bro

Bericht door v-bro »

Leuk heh, aarding, massa, ground, earth, AGND, PGND.... Er is zo makkelijk een foutje in te maken en helemaal met een kast vol handel. Lullig ook dat waar het foutje ook zit, het resultaat is altijd hetzelfde. ZZZZZZZZZZRRRRRRRRRRZZZZ

Ik heb er zo veel problemen mee gehad ook in het verleden, maar nooit opgegeven. Inmiddels bouw ik gelukkig meestal zonder brom problemen.

Het is belangrijk goed onderscheid te maken tussen aarde (voor de veiligheid) en massa (van de audio en van de voeding). Dan heb je nog de nul, ofwel cold wire van gebalanceerd signaal. Het beste uitgangspunt is vaak eerst alles laten zweven en dan de massa van je boards aan elkaar hangen met één verbinding, geen twee want dan... je raad het al BROMMMMMMMMMM

Dan in eerste instantie alleen de kast aan de aarde. In sommige gevallen wil het goed werken om één verbinding te maken met de voedings massa. Een harde verbinding kan weer ruis teweeg brengen en andere vervelende dingen, dus, wat voor mij goed werkt is een 10R weerstand, 100nF film condensator en twee hele dikke diodes in twee richtingen. Dit bosje parallel aan elkaar tussen de min van de voeding en de kast (met schakelaar, dan kun je de ground nog liften)

Dan is er de audio massa en de afscherming van de gebalanceerde verbinding. Hier is het ook weer heel belangrijk om te kijken naar de bron, is de bron van randaarde voorzien, of zweeft de kast van de bron, en/of andere bronnen. Zit er een antennesignaal (CAI) op gestoken bijv...

Je kan de cold draad van het gebalanceerde signaal aan de massa leggen, maar dan dump je in veel gevallen de helft van het gebalanceerd signaal. Dit geeft niet zo zeer kwaliteitsverlies, maar wel lagere output. Als de bron zweeft kun je vaak ongestraft de massa van asymmetrisch signaal aan de cold draad verbinden en de hete draden aan mekaar, dan behoud je volledige output. Dit geeft alleen ook vaak brom, want alles wat de kabel onderweg (en in de apparatuur) oppikt is onafgeschermd.

Een audio transformator kan hier een oplossing zijn, maar is best duur.

Een balanced line driver schakeling kan hier een oplossing zijn, maar is wat ingewikkelder.

In elk geval, haal zeker audio massa en voedingsmassa niet zomaar door elkaar en bij meerdere boards zou ik overeenkomstige massa's wel met elkaar verbinden.

Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt, als ik weer wat meer tijd heb zal ik me er nog wat dieper instorten om je eventueel wat specifieker te kunnen helpen.

Meer goede info:
http://sound.westhost.com/earthing.htm
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gaat je frontje nu nog wel van pas komen??

Kees
Leeuwarden

Hmmm, ze vertelde wel dat ze daar gewoond had... :^o
Leeuwarden

@ V-Bro (mmm), ik heb de tip gehad maar na nog wat pogingen was ik het zo zat dat ik net als hier op diyaudio een opmerking over "te koop" plaatste. Tot mijn verbazing reageerde daar een Australiër op.

Even voor jullie informatie: Ik heb de set van ene Tarasque (op diyaudio) gekocht. Hij is een Nederlander en beweerde dat alles tip-top in orde was en teven getest. (Zowel de APOX als de Aleph.) Niet dus. Ik heb reparaties uit moeten voeren om beide enigszins aan de praat te krijgen. De Aleph is nu goed maar de APOX is een zorgenkindje...

Tarasque laat echter niets meer van zich horen. Gebrek aan karakter zullen we maar zeggen...
Leeuwarden

audiomanics schreef:
Gaat je frontje nu nog wel van pas komen??

Kees

Ik schat in van wel. De display-tjes van Dantimax hebben ongeveer dezelfde maat. Ik denk dat ik voor de rode karakters ga, de blauwe lichten volgens mij teveel op. Past het niet dan weet ik waar jouw huis woont. De kwaliteit van het door jou geleverde frees-werk is fenomenaal!
v-bro

Bericht door v-bro »

Ok, wel en geen goed nieuws dus... Zieke geest die Tarasque!
Leeuwarden

Zo. De APOX is onderweg naar Australië.
Ik heb mij laten vertellen dat het daar deze week 48C° was...
Leeuwarden

De meneer in Australië die de APOX van me heeft overgenomen (met wetenschap van de problemen die ik had) houdt mij keurig op de hoogte van zijn bevindingen. Het relaas is dramatisch. Kapotte relais, verkeerde weerstanden en tot overmaat blijkt de processor die het geheel aanstuurt (of hoe zo'n ding dan ook maar heet) niet correct te functioneren. Het ding kan nooit getest en goed bevonden zijn zoals de verkoper mij vertelde.

Anyway, het was mijn mazzel dat die meneer in Australie het wilde proberen. Inmiddels, na enige wachten op Dale weerstanden die uit de US moesten komen, is mijn Dantimax-setje gearriveerd. En dat ziet er uitstekend uit! We gaan er weer voor.

Kees, het display past. Maar om de zaak lichtdicht aan de zijkanten te krijgen moet ik er nog een afdekplaatje omheen fabrieken.
Leeuwarden

Mocht iemand nog zo'n Dantimax setje overwegen: ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit...
Leeuwarden

Dantimax setje nadert voltooiing... Vandaag mijzelf nuttig gemaakt door de restanten van het APOX debacle te verwijderen. Tijden terug al een nieuwe achterwant besteld bij Eltim. Schiet niet zo op maar is volgens de laatste berichten nu toch echt in aantocht...

Front aan de achterkant iets aangepast om de rotary encoders te kunnen plaatsen. En dus blijkt wederom dat metaalbewerking iets is voor mensen die daar het juiste gereedschap voor hebben. Maar het is gelukt. De encoders zitten op hun plaats. Helaas is de voorkant minimaal beschadigd. Paar kleine "schuurplekjes". Weet iemand misschien ook hoe je dat op een zwart geanodiseerd front een beetje kan bijhelpen cq verdoezelen?

Overigens neemt de Dantimax set veel min plaats in als de APOX.
sietse

Re: Aleph P1.7 Van APOX naar Dantimax...

Bericht door sietse »

Watervaste zwarte viltstift?
Leeuwarden

Nee, dat ga je absoluut zien ben ik bang...
Paul

Bericht door Paul »

wat heb je precies gekocht van dantimax, vind de website een beetje wazig maar overweeg ook een setje....
Leeuwarden

Die is vreselijk wazig :-) Ik moet het even opzoeken. Lukt me zelf niet om het zo uit mijn hoofd op te noemen. Kom er op terug...
Leeuwarden

Nou, even kijken...
RelVol 3
Control 2
C2Panel2
Input 2
Standby 1
2x weerstanden set
1 doosje valium

Volgens mij was dat het. Moet er wel bij zeggen dat er meerdere mailtjes op en neer zijn gegaan voordat ik het duidelijk had.
Paul

Bericht door Paul »

Leeuwarden schreef:
1 doosje valium

.... meerdere mailtjes op en neer zijn gegaan voordat ik het duidelijk had.
waarom ben ik niet verbaasd :D

maar als het goed spul is ga ik het tzt toch maar proberen
Leeuwarden

Ik was zelf erg gecharmeerd van de PCB's. Uitstekende kwaliteit.
ray5150

Bericht door ray5150 »

postpics.gif
postpics.gif (41.63 KiB) 507 keer bekeken
Leeuwarden

Okee, okee... fotootje dan maar. Dit was 9 april:

Afbeelding
Leeuwarden

Nou moe... Kennelijk vonden jullie mijn fotootje niet mooi... Deze wel goed? 8-[

Afbeelding
Plaats reactie