Aleph P1.7 Van APOX naar Dantimax...
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
Aleph P1.7 Van APOX naar Dantimax...
Jongelui,
Ik ben momenteel een voorversterker aan het fabrieken uit de stal van Pass. (Aleph P1.7) Deze pre is gebalanceerd in en uit.
Nu kan je simpel van XLR naar RCA door bij de RCA de min aan de grond (- aan 0) te bevestigen. Nu is het echter de bedoeling om de ingangen en de uitgang zowel XLR als RCA uit te voeren.
Vraag: kan ik dan in de kast de - en 0 van de XLR kortsluiten bij de RCA (en + XLR gewoon naar + RCA) . Of moet ik daar een schakelaar tussen zetten?
Snappen jullie wat ik bedoel?
Jan
Ik ben momenteel een voorversterker aan het fabrieken uit de stal van Pass. (Aleph P1.7) Deze pre is gebalanceerd in en uit.
Nu kan je simpel van XLR naar RCA door bij de RCA de min aan de grond (- aan 0) te bevestigen. Nu is het echter de bedoeling om de ingangen en de uitgang zowel XLR als RCA uit te voeren.
Vraag: kan ik dan in de kast de - en 0 van de XLR kortsluiten bij de RCA (en + XLR gewoon naar + RCA) . Of moet ik daar een schakelaar tussen zetten?
Snappen jullie wat ik bedoel?
Jan
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op ma 05 apr 2010, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Re: XLR>RCA in en uit van voorversterker
Kan, maar is niet netjes. Beter is om aan de ingang de (-) ingang kort te sluiten naar massa, de (+) ingang wordt dan je ingang voor je ongebalanceerde audiosignaal samen met GND. Aan de uitgang laat je de (-) uitgang los, en sluit je de (+) uitgang aan als uitgangssignaal, samen met GND.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
Hoi Sander,
Dat was niet helemaal wat ik bedoelde. (los van het feit dat jouw oplossing ongetwijfeld veel beter is als de mijne) De APOX volume en input regeling kan zoiets via een relais regelen maar mijn bedoeling is om het zonder te moeten schakelen via de APOX te realiseren. De oorspronkelijke fabrieks Aleph kon dat kennelijk ook. Zie plaatje.
Ik kan bij de oorspronkelijke Aleph dus bv kiezen of ik gebalanceerd of ongebalanceerd in wil. Maar ik kan daarna kiezen of ik gebalanceerd uit wil of niet gebalanceerd.
In de manual kan ik (met mijn kennis van zaken) nergens een verwijzing vinden dat dat ergens geschakeld wordt.
Ik begrijp dus niet helemaal hoe ik beide aansluitingen werkend krijg.
Dat was niet helemaal wat ik bedoelde. (los van het feit dat jouw oplossing ongetwijfeld veel beter is als de mijne) De APOX volume en input regeling kan zoiets via een relais regelen maar mijn bedoeling is om het zonder te moeten schakelen via de APOX te realiseren. De oorspronkelijke fabrieks Aleph kon dat kennelijk ook. Zie plaatje.
Ik kan bij de oorspronkelijke Aleph dus bv kiezen of ik gebalanceerd of ongebalanceerd in wil. Maar ik kan daarna kiezen of ik gebalanceerd uit wil of niet gebalanceerd.
In de manual kan ik (met mijn kennis van zaken) nergens een verwijzing vinden dat dat ergens geschakeld wordt.
Ik begrijp dus niet helemaal hoe ik beide aansluitingen werkend krijg.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op ma 28 dec 2009, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
Plaatje van de achterkant van een fabrieks Aleph is trouwens wat merkwaardig. Er staat geen tekst op de achterkant. Normaliter stond er iets van "input1", "input 2" etc...
- Leeuwarden
Even gesneupt op het internet.
Hier doen ze min of meer wat ik voor ogen had: http://translate.google.com/translate?j ... h-CN&tl=nl
XLR aan de onderkant van de PCB gemonteerd en de RCA zo te zien kortgesloten aan de bovenkant (ingang)... uitgang sluiten ze niet kort. precies zoals jij het zegt Sander. Maar goed. Is dit de juiste manier zodat je ook nog je gebalanceerde in en uitgangen kunt gebruiken?
Hier doen ze min of meer wat ik voor ogen had: http://translate.google.com/translate?j ... h-CN&tl=nl
XLR aan de onderkant van de PCB gemonteerd en de RCA zo te zien kortgesloten aan de bovenkant (ingang)... uitgang sluiten ze niet kort. precies zoals jij het zegt Sander. Maar goed. Is dit de juiste manier zodat je ook nog je gebalanceerde in en uitgangen kunt gebruiken?
- Leeuwarden
Ik kom er niet helemaal uit...
Onderstaande afbeelding is volgens jouw beschrijving Sander. Maar wat ik graag wil is dat ik ook bij de input kan kiezen tussen XLR en RCA.
Ik kan niet anders bedenken dat je dan bij elke input (er zijn er 4) een schakelaar zet die ground kortsluit met min als je de RCA wil gebruiken.
Of is er nog een andere methode?
Onderstaande afbeelding is volgens jouw beschrijving Sander. Maar wat ik graag wil is dat ik ook bij de input kan kiezen tussen XLR en RCA.
Ik kan niet anders bedenken dat je dan bij elke input (er zijn er 4) een schakelaar zet die ground kortsluit met min als je de RCA wil gebruiken.
Of is er nog een andere methode?
- Leeuwarden
De laatste loodjes van dit project... Ik kan wel wat hulp gebruiken 
- Leeuwarden
Ligt aan het het schema. Als er 4 identieke buffer/versterker trappen zijn gebruikt. Tulp aan de ingang op "-" en massa, aan de uitgang op "+" en massa. Verder geen schakelaars nodig.
Hoi Jan,Leeuwarden schreef:Kickje
Volgens mij is deze pre volledig symmetrisch opgebouwd en kun je niet zomaar 1 kant (de "-") van een symmetrische in/uitgang aarden. Maar dat blijkt uit het schema. Zal vanavond er even naar kijken.
- Leeuwarden
Het schema:
- Bijlagen
-
- apserv17.pdf
- (269.7 KiB) 431 keer gedownload
Ha Jan,
Had ik al gevonden (had je een paar postings terug al gepost). En daarin staat:
"When using the preamplifier with a single-ended input, the negative
input should be shorted to ground for best performance. This is
accomplished by using shorting plug between pins 1 and 3 on the XLR
input connector.
Voor a-symmetrisch aan de uitgang gebruik je dan alleen de "+" uitgang (pin 2) en laat je de "-" (pin 3) uitgang ongebruikt.Pin 3 dus niet aan aarde leggen bij de uitgangen, daar kan ie niet tegen.
Zelfde antwoord dus als wat Sander je al gaf.
<Edit>
Het schema nog eens goed bekeken en kun je dus wel pin 3 van de uitgang aarden. Of dat beter of minder gaat klinken zul je moeten proberen.
Had ik al gevonden (had je een paar postings terug al gepost). En daarin staat:
"When using the preamplifier with a single-ended input, the negative
input should be shorted to ground for best performance. This is
accomplished by using shorting plug between pins 1 and 3 on the XLR
input connector.
Voor a-symmetrisch aan de uitgang gebruik je dan alleen de "+" uitgang (pin 2) en laat je de "-" (pin 3) uitgang ongebruikt.
Zelfde antwoord dus als wat Sander je al gaf.
<Edit>
Het schema nog eens goed bekeken en kun je dus wel pin 3 van de uitgang aarden. Of dat beter of minder gaat klinken zul je moeten proberen.
- Leeuwarden
Ja, dat stukje begrijp ik.
Maaarrrrr.... Ik zou graag willen dat ik zowel bij de in- als outputs kan kiezen tussen zowel XLR al RCA.
Als ik hem dus bedraad als jouw quote en Sander zijn reaktie, dan sluit ik bij gebruik van XLR iets kort wat ik niet kort moet sluiten. De min en massa zijn met elkaar verbonden voor gebruik van RCA... In mijn optiek zou er dus een schakelaar de input moeten komen die min/massa kosrtsluiten aan cq uit kan zetten al naar gelang de gewenste input (XLR of RCA) Bij de output heb je dat probleem niet omdat min/massa bij input worden kortgesloten en bij de output dus alleen de massa hoeft worden aangesloten aan de RCA plug. Snap je wat ik ietwat omslachtig maar hopelijk zo duidelijk mogelijk probeer te vertellen?
Maaarrrrr.... Ik zou graag willen dat ik zowel bij de in- als outputs kan kiezen tussen zowel XLR al RCA.
Als ik hem dus bedraad als jouw quote en Sander zijn reaktie, dan sluit ik bij gebruik van XLR iets kort wat ik niet kort moet sluiten. De min en massa zijn met elkaar verbonden voor gebruik van RCA... In mijn optiek zou er dus een schakelaar de input moeten komen die min/massa kosrtsluiten aan cq uit kan zetten al naar gelang de gewenste input (XLR of RCA) Bij de output heb je dat probleem niet omdat min/massa bij input worden kortgesloten en bij de output dus alleen de massa hoeft worden aangesloten aan de RCA plug. Snap je wat ik ietwat omslachtig maar hopelijk zo duidelijk mogelijk probeer te vertellen?
- Leeuwarden
Klinkt prima, had ik al gedaanPjotr schreef:
<Edit>
Tja, het is niet anders. Als alternatief kun je natuurlijk XLR <--> RCA kabels gebruiken en in de XLR-plug pin 1 en 3 verbinden. Heb je geen RCA inputs op je amp nodig en XLR pluggen zijn net zo duur als een goede cinch, maar wel een stuk degelijker.
- Leeuwarden
Okee, heb ik het dus toch goed begrepen. Op zich heb ik geen probleem met een extra schakelaartje zodat ik de keuze op de achterkant van de pre zelf heb.
Heren: dank! Ik kan weer verder.
Heren: dank! Ik kan weer verder.
- Leeuwarden
Zo. Schakelaartjes opgeduikeld en een stappenboor gekocht om 22mm gaten te maken voor de XLR aansluitingen. Zo'n stappenboor had ik 30 jaar eerder moeten kopen!
Klopt, tis inderdaad een 'goei geriefken'
Ponsen zijn ook héél leuk, maar duur en je mag er verschillende kopen voor andere diameters
Die boor is veel veelzijdiger, gebruik er ook één voor gaten voor buisvoeten.
Ponsen zijn ook héél leuk, maar duur en je mag er verschillende kopen voor andere diameters
Die boor is veel veelzijdiger, gebruik er ook één voor gaten voor buisvoeten.
Zet bij het gebruik ervan wel de plaat waar je in boort goed vast, anders heb je straks een rijtje "dansende" XLR aansluitingen. Dat is weer het nadeel van zo'n ding.Leeuwarden schreef:.................een stappenboor gekocht om 22mm gaten te maken voor de XLR aansluitingen. Zo'n stappenboor had ik 30 jaar eerder moeten kopen!

- Leeuwarden
Ik heb de gaatjes even met een kraspen als centerpunt (is scherper) aangegeven en voorgeboord. Als ik het zo inschat is het aardig gelukt.
Dan heb je geluk. Mijn ervaring met trapboren is dat ze nogal kunnen verlopen bij het groter boren met iedere trap. Dat voorkom je door de plaat vast te zetten.
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Pffff... 48 gaten verder... sjips! 1 teveel
En hierbij open ik tevens een aktie-comité dat zich inzet voor de vrij verkoop van zwarte boutjes in alle soorten en maten.
Oh... Peter... Je had gelijk. Het danst ietsje. Niet veel maar toch. In dat soort gevallen heb ik altijd de perfecte oplossing bij de hand!
In de kast komt de fameuze sticker met de legendarische tekst: Handmade in Fryslân!
En hierbij open ik tevens een aktie-comité dat zich inzet voor de vrij verkoop van zwarte boutjes in alle soorten en maten.
Oh... Peter... Je had gelijk. Het danst ietsje. Niet veel maar toch. In dat soort gevallen heb ik altijd de perfecte oplossing bij de hand!
In de kast komt de fameuze sticker met de legendarische tekst: Handmade in Fryslân!
- Leeuwarden
Okee... na wat noeste arbeid kon vandaag de voorversterker aan de stroom. Ik gebruik een dual mono voeding en 1 kanaal gaf plots 85V ipv de gewenste 61V. Dat zien we later wel. Eerst geluid...
Dat viel tegen.
Stel je een achterkant van een pre voor. Voor het gemak hebben slechts 1 input (in werkelijkheid zijn het er 4).
Om dat ik zowel XLR als RCA wil gebruiken zitten er dus een XLR en een RCA naast elkaar. De XLR is gewoon aangesloten zoals dat hoort:
+ op 2
- op 3
G op 1
Van de XLR naar RCA lopen de volgende draden:
2 naar +
3 naar aarde
1 naar schakelaar naar aarde
Met de schakelaar kan ik de - en G kortsluiten voor gebruik van de RCA
Bij de uitgang is de XLR zoals de ingang aangesloten.
Er lopen twee draden naar de RCA: 2 naar + en 1 naar aarde.
Als ik zo de hele installatie aanzet heb ik brom
Sluit ik op de uitgang - en G kort net als op de ingang, heb ik geen brom en werkt alles.
Als ik de pre uitzet heb ik ook brom, zelfs als ik hem van het net loskoppel.
Aangezien ik de pre goed aan de praat heb gehad zonder de ingangskeuze pcb, zou het probleem daar kunnen zitten.
Dat ga ik morgen hopelijk proberen.
Tot die tijd: zie ik iets over het hoofd? Dat de uitgang ook kortgesloten moet worden ontgaat mij volledig eerlijk gezegd. De ingang is tog al kortgesloten als ik RCA gebruik?
Dat viel tegen.
Stel je een achterkant van een pre voor. Voor het gemak hebben slechts 1 input (in werkelijkheid zijn het er 4).
Om dat ik zowel XLR als RCA wil gebruiken zitten er dus een XLR en een RCA naast elkaar. De XLR is gewoon aangesloten zoals dat hoort:
+ op 2
- op 3
G op 1
Van de XLR naar RCA lopen de volgende draden:
2 naar +
3 naar aarde
1 naar schakelaar naar aarde
Met de schakelaar kan ik de - en G kortsluiten voor gebruik van de RCA
Bij de uitgang is de XLR zoals de ingang aangesloten.
Er lopen twee draden naar de RCA: 2 naar + en 1 naar aarde.
Als ik zo de hele installatie aanzet heb ik brom
Sluit ik op de uitgang - en G kort net als op de ingang, heb ik geen brom en werkt alles.
Als ik de pre uitzet heb ik ook brom, zelfs als ik hem van het net loskoppel.
Aangezien ik de pre goed aan de praat heb gehad zonder de ingangskeuze pcb, zou het probleem daar kunnen zitten.
Tot die tijd: zie ik iets over het hoofd? Dat de uitgang ook kortgesloten moet worden ontgaat mij volledig eerlijk gezegd. De ingang is tog al kortgesloten als ik RCA gebruik?
- Leeuwarden
Eén kanaal losgekoppeld en nog steeds brommmmmLeeuwarden schreef:Aangezien ik de pre goed aan de praat heb gehad zonder de ingangskeuze pcb, zou het probleem daar kunnen zitten.