Zelfbouw Zaph ZDT3.5
Moderator: Beheerdersteam
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
Hoe kom je er nu bij dat je niets met die tyrotex kan? je trekt heel snel conclusies heb ik het idee.
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
uhhm omdat niemand het erover had, en alleen maar andere materialen aan het roepen was.
Maar inmiddels aan de achterkant van het lage sub gedeelte een stuk tyrotex bekleed, moet en zal ik de zijkanten ook zo doen ?
Maar inmiddels aan de achterkant van het lage sub gedeelte een stuk tyrotex bekleed, moet en zal ik de zijkanten ook zo doen ?
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
ga vanavond weer verder "plakken" maar zal / moet ik de zijkanten ook bekleden met tyrotex of is alleen de achterwand voldoende ?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
alles behalve de baffle, tenzij je daar een groot vlak hebt waar geen units inzitten, dan zou ik die ook doen. en, als het effies kan vergeet de bracing niet.
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
Dan gaan we vanavond eens flink aan het plakken 
Maar de bracing dus ook "beplakken" als het kan ?
(hoop dat ik genoeg heb aan 1 rol dan )
Maar de bracing dus ook "beplakken" als het kan ?
(hoop dat ik genoeg heb aan 1 rol dan )
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
al is het maar vilt. het vangt meetbare (en soms ook hoorbare) reflecties op. lees oa eens door het nescio topic van henkjan.JvS schreef:De Bracing? Welk nut heeft dat dan?
JvS schreef:BTW

(maar dan zonder het sapje)
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
Meetbaar als je de microfoon in de kast stopt bedoel je? Of ook meetbaar en zichtbaar in de curve buiten de kast?
Ik zou zeggen dat bracing met vilt bekleden iets is wat je best zou kunnen doen, maar ik zou er niet specifiek een rol vilt voor gaan zoeken en kopen. net zoals het afronden van je bracing. Ik heb het gedaan voor mijn subwoofer (slaat helemaal nergens op, maar lekker houtbewerken he?
), maar nodig is het niet. Hooguit een prettig idee en het ouderwetse "voor de zekerheid" ofzo.
Ik zou zeggen dat bracing met vilt bekleden iets is wat je best zou kunnen doen, maar ik zou er niet specifiek een rol vilt voor gaan zoeken en kopen. net zoals het afronden van je bracing. Ik heb het gedaan voor mijn subwoofer (slaat helemaal nergens op, maar lekker houtbewerken he?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
dat laatste. als je de bracing gewoon 4kant laat, en t zit vlak achter de driver dan ga je dat zeker meten. het geluid weerkaatst en komt dus gewoon terug naar voren, maar dan met vertraging en zal bij een bepaalde frequentie in tegenfase met het direct afgestraalde geluid zijn.. een scherpe dip (dipje) in de curve als gevolgJvS schreef:Meetbaar als je de microfoon in de kast stopt bedoel je? Of ook meetbaar en zichtbaar in de curve buiten de kast?
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
om dan de topic weer "waarde" te geven hier wat foto's :
Het spul kaal:

met voorkant:

dan de montage manier op de voorkant :

de achterkant :

En toen was de tyrotex en de lijm op:

Dus als of iemand nog wat over heeft .....
Het spul kaal:

met voorkant:

dan de montage manier op de voorkant :

de achterkant :

En toen was de tyrotex en de lijm op:

Dus als of iemand nog wat over heeft .....
Laatst gewijzigd door the cosmic gate op di 26 jan 2010, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
Ha eindelijk foto's!
Mooi dat je al zo ver bent.
Wanneer kan ik ze komen beluisteren?
Mooi dat je al zo ver bent.
Wanneer kan ik ze komen beluisteren?
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
hahaha, ga eerst maar eens naar Londen 
En tja zit nu ff vast omdat tyrotex op is (dingeske lijm heb ik nog wel ergens)
Zal eens kijken of ik vd week soort teaser met units erin kan maken
En tja zit nu ff vast omdat tyrotex op is (dingeske lijm heb ik nog wel ergens)
Zal eens kijken of ik vd week soort teaser met units erin kan maken
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
Maar heeft er al iemand eens een poging gedaan om MDF te behandelen met spanlak om overvoor te zorgen dat alles stevig wordt enz ?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
Dat kan je doen, maar is niet perse nodig. MDF is van zichzelf al stevig.
Misschien wil je de buitenkant juist erg hard maken (MDF is niet echt heel erg hard). Dat wordt dan waarschijnlijk net zo hard als dat dat balsahout hard wordt. Ik zie niet in waarom dat heel anders zou gaan werken.
Misschien wil je de buitenkant juist erg hard maken (MDF is niet echt heel erg hard). Dat wordt dan waarschijnlijk net zo hard als dat dat balsahout hard wordt. Ik zie niet in waarom dat heel anders zou gaan werken.
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
hmm dan misschien eens op een klein stukje proberen, en waarom ik dat zal willen dan is de kans op beschadigen enz minder lijkt me
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
zo vandaag de gehele binnenkant voorien van tyrotex.Heb nog wat stukje over zijn er bijv nog plekjes waar ik dit klan plakken ?
Op bijv de bracing ?
Op bijv de bracing ?
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
Ik zou ook wat bitumen plakken tegen de wanden. Onder de demping. Daarnaast ook nog wat Baf in de kast doen. Ik verwacht dat bitumen en baf de speakerkast wat neutraler maken. Als je in de buurt van Amsterdam woont mag je van mij nog wel wat 5mm Bitumen overkopen.
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
woon niet echt in de buurt van amsterdam, woon in omg Breda.
Maar waar zal dat bitumen het beste moeten komen dan ?
is het eventueel op te sturen ?
En dan mbt BAF, dat gewoon los in de kast leggen dan ?
Maar waar zal dat bitumen het beste moeten komen dan ?
is het eventueel op te sturen ?
En dan mbt BAF, dat gewoon los in de kast leggen dan ?
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
Opsturen gaat niet.. is te zwaar en groot. Maar je kan het ook in een zelfbouwaudiozaak kopen, die hebben kleinere matjes, maar ik zou wel de dikste soort nemen. Gewoon plakken op de wanden in de buurt van de drivers die midbas en midfrequenties weergeven! Lood werkt ook, maar is heel duur!
Het is trouwens niet gezegd dat het zó nodig is. Maar als de kast helemaal dicht is kom je er moeilijk in om nog veranderingen aan te brengen..
Het is trouwens niet gezegd dat het zó nodig is. Maar als de kast helemaal dicht is kom je er moeilijk in om nog veranderingen aan te brengen..
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
dat is waar, kunt beter nu dit soort dingen nog doen .Achteraf is altijd lastig ook omdat tyrotex vast zit.
Maar zal eens kijken of ik wat in de regio kan vinden, al zit er in de regio Etten-Leur / Breda / Roosendaal niet echt een leverancier die bitumen kan hebben ben ik bang .(dus als iemand tips heeft)
maar waar zal dit moeten komen dan, door en op de gehele kast ?
Maar mbt BAF ?
Maar zal eens kijken of ik wat in de regio kan vinden, al zit er in de regio Etten-Leur / Breda / Roosendaal niet echt een leverancier die bitumen kan hebben ben ik bang .(dus als iemand tips heeft)
maar waar zal dit moeten komen dan, door en op de gehele kast ?
Maar mbt BAF ?
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
bitumen tegen de binnenwanden op plekken die stijf zijn en in de buurt van de bovenste woofer en domemid. Baf moet losjes in de kast onderaan en bovenaan en misschien nog een matje in het midden, maar de br pijpen moeten goed vrijliggen. Gewoon een beetje de grote ruimtes mee opvullen bijv 1 zak visaton baf voor 20 liter gebruiken per kast.. Kan weinig foutgaan! Er zijn ook zaken die Baf en bitumen verkopen. BMM electronics dacht ik. Maar nogmaals, dat is wat ik zelf zou doen! 
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
hmm da's dan toch minder voor me, omdat ik het tyrotex voor een groot deel toch al vastgeplakt heb/had
maar moet ook nog een toko in omgeving vinden
maar moet ook nog een toko in omgeving vinden
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
automaterialenshop heeft ze ook. Gebruiken ze ook als trillingsdempers voor autopanelen.
jan
jan
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5
■Maximumformaat: 140 x 78 x 58 cmMontana schreef:Opsturen gaat niet.. is te zwaar en groot..
■Maximumgewicht: 30 kg
lijkt me toch voldoende...
Kees




