Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door JvS »

Hoe kom je er nu bij dat je niets met die tyrotex kan? je trekt heel snel conclusies heb ik het idee.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

uhhm omdat niemand het erover had, en alleen maar andere materialen aan het roepen was.
Maar inmiddels aan de achterkant van het lage sub gedeelte een stuk tyrotex bekleed, moet en zal ik de zijkanten ook zo doen ?
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

ga vanavond weer verder "plakken" maar zal / moet ik de zijkanten ook bekleden met tyrotex of is alleen de achterwand voldoende ?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door anonamemouse »

alles behalve de baffle, tenzij je daar een groot vlak hebt waar geen units inzitten, dan zou ik die ook doen. en, als het effies kan vergeet de bracing niet.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

Dan gaan we vanavond eens flink aan het plakken :)
Maar de bracing dus ook "beplakken" als het kan ?
(hoop dat ik genoeg heb aan 1 rol dan )
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door JvS »

De Bracing? Welk nut heeft dat dan?

BTW
Afbeelding
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door anonamemouse »

JvS schreef:
De Bracing? Welk nut heeft dat dan?
al is het maar vilt. het vangt meetbare (en soms ook hoorbare) reflecties op. lees oa eens door het nescio topic van henkjan.
JvS schreef:
BTW
Afbeelding
Afbeelding
(maar dan zonder het sapje)
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door JvS »

Meetbaar als je de microfoon in de kast stopt bedoel je? Of ook meetbaar en zichtbaar in de curve buiten de kast?

Ik zou zeggen dat bracing met vilt bekleden iets is wat je best zou kunnen doen, maar ik zou er niet specifiek een rol vilt voor gaan zoeken en kopen. net zoals het afronden van je bracing. Ik heb het gedaan voor mijn subwoofer (slaat helemaal nergens op, maar lekker houtbewerken he? ;)), maar nodig is het niet. Hooguit een prettig idee en het ouderwetse "voor de zekerheid" ofzo.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door Henkjan »

JvS schreef:
Meetbaar als je de microfoon in de kast stopt bedoel je? Of ook meetbaar en zichtbaar in de curve buiten de kast?
dat laatste. als je de bracing gewoon 4kant laat, en t zit vlak achter de driver dan ga je dat zeker meten. het geluid weerkaatst en komt dus gewoon terug naar voren, maar dan met vertraging en zal bij een bepaalde frequentie in tegenfase met het direct afgestraalde geluid zijn.. een scherpe dip (dipje) in de curve als gevolg
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

om dan de topic weer "waarde" te geven hier wat foto's :
Het spul kaal:
Afbeelding
met voorkant:
Afbeelding

dan de montage manier op de voorkant :
Afbeelding

de achterkant :
Afbeelding

En toen was de tyrotex en de lijm op:
Afbeelding

Dus als of iemand nog wat over heeft .....
Laatst gewijzigd door the cosmic gate op di 26 jan 2010, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door Peertje »

Ha eindelijk foto's!
Mooi dat je al zo ver bent.
Wanneer kan ik ze komen beluisteren? :P
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

hahaha, ga eerst maar eens naar Londen :)
En tja zit nu ff vast omdat tyrotex op is (dingeske lijm heb ik nog wel ergens)
Zal eens kijken of ik vd week soort teaser met units erin kan maken
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

Maar heeft er al iemand eens een poging gedaan om MDF te behandelen met spanlak om overvoor te zorgen dat alles stevig wordt enz ?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door JvS »

Dat kan je doen, maar is niet perse nodig. MDF is van zichzelf al stevig.

Misschien wil je de buitenkant juist erg hard maken (MDF is niet echt heel erg hard). Dat wordt dan waarschijnlijk net zo hard als dat dat balsahout hard wordt. Ik zie niet in waarom dat heel anders zou gaan werken.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

hmm dan misschien eens op een klein stukje proberen, en waarom ik dat zal willen dan is de kans op beschadigen enz minder lijkt me
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

zo vandaag de gehele binnenkant voorien van tyrotex.Heb nog wat stukje over zijn er bijv nog plekjes waar ik dit klan plakken ?
Op bijv de bracing ?
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

ik ga gewoon verder met de "monoloog"
The story so far :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door Martijn H »

Ik zou ook wat bitumen plakken tegen de wanden. Onder de demping. Daarnaast ook nog wat Baf in de kast doen. Ik verwacht dat bitumen en baf de speakerkast wat neutraler maken. Als je in de buurt van Amsterdam woont mag je van mij nog wel wat 5mm Bitumen overkopen.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

woon niet echt in de buurt van amsterdam, woon in omg Breda.
Maar waar zal dat bitumen het beste moeten komen dan ?
is het eventueel op te sturen ?

En dan mbt BAF, dat gewoon los in de kast leggen dan ?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door Martijn H »

Opsturen gaat niet.. is te zwaar en groot. Maar je kan het ook in een zelfbouwaudiozaak kopen, die hebben kleinere matjes, maar ik zou wel de dikste soort nemen. Gewoon plakken op de wanden in de buurt van de drivers die midbas en midfrequenties weergeven! Lood werkt ook, maar is heel duur!

Het is trouwens niet gezegd dat het zó nodig is. Maar als de kast helemaal dicht is kom je er moeilijk in om nog veranderingen aan te brengen..
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

dat is waar, kunt beter nu dit soort dingen nog doen .Achteraf is altijd lastig ook omdat tyrotex vast zit.
Maar zal eens kijken of ik wat in de regio kan vinden, al zit er in de regio Etten-Leur / Breda / Roosendaal niet echt een leverancier die bitumen kan hebben ben ik bang .(dus als iemand tips heeft)
maar waar zal dit moeten komen dan, door en op de gehele kast ?
Maar mbt BAF ?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door Martijn H »

bitumen tegen de binnenwanden op plekken die stijf zijn en in de buurt van de bovenste woofer en domemid. Baf moet losjes in de kast onderaan en bovenaan en misschien nog een matje in het midden, maar de br pijpen moeten goed vrijliggen. Gewoon een beetje de grote ruimtes mee opvullen bijv 1 zak visaton baf voor 20 liter gebruiken per kast.. Kan weinig foutgaan! Er zijn ook zaken die Baf en bitumen verkopen. BMM electronics dacht ik. Maar nogmaals, dat is wat ik zelf zou doen! ;)
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

hmm da's dan toch minder voor me, omdat ik het tyrotex voor een groot deel toch al vastgeplakt heb/had
maar moet ook nog een toko in omgeving vinden
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door Wowly »

automaterialenshop heeft ze ook. Gebruiken ze ook als trillingsdempers voor autopanelen.

jan
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door audiomanics »

Montana schreef:
Opsturen gaat niet.. is te zwaar en groot..
■Maximumformaat: 140 x 78 x 58 cm
■Maximumgewicht: 30 kg

lijkt me toch voldoende...

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”