SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Rob,
Ik begrijp niet waarom je T10 er in hebt zitten.
Dat leg ik hierboven uit, ik maak gebruik van de stroomspiegel bij 't verschilpaar zodat één stroombron komt te vervallen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Goed, laatste versie hieronder, d'r zitten een aantal verbeteringen in, o.a. een extra cascode. Ik wou toch nog even de laatste versie plaatsen voordat de pizzakoerier met de pizza aankomt en ik die overheerlijke Calzone eens soldaat ga maken (van de echte Italiaan, geen New York Pizza o.i.d.) en daarna op de bank ga uitbuiken met de vriendin en een goede film.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bijlagen
Eenvoudige klasse A (B) Ahuja compensatie, tweede opzet
Eenvoudige klasse A (B) Ahuja compensatie, tweede opzet
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door ray5150 »

Vraagje voor als je klaar bent met uitbuiken...:
Wat betekenen Nfb en Pfb die aan R43 gekoppeld zitten?

Zou je ook een "simpele" uitleg van het schema kunnen maken, als je klaar bent met ontwerpen en aanpassen?
Niet iedereen hier is dusdanig theoretisch onderlegd dat dit snel duidelijk is... :wink:

Voor de rest: goed bezig vriend! ga zo door. =D>
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Vraagje voor als je klaar bent met uitbuiken...:
Wat betekenen Nfb en Pfb die aan R43 gekoppeld zitten?
Pizzakoerier laat nog even op zich wachten :(

Nfb is de globale tegenkoppellus van de uitgang terug naar de verschilversterker aan de ingang. Pfb is een manier om de versterker niet te hoeven voorzien van een L (spoel) aan de uitgang en een Zobel netwerk (weerstand en condensator). Deze maatregelen zijn bedoeld om de versterker stabiel te houden in niet Ohmse belastingen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Vraagje voor als je klaar bent met uitbuiken...:
Wat betekenen Nfb en Pfb die aan R43 gekoppeld zitten?
Ik denk Negative feedback en Positive feedback: die zie je ook bij de uitgang.

-eh, was tegelijk met Sander gepost. Great minds think alike :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Belt de pizzaria net, heeft de koerier een ongeluk gehad met z'n scooter, dus ik ben d'r nog wel even want de pizza's moeten opnieuw gemaakt worden etc. :?
Zou je ook een "simpele" uitleg van het schema kunnen maken, als je klaar bent met ontwerpen en aanpassen?
Een Miller topologie bestaat feitelijk uit drie trappen, 1) de verschilversterker, da's T7/T9, deze doet feitelijk niets anders dan het verschil tussen de beide ingangen (basis van de transistoren) uitsturen als zijnde een stroom. Dit is een transconductantie trap, d.w.z. een voltage (differentiëel in dit geval) naar stroom omzetter. De tweede trap is 2) de VAS, voltage amplification stage, kortom, deze transadmittantie trap zorgt voor alle spanningsversterker. De derde trap 3) is een buffer trap met een versterking van 1 (unity-gain), deze zorgt puur dat er voldoende stroom geleverd kan worden om een belasting aan te sturen, dit is de zogenaamde eindtrap. De combinatie van de drie, met de tegenkoppellus eromheen, zorgt dat je een versterker kunt maken die én stroom én spanning versterkt. Het is nu de kunst dit zo te doen dat er in 't hoorbare bereik zo min mogelijk vervorming en fasedraaiing aan het ingangssignaal wordt meegegeven.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Rudy »

En is je psrr nu uiteindelijk zoveel beter dan normaal !?

Wetende dat dat normaal ongeveer -90dB@DC en -60dB@20kHz is

mvg Rudy
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Uhm ... :shock: Misschien moet ik niet na een lange dag hard werken en op een lege maag aan 't simuleren slaan? In bovenstaand schema is de PSRR gelijk aan eerdere versies want ik knoop C1 verkeerd vast aan de rest van de versterker. Hieronder hoe 't wel moet, nog steeds geen pizza gezien trouwens, m'n maag begint nu al aardig te knorren, nog even en ik ga los op de inhoud van de keukenkastjes :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bijlagen
Eenvoudige klasse A(B) Ahuja compensatie, derde opzet
Eenvoudige klasse A(B) Ahuja compensatie, derde opzet
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Christian »

Hoi Sander,

Geweldig om te zien welk resultaat je op zo'n korte termijn hebt gehaald. Petje af.

Ook nog een vraagje: zou het mogelijk zijn om de uiteindelijke opzet zo te maken dat de ingang ook geschikt te maken is voor de wat meer gebalanceerde types onder ons? :lol:

Groeten,

Christian
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Ps. ik durf eerlijk gezegd 't aantal transistoren niet meer te tellen, straks kom ik alsnog uit op een halve of een driekwart ExtremA. Dan mag ik de topictitel ook wel weer aan gaan passen. Maar geloof me, d'r zit echt geen transistor teveel in hoor!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Ook nog een vraagje: zou het mogelijk zijn om de uiteindelijke opzet zo te maken dat de ingang ook geschikt te maken is voor de wat meer gebalanceerde types onder ons?
Ja, da's eenvoudig, puur een kwestie van 't terugkoppelnetwerk anders aansluiten. Nadeel is weer wel dat de ingangsimpedantie dan rap omlaag gaat. Omdat de twee laagohmige weerstanden in 't terugkoppelnetwerk nu direct aan de ingang geknoopt gaan worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door dre »

goed bezig!
en eetsmakelijk! :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door b_force »

En al inmiddels pizza? :lol:

Ik heb anders nog wel een half bord patat over. Zou eerst naar een diploma uitreiking van iemand.
Waren het niet dat dat om 18:00 begon (en ik was pas om 17:30 klaar). Was handig geweest als men dat even verteld had. :-s

Anyway,
Waarschijnlijk een pijnlijke vraag, maar waarom toch helemaal discreet?
Destijds heb ik (toevallig) Bruno gemaild voor een idee voor een leuke versterker (10-15W) met heel weinig vervorming. Een soort mini Extrema, echter riep hij meteen een LM4562 (oid) met daarna een buffer voor het leveren van de benodigde stroom.

Niet dat dit fout is hoor (integendeel) maar ik vind het zelf een hoop werk terwijl het vrij gemakkelijk kan eigenlijk?
Ben gewoon benieuwd naar jou keuzes daarin :)


edit:
Volgens mij is er net geroepen...
Sandertje, kom je eeeten!! :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Bart,
Niet dat dit fout is hoor (integendeel) maar ik vind het zelf een hoop werk terwijl het vrij gemakkelijk kan eigenlijk?
Ben gewoon benieuwd naar jou keuzes daarin
Het is voor mij gewoon een uitdaging en daarnaast vind ik 't gewoon leuk. Ik bijt me erin vast en ik laat pas los als ik 't resultaat zie waarnaar ik op zoek ben. Netzoiets als dat de doorsnee zelfbouwer liever zelf een luidspreker bouwt i.p.v. een kant en klare set te kopen.

Ps. de Italiaan heeft z'n best gedaan op de Calzone, wat een monster van een pizza, ik had de helft op en d'r kon niks meer bij, zelfs geen Italiaans stokbrood met kruidenboter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
\
Destijds heb ik (toevallig) Bruno gemaild voor een idee voor een leuke versterker (10-15W) met heel weinig vervorming. Een soort mini Extrema, echter riep hij meteen een LM4562 (oid) met daarna een buffer voor het leveren van de benodigde stroom.
Kun je beter zijn grotere broertje nemen, de LME49860. Die kan 44V rail to rail aan en heeft bij 10K ohm een output swing van 0,8 onder de voedingsrail. Is overigens een PSpice model van beschikbaar bij NS. Vereist dan wel een gestabilseerde voeding wil je de maximale uitsturing er uit halen --> extra warmte maar daarentegen minder gezeur met PSSR.

Maar laten we Sanders discreet plezier niet vergallen :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door b_force »

Hoezo, een LM4562 (of zijn nieuwe variant, waar ik het type nummer niet van kan onthouden) kan een voedingsspanning hebben van ±18V. Dat is genoeg voor 15W.
Eventueel kun je ook nog de opamp laten werken op ±18V (of ±15V) en de buffer op een iets hogere spanning.
Simulaties lieten zien dat je zo de vervorming nog een stuk terug kon dringen.

Sja ik ben altijd wel iemand van het maximale uit het minimale halen.
Het wiel twee keer uitvinden heeft dan niet zo heel veel zin.
Aan de andere kant begrijp ik zeer zeker ook, uit het oogpunt van een ras elektrotechnicus, dat dit veel meer kick geeft :)

Silicon Chip Online heeft ook ooit eens een ontwerp uitgebracht voor een 20W klasse-a ontwerp.
Zal eens kijken of ik daar nog iets van kan vinden, wellicht brengt het je op ideeën :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Pjotr »

Ha Bart,

Vergeet niet dat een op-amp gewoon stuk gaat als je er teveel spanning op zet. Je hebt rekening te houden met voedingsrail variaties t.g.v. uitsturing en 100Hz rimpel. Zo'n LM4562 is leuk voor een hoofdtelefoon ampje maar als je meer wilt wordt het al gauw complexer. Als je het geïntegreerd wilt zoeken voor wat meer power kun je beter naar dit: http://www.national.com/pf/LM/LME49830.html#Overview

Maar even terug naar de basics: Met 16V piek aan de uitgang haal je 16W in 8 ohm. Het verschil tussen 16W en 20W is gehoormatig maar klein. Dus ja, met 20V per rail moet het kunnen lukken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door b_force »

Dat begrijp ik ook wel Peter :wink:
Maar ±18V kan hij nog net aan, anders ga je iets lager zitten (of je neemt inderdaad een opamp die wat meer ruimte heeft).
Het ging in elk geval om het principe wat ik bedoelde.

Hier de schakeling van Silicon Chip (zo te vinden via internet), om Sander nog wat inspiratie te geven.
Bijlagen
108734_6mg.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Pjotr »

Idd, er is de laatste 40 jaar niet veel veranderd :mrgreen: Hier ook de compound darlington voor de output driver die ik in het begin al suggereerde maar waar Sander kennelijk niet aan wil.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Idd, er is de laatste 40 jaar niet veel veranderd :mrgreen: Hier ook de compound darlington voor de output driver die ik in het begin al suggereerde maar waar Sander kennelijk niet aan wil.
Vergis ik me nu of lees ik daar nu iets van opgekropte frustratie in je reactie? Ik gaf al eerder aan te kiezen voor de Sanken STD03N/STD03P. Dit zijn darlingtons met on-die temperatuur compensatie diodes.

De reden dat ik de eindtrap even heb gelaten voor wat hij is is tweeledig. In de eerste plaats omdat zijn bijdrage een constante is omdat ik dit deel niet heb gewijzigd in alle simulaties. In de tweeds plaats omdat er, zoals ik heb laten zien, belangrijkere zaken zijn, zoals de VAS.

Nu dat op orde is ga ik terug naar de ingangstrap omdat daar nog winst te halen is. Pas als die ook naar m'n zin is zet ik m'n tanden in de eindtrap.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Pjotr »

Frustratie? Wat is dat nou weer voor suggestieve opmerking?

Geef alleen maar aan dat er in de afgelopen 40 jaar niet veel meer te verbeteren viel. Het blijft verder wat gemier in de marge. Daar is toch niets frustrerends aan. Schokkende vernieuwing heb ik in dit topic nog niet gezien.

En wat betreft die Sanken darlingtons? Zie er niet echt het voordeel van om die te kiezen.
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Maarten »

Interessant, ik kijk ook mee...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door RobertD »

Maarten schreef:
Interessant, ik kijk ook mee...
Dat vind ik nou ook. Vooral het ontwerpproces dat Sander schetst is leuk, de pogingen om hem onderuit te halen niet.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Frustratie? Wat is dat nou weer voor suggestieve opmerking?
Je blijft maar doorzagen over de eindtrap en ik blijf maar roepen dat dat van later zorg is, ik had je echt de eerste keer al begrepen en ik ga d'r echt werk van maken, maak je geen zorgen :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eenvoudige klasse-A(B) versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Pjotr »

RobertD schreef:
Dat vind ik nou ook. Vooral het ontwerpproces dat Sander schetst is leuk, de pogingen om hem onderuit te halen niet.
Waarom stel je dat zo negatief? Het zijn van mijn kant geen pogingen om Sander onderuit te halen. Eerder aanvullingen, maar een goed IWAB zal dat altijd als kritiek ervaren. Voor de toeschouwers zal dat niet even duidelijk zijn.

Punt is hier wel dat het basisontwerp al heel oud is en ook goed is, dus waarom zo moeilijk doen als de vraag een goede 10W - 15W klasse-A versterker is.

<Edit>

Ok Sander,

Naar mijn gevoel werk je van nu van achteren naar voren. De uitgangstrap is in dit geval het meest moeilijke gezien de lage voedingsspanning. En die uitgangstrap is ook erg bepalend voor de benodigde compensatie. Zorg eerst dat die op orde is en zo min mogelijk vervormd, dan is de rest een invul oefening. Als alles dan goed werkt kun je nog het grapje van Bruno proberen.
Plaats reactie