Dat leg ik hierboven uit, ik maak gebruik van de stroomspiegel bij 't verschilpaar zodat één stroombron komt te vervallen.Ik begrijp niet waarom je T10 er in hebt zitten.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Moderator: Beheerdersteam
Dat leg ik hierboven uit, ik maak gebruik van de stroomspiegel bij 't verschilpaar zodat één stroombron komt te vervallen.Ik begrijp niet waarom je T10 er in hebt zitten.
Pizzakoerier laat nog even op zich wachtenVraagje voor als je klaar bent met uitbuiken...:
Wat betekenen Nfb en Pfb die aan R43 gekoppeld zitten?
Ik denk Negative feedback en Positive feedback: die zie je ook bij de uitgang.ray5150 schreef:Vraagje voor als je klaar bent met uitbuiken...:
Wat betekenen Nfb en Pfb die aan R43 gekoppeld zitten?
Een Miller topologie bestaat feitelijk uit drie trappen, 1) de verschilversterker, da's T7/T9, deze doet feitelijk niets anders dan het verschil tussen de beide ingangen (basis van de transistoren) uitsturen als zijnde een stroom. Dit is een transconductantie trap, d.w.z. een voltage (differentiëel in dit geval) naar stroom omzetter. De tweede trap is 2) de VAS, voltage amplification stage, kortom, deze transadmittantie trap zorgt voor alle spanningsversterker. De derde trap 3) is een buffer trap met een versterking van 1 (unity-gain), deze zorgt puur dat er voldoende stroom geleverd kan worden om een belasting aan te sturen, dit is de zogenaamde eindtrap. De combinatie van de drie, met de tegenkoppellus eromheen, zorgt dat je een versterker kunt maken die én stroom én spanning versterkt. Het is nu de kunst dit zo te doen dat er in 't hoorbare bereik zo min mogelijk vervorming en fasedraaiing aan het ingangssignaal wordt meegegeven.Zou je ook een "simpele" uitleg van het schema kunnen maken, als je klaar bent met ontwerpen en aanpassen?
Ja, da's eenvoudig, puur een kwestie van 't terugkoppelnetwerk anders aansluiten. Nadeel is weer wel dat de ingangsimpedantie dan rap omlaag gaat. Omdat de twee laagohmige weerstanden in 't terugkoppelnetwerk nu direct aan de ingang geknoopt gaan worden.Ook nog een vraagje: zou het mogelijk zijn om de uiteindelijke opzet zo te maken dat de ingang ook geschikt te maken is voor de wat meer gebalanceerde types onder ons?
Het is voor mij gewoon een uitdaging en daarnaast vind ik 't gewoon leuk. Ik bijt me erin vast en ik laat pas los als ik 't resultaat zie waarnaar ik op zoek ben. Netzoiets als dat de doorsnee zelfbouwer liever zelf een luidspreker bouwt i.p.v. een kant en klare set te kopen.Niet dat dit fout is hoor (integendeel) maar ik vind het zelf een hoop werk terwijl het vrij gemakkelijk kan eigenlijk?
Ben gewoon benieuwd naar jou keuzes daarin
Kun je beter zijn grotere broertje nemen, de LME49860. Die kan 44V rail to rail aan en heeft bij 10K ohm een output swing van 0,8 onder de voedingsrail. Is overigens een PSpice model van beschikbaar bij NS. Vereist dan wel een gestabilseerde voeding wil je de maximale uitsturing er uit halen --> extra warmte maar daarentegen minder gezeur met PSSR.b_force schreef:\
Destijds heb ik (toevallig) Bruno gemaild voor een idee voor een leuke versterker (10-15W) met heel weinig vervorming. Een soort mini Extrema, echter riep hij meteen een LM4562 (oid) met daarna een buffer voor het leveren van de benodigde stroom.
Vergis ik me nu of lees ik daar nu iets van opgekropte frustratie in je reactie? Ik gaf al eerder aan te kiezen voor de Sanken STD03N/STD03P. Dit zijn darlingtons met on-die temperatuur compensatie diodes.Pjotr schreef:Idd, er is de laatste 40 jaar niet veel veranderdHier ook de compound darlington voor de output driver die ik in het begin al suggereerde maar waar Sander kennelijk niet aan wil.
Dat vind ik nou ook. Vooral het ontwerpproces dat Sander schetst is leuk, de pogingen om hem onderuit te halen niet.Maarten schreef:Interessant, ik kijk ook mee...
Je blijft maar doorzagen over de eindtrap en ik blijf maar roepen dat dat van later zorg is, ik had je echt de eerste keer al begrepen en ik ga d'r echt werk van maken, maak je geen zorgenFrustratie? Wat is dat nou weer voor suggestieve opmerking?
Waarom stel je dat zo negatief? Het zijn van mijn kant geen pogingen om Sander onderuit te halen. Eerder aanvullingen, maar een goed IWAB zal dat altijd als kritiek ervaren. Voor de toeschouwers zal dat niet even duidelijk zijn.RobertD schreef:Dat vind ik nou ook. Vooral het ontwerpproces dat Sander schetst is leuk, de pogingen om hem onderuit te halen niet.