LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Misschien een volgend project, maar voor deze streef ik dan volledig mijn doel voorbij :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is dit wat?

Bericht door bartsegers »

1 lmc 13 en de dtc 80 kan ook goed gaan uiteraard.
Je gaat de tweeter wat dempen, en het geheel is iets minder in "balans" maar volgens mij goed mogelijk.
Opslingering van de tweeter in het tophoog is reeds gedempt.

25 litertjes basreflex is the way to go dan.
Bijlagen
lmc 13 en dtc 80.JPG
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Awesome!! Echt ontzettend bedankt voor het mee denken, ik had daar geen zinnig woord over zeggen :). Dan ga ik nu maar eens aan de slag met BOXSIM :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is dit wat?

Bericht door bartsegers »

Wellicht dat je het midden gebied nog wat wilt temperen, maar aangezien we nu puur theoretisch te werk gaan, is dat iest wat je ACHTERAF nog kunt doen.
Goede tip is om het filter uitneem baar te makne, zodat je altijd kunt tweaken...
Boxsim is ook niet zalig makend natuurlijk.

Ik zal het projectje even toevoegen aan deze post, kun je hem zo in Boxsim laden.
(En voor de rest die eens een gokje wit wagen aan deze twee units)
Bijlagen
visaton conrad projectje.rar
(21.08 KiB) 52 keer gedownload
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

thnks :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

ik probeer ook even wat te simuleren maar kan geen extra LMC luidsprekers inladen, aangezien ze bij mij niet in de chassis data staan... :roll: Waar halen jullie deze vandaan?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Is dit wat?

Bericht door Vuurkat »

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

thanks!

Ik ben al even bezig geweest. Ik ben wel uitgegaan van een andere kastvorm en -inhoud, aangezien het filter aanzienlijk anders wordt als ik geen 25 cm brede kast simuleer. 25 liter is voor een 13cm ook wel erg veel, de Xmech is 4 mm.

Met een smallere baffle is het niet echt 1-2-3 mogelijk zo'n mooi verloop te maken, zeker niet met behoud van het rendement. Ik ben nu bezig met een 2,5 weg met de tweeter 'naast' beide woofers, aangezien die samen de totale hoogte al bijna bestrijken.

Die whisky barrels pioneer boxen zou ik trouwens graag voor de HEB hebben, klinken echt leuk!
http://www.pioneer.eu/eur/campaign/prod ... eMalt.html
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is dit wat?

Bericht door bartsegers »

Ik vind het ook zonde dat douwed niet een paar cm de hoogte in wilt, was voor het rendement perfect geweest!
Zeg nou zelf, ziet er niet verkeerd uit toch die Paint-Shop O:)

2,5weg nog niet eens aan gedacht ...

Wouter, heb jij ook eens met die lmc 20 liggen stoeien in boxsim?
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Maakt de grootte van het basreflexkanaal eigenlijk nog uit? (is geen parameter in boxsim)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is dit wat?

Bericht door bartsegers »

nee, fysiek moet hij er wel inpassen natuurlijk.
Beste kun je WinISD downloaden, daar de woofer inzetten, en dan de poort uitrekenen.
Volume en afstemfrequentie moet hetzelfde zijn als in boxsim dus.

Je kunt een ronde poort pakken, of een slotpoort. (zoals op de sketch tekening van mij eerder)

succes!

Wouter nog verder gekomen ?
(mijn simulatie was erg snel gedaan, zonder correcties en impedantie vervlak netwerkje etc)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

ga er nu mee aan de slag.

wat wil douwed?

Waar komt de max. hoogte vandaan - zijn er optische wensen. Wil je dat we blijven uitgaan van de units van de advertentie - zou ik niet perse voor pleiten...

indien je richting die pioneer formaten wilt is een 25 liter BR, met welke woofer dan ook, te groot. So.??
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Het zijn inderdaad optische eisen, heb een verloofde die er ook mee akkoord moet ;).

Ik wil niet het formaat van die pioneers handhaven, ze worden wel wat groter : 35*25*39 cm (h,b,d).
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

De LMC 13 HE staat niet in de database van winISD, iemand enig idee hoe ik em daar in krijg?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

zie de post van Casper :wink:

de LMC leent zich in 10 liter goed voor de HPBR, oftewel: hoogpass basreflex. 10 liter, afstemming 60 Hz en een 470uF condensator in de signaalweg tussen + versterker en + woofer
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Ik zoek voor WinISD.... lijkt niet compatibel

Ben ik nou gek of heb ik een 25 liter kast :)

Dat bassreflex kanaal snap ik nog niet helemaal...sommige speakers hebben er 2 (tweeter hoogte, woofer hoogte), sommige hebben er alleen een bij de woofer. Valt hier wat intelligents over te zeggen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

Nou, met de LMC20 is het vet lastig, 2 zuigkringen in de lowpass en dan nog niet echt optimaal:
LMC 20 2-weg 3.JPG
25 liter Hoogpass basreflex
Bijlagen
2-weg 3.rar
(21.49 KiB) 46 keer gedownload
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

de LM 20 X -8 lijkt beter, minder heftige pieken en dalen... is die ook verkrijgbaar bij Conrad?
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Hey, ik heb mijn huiswerk gedaan...staat in het onderstaande bestand.
Alle maten kloppen nu, verder heb ik de volgende keuzes gemaakt:
- Geen isolatiemateriaal
- Basreflex-kanaal = 10cm diameter
- Ik gebruik het filter wat bartsegers eerder ontworpen heeft

Ik hoor graag jullie commentaar!
Bijlagen
eikenhout_douwe.rar
(21.06 KiB) 51 keer gedownload
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is dit wat?

Bericht door bartsegers »

how how,

Voordat ik even kan kijken naar je ontwerpje, je kunt NIET zomaar een filter gebruiken.
Filter is specifiek afgestemd op de kastvorm, inhoud, drivers en demping etc.

Ik zie dat je geen "fasen an seitenwand" gebruikt. Dat zijn dus facetten aan de hoeken van je kast.
Ik raad aan dat wel te doen. een afronding, of 45 graden afschuining van pak hem beet 2 cm.
(voer eens in in boxsim wat dat doet voor je afstraling en frequentie plot)
Laatst gewijzigd door bartsegers op wo 10 feb 2010, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

hehe, ik vond het overdrachtsplotje wel mooi.... maar kan zijn dat ik het mis heb :P
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is dit wat?

Bericht door bartsegers »

De maten die je invoer in boxsim kunnen best kloppen, maar de inhoud van jou kast wordt niet bepaald door de buitenmaten.
Dat is namelijk de binnenmaat, minus volume van je baspoortje, en minus het volume van je woofer, en eventuele bracings.

Kijk er nog eens rustig naar zou ik zeggen.
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Ik heb al de binnenmaten van de kast ingevoerd :). Ik zit nu iets over de 25 liter.. Die baspoort is met nog steeds niet helemaal duidelijk, hoe groot en hoe diep moet die zijn? Het is me nog neit gelukt om mijn woofer te vinden voor WinISD

Ik kan trouwens alleen "Fasen an der Frontwand" instellen, waar staat de "seitenwand"?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is dit wat?

Bericht door wouter »

met welke unit ga je werken dan?

en 25 liter is voor die unit gewoon te veel. Dat heb je alleen nodig vanwege de hoge
Q-waarde. Een condensator in het filter plaatsen - HP BR - werkt beter. Die unit gaat anders direct wapperen en tegen z'n max aan, die met 4 mm erg weinig is.

De fases aan de frontwand is wat de overgang is naar de zijkant, dus kun je links en recht gewoon invoeren bij frontwand.

Dat filter van bart loopt m.i. te veel op, kan klankmatig erg 'iel' klinken...
douwed
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 12:09

Re: Is dit wat?

Bericht door douwed »

Leek hier, jullie zeggen twee verschillende dingen! :D wat voor volume en filter raad je aan ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”