LMC 13 + DTC 80, een 2-wegje met Conrad units
Moderator: Beheerdersteam
Re: Is dit wat?
Misschien een volgend project, maar voor deze streef ik dan volledig mijn doel voorbij 
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Is dit wat?
1 lmc 13 en de dtc 80 kan ook goed gaan uiteraard.
Je gaat de tweeter wat dempen, en het geheel is iets minder in "balans" maar volgens mij goed mogelijk.
Opslingering van de tweeter in het tophoog is reeds gedempt.
25 litertjes basreflex is the way to go dan.
Je gaat de tweeter wat dempen, en het geheel is iets minder in "balans" maar volgens mij goed mogelijk.
Opslingering van de tweeter in het tophoog is reeds gedempt.
25 litertjes basreflex is the way to go dan.
Re: Is dit wat?
Awesome!! Echt ontzettend bedankt voor het mee denken, ik had daar geen zinnig woord over zeggen
. Dan ga ik nu maar eens aan de slag met BOXSIM 
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Is dit wat?
Wellicht dat je het midden gebied nog wat wilt temperen, maar aangezien we nu puur theoretisch te werk gaan, is dat iest wat je ACHTERAF nog kunt doen.
Goede tip is om het filter uitneem baar te makne, zodat je altijd kunt tweaken...
Boxsim is ook niet zalig makend natuurlijk.
Ik zal het projectje even toevoegen aan deze post, kun je hem zo in Boxsim laden.
(En voor de rest die eens een gokje wit wagen aan deze twee units)
Goede tip is om het filter uitneem baar te makne, zodat je altijd kunt tweaken...
Boxsim is ook niet zalig makend natuurlijk.
Ik zal het projectje even toevoegen aan deze post, kun je hem zo in Boxsim laden.
(En voor de rest die eens een gokje wit wagen aan deze twee units)
- Bijlagen
-
- visaton conrad projectje.rar
- (21.08 KiB) 52 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Is dit wat?
ik probeer ook even wat te simuleren maar kan geen extra LMC luidsprekers inladen, aangezien ze bij mij niet in de chassis data staan...
Waar halen jullie deze vandaan?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Is dit wat?
thanks!
Ik ben al even bezig geweest. Ik ben wel uitgegaan van een andere kastvorm en -inhoud, aangezien het filter aanzienlijk anders wordt als ik geen 25 cm brede kast simuleer. 25 liter is voor een 13cm ook wel erg veel, de Xmech is 4 mm.
Met een smallere baffle is het niet echt 1-2-3 mogelijk zo'n mooi verloop te maken, zeker niet met behoud van het rendement. Ik ben nu bezig met een 2,5 weg met de tweeter 'naast' beide woofers, aangezien die samen de totale hoogte al bijna bestrijken.
Die whisky barrels pioneer boxen zou ik trouwens graag voor de HEB hebben, klinken echt leuk!
http://www.pioneer.eu/eur/campaign/prod ... eMalt.html
Ik ben al even bezig geweest. Ik ben wel uitgegaan van een andere kastvorm en -inhoud, aangezien het filter aanzienlijk anders wordt als ik geen 25 cm brede kast simuleer. 25 liter is voor een 13cm ook wel erg veel, de Xmech is 4 mm.
Met een smallere baffle is het niet echt 1-2-3 mogelijk zo'n mooi verloop te maken, zeker niet met behoud van het rendement. Ik ben nu bezig met een 2,5 weg met de tweeter 'naast' beide woofers, aangezien die samen de totale hoogte al bijna bestrijken.
Die whisky barrels pioneer boxen zou ik trouwens graag voor de HEB hebben, klinken echt leuk!
http://www.pioneer.eu/eur/campaign/prod ... eMalt.html
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Is dit wat?
Ik vind het ook zonde dat douwed niet een paar cm de hoogte in wilt, was voor het rendement perfect geweest!
Zeg nou zelf, ziet er niet verkeerd uit toch die Paint-Shop
2,5weg nog niet eens aan gedacht ...
Wouter, heb jij ook eens met die lmc 20 liggen stoeien in boxsim?
Zeg nou zelf, ziet er niet verkeerd uit toch die Paint-Shop
2,5weg nog niet eens aan gedacht ...
Wouter, heb jij ook eens met die lmc 20 liggen stoeien in boxsim?
Re: Is dit wat?
Maakt de grootte van het basreflexkanaal eigenlijk nog uit? (is geen parameter in boxsim)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Is dit wat?
nee, fysiek moet hij er wel inpassen natuurlijk.
Beste kun je WinISD downloaden, daar de woofer inzetten, en dan de poort uitrekenen.
Volume en afstemfrequentie moet hetzelfde zijn als in boxsim dus.
Je kunt een ronde poort pakken, of een slotpoort. (zoals op de sketch tekening van mij eerder)
succes!
Wouter nog verder gekomen ?
(mijn simulatie was erg snel gedaan, zonder correcties en impedantie vervlak netwerkje etc)
Beste kun je WinISD downloaden, daar de woofer inzetten, en dan de poort uitrekenen.
Volume en afstemfrequentie moet hetzelfde zijn als in boxsim dus.
Je kunt een ronde poort pakken, of een slotpoort. (zoals op de sketch tekening van mij eerder)
succes!
Wouter nog verder gekomen ?
(mijn simulatie was erg snel gedaan, zonder correcties en impedantie vervlak netwerkje etc)
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Is dit wat?
ga er nu mee aan de slag.
wat wil douwed?
Waar komt de max. hoogte vandaan - zijn er optische wensen. Wil je dat we blijven uitgaan van de units van de advertentie - zou ik niet perse voor pleiten...
indien je richting die pioneer formaten wilt is een 25 liter BR, met welke woofer dan ook, te groot. So.??
wat wil douwed?
Waar komt de max. hoogte vandaan - zijn er optische wensen. Wil je dat we blijven uitgaan van de units van de advertentie - zou ik niet perse voor pleiten...
indien je richting die pioneer formaten wilt is een 25 liter BR, met welke woofer dan ook, te groot. So.??
Re: Is dit wat?
Het zijn inderdaad optische eisen, heb een verloofde die er ook mee akkoord moet
.
Ik wil niet het formaat van die pioneers handhaven, ze worden wel wat groter : 35*25*39 cm (h,b,d).
Ik wil niet het formaat van die pioneers handhaven, ze worden wel wat groter : 35*25*39 cm (h,b,d).
Re: Is dit wat?
De LMC 13 HE staat niet in de database van winISD, iemand enig idee hoe ik em daar in krijg?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Is dit wat?
zie de post van Casper 
de LMC leent zich in 10 liter goed voor de HPBR, oftewel: hoogpass basreflex. 10 liter, afstemming 60 Hz en een 470uF condensator in de signaalweg tussen + versterker en + woofer
de LMC leent zich in 10 liter goed voor de HPBR, oftewel: hoogpass basreflex. 10 liter, afstemming 60 Hz en een 470uF condensator in de signaalweg tussen + versterker en + woofer
Re: Is dit wat?
Ik zoek voor WinISD.... lijkt niet compatibel
Ben ik nou gek of heb ik een 25 liter kast
Dat bassreflex kanaal snap ik nog niet helemaal...sommige speakers hebben er 2 (tweeter hoogte, woofer hoogte), sommige hebben er alleen een bij de woofer. Valt hier wat intelligents over te zeggen?
Ben ik nou gek of heb ik een 25 liter kast
Dat bassreflex kanaal snap ik nog niet helemaal...sommige speakers hebben er 2 (tweeter hoogte, woofer hoogte), sommige hebben er alleen een bij de woofer. Valt hier wat intelligents over te zeggen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Is dit wat?
Nou, met de LMC20 is het vet lastig, 2 zuigkringen in de lowpass en dan nog niet echt optimaal:
25 liter Hoogpass basreflex
25 liter Hoogpass basreflex
- Bijlagen
-
- 2-weg 3.rar
- (21.49 KiB) 46 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Is dit wat?
de LM 20 X -8 lijkt beter, minder heftige pieken en dalen... is die ook verkrijgbaar bij Conrad?
Re: Is dit wat?
Hey, ik heb mijn huiswerk gedaan...staat in het onderstaande bestand.
Alle maten kloppen nu, verder heb ik de volgende keuzes gemaakt:
- Geen isolatiemateriaal
- Basreflex-kanaal = 10cm diameter
- Ik gebruik het filter wat bartsegers eerder ontworpen heeft
Ik hoor graag jullie commentaar!
Alle maten kloppen nu, verder heb ik de volgende keuzes gemaakt:
- Geen isolatiemateriaal
- Basreflex-kanaal = 10cm diameter
- Ik gebruik het filter wat bartsegers eerder ontworpen heeft
Ik hoor graag jullie commentaar!
- Bijlagen
-
- eikenhout_douwe.rar
- (21.06 KiB) 51 keer gedownload
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Is dit wat?
how how,
Voordat ik even kan kijken naar je ontwerpje, je kunt NIET zomaar een filter gebruiken.
Filter is specifiek afgestemd op de kastvorm, inhoud, drivers en demping etc.
Ik zie dat je geen "fasen an seitenwand" gebruikt. Dat zijn dus facetten aan de hoeken van je kast.
Ik raad aan dat wel te doen. een afronding, of 45 graden afschuining van pak hem beet 2 cm.
(voer eens in in boxsim wat dat doet voor je afstraling en frequentie plot)
Voordat ik even kan kijken naar je ontwerpje, je kunt NIET zomaar een filter gebruiken.
Filter is specifiek afgestemd op de kastvorm, inhoud, drivers en demping etc.
Ik zie dat je geen "fasen an seitenwand" gebruikt. Dat zijn dus facetten aan de hoeken van je kast.
Ik raad aan dat wel te doen. een afronding, of 45 graden afschuining van pak hem beet 2 cm.
(voer eens in in boxsim wat dat doet voor je afstraling en frequentie plot)
Laatst gewijzigd door bartsegers op wo 10 feb 2010, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Is dit wat?
hehe, ik vond het overdrachtsplotje wel mooi.... maar kan zijn dat ik het mis heb 
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Is dit wat?
De maten die je invoer in boxsim kunnen best kloppen, maar de inhoud van jou kast wordt niet bepaald door de buitenmaten.
Dat is namelijk de binnenmaat, minus volume van je baspoortje, en minus het volume van je woofer, en eventuele bracings.
Kijk er nog eens rustig naar zou ik zeggen.
Dat is namelijk de binnenmaat, minus volume van je baspoortje, en minus het volume van je woofer, en eventuele bracings.
Kijk er nog eens rustig naar zou ik zeggen.
Re: Is dit wat?
Ik heb al de binnenmaten van de kast ingevoerd
. Ik zit nu iets over de 25 liter.. Die baspoort is met nog steeds niet helemaal duidelijk, hoe groot en hoe diep moet die zijn? Het is me nog neit gelukt om mijn woofer te vinden voor WinISD
Ik kan trouwens alleen "Fasen an der Frontwand" instellen, waar staat de "seitenwand"?
Ik kan trouwens alleen "Fasen an der Frontwand" instellen, waar staat de "seitenwand"?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Is dit wat?
met welke unit ga je werken dan?
en 25 liter is voor die unit gewoon te veel. Dat heb je alleen nodig vanwege de hoge
Q-waarde. Een condensator in het filter plaatsen - HP BR - werkt beter. Die unit gaat anders direct wapperen en tegen z'n max aan, die met 4 mm erg weinig is.
De fases aan de frontwand is wat de overgang is naar de zijkant, dus kun je links en recht gewoon invoeren bij frontwand.
Dat filter van bart loopt m.i. te veel op, kan klankmatig erg 'iel' klinken...
en 25 liter is voor die unit gewoon te veel. Dat heb je alleen nodig vanwege de hoge
Q-waarde. Een condensator in het filter plaatsen - HP BR - werkt beter. Die unit gaat anders direct wapperen en tegen z'n max aan, die met 4 mm erg weinig is.
De fases aan de frontwand is wat de overgang is naar de zijkant, dus kun je links en recht gewoon invoeren bij frontwand.
Dat filter van bart loopt m.i. te veel op, kan klankmatig erg 'iel' klinken...
Re: Is dit wat?
Leek hier, jullie zeggen twee verschillende dingen!
wat voor volume en filter raad je aan ?
