Lampucera
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Heren, ik wil jullie bij deze bedanken voor jullie steun na mijn demotiverend weekje van vorige week.
HE'S WORKING!!!!!!!!! JAAAAAAHAHAHAAAAAAAAAAA!!!
En nu komt het mooiste: het klinkt waanzinnig!! de diepte is echt enorm!!! Gewoon bizar!! Ik heb nog maar even kunnen luisteren, maar wat ik hoorde was geen upgrade na de LM-versie met de OSCON's, maar een totaal andere dac!! My goodness, als ik hiermee ieder loopwerk kan verbeteren.......
Ben benieuwd hoe mijn rotel gaat klinken met een buizenuitgang, laat staan als ik er een HK DAC tegenaan gooi. Ojojojojoj.
Heren die een lampucera (niet de lampizator dus...) gaan maken, snel eraan beginnen. Ik zal binnenkort een schemaatje maken wat foolproof is (en waarin de condensators verkeerd staan en de heaters en pinnummers niet staan) zodat het eenvoudig is na te maken.
groetjes
Happy camper Jan
HE'S WORKING!!!!!!!!! JAAAAAAHAHAHAAAAAAAAAAA!!!
En nu komt het mooiste: het klinkt waanzinnig!! de diepte is echt enorm!!! Gewoon bizar!! Ik heb nog maar even kunnen luisteren, maar wat ik hoorde was geen upgrade na de LM-versie met de OSCON's, maar een totaal andere dac!! My goodness, als ik hiermee ieder loopwerk kan verbeteren.......
Ben benieuwd hoe mijn rotel gaat klinken met een buizenuitgang, laat staan als ik er een HK DAC tegenaan gooi. Ojojojojoj.
Heren die een lampucera (niet de lampizator dus...) gaan maken, snel eraan beginnen. Ik zal binnenkort een schemaatje maken wat foolproof is (en waarin de condensators verkeerd staan en de heaters en pinnummers niet staan) zodat het eenvoudig is na te maken.
groetjes
Happy camper Jan
ik schreef het fout, het is idd DC (zat even in mijn hoofd met de vertaling direct current/alternating current)mischa72 schreef:Ik hoop toch echt dat je daar een DC-spanning meet, anders kon er wel eens iets kapot zijn in je gelijkrichting. Een andere spanning zou kunnen, maar AC meten op een plek waar je DC zou moeten meten vind ik op zijn minst een vreemde zaak (en foute boelWowly schreef:Enige wat afwijkt is dat onbelast de 135V van de HV sectie zegmaar niet +135 volt is maar een 164V AC).
Groeten,
Mischa
Jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Nope, ik heb alles nagemeten en alles was simpelweg goed. Wel heb ik de DAC veranderd, mijn allereerste dac (zonder led) is gesneuveld. Ik zal tzt een een topicje openen om deze weer aan de gang te krijgen. Waarschijnlijk heb ik met het solderen van de 5 v voeding ergens een kortsluitingkje gemaakt. Heb er nu de standaard voeding van de DAC (1 x 5 volt 2 x 12 volt) aanhangen.
Wat wel spijtig is is dat het uitgangsnivo wat laag is. Moet nu bijne de gehele ucd-versterker opendraaien om er geluid uit te krijgen. Hoe los ik dit op?
Ook hoor ik nog wel wat brom als ik op een dergelijk hoog nivo draai, misschien dat met een goede montage in een kast dit weggaat. Nu eerst maar eens een mooi kastje zien te vinden. Misschien dat ik er meteen de JvE volume en inputswitch inzet......
Jan
Wat wel spijtig is is dat het uitgangsnivo wat laag is. Moet nu bijne de gehele ucd-versterker opendraaien om er geluid uit te krijgen. Hoe los ik dit op?
Ook hoor ik nog wel wat brom als ik op een dergelijk hoog nivo draai, misschien dat met een goede montage in een kast dit weggaat. Nu eerst maar eens een mooi kastje zien te vinden. Misschien dat ik er meteen de JvE volume en inputswitch inzet......
Jan
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
De versterkingsfactor van de Kathodevolger die jij hebt gebouwd is ongeveer 1. Je hebt dus het spanningsniveau dat uit de DAC komt. Op het HongKong printje zit daar niet voor niets een opamp achter. Die versterkt het signaal en zorgt voor een lagere uitgangsimpedantie.
Wat is de ingangsimpedantie van jouw versterker?
Wanneer je de Anodevolger (single ended triode) toepast krijg je meer signaal uit je buizentrap. Het is denk ik vrij eenvoudig om te bouwen. Kijk in de beschrijving van Lukas Fikusz maar eens naar de verschillen.
Wat betreft de brom zal je een eind beter uitkomen wanneer je de boel nog eens netjes opbouwt en één centraal massapunt toepast. Als dat nog onvoldoende is kun je overwegen om de gloeispanning van de buis gelijk te richten en af te vlakken.
Wees in elk geval trots op het resultaat Jan, echt leuk om te lezen dat het geluid zoveel beter is.
Wat is de ingangsimpedantie van jouw versterker?
Wanneer je de Anodevolger (single ended triode) toepast krijg je meer signaal uit je buizentrap. Het is denk ik vrij eenvoudig om te bouwen. Kijk in de beschrijving van Lukas Fikusz maar eens naar de verschillen.
Wat betreft de brom zal je een eind beter uitkomen wanneer je de boel nog eens netjes opbouwt en één centraal massapunt toepast. Als dat nog onvoldoende is kun je overwegen om de gloeispanning van de buis gelijk te richten en af te vlakken.
Wees in elk geval trots op het resultaat Jan, echt leuk om te lezen dat het geluid zoveel beter is.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
@ robert: ik las dat de 6n6p ook een steviger uitgangsnivo had. Misschien toch eens een paar van die jongens uit russia laten komen.
Het omzetten doe ik nog even niet, ben veels te blij dat ie het doet. eerst even de prettige tonen tot me laten komen....
@ Jan: Omdat in het schemaatje van fikus er alleen een 5v ingang staat. en ik wilde het netjes doen....
Overigens klinkt ie niet "beter" in de manier van beter dan, maar wel anders. En dan niet vervelend anders, nee héél mooi anders! Totaal anders dan ss opamp. Veel minder controle en druk, maar meer moeiteloze timbre's, klanken en resolutie's. Een houten contrabas klinkt echt "houtig". Echt bijzonder om te horen!
Ingangsimpendanteie van de Ucd 180 kan ik zo een twee drie niet vinden, maar er zit een 50K stepped attenuator achter, heeft zoiets ook een ingangsimpendantie? (vind impendantie zo'n lastig begrip...
)
jan
Het omzetten doe ik nog even niet, ben veels te blij dat ie het doet. eerst even de prettige tonen tot me laten komen....
@ Jan: Omdat in het schemaatje van fikus er alleen een 5v ingang staat. en ik wilde het netjes doen....
Overigens klinkt ie niet "beter" in de manier van beter dan, maar wel anders. En dan niet vervelend anders, nee héél mooi anders! Totaal anders dan ss opamp. Veel minder controle en druk, maar meer moeiteloze timbre's, klanken en resolutie's. Een houten contrabas klinkt echt "houtig". Echt bijzonder om te horen!
Ingangsimpendanteie van de Ucd 180 kan ik zo een twee drie niet vinden, maar er zit een 50K stepped attenuator achter, heeft zoiets ook een ingangsimpendantie? (vind impendantie zo'n lastig begrip...
jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Idd, ook mijn idee, of een Mu-follower. Maar dat gaat vast wel weer anders klinken dan.audioot schreef:mss de kathodevolger vervangen door een srpp?
audioot
Punt is wel dat je dan misschien wel te veel versterking gaat krijgen. Alhoewel dat met de kathode configuratie wel in te stellen is. Maar of we Wowly-Jan hier nu gelijk mee op pad moeten sturen?
Mag ik de kathodevolger zien als de voorversterkervariant van de Single Ended configuratie in een eindtrap?
Deze laatste zorgt toch voor de karakteristieke klank van de Single Ended? Ervoor zit toch ook al een stuk signaalversterking? Waarom zou je dan in deze situatie niet hetzelfde doen?
Ik hoop niet dat ik nu een heel dom voorstel doe.
Groeten,
Mischa
Deze laatste zorgt toch voor de karakteristieke klank van de Single Ended? Ervoor zit toch ook al een stuk signaalversterking? Waarom zou je dan in deze situatie niet hetzelfde doen?
Ik hoop niet dat ik nu een heel dom voorstel doe.
Groeten,
Mischa

