Lampucera

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heren, ik wil jullie bij deze bedanken voor jullie steun na mijn demotiverend weekje van vorige week.

HE'S WORKING!!!!!!!!! JAAAAAAHAHAHAAAAAAAAAAA!!!

En nu komt het mooiste: het klinkt waanzinnig!! de diepte is echt enorm!!! Gewoon bizar!! Ik heb nog maar even kunnen luisteren, maar wat ik hoorde was geen upgrade na de LM-versie met de OSCON's, maar een totaal andere dac!! My goodness, als ik hiermee ieder loopwerk kan verbeteren.......

Ben benieuwd hoe mijn rotel gaat klinken met een buizenuitgang, laat staan als ik er een HK DAC tegenaan gooi. Ojojojojoj.

Heren die een lampucera (niet de lampizator dus...) gaan maken, snel eraan beginnen. Ik zal binnenkort een schemaatje maken wat foolproof is (en waarin de condensators verkeerd staan en de heaters en pinnummers niet staan) zodat het eenvoudig is na te maken.

groetjes

Happy camper Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

mischa72 schreef:
Wowly schreef:
Enige wat afwijkt is dat onbelast de 135V van de HV sectie zegmaar niet +135 volt is maar een 164V AC
Ik hoop toch echt dat je daar een DC-spanning meet, anders kon er wel eens iets kapot zijn in je gelijkrichting. Een andere spanning zou kunnen, maar AC meten op een plek waar je DC zou moeten meten vind ik op zijn minst een vreemde zaak (en foute boel :D ).

Groeten,
Mischa
ik schreef het fout, het is idd DC (zat even in mijn hoofd met de vertaling direct current/alternating current)

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Cool!

(Ik ben bang dat ik eerst even een voorversterker in een kastje moet bouwen na enig commentaar van mijn bijzonder charmante echtgenote: "dat plankje met losse onderdelen raak ik niet aan!" )
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Yeah baby !!!!

Ik ben er al even uit, wat is ook weer het verschil tussen Lampucera en Lampizator?

O ja, Lampucera = TOS-DAC en Lampizator = TOS, toch???

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

mischa72 schreef:
Lampucera = TOS-DAC en Lampizator = TOS, toch??
Juistem!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Gefeliciteerd Jan,

Ik ben alleen wel benieuwd waar de fout zat...

Leuk he, buizen....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

RobertD schreef:
Ik ben alleen wel benieuwd waar de fout zat...
Anders ik wel...
Oh ja... proficiat! =D>
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:

HE'S WORKING!!!!!!!!! JAAAAAAHAHAHAAAAAAAAAAA!!!
groetjes

Happy camper Jan
IT's A BOY! CONGRATS JAN! Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

RobertD schreef:
Ik ben alleen wel benieuwd waar de fout zat...
Me too!
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

was vast iets beschamends :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nope, ik heb alles nagemeten en alles was simpelweg goed. Wel heb ik de DAC veranderd, mijn allereerste dac (zonder led) is gesneuveld. Ik zal tzt een een topicje openen om deze weer aan de gang te krijgen. Waarschijnlijk heb ik met het solderen van de 5 v voeding ergens een kortsluitingkje gemaakt. Heb er nu de standaard voeding van de DAC (1 x 5 volt 2 x 12 volt) aanhangen.

Wat wel spijtig is is dat het uitgangsnivo wat laag is. Moet nu bijne de gehele ucd-versterker opendraaien om er geluid uit te krijgen. Hoe los ik dit op?

Ook hoor ik nog wel wat brom als ik op een dergelijk hoog nivo draai, misschien dat met een goede montage in een kast dit weggaat. Nu eerst maar eens een mooi kastje zien te vinden. Misschien dat ik er meteen de JvE volume en inputswitch inzet......

Jan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De versterkingsfactor van de Kathodevolger die jij hebt gebouwd is ongeveer 1. Je hebt dus het spanningsniveau dat uit de DAC komt. Op het HongKong printje zit daar niet voor niets een opamp achter. Die versterkt het signaal en zorgt voor een lagere uitgangsimpedantie.
Wat is de ingangsimpedantie van jouw versterker?

Wanneer je de Anodevolger (single ended triode) toepast krijg je meer signaal uit je buizentrap. Het is denk ik vrij eenvoudig om te bouwen. Kijk in de beschrijving van Lukas Fikusz maar eens naar de verschillen.

Wat betreft de brom zal je een eind beter uitkomen wanneer je de boel nog eens netjes opbouwt en één centraal massapunt toepast. Als dat nog onvoldoende is kun je overwegen om de gloeispanning van de buis gelijk te richten en af te vlakken.

Wees in elk geval trots op het resultaat Jan, echt leuk om te lezen dat het geluid zoveel beter is.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wowly schreef:
Waarschijnlijk heb ik met het solderen van de 5 v voeding ergens een kortsluitingkje gemaakt.
Waarom heb je aan je 5V zitten solderen? Voeding veranderd toch niet voor de DAC zelf?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

@ robert: ik las dat de 6n6p ook een steviger uitgangsnivo had. Misschien toch eens een paar van die jongens uit russia laten komen.
Het omzetten doe ik nog even niet, ben veels te blij dat ie het doet. eerst even de prettige tonen tot me laten komen.... :D

@ Jan: Omdat in het schemaatje van fikus er alleen een 5v ingang staat. en ik wilde het netjes doen.... :oops:

Overigens klinkt ie niet "beter" in de manier van beter dan, maar wel anders. En dan niet vervelend anders, nee héél mooi anders! Totaal anders dan ss opamp. Veel minder controle en druk, maar meer moeiteloze timbre's, klanken en resolutie's. Een houten contrabas klinkt echt "houtig". Echt bijzonder om te horen!

Ingangsimpendanteie van de Ucd 180 kan ik zo een twee drie niet vinden, maar er zit een 50K stepped attenuator achter, heeft zoiets ook een ingangsimpendantie? (vind impendantie zo'n lastig begrip... :oops: )

jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik begrijp dat je geen voorversterker gebruikt? Zou eventueel ook nog een mogelijkheid zijn...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ergens (wellicht op de site van Fikus) kwam ik tegen dat het uitgangsspanning van onze DAC-chip slechts op de helft ligt van wat voor CD's gebruikelijk is. Een direkt afgetakt signaal zou dus eigenlijk met een factor 2 versterkt moeten worden om aan 2V te komen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hoi Jan,

Als je wil, kan ik donderdag wel een voorversterker voor je meebrengen. Dan weet je tenminste wat er gebeurt.

Overigens heeft een UcD180 een ingangsimpedantie van 100kohm :D .

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

felizz jan
ik denk dat de ingangsgevoeligheid van je te laag is om zonder versterking toe te komen hoor
is toch leuk hé zo'n buisje
mvg
audioot :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ach, een opampje erachter en je zit op het goeie signaal :D :twisted: :D

Mogelijk levert de buis met een andere setup wel de gewenste versterking. Of je plaatst een extra trapje erachter, dan heb je meteen een leuk aantal buisjes in je set.

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

mss de kathodevolger vervangen door een srpp?
audioot
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

audioot schreef:
mss de kathodevolger vervangen door een srpp?
audioot
Idd, ook mijn idee, of een Mu-follower. Maar dat gaat vast wel weer anders klinken dan.

Punt is wel dat je dan misschien wel te veel versterking gaat krijgen. Alhoewel dat met de kathode configuratie wel in te stellen is. Maar of we Wowly-Jan hier nu gelijk mee op pad moeten sturen?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mag ik de kathodevolger zien als de voorversterkervariant van de Single Ended configuratie in een eindtrap?

Deze laatste zorgt toch voor de karakteristieke klank van de Single Ended? Ervoor zit toch ook al een stuk signaalversterking? Waarom zou je dan in deze situatie niet hetzelfde doen?

Ik hoop niet dat ik nu een heel dom voorstel doe. :oops:

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

kathodevolger is in wezen een impedantietransformator dwz hoge imp in en lage imp uit versterking is 1 dus Vin =Vuit
mvg
audioot
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Vergelijk een kathodevolger met een Emittervolger in de transistorwereld en een anodevolger met een gemeenschappelijke emitterschakeling.

@Wowly

De ingangsimpedantie van jouw versterker is dus 50kOhm.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

mischa72 schreef:
Hoi Jan,

Overigens heeft een UcD180 een ingangsimpedantie van 100kohm :D .
Dit heb ik anders wel uit de specs van de UcD180

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”