Frontpaneel versterker bedrukken
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Frontpaneel versterker bedrukken
Heeft iemand een idee hoe je slim een frontpaneel kunt bedrukken? Zijn daar stickers, plakkers, opstrijkdingen voor?
Of zijn er bedrijven die dit kunnen, voor niet al teveel geld? (zeefdrukken heet dat geloof ik).
Voor hoeveel geld?
Of zijn er bedrijven die dit kunnen, voor niet al teveel geld? (zeefdrukken heet dat geloof ik).
Voor hoeveel geld?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
vroegâh toen ik jong was, deed ik te pas en te onpas overal van die wrijfletters op. bestaan die nog? die had je in diverse lettertypes en groottes, en zag er netjes uit.
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
En bij Conrad had je volgens mij alumiumfolie oid met fotogevoelige laag die je op dezelfde wijze als printplaten kon belichten en ontwikkelen (niet etsen lijkt me), met een plaklaag. Zelf nooit gebruikt overigens.
Ik zou eens in de conrad-gids kijken of daar niet nog meer van dat soort zaken in staan. Er zal ook vast wel printbaar stikkervel zijn, of een overheadsheet die je met lamineerfolie op zijn plek plakt, enzovoorts.
Ik zou eens in de conrad-gids kijken of daar niet nog meer van dat soort zaken in staan. Er zal ook vast wel printbaar stikkervel zijn, of een overheadsheet die je met lamineerfolie op zijn plek plakt, enzovoorts.
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Bij de werkplaats van de uni is er een CNC printer, misschien is er een bedrijf bij jou in de buurt wat dat ook kan.
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Als het een metalen frontplaat is: fotopapier in een laserjet, en vervolgens op je frontplaat strijken. Daarna het fotopapier eraf halen door enige tijd in een sopje te laten weken en eraf te pulken.
Normaal gebruik ik dat om printplaatjes mee te maken, maar bij een experimentje op een stukje aluminium werkte het ook.
Groetjes,
Martin
Normaal gebruik ik dat om printplaatjes mee te maken, maar bij een experimentje op een stukje aluminium werkte het ook.
Groetjes,
Martin
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Wrijfletters! Hou op, ik heb zo hele printen zitten maken, met van die sporen, eilandjes, IC voeten etc. allemaal met de hand. En dan etsen in een zelfgemaakte etsbak van glas uit de vuilcontainer met ijzer-III-chloride. Ach, die goede oude tijd ...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Hier kun je alle soorten A4 etiketten bestellen die je door de laser/inktjet printer kunt gooien: http://www.etiketten.nl/catalog/product ... cts_id=544
Van glanzend transparant tot aluminium drager. Wil je het echt krasvast dan kun het nog een keer door een lamineer apparaat halen (enkelzijdig).
Veel van dit spul is ook gewoon bij een printshop te krijgen. Avery heeft ook een heel assortiment.
<Edit>
Hmm........ Zou dit wat zijn: http://www.goodlook.be/NL/IDR.asp?urlis ... Tshirt.asp
Is niet goedkoop
Van glanzend transparant tot aluminium drager. Wil je het echt krasvast dan kun het nog een keer door een lamineer apparaat halen (enkelzijdig).
Veel van dit spul is ook gewoon bij een printshop te krijgen. Avery heeft ook een heel assortiment.
<Edit>
Hmm........ Zou dit wat zijn: http://www.goodlook.be/NL/IDR.asp?urlis ... Tshirt.asp
Is niet goedkoop
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Jaaaa wrijfletters,
Wie kent ze niet,
hoe iemand daar op gekomen is 
Maar in elk geval zijn hier wat bruikbare ideeen genoemt.
@Sander
Er zijn heel erg veel mensen die het nog steeds zo doen hoor
Wie kent ze niet,
Maar in elk geval zijn hier wat bruikbare ideeen genoemt.
@Sander
Er zijn heel erg veel mensen die het nog steeds zo doen hoor
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Sander, ik had je jonger ingeschat. Dat je die tijd nog hebt meegemaaktSSassen schreef:Wrijfletters! Hou op, ik heb zo hele printen zitten maken, met van die sporen, eilandjes, IC voeten etc. allemaal met de hand. En dan etsen in een zelfgemaakte etsbak van glas uit de vuilcontainer met ijzer-III-chloride. Ach, die goede oude tijd ...![]()
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bart,
Je hebt speciale vellen waar je met een inktjet op kan printen (spiegelbeeldig) en daarna de letters ergens op kunt strijken. Als ik me niet vergis was er wel speciale inkt voor nodig maar was die voor de meeste inktjet printers te krijgen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Indoubt,
Bedankt ik zal eens kijken of ik dat ergens kan vinden.
Zo'n oplossing is natuurlijk wel het meest makkelijk
Bedankt ik zal eens kijken of ik dat ergens kan vinden.
Zo'n oplossing is natuurlijk wel het meest makkelijk
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Check this out!:http://www.mdaelektronica.nl/nl/dept_48.html
Hier kun je echt hele mooie krasbestendige alu frontjes mee maken..
Zo vanuit je computer op een overheadsheet printen, belichten en ontwikkelen...
Zelf heb ik er toch best wel wat paneeltjes mee gemaakt en zeer tevreden over het resultaat..
Gezien het formaat, misschien iets voor een groepsinkoop, of anders zoeken naar een tussenhandelaar van dit alucorex, die wat kleinere stukken kan en wil leveren..
Kees
Hier kun je echt hele mooie krasbestendige alu frontjes mee maken..
Zo vanuit je computer op een overheadsheet printen, belichten en ontwikkelen...
Zelf heb ik er toch best wel wat paneeltjes mee gemaakt en zeer tevreden over het resultaat..
Gezien het formaat, misschien iets voor een groepsinkoop, of anders zoeken naar een tussenhandelaar van dit alucorex, die wat kleinere stukken kan en wil leveren..
Kees
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Dat is inderdaad mooi spul, maar nogal groot.
Wie weet is er inderdaad wel wat te regelen
Wie weet is er inderdaad wel wat te regelen
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Zo'n labelwriter, is dat geen idee? : http://global.dymo.com/nlNL/Home/default.html
Als het niks mag kosten mag je mijn mechanische lettertang van Dymo wel lenen....

Als het niks mag kosten mag je mijn mechanische lettertang van Dymo wel lenen....
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Henkjan, dat jij dat niet weet? je (bijna) naamgenoot zit hier in de stad, notabene....Henkjan schreef:vroegâh toen ik jong was, deed ik te pas en te onpas overal van die wrijfletters op. bestaan die nog? die had je in diverse lettertypes en groottes, en zag er netjes uit.
http://www.holthuijzen.nl/
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Klopt, dat heet transfer papier (Google er maar eens op) en is bedoeld om afbeeldingen op T-Shirts over te brengen. Gaat door een normale inktjet printer met de standaard inkt. Is vergelijkbaar met dat spul wat ik eerder postte. Misschien een idee om eens te proberen?indoubt schreef:Je hebt speciale vellen waar je met een inktjet op kan printen (spiegelbeeldig) en daarna de letters ergens op kunt strijken. Als ik me niet vergis was er wel speciale inkt voor nodig maar was die voor de meeste inktjet printers te krijgen
Ik heb ooit wel eens de polyester transfer vellen van Seno gebruikt die bedoeld waren om de sporen op een print over te brengen voor het etsen. Die bedrukte je ook in spiegelbeeld met een laserprinter. Weet niet of dat nog te krijgen is. Dat werkte wel op geanodiseerde alu plaat maar was wel lastig. Je moest eerst de plaat in de oven voorverwarmen. Het berustte op het principe dat lasertoner smelt bij hoge temperatuur en met een strijkbout kon je de letters/tekening overstrijken van het vel naar de plaat. Zag er redelijk goed uit maar was niet erg krasvast en soms niet heel erg scherp omdat de toner enigszins uitvloeide door teveel druk.
Dat gewone transfer papier bestaat uit een thermische lijmlaag op een papieren drager die je met een inktjet printer bedrukt (in spiegelbeeld). Je strijkt dus de hele lijmlaag met afbeelding over i.p.v. alleen de letters/afbeelding zoals met het Seno systeem.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Transfer papier is er ook voor glas en keramiek, al is dat ook gewoon op andere harde materialen te gebruiken. Wel dient het even in de over te worden geplaatst bij (als ik het goed herinner) 150 graden, als je wilt dat het afwasbaar is. In dat geval is de keuze in het te gebruiken materiaal wat kleiner, maar aluminium is natuurlijk geen probleem.
Ik heb even geen tijd om het op te zoeken, maar weet zeker dat Conrad het ook verkoopt (of heeft verkocht). Van de andere kant: net als bij PCB's een laserafdruk opstrijken, zoals ook Nijn aanhaalde, werkt misschien eveneens prima.
Ps: zelf met zeefdruk aan de slag gaan is natuurlijk ook een uitdagende optie... als je voldoende gemotiveerd bent.
Ik heb even geen tijd om het op te zoeken, maar weet zeker dat Conrad het ook verkoopt (of heeft verkocht). Van de andere kant: net als bij PCB's een laserafdruk opstrijken, zoals ook Nijn aanhaalde, werkt misschien eveneens prima.
Ps: zelf met zeefdruk aan de slag gaan is natuurlijk ook een uitdagende optie... als je voldoende gemotiveerd bent.
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Klopt, dan zijn watertransfers. Werkt alleen met watervaste inkt of laserprinter. Blijf je zitten met het feit dat je de hele drager over brengt. Werkt op zich wel goed. Mijn zusje heeft daar bekers voor de kinderen mee versierd en het is aardig afwasmachinebestendig, kwam volgens mij gewoon uit een hobbywinkel.Marp schreef:Transfer papier is er ook voor glas en keramiek, al is dat ook gewoon op andere harde materialen te gebruiken.
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Werkt vast en zeker goed als je er verf in smeert en de overtollige verf verwijderd met een niet te hard blokje met een doek er strak omheen gewikkeld, met (het laten) graveren kun je natuurlijk wel mooiere letters/cijfers maken/krijgen (Zelf doen met een Dremel, ontwerpje op papier en wateroplosbare lijm (Prit bv) is goed te doen als je een vaste hand hebt en er de tijd voor neemt).Arno schreef:En anders, als je toch wat ruigers wilt![]()
Zeefdruk is mogelijk ook een goede oplossing, of als simpele cijfers/letters niks uitmaken is zandstralen misschien een optie (Doen ze met autoruiten b.v.)?
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Het zijn slagletters. Met een hamer ram je een afdruk in je versterkerfrontKILLorBE schreef:Werkt vast en zeker goed als je er verf in smeert en de overtollige verf verwijderd met een niet te hard blokje met een doek er strak omheen gewikkeldArno schreef:En anders, als je toch wat ruigers wilt![]()
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
De zelfbouw die ik nog heb staan, heeft gelakte voor- en achterpanelen. In vroeger dagen, toen ik nog de tekeningen op zo'n houten tekenplank stond te maken, had ik daar zo'n apart daarvoor ontworpen tekenpen voor. Een soort cilindertje waar de inkt in kon met een uitlaatje waardoor de inkt op het papier terecht kwam. En letters sjabloon voor diverse letterhoogtes en types.
Dus, als er inkt in kon, kan er ook verf in, maar dan iets verdunt, zodat het door dat uitlaatpijpje van die pen wilde. Werkte prima, alleen had ik die panelen met die verf tekst ff in de oven moeten doen. Dan is het wat slijtvaster.
Dus, als er inkt in kon, kan er ook verf in, maar dan iets verdunt, zodat het door dat uitlaatpijpje van die pen wilde. Werkte prima, alleen had ik die panelen met die verf tekst ff in de oven moeten doen. Dan is het wat slijtvaster.
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Hier een linkje naar dat transfer papier, ook wel decal papier genoemd: http://www.modelbrouwers.nl/shop/catalo ... 651330d9ca
Re: Frontpaneel versterker bedrukken
Wrijfletters werkt wel maar is alleen een monnikenwerkje.
Tevens de eerste foto van een 5.1 voorversterker project.
Tevens de eerste foto van een 5.1 voorversterker project.


