Alvast bedankt voor alle moeite! Ik zal een schema tekenen met de suggestisch van RobertD, en dan hier posten. Met deze spanningen maak ik liever geen fouten
Eerste buizenproject; Lampucera
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Eerste buizenproject; Lampucera
Ah! Wat een reacties.
Alvast bedankt voor alle moeite! Ik zal een schema tekenen met de suggestisch van RobertD, en dan hier posten. Met deze spanningen maak ik liever geen fouten
- RobertD
- Contacteer:
Ik heb eens even geëxperimenteerd met TinyCad...
Geen waardes erbij, maar het gaat even om het principe. Succes!
Geen waardes erbij, maar het gaat even om het principe. Succes!
Hey RobertD,
Bedankt voor het voorbeeld! Ik zal TinyCad ook even installeren, was net software aan het opzoeken.
Bedankt voor het voorbeeld! Ik zal TinyCad ook even installeren, was net software aan het opzoeken.
zowiezo zou ik de gloeivoeding (als je voor DC kiest) wel stabiliseren en niet alleen afvlakken.
Stabiliseren aub met een LM317 en niet met een 78xx regelaartje
(die dingen ruisen verschrikkelijk)
Stabiliseren aub met een LM317 en niet met een 78xx regelaartje
Hoor jij dat verschil? Het zit tenslotte niet in het audiodeel.
Ja, ik hoor het.
Het zit inderdaad niet in het audiodeel, maar ik vind het meer rommelig.
De 78xx regelaars voegen (voor mij) iets onaangenaams toe aan het geluid, ik omschrijf het als wat 'ruis'..
Volgens mij is het ook niet bij elke buis te horen (ik hoorde het in elk geval bij m'n 12SX7's).
Maar pasop, het is zeker niet verkeerd en het is ook geen wereld van verschil hé; Tzijn tenslotte indirect verhitte buizen waar ik het op heb dus dat valt wel mee. Bij een direct verhitte buis zou ik het écht niet doen... Dan zit het wél in de signaalweg
De LM317 is wat dat betreft een stuk beter vind ik.
Het zit inderdaad niet in het audiodeel, maar ik vind het meer rommelig.
De 78xx regelaars voegen (voor mij) iets onaangenaams toe aan het geluid, ik omschrijf het als wat 'ruis'..
Volgens mij is het ook niet bij elke buis te horen (ik hoorde het in elk geval bij m'n 12SX7's).
Maar pasop, het is zeker niet verkeerd en het is ook geen wereld van verschil hé; Tzijn tenslotte indirect verhitte buizen waar ik het op heb dus dat valt wel mee. Bij een direct verhitte buis zou ik het écht niet doen... Dan zit het wél in de signaalweg
De LM317 is wat dat betreft een stuk beter vind ik.
- RobertD
- Contacteer:
In mijn cd-speler zit ook zo'n buizenuitgang. Die is helemaal niet gelijkgericht. Geen centje brom.
Het schema was vooral bedoeld om te laten zien hoe het optillen van de gloeispanning werkt.
Het schema was vooral bedoeld om te laten zien hoe het optillen van de gloeispanning werkt.
Die 12SX7 is toch een amerikaanse buis? Die hebben meestal geen getwiste gleoidraden binnenin en hebben veel sneller last van brom vanaf de gloei. Europese buizen hebben hier meestal geen last van.
Heerlijk zo bezig op de zondagochtend.
Bedankt voor de tip van Tinycad, heerlijk programma. Zijn ook speciale libraries om buizen ontwerpen beschikbaar op de Yahoo pagina van de ontwikkelaar.
Ik ga de gloeispanning gelijkrichten en daarna stabiliseren. Ik moet nog even kijken hoe ik dit precies ga realiseren want volgens mij kan ik die niet doen met een LM317. Deze heeft een voltage drop van 3v, en 6.3 * sqrt 2 = 8.90955 - 3 = 5.90955.
Kwam deze ook nog tegen, vooral het gedeelte van ruis vond ik interessant, wat voor mij dan ook nieuw was.
http://ocw.mit.edu/NR/rdonlyres/4C82BE0 ... g_lvps.pdf
Ik heb het schema bijgevoegd als bijlage, lijkt me vrij compleet zo.
Bedankt voor de tip van Tinycad, heerlijk programma. Zijn ook speciale libraries om buizen ontwerpen beschikbaar op de Yahoo pagina van de ontwikkelaar.
Ik ga de gloeispanning gelijkrichten en daarna stabiliseren. Ik moet nog even kijken hoe ik dit precies ga realiseren want volgens mij kan ik die niet doen met een LM317. Deze heeft een voltage drop van 3v, en 6.3 * sqrt 2 = 8.90955 - 3 = 5.90955.
Kwam deze ook nog tegen, vooral het gedeelte van ruis vond ik interessant, wat voor mij dan ook nieuw was.
http://ocw.mit.edu/NR/rdonlyres/4C82BE0 ... g_lvps.pdf
Ik heb het schema bijgevoegd als bijlage, lijkt me vrij compleet zo.
Je kan ook eens kijken naar een lowdrop gevalletje. zo'n LM29xx
Die zijn ook prima !
@ sevenup & robertD
Het gaat hem helemaal niet om brom.. wel ruis dat toegevoegd wordt
En het zal waarschijnlijk niet bij elke buis even goed hoorbaar zijn.
Ik kreeg de tip van triodedick. Ik heb het getest en tot mijn verbazing had hij gelijk ..
Die zijn ook prima !
@ sevenup & robertD
Ik kreeg de tip van triodedick. Ik heb het getest en tot mijn verbazing had hij gelijk ..
Laatst gewijzigd door BertDB op zo 07 feb 2010, 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.
xbake schreef:Je kan ook eens kijken naar een lowdrop gevalletje. zo'n LM29xx
Die zijn ook prima !
@ sevenup & robertD
Als je AC gloeit, kan dit geen ruis introduceren. Is zuiver 50 Hz. Een 78XX ruist idd meer dan een LM317. Ook kunnen ze nogal eens oscilleren bij onvoldoende ontkoppeling. Dit gebeurt vaak op hogere frequenties.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde maar wat slechter verwoordde .. 
- RobertD
- Contacteer:
Verander bij een hoge voedingsspanning R4 en R5 nog even in 1kOhm.
Hallo Robert,
Bedankt, die was ik vergeten
Ik zit nog met de gloeispanning van de buizen. Zou het ook mogelijk zijn om hier een switching power supply voor te gebruiken?
Iets als: http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ptn78020w.pdf
Deze dingetjes zijn wel lekker efficiënt, maar zouden deze dingen er ook moeite mee hebben als je hem op de ground op de hoogspanning zet? Zoals het in het schema staat.
Bedankt, die was ik vergeten
Ik zit nog met de gloeispanning van de buizen. Zou het ook mogelijk zijn om hier een switching power supply voor te gebruiken?
Iets als: http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ptn78020w.pdf
Deze dingetjes zijn wel lekker efficiënt, maar zouden deze dingen er ook moeite mee hebben als je hem op de ground op de hoogspanning zet? Zoals het in het schema staat.
Zie deze nu:
http://cgi.ebay.com/Variable-DC-Power-R ... _885wt_939
Keurig met printje e.d.
Lijkt erg mooi, de LM1084 (Datasheet) heeft een aardig lagere voltage drop
http://cgi.ebay.com/Variable-DC-Power-R ... _885wt_939
Keurig met printje e.d.
Lijkt erg mooi, de LM1084 (Datasheet) heeft een aardig lagere voltage drop
- RobertD
- Contacteer:
Ik zou gewoon beginnen met de gloei op AC. Gelijkrichten kan altijd nog.
Zorg dat je de draden goed in elkaar twist en zet de gloeispanning op een potentiaal.
Zorg dat je de draden goed in elkaar twist en zet de gloeispanning op een potentiaal.
Ik ben absoluut geen elektronica expert. Maar om de spanning op een potentiaal te zetten is gelijkrichten toch een vereiste?
- RobertD
- Contacteer:
Nee hoor, dat is geen enkel probleem. Een trafowikkeling is juist heel makkelijk op een potentiaal te zetten.
Bij mijn eigen cd-speler heb ik een ontbrompotmeter over de gloeivoeding zitten. De loper van de potmeter is via de spanningsdeler op een potentiaal van ongeveer 80V gezet. Het is vooral belangrijk de condensator niet te vergeten.
Bij mijn eigen cd-speler heb ik een ontbrompotmeter over de gloeivoeding zitten. De loper van de potmeter is via de spanningsdeler op een potentiaal van ongeveer 80V gezet. Het is vooral belangrijk de condensator niet te vergeten.
Bedankt Robert! 
Gelijkrichten kan altijd nog, brom wal wel wat meevallen. Ik heb je suggestisch verwerkt.
Ik hoop van het weekend te beginnen met de behuizing. Uiteraard volgen dan ook weer foto's.
Gelijkrichten kan altijd nog, brom wal wel wat meevallen. Ik heb je suggestisch verwerkt.
Ik hoop van het weekend te beginnen met de behuizing. Uiteraard volgen dan ook weer foto's.
- RobertD
- Contacteer:
De andere kant van die 100 Ohm potmeter moet je verbinden met de andere kant van de gloeiwikkeling. Pas dan kun je de gloeispanning mooi om de nul verdelen.
De 2uF condensator zou ook van een iets lagere spanning mogen zijn. 200V lijkt mij genoeg. Het hoeft ook niet per sé een elco te zijn, een gewone MKP kan ook. Ik geloof dat ik een 1uF Wima heb gebruikt.
Verder ziet het er prima uit. Leuk die nette schema's.
De 2uF condensator zou ook van een iets lagere spanning mogen zijn. 200V lijkt mij genoeg. Het hoeft ook niet per sé een elco te zijn, een gewone MKP kan ook. Ik geloof dat ik een 1uF Wima heb gebruikt.
Verder ziet het er prima uit. Leuk die nette schema's.
Heren ik zou graag iets willen toevoegen aan deze topic.
De uitgang van de SRPP buffer trap is zeer gevoelig voor de aangesloten uitgangsimpedantie( is maar optimaal bij 1 uitgangsimpedantie ). Bij een misaanpassing genereerd de buis al snel hoge vervorming. Bereken daarom R5 en R4 met onderstaand rekenblad.En optimaliseer dan.
http://www.ict-net.net/tube.xls
Je kunt ook de huidige waarden gebruiken( 270 Ohm ) en dan parallel aan de uitgang een weerstand ( R7 )zetten die samen met het aangesloten apparaat een weerstand van 4000 Ohm vormt.
Voorbeeld: Ingangsimpedantie van de versterker na de SRPP is 10K Ohm. Je moet naar 4K Ohm. Dus 1/4000 = 1/10000 + 1/X hier uit volgt x = 6666 Ohm. Dus R7 moet 6666 Ohm zijn.
Of via het rekenblad weerstandswaardes invullen tot dat R uit 6666 Ohm is. Voor R4 en 5 krijg je dan 501 Ohm. En laat je R7 weg.
Verder nog een tip tijdens het inschakelen/ opwarmen komt de gehele voedingsspanning aan de uitgang. De ingangstrap van de aangesloten versterker vindt dit niet fijn. Dus een inschakelvertraging van 20 sec is geen overbodige luxe.
Dit alles is geen kritiek op de 6n6p SRPP trap want ik gebruik hem al enkele jaren als CD speler buizenuitgangstrap en als voorversterker voor UCD modules en ben nog steeds verrast over het geluid.
De 7806 is prima te gebruiken voor spanningsstabilisatie van de gloeispanning. Deze heeft minder ruis als de LM317 en een betere rimpelonderdrukking. Dus het verhaal dat deze meer ruist ligt misschien meer aan een foutieve implemetatie. Ik zie vaak dat de 2 ontkoppel kondensatoren van 100nF bij de 7806 worden vergeten waardoor deze kan gaan oscileren ( wordt dan extreem warm en ruist) .
Ronny
De uitgang van de SRPP buffer trap is zeer gevoelig voor de aangesloten uitgangsimpedantie( is maar optimaal bij 1 uitgangsimpedantie ). Bij een misaanpassing genereerd de buis al snel hoge vervorming. Bereken daarom R5 en R4 met onderstaand rekenblad.En optimaliseer dan.
http://www.ict-net.net/tube.xls
Je kunt ook de huidige waarden gebruiken( 270 Ohm ) en dan parallel aan de uitgang een weerstand ( R7 )zetten die samen met het aangesloten apparaat een weerstand van 4000 Ohm vormt.
Voorbeeld: Ingangsimpedantie van de versterker na de SRPP is 10K Ohm. Je moet naar 4K Ohm. Dus 1/4000 = 1/10000 + 1/X hier uit volgt x = 6666 Ohm. Dus R7 moet 6666 Ohm zijn.
Of via het rekenblad weerstandswaardes invullen tot dat R uit 6666 Ohm is. Voor R4 en 5 krijg je dan 501 Ohm. En laat je R7 weg.
Verder nog een tip tijdens het inschakelen/ opwarmen komt de gehele voedingsspanning aan de uitgang. De ingangstrap van de aangesloten versterker vindt dit niet fijn. Dus een inschakelvertraging van 20 sec is geen overbodige luxe.
Dit alles is geen kritiek op de 6n6p SRPP trap want ik gebruik hem al enkele jaren als CD speler buizenuitgangstrap en als voorversterker voor UCD modules en ben nog steeds verrast over het geluid.
De 7806 is prima te gebruiken voor spanningsstabilisatie van de gloeispanning. Deze heeft minder ruis als de LM317 en een betere rimpelonderdrukking. Dus het verhaal dat deze meer ruist ligt misschien meer aan een foutieve implemetatie. Ik zie vaak dat de 2 ontkoppel kondensatoren van 100nF bij de 7806 worden vergeten waardoor deze kan gaan oscileren ( wordt dan extreem warm en ruist) .
Ronny
Goeie toevoeging, Ronny!
Er zit toch een koppelcondensator tussen?
koifarm schreef:Verder nog een tip tijdens het inschakelen/ opwarmen komt de gehele voedingsspanning aan de uitgang. De ingangstrap van de aangesloten versterker vindt dit niet fijn. Dus een inschakelvertraging van 20 sec is geen overbodige luxe.
- RobertD
- Contacteer:
En die wordt aan één kant keurig op nul volt gehouden door een weerstand. Wanneer er DC aan de uitgang staat is de condensator lek.Miniwatt schreef:Goeie toevoeging, Ronny!![]()
koifarm schreef:Verder nog een tip tijdens het inschakelen/ opwarmen komt de gehele voedingsspanning aan de uitgang. De ingangstrap van de aangesloten versterker vindt dit niet fijn. Dus een inschakelvertraging van 20 sec is geen overbodige luxe.Er zit toch een koppelcondensator tussen?
@koifarm,
Heb al eens eerder geconstateerd dat je meent dat uitgangsimpedantie vann SRPP en ingangsimpedantie van de volgende trap gelijk aan elkaar moeten zijn. Dit is nadrukkelijk onjuist! Er is inderdaad een optimum aan te wijzen maar dit is volgens Broskie (en navolgers) meer afhankelijk van de kathodeweerstanden van de SRPP.
Zelf zoek ik het liever in de optimale instelling per buis.
Ter overdenking : Triode Dick laat in Elektuurspecial 3 een SRPP met een betrekkelijke lage uitgangsimpedantie volgen door een kathodevolger met een ingangsimpedantie van een paar grillioen ohm. Volgens jou een totale misaanpassing, maar toch schijnt het wel goed te klinken!?
groeten,
AatV
Heb al eens eerder geconstateerd dat je meent dat uitgangsimpedantie vann SRPP en ingangsimpedantie van de volgende trap gelijk aan elkaar moeten zijn. Dit is nadrukkelijk onjuist! Er is inderdaad een optimum aan te wijzen maar dit is volgens Broskie (en navolgers) meer afhankelijk van de kathodeweerstanden van de SRPP.
Zelf zoek ik het liever in de optimale instelling per buis.
Ter overdenking : Triode Dick laat in Elektuurspecial 3 een SRPP met een betrekkelijke lage uitgangsimpedantie volgen door een kathodevolger met een ingangsimpedantie van een paar grillioen ohm. Volgens jou een totale misaanpassing, maar toch schijnt het wel goed te klinken!?
groeten,
AatV
Tijdens het opwarmen maakt de buis aan de uitgang een slingering van max. voedingspanning naar ongeveer halve voedingsspanning. Deze slingering wordt door de condensator gezien als wisselspanning en daarom doorgelaten.Miniwatt schreef:[ Er zit toch een koppelcondensator tussen?
Dit fenomeen heeft al meenig navolgend ingangstrap opgeblazen of bij UCD's gezorgt voor het zogenaamde " pompen ".
Ik heb hier zelf ook enige slechte ervaringen mee opgedaan. En het daarom ook verder uitgezocht. Je kunt het zelf meten met een spanningsmeter ( DC ) tussen uitgang en massa, als je dan de trap van spanning voorziet zal er een korte spanningspiek worden gemeten. Hoe sneller de meter des te hoger zal de piek worden geregistreerd.
Dit is ook de reden waarom zeer veel CD spelers met een buizenuitgang een ingebouwde opwarmtijd hebben waarbij de uitgang is ontkoppeld/kortgesloten.
Aatv ik wil hier niet over discuseren, maar ik deel hier mijn ervaringen. En heb na het bouwen van tientallen SRPP trappen deze ervaring opgedaan. Het resultaat is een zeer plezierig klinkende SRPP trap. Er zijn altijd meer wegen die na Rome leiden en ieder kan zijn eigen weg kiezen. Maar er moet dan wel keuze zijn. Dus hoe meer inzichten hoe beter. Als je wilt leg maar uit hoe jouw manier van optimaliseren van een SRPP trap werkt.
Het rekenblad is ook een handig hulpmiddel voor andere type trappen en buizen.
Ronny