SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Het wordt een eindversterker, geen voor- en eindversterker.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ben je er al aan begonnen Sander
?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Concept zit in m'n hoofd, paar posts terug noemde ik al wat ingrediënten. Ik moet alles in de simulator gieten en dan die even wat laten rekenen. Gelukkig heb ik van alle onderdelen die ik wil gebruiken (o.a. BC547C/BC557C, BD139/BD140, 2SA1943/2SC5200) alle modellen die ook temperatuur gecompenseerd zijn. Daarmee moet de simulatie al vlot een goed beeld gaan geven wat ik mag verwachten. Denk aan een kruising tussen de MinimA en de ExtremA met een vleugje cascodering links en rechts.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
hier ook interesse !
Ik voel ook wel weer een groupbuy voor de componenten komen bij een Farnell ofzo ...

Ik voel ook wel weer een groupbuy voor de componenten komen bij een Farnell ofzo ...
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Check ! Al zou ik toch ook graag een ExtremA bouwen, maar dat is dan weer zo'n kachelxbake schreef:hier ook interesse !
Ik voel ook wel weer een groupbuy voor de componenten komen bij een Farnell ofzo ...![]()
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ik woon naast Arnhem en heb ook intresse ! ( ja i know.. het zijn geen buizenTH0M schreef:Nou, ik ben om!riktw schreef:waarschijnlijk zelfs iemand in arnhem
Op het werk kan ik ook via Farnell bestellen als het kan. Dus kan misschien voor de mensen rondom Arnhem ook een soort van groupbuy fixen.
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Als de versterker genoeg gain krijgt met een gemakkelijke ingangsimpedantie, dan is hij erg gemakkelijk met een simpele potmeter als een geintegreerde versterker te bouwen. Misschien kan met het ontwerp rekening gehouden worden met een "passieve voorversterker"?SSassen schreef:Het wordt een eindversterker, geen voor- en eindversterker.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Dat was inderdaad de bedoeling, zeker met een CD-speler als bron kan dan met een eenvoudige potmeter worden volstaan.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Leuk topic. Alhoewel ikzelf net een klasse A versterker af heb en voorlopig niet van plan ben om op korte termijn iets anders te gaan bouwen, ben ik zeer zeker nieuwsgierig naar Sanders kijk op deze zaken.
Daarmee bedoel ik dat je dan een uitgebreide bouwbeschrijving erbij moet maken met een stap-voor-stap opbouw als ook voorzien van foto's
Vooral om dat de elektroanalfabeet dan ook met netspanning zal moeten werken.
Om het geheel laagdrempelig te houden zou je dan eigenlijk ook een kompleet onderdelenpakket (of een goed gespecificeerde BOM) moeten leveren, omdat de beoogde leek waarschijnlijk niet op de hoogte is bijvoorbeeld verschillende steekmaten van onderdelen of werkspanningen van elco's.
Maar begrijp me zeer zeker niet verkeerd, ik sta hier heel positief tegenover en kan zo'n initatief alleen maar toejuichen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier wel enige vraagtekens bij zet. Zoiets is alleen maar succesvol als je er een kompleet pakket (combinatie van schema, layout, beschrijving, BOM, en PCB) van maakt.SSassen schreef:Het wordt zo eenvoudig dat zelfs de elektroanalfabeten onder ons dit geblindoekt nog in elkaar kunnen solderen![]()
Daarmee bedoel ik dat je dan een uitgebreide bouwbeschrijving erbij moet maken met een stap-voor-stap opbouw als ook voorzien van foto's
Vooral om dat de elektroanalfabeet dan ook met netspanning zal moeten werken.
Om het geheel laagdrempelig te houden zou je dan eigenlijk ook een kompleet onderdelenpakket (of een goed gespecificeerde BOM) moeten leveren, omdat de beoogde leek waarschijnlijk niet op de hoogte is bijvoorbeeld verschillende steekmaten van onderdelen of werkspanningen van elco's.
Maar begrijp me zeer zeker niet verkeerd, ik sta hier heel positief tegenover en kan zo'n initatief alleen maar toejuichen.
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ik doe mee (als opstapje naar de ExtremA die ik oooooooooit hoop af te maken).
Voor wat betreft de BOM sluit ik me aan bij Ray5150.
Voor wat betreft de BOM sluit ik me aan bij Ray5150.
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
goeden avond,
Voor een goede klasse 10-15watter is de eerder in dit forum genoemde JLH versterker een goede referentie.
Maak gewoon de oerversie , heb je meteen een vergelijk waar je volgende ontwerp zich op kan stukbijten.
M.v.g.
Een ervaringsdekundige
Voor een goede klasse 10-15watter is de eerder in dit forum genoemde JLH versterker een goede referentie.
Maak gewoon de oerversie , heb je meteen een vergelijk waar je volgende ontwerp zich op kan stukbijten.
M.v.g.
Een ervaringsdekundige
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Nee, dank je, dat ontwerp is bij lange na niet actueel meer, als we continue in 't zelfde cirkeltje blijven ronddraaien is er van vernieuwing tenslotte geen sprake meer, toch?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ik ben zeer benieuwd. Het is vooral leuk dat er min of meer standaard onderdelen toegepast zullen worden.
In het oude zusterblad van Elektuur, Elex, stond ooit een "discrete poweramp" met de 2N3055 als eindtransistor. Ik heb hem nooit gebouwd, maar als tiener/twintiger stond dat ding op mijn wensenlijstje.
Wordt dit een ontwerp waar je een print voor gaat ontwerpen? Ik zou het ook interessant vinden als zo'n versterker op een experimenteerprint gebouwd kan worden, maar een goed printontwerp kan vast ook als groupbuy gerealiseerd worden.
Ga je ook beschrijven hoe zo'n ontwerpproces in zijn werk gaat? Dat vind ik ook een heel leuk aspect aan het bouwen.
In het oude zusterblad van Elektuur, Elex, stond ooit een "discrete poweramp" met de 2N3055 als eindtransistor. Ik heb hem nooit gebouwd, maar als tiener/twintiger stond dat ding op mijn wensenlijstje.
Wordt dit een ontwerp waar je een print voor gaat ontwerpen? Ik zou het ook interessant vinden als zo'n versterker op een experimenteerprint gebouwd kan worden, maar een goed printontwerp kan vast ook als groupbuy gerealiseerd worden.
Ga je ook beschrijven hoe zo'n ontwerpproces in zijn werk gaat? Dat vind ik ook een heel leuk aspect aan het bouwen.
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ga dit draadje ... echt goed volgenSSassen schreef:Het wordt zo eenvoudig dat zelfs de elektroanalfabeten onder ons dit geblindoekt nog in elkaar kunnen solderen![]()
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Stel je voor... ikke een versterker bouwen ook nog klasse A ...
DSP ?
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
zijn efficiente speakers niet best handig?dre schreef:is 15W niet wat weinig?
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Beste Sassen
Natuurlijk moet er vernieuwd en verbeterd worden.
Bij sommige zaken wordt het wiel echter steeds opnieuw uitgevonden.
Probeer een simpele (jlh) in vergelijk met jou eigen (toekomstig) ontwerp.
Doe een blinde luistertest (meerdere personen) en je bent ervaringsdeskundig.
Mvg Wierd
Natuurlijk moet er vernieuwd en verbeterd worden.
Bij sommige zaken wordt het wiel echter steeds opnieuw uitgevonden.
Probeer een simpele (jlh) in vergelijk met jou eigen (toekomstig) ontwerp.
Doe een blinde luistertest (meerdere personen) en je bent ervaringsdeskundig.
Mvg Wierd
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ik snap nu werkelijk niet waar je heen wilt Wierd.......
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Het komt erop neer dat een simpel versterkerontwerp ,zoals een laagvermogen klasse a versterker
vaak beter presteert dan een complex ontwerp, vooral als er weinig vermogen wordt gevraagd (huiskamergebruik)
en er speakers worden gebruikt met een goed rendement +92db.
Mvg wierd
vaak beter presteert dan een complex ontwerp, vooral als er weinig vermogen wordt gevraagd (huiskamergebruik)
en er speakers worden gebruikt met een goed rendement +92db.
Mvg wierd
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
wat noem jij efficient?zijn efficiente speakers niet best handig?
mid/hoog tweeter 93db en mid tot tegen de 100db......,aangestuurd met 50w triode werkt het prima.
maar als je dan in de toekomst wat andres wil blijft 15w toch wat aan de lage kant....
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Graag enige onderbouwing, wat bedoel je b.v. met 'beter presteert dan een complex ontwerp'. Bedoel je met beter klankmatig (subjectief) of meettechnisch (objectief), etc.Het komt erop neer dat een simpel versterkerontwerp ,zoals een laagvermogen klasse a versterker
vaak beter presteert dan een complex ontwerp, vooral als er weinig vermogen wordt gevraagd (huiskamergebruik)
en er speakers worden gebruikt met een goed rendement +92db.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Ik heb het topic gemodereerd en niet ter zake doende opmerkingen verwijderd, ter informatie van mensen die plotseling een aantal antwoorden missen.
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Sander,
Ik ben ook benieuwd naar je ontwerp.Zelf ben ik bezig om voor mij de beste combinatie te vinden waarvan ik kan zeggen das mijn geluid.Zelf heb ik ook verschillende Pass Lab ontwerpen klaar staan om te bouwen en wat de klank betreft zit het voor mij goed daarom begrijp ik Rob ook een beetje hij is een echtte fan van Pass Lab.Er staan ook AB versterkers klaar om gebouwd te worden en die van u kan er ook nog bij komen.Ik ga dit zeker volgen.Mss. helpt uw ontwerp me wat dichter naar mijn Audio nirvana
Ik ben ook benieuwd naar je ontwerp.Zelf ben ik bezig om voor mij de beste combinatie te vinden waarvan ik kan zeggen das mijn geluid.Zelf heb ik ook verschillende Pass Lab ontwerpen klaar staan om te bouwen en wat de klank betreft zit het voor mij goed daarom begrijp ik Rob ook een beetje hij is een echtte fan van Pass Lab.Er staan ook AB versterkers klaar om gebouwd te worden en die van u kan er ook nog bij komen.Ik ga dit zeker volgen.Mss. helpt uw ontwerp me wat dichter naar mijn Audio nirvana
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
ik bedoel met beter presteren dat het beter klinkt ,dat is in mijn opinie het enige doel van audio apparatuur.
Het gaat uiteindelijk (bij mij)alleen om de muziekbeleving en daarin onderscheid een simpel ontwerp zich vaak positief
van een complex ontwerp.
Het heeft bijmij een aantal jaren geduurd om daar achter te komen.
Mvg Wierd
Het gaat uiteindelijk (bij mij)alleen om de muziekbeleving en daarin onderscheid een simpel ontwerp zich vaak positief
van een complex ontwerp.
Het heeft bijmij een aantal jaren geduurd om daar achter te komen.
Mvg Wierd
Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties
Dubbelblind uitgevoerde luistertesten hebben tot nu niet aangetoond dat versterkers verschillend klinken. Is er wel een aantoonbaar verschil, dan is er sprake van ernstige vervorming.wierd schreef:Doe een blinde luistertest (meerdere personen) en je bent ervaringsdeskundig.
SSassen zal zich hierdoor dus niet laten leiden, die gaat gewoon een versterker ontwikkelen met uitstekende meettechnische resultaten. En die zal dus onvermijdelijk ook uitstekend klinken.
