SimplA, klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Het wordt een eindversterker, geen voor- en eindversterker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door fluppie »

Ben je er al aan begonnen Sander :-) ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Concept zit in m'n hoofd, paar posts terug noemde ik al wat ingrediënten. Ik moet alles in de simulator gieten en dan die even wat laten rekenen. Gelukkig heb ik van alle onderdelen die ik wil gebruiken (o.a. BC547C/BC557C, BD139/BD140, 2SA1943/2SC5200) alle modellen die ook temperatuur gecompenseerd zijn. Daarmee moet de simulatie al vlot een goed beeld gaan geven wat ik mag verwachten. Denk aan een kruising tussen de MinimA en de ExtremA met een vleugje cascodering links en rechts.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door BertDB »

hier ook interesse !
Ik voel ook wel weer een groupbuy voor de componenten komen bij een Farnell ofzo ... :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door fluppie »

xbake schreef:
hier ook interesse !
Ik voel ook wel weer een groupbuy voor de componenten komen bij een Farnell ofzo ... :mrgreen: :lol:
Check ! Al zou ik toch ook graag een ExtremA bouwen, maar dat is dan weer zo'n kachel :-). Deze is iets bescheidener, en voor het mid-hoog actief aan te sturen waarschijnlijk krachtig genoeg.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door TubeHead »

TH0M schreef:
riktw schreef:
waarschijnlijk zelfs iemand in arnhem ;)
Nou, ik ben om! :D
Ik woon naast Arnhem en heb ook intresse ! ( ja i know.. het zijn geen buizen :lol: )

Op het werk kan ik ook via Farnell bestellen als het kan. Dus kan misschien voor de mensen rondom Arnhem ook een soort van groupbuy fixen.
Dennusch
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 0:23
Locatie: Zwolle

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Dennusch »

SSassen schreef:
Het wordt een eindversterker, geen voor- en eindversterker.
Als de versterker genoeg gain krijgt met een gemakkelijke ingangsimpedantie, dan is hij erg gemakkelijk met een simpele potmeter als een geintegreerde versterker te bouwen. Misschien kan met het ontwerp rekening gehouden worden met een "passieve voorversterker"?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Dat was inderdaad de bedoeling, zeker met een CD-speler als bron kan dan met een eenvoudige potmeter worden volstaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door ray5150 »

Leuk topic. Alhoewel ikzelf net een klasse A versterker af heb en voorlopig niet van plan ben om op korte termijn iets anders te gaan bouwen, ben ik zeer zeker nieuwsgierig naar Sanders kijk op deze zaken.
SSassen schreef:
Het wordt zo eenvoudig dat zelfs de elektroanalfabeten onder ons dit geblindoekt nog in elkaar kunnen solderen :mrgreen:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier wel enige vraagtekens bij zet. Zoiets is alleen maar succesvol als je er een kompleet pakket (combinatie van schema, layout, beschrijving, BOM, en PCB) van maakt.
Daarmee bedoel ik dat je dan een uitgebreide bouwbeschrijving erbij moet maken met een stap-voor-stap opbouw als ook voorzien van foto's
Vooral om dat de elektroanalfabeet dan ook met netspanning zal moeten werken.

Om het geheel laagdrempelig te houden zou je dan eigenlijk ook een kompleet onderdelenpakket (of een goed gespecificeerde BOM) moeten leveren, omdat de beoogde leek waarschijnlijk niet op de hoogte is bijvoorbeeld verschillende steekmaten van onderdelen of werkspanningen van elco's.

Maar begrijp me zeer zeker niet verkeerd, ik sta hier heel positief tegenover en kan zo'n initatief alleen maar toejuichen.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door Christian »

Ik doe mee (als opstapje naar de ExtremA die ik oooooooooit hoop af te maken).

Voor wat betreft de BOM sluit ik me aan bij Ray5150.
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door wierd »

goeden avond,

Voor een goede klasse 10-15watter is de eerder in dit forum genoemde JLH versterker een goede referentie.
Maak gewoon de oerversie , heb je meteen een vergelijk waar je volgende ontwerp zich op kan stukbijten.


M.v.g.
Een ervaringsdekundige
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Nee, dank je, dat ontwerp is bij lange na niet actueel meer, als we continue in 't zelfde cirkeltje blijven ronddraaien is er van vernieuwing tenslotte geen sprake meer, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door RobertD »

Ik ben zeer benieuwd. Het is vooral leuk dat er min of meer standaard onderdelen toegepast zullen worden.
In het oude zusterblad van Elektuur, Elex, stond ooit een "discrete poweramp" met de 2N3055 als eindtransistor. Ik heb hem nooit gebouwd, maar als tiener/twintiger stond dat ding op mijn wensenlijstje.

Wordt dit een ontwerp waar je een print voor gaat ontwerpen? Ik zou het ook interessant vinden als zo'n versterker op een experimenteerprint gebouwd kan worden, maar een goed printontwerp kan vast ook als groupbuy gerealiseerd worden.

Ga je ook beschrijven hoe zo'n ontwerpproces in zijn werk gaat? Dat vind ik ook een heel leuk aspect aan het bouwen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door weidok »

SSassen schreef:
Het wordt zo eenvoudig dat zelfs de elektroanalfabeten onder ons dit geblindoekt nog in elkaar kunnen solderen :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ga dit draadje ... echt goed volgen :)

Stel je voor... ikke een versterker bouwen ook nog klasse A ... 8)

DSP ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door dre »

is 15W niet wat weinig?
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door riktw »

dre schreef:
is 15W niet wat weinig?
zijn efficiente speakers niet best handig?
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door wierd »

Beste Sassen

Natuurlijk moet er vernieuwd en verbeterd worden.
Bij sommige zaken wordt het wiel echter steeds opnieuw uitgevonden.
Probeer een simpele (jlh) in vergelijk met jou eigen (toekomstig) ontwerp.
Doe een blinde luistertest (meerdere personen) en je bent ervaringsdeskundig.



Mvg Wierd
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door b_force »

Ik snap nu werkelijk niet waar je heen wilt Wierd.......
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door wierd »

Het komt erop neer dat een simpel versterkerontwerp ,zoals een laagvermogen klasse a versterker
vaak beter presteert dan een complex ontwerp, vooral als er weinig vermogen wordt gevraagd (huiskamergebruik)
en er speakers worden gebruikt met een goed rendement +92db.


Mvg wierd
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door dre »

zijn efficiente speakers niet best handig?
wat noem jij efficient?
mid/hoog tweeter 93db en mid tot tegen de 100db......,aangestuurd met 50w triode werkt het prima.
maar als je dan in de toekomst wat andres wil blijft 15w toch wat aan de lage kant....
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door SSassen »

Het komt erop neer dat een simpel versterkerontwerp ,zoals een laagvermogen klasse a versterker
vaak beter presteert dan een complex ontwerp, vooral als er weinig vermogen wordt gevraagd (huiskamergebruik)
en er speakers worden gebruikt met een goed rendement +92db.
Graag enige onderbouwing, wat bedoel je b.v. met 'beter presteert dan een complex ontwerp'. Bedoel je met beter klankmatig (subjectief) of meettechnisch (objectief), etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het topic gemodereerd en niet ter zake doende opmerkingen verwijderd, ter informatie van mensen die plotseling een aantal antwoorden missen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door meanman64 »

Sander,
Ik ben ook benieuwd naar je ontwerp.Zelf ben ik bezig om voor mij de beste combinatie te vinden waarvan ik kan zeggen das mijn geluid.Zelf heb ik ook verschillende Pass Lab ontwerpen klaar staan om te bouwen en wat de klank betreft zit het voor mij goed daarom begrijp ik Rob ook een beetje hij is een echtte fan van Pass Lab.Er staan ook AB versterkers klaar om gebouwd te worden en die van u kan er ook nog bij komen.Ik ga dit zeker volgen.Mss. helpt uw ontwerp me wat dichter naar mijn Audio nirvana :)
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door wierd »

ik bedoel met beter presteren dat het beter klinkt ,dat is in mijn opinie het enige doel van audio apparatuur.
Het gaat uiteindelijk (bij mij)alleen om de muziekbeleving en daarin onderscheid een simpel ontwerp zich vaak positief
van een complex ontwerp.
Het heeft bijmij een aantal jaren geduurd om daar achter te komen.




Mvg Wierd
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eenvoudige klasse-A versterker met uitmuntende prestaties

Bericht door jeroen_d »

wierd schreef:
Doe een blinde luistertest (meerdere personen) en je bent ervaringsdeskundig.
Dubbelblind uitgevoerde luistertesten hebben tot nu niet aangetoond dat versterkers verschillend klinken. Is er wel een aantoonbaar verschil, dan is er sprake van ernstige vervorming.

SSassen zal zich hierdoor dus niet laten leiden, die gaat gewoon een versterker ontwikkelen met uitstekende meettechnische resultaten. En die zal dus onvermijdelijk ook uitstekend klinken.
Plaats reactie