Nog ff opscheppen hoor....

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door sietse »

Ja ja, er zijn twee typeplaatjes onderweg. Heeft Kees weer even wat moois van gemaakt.
Kan ik hier geen plaatje van laten zien, maar Kees misschien wel.
Het worden ronde plaatjes met de diameter van de vier openingen in de voorkant. Deze komen dan daar onder, in "serie" zeg maar. Denk dat dat wel leuk staat. \:D/
Bijlagen
Sietse TL Rambo side loaded.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door sietse »

Ze zijn binnen. Nog ff over nadenken of ik ze glimmend ga oppoetsen, eventueel de letters inkleuren. Ik vind dat ze wel leuk geworden zijn. Mooi gedaan Kees. =D> =D>
Bijlagen
Typeplaat Sietse TL.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door Pjotr »

Opscheppen mag hoor maar misschien meer iets voor het show topic :mrgreen:
sietse schreef:
............Het worden ronde plaatjes met de diameter van de vier openingen in de voorkant. Deze komen dan daar onder, in "serie" zeg maar. Denk dat dat wel leuk staat. \:D/
Indachtig de serie condensator discussie van destijds: Moeten ze nou voor of na de gaten komen voor de beste klank? :twisted:

B.t.w. Het is weer mooi geworden Sietse. Hoe klinkt het?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door audiomanics »

sietse schreef:
Ik vind dat ze wel leuk geworden zijn.
Vooral met dat TL in de vorm van een Transmission Line :!: (zag ik achteraf pas :^o )
Maar mooi dat ze er zijn..

Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door Wowly »

Héhé idd gaaf logo!

Maakt het wel af!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door sietse »

Tja, ze liggen nog beneden op tafel. Enne weet jullie wat, zelfs m'n vrouw vind ze mooi. " Moet je kopieren en stickers van maken en visitekaartjes en je moet die boxen (ondanks dat ze ze liever uit de kamer ziet verdwijnen) aanmelden bij hoe heet het ook alweer, zodat ze niet nagemaakt mogen worden zonder mijn toestemmeing enneeeeuuuu" Tja, :roll: :D
@ Peter, ik weet nog niet hoe het gaat klinken met de typeplaatjes, maar met de ondergrondse diepvries boventonen moet het nu wel goed gaan.. :lol:
Ja ja, maar ff serieus, ze komen een stukje onder die vier openingen in het front. C.a 15cm daar onder, dit ook in verband met de opening in het frontpaneel.
Die opening heeft een ronde onderkant en in het centrum daarvan komt zo'n typeplaat.
@ Kees, als je nog een stukje afval mat. hebt, zou je dan iets voor mij willen uitproberen?
Het volgende,
poets een stukje glad en leg het dan in water waar soda in opgelost is. Ff wachten om te zien of het gladde oppervlak dan mat wordt. Zo ja, dan zal het vermoedelijk daarna niet snel weer korroderen. Zo blijven dus, ook als je er met vingers aanzit. Dat werkt nl prima met alu plaat.
Wel in goed geventileerde ruimte, want als het werkt, komt er gas vrij :!:
Bijlagen
front box.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door sietse »

Het is verhuisd. Ja, ik twijfelde ook al een beetje maar wist ff niet waar het verhaaltje te doen. Straks ff nieuwe pic's. Heb de plaatjes glad gepoetst. Ik was bang dat de tekst dan minder zou opvallen, maar het tegendeel is waar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door Pjotr »

sietse schreef:
poets een stukje glad en leg het dan in water waar soda in opgelost is. Ff wachten om te zien of het gladde oppervlak dan mat wordt. Zo ja, dan zal het vermoedelijk daarna niet snel weer korroderen. Zo blijven dus, ook als je er met vingers aanzit. Dat werkt nl prima met alu plaat.
Wel in goed geventileerde ruimte, want als het werkt, komt er gas vrij :!:
Je bedoelt waarschijnlijk caustic soda (wordt verkocht als gootsteen ontstopper). Gewone soda doet niet veel.

Als je het in een hete oplossing legt (tegen de kook aan) wordt het idd mat een krijg je de pure witte metallic aluminium kleur. Daarna gelijk aflakken met celluloselak of een spuitbus clear coat. Anders wordt het op den duur toch weer grijs.

Wil je het ruw mat dan kun je aluminium ook eerst etsen in koperchloride. Maar dat is behoorlijk giftig spul, niet echt aanbevolen. Daarna in de caustic soda na etsen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door sietse »

Tja Peter, ik deed het altijd met gewone soda. Eerst de plaat oppoetsen met fijn staalwol en in de oplossing. De plaat werd dan mooi egaal en dat bleef ook zo. Althans de tijd dat ik zoiets in huis had als frontplaat ergens van.
Maar zoals ik al schreef, ik heb ze glad gepoetst en da's niet verkeerd uitgepakt. Alleen een fotootje er van maken wil ff niet. Alles weerspiegeld er in.
Dus nu kiezen waar ik ze op de box plaats. De plek die ik in gedachten had, valt me een beetje tegen en bovendien zei de baas in huis " als je ze daar doet, dan valt het toch niet op....zonde..." Tja, wie ben ik... ](*,) ](*,) :D
Maar de andere plek vind ik zelf ook niet verkeerd. Dan zal een belangstellend iemand, die naar een box loopt, er niet omheen kunnen. Nu nog ff afwachten of de baas het zo ook leuk vind. :wink:
Bijlagen
typeplaatje op front.jpg
typeplaatje bovenop.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door audiomanics »

Dat aluminium schijnbaar niet oxideert na behandeling met caustic soda is omdat er zich een dunne laag aluminum-oxide vormt.. Dit is dus eigenlijk gewoon roest! Die laag is zo hard en dicht dat aluminium niet verder zal oxideren (onder normale omstandigheden)
Messing daar en tegen wordt niet beschermd door een oxide laag. 't schijnt dat "sodium diethyldithiocarbamate" oxideren tegengaat bij messing.. Ik heb het niet en ook nooit geprobeerd.. Er bestaat ook een soort koperpoets, die je alleen hoeft aan te brengen en af te vegen (ook iets chemisch)
Vooralsnog gewoon voorzien van een laagje lak.. Of patineren (met azijn, zout en amonia in fijne houtsnippers....het wordt dan alleen niet meer glimmend)

Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door sietse »

Ok Kees, ik laat ze voorlopig zo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Dat aluminium schijnbaar niet oxideert na behandeling met caustic soda is omdat er zich een dunne laag aluminum-oxide vormt.. Dit is dus eigenlijk gewoon roest! Die laag is zo hard en dicht dat aluminium niet verder zal oxideren (onder normale omstandigheden)
Het wordt op den duur wel weer grijs Kees. Caustic soda etst juist de oxide laag er af. Uiteraard oxideert het daarna onmiddellijk weer aan de lucht.

Heb dit lang geleden gedaan voor frontplaten. Als je het niet aflakt krijg je op den duur gewoon weer de standaard grijzige alu kleur van onbehandeld alu en de afdrukken van vette (en zure) vingers. Het blijft dan dus maar eventjes mooi maar niet duurzaam.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door sietse »

En ze zitten vast en dus boven op zoals op plaatje hier boven. Druppeltje alles lijm er onder en klaar. Op alle andere plekken aan de buitenkant waar ik ze ff heb gehad, vallen ze teveel op omdat ze glimmen, ook als ze niet glimmen. Verstoord de aanblik van de boxen zeg maar.
Dus, op naar de Sietse side loaded open baffels...., de Buffels... :D \:D/ \:D/
As het buitenhobbyweer nou es gaat meezitten..... :roll:
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door KILLorBE »

Mooi plaat(s)je!

Wat betreft gewone soda, dat lost ook het oxide laagje en aluminium op, het gaat alleen niet zo snel (i.c.m. alu ook geschikt om zilver te reinigen).
Met caustic soda kun je geanodiseerd aluminium weer blank maken, dat lukt met gewone soda weer niet (Misschien als je heel erg veel geduld hebt??)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door Marp »

Inderdaad. Caustic soda is waarschijnlijk ook niet wat Sietse in gedachte had. :arrow: ...
In een oud topic, sietse schreef:
SARK schreef:
sietse schreef:
oplossing van heet sodawater
Nooit opgelet op school :oops: wat voor soda moet er gebruikt worden :?:
Gewone huis, tuin en keuken soda.
Oplossing flink sterk. De plaat er uit halen als ie mooi egaal mat is geworden. Roeren met een zachte kwast over .....
2 Dagen later, SARK schreef:
De alu-strip is ongeveer 1 cm hoog.
Het linker gedeelte heeft dus meer dan twee uur in de soda gehangen, hierna heb ik beide kanten afgeplakt om alleen het middenstuk te laten verzieken door de ovenreiniger :D . Je ziet dat de ovenreiniger onder de afplaktape is gekropen aan de rechter kant.
Het meest rechtse deel is het gedeelte wat nog onbewerkt is (behalve het polijsten dan, wat overigens niet al te intensief/netjes is gedaan).

Afbeelding
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door v-bro »

Grappige effecten! Ik heb eens gelezen dat baking soda, ofwel natrium bicarbonaat (een rijsmiddel) aluminium een mooi geanodiseerd uiterlijk kan geven door het aluminium er volledig door omgeven in een oven uit te bakken op 180 graden. Nooit zelf getest, maar leek me wel eens interessant om te proberen. Volgend mij werd er ook aangegeven dat het daar dus zwart van wordt... :-s

EDIT: Zie net een leuke online shop waar je chemicaliën kan kopen voor dit soort ongein. :P Is nog heel betaalbaar ook!
http://www.hekserij.nl/winkel/webwinkel.htm
Laatst gewijzigd door v-bro op wo 17 feb 2010, 13:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door sietse »

Ik deed het dus met gewone huis tuin en keuken soda uit de supermarkt.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door KoenVW »

Wauw erg netjes! Ik had het verslag van de bouw toen ook stiekum meegelezen. Hoelang gaat het duren voordat je weer wat anders leuks bedenkt en je ze gaat vervangen? :P
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door v-bro »

sietse schreef:
Ik deed het dus met gewone huis tuin en keuken soda uit de supermarkt.

Huis tuin en keuken Soda: Natriumcarbonaat - Na2CO3
Baking Soda/Zuiveringszout/rijsmiddel: Natriumbicarbonaat NaHCO3

Bijna hetzelfde! :^o

Ga er eens wat van bestellen bij de hekserij en proberen, laat wel weten hoe dat gaat!

Mooi project trouwens!

EDIT:
http://astro.neutral.org/anodise.shtml
Laatst gewijzigd door v-bro op wo 17 feb 2010, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nog ff opscheppen hoor....

Bericht door sietse »

KoenVW schreef:
Wauw erg netjes! Ik had het verslag van de bouw toen ook stiekum meegelezen. Hoelang gaat het duren voordat je weer wat anders leuks bedenkt en je ze gaat vervangen? :P
Tja Koen, ik heb nog een probeer ideetje en mogelijk de Quadro's verbouwen of opnieuw bouwen en dan een beetje anders. Maar de Rambo TL's overtreffen zal zeker weten niet gebeuren. De Quadro's had ik liever aan een muziek liefhebber overgedragen, maar er is hier in het noorden weinig liefhebberij voor.
Gesloten