Ik vind de vraagstelling een beetje vreemd. De ExtremA heeft een ontwikkeltraject van ruim acht maanden gekend waarbij verschillende prototypes en een aantal finale versies zijn gebouwd. Deze zijn allemaal van voor tot achter getest en doorgemeten. Kortom, de correcte werking en uitmuntende prestaties van de ExtremA staat niet ter discussie.
PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
Je gaf toch aan dat je zelf nog weer een versie ging opbouwen, opdat je de zelfbouwers van specifieke hulp kon voorzien?
Ok, I rephrase: heb je de ExtremA die je voornam om te gaan bouwen, opdat wij zelfbouwers enkele referentiewaarden qua voltage kunnen opvragen, reeds afgebouwd?
Helaas de laatste tijd weinig tijd gehad voor de hobby.
Ik heb de softstartprinten nu af, en ze zijn wel aardig gelukt.
Zie foto:
Wat betreft de behuizing ben ik er nog niet helemaal uit.
Hierover zit ik al een tijd te denken, en hoe langer ik er over denk hoe moelijker het is.
Waar ik nu wel over uit ben, is dat ik de koelblok aan de voorkant plaats.(naar aanlijding van een opmerking van audiomanics )
De reden dat ik hierover zolang zit te denken, is dat ik me moelijk kan voorstellen hoe het er uit komt te zien als die klaar is.
En aangezien dit project me al een aardig bedrag heb gekost en nog zal kosten, wil ik er wel wat moois van maken.
Wat betreft de behuizing ben ik er nog niet helemaal uit.
Hierover zit ik al een tijd te denken, en hoe langer ik er over denk hoe moelijker het is.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Iedere keer als ik al half besloten heb om de ExtremA te gaan bouwen dan doe ik het toch maar niet omdat ik werkelijk nog niet zou weten hoe ik dat in een aansprekende vorm kan gieten.
Dus ik wacht nog even tot ik dat weet voor ik zo'n kleurplaat bij Sander bestel.
En aangezien dit project me al een aardig bedrag heb gekost en nog zal kosten, wil ik er wel wat moois van maken.
Loopt dit project dan ook zo uit de hand? Dacht eerlijk gezegd dat het hier wel mee zou vallen omdat er toch vrij veel standaard componenten worden toegepast.
Loopt dit project dan ook zo uit de hand? Dacht eerlijk gezegd dat het hier wel mee zou vallen omdat er toch vrij veel standaard componenten worden toegepast.
Het project loopt niet uit de hand.
In de beschrijving van sander staat ook een kostprijs vermeld van circa 500 euro.(ik ga er van uit dat dit per monoblok is )
Ik heb even snel een lijst gemaakt.
Printen 100 euro
Koelblokken 180 euro
trafo's 500 VA 180 euro
Print onderdelen +30 VA trafo's 200 euro
Aansluitmateriaal 50 euro
Softstart 50 euro
Dan blijft het gelukkig in de buurt van de begroting. Ik was even bang dat het erger zou zijn. Dat gebeurt bij mij altijd wel
Ik ben benieuwd hoe je de kast gaat maken.
Dirk z'n berekening klopt inderdaad aardig met wat ikzelf had berekend, je bent per kanaal pakweg 500 euro kwijt, da's inclusief kast en bevestigingsmateriaal etc. Ik vind dat reuze meevallen, voor krap 1000 euro heb je een set eindversterkers die commercieël gezien hun gelijke niet kennen, alleen de Halcro's komen in de buurt, maar daar koop je een middenklasse auto voor. Een koopje dus!
Ik heb nog een paar vragen, wat betreft de opstelling van de componenten.
Wat moet de minimale afstand zijn tussen versterkerprint en trafo?
Wat moet de minimale afstand zijn tussen versterkerprint en voedingsprint?
Mag de voedingsprint in alle standen gemonteerd worden? (i.v.m. de relais die er op zitten)
Ook over de bedrading heb ik nog wat vragen, namelijk:
Wat moet de minimale afstand zijn tussen trafo en uitgang?
Wat moet de minimale afstand zijn tussen trafo en ingang?
Ik hoop dat er iemand is die op mijn vragen een antwoord heb.
Hoe staat het met je eigen monoblokken? Ik ben razend benieuwd. Het concept zag er erg veelbelovend uit.
Scanspeakman
Geen tijd gehad nog, ik moet zelfs de printen nog bestukken. Ik wil eerst m'n Prelude Preamp in een kastje stoppen, idem voor m'n UcD180HxR's en de UcD400HxR's met SMSP400. Dan kan ik verder met de ExtremA's.
Ik wil eerst m'n Prelude Preamp in een kastje stoppen, idem voor m'n UcD180HxR's en de UcD400HxR's met SMSP400. Dan kan ik verder met de ExtremA's.
Aan het werk dan luiwammes. Ik wacht met smart op al die mooie producten en voor je het weet is het mei en is de luisterdag voorbij
Co
Ja, ja, ik doe m'n best, ik moet voor Mei ook nog een autonoom vliegend model afhebben dat een 100km roundtrip kan maken binnen pakweg een uur, da's een eis van één van m'n klanten en dat is voor een model met elekroaandrijving best een uitdaging (lees: koppijn veroorzakende puzzel).
Ja, ja, ik doe m'n best, ik moet voor Mei ook nog een autonoom vliegend model afhebben dat een 100km roundtrip kan maken binnen pakweg een uur, da's een eis van één van m'n klanten en dat is voor een model met elekroaandrijving best een uitdaging (lees: koppijn veroorzakende puzzel).
En krijgen wij daar dan weer mooie filmclips van te zien?
Zou je een schets kunnen maken van je opstelling zoals je die zou willen maken Dirk? Aan de hand daarvan is het makkelijker praten waar je de diversen componenten het best kunt plaatsen en hoe de bedrading zou moeten lopen.
Wat moet de minimale afstand zijn tussen versterkerprint en trafo?
>> Liefst zo ver mogelijk van elkaar vandaan, zodat 't strooiveld van de trafo zo min mogelijk invloed heeft.
Wat moet de minimale afstand zijn tussen versterkerprint en voedingsprint?
>> Liefst zo dicht mogelijk bij elkaar, verbindingen twisten van voldoende dik draad (1.5mm b.v.).
Mag de voedingsprint in alle standen gemonteerd worden? (i.v.m. de relais die er op zitten)
>> Ja, maakt niet uit, zorg alleen wel voor een deugelijke bevestiging zodat de bufferelco's niet aan grote (mechanische) krachten blootgesteld worden.
Wat moet de minimale afstand zijn tussen trafo en uitgang?
>> Zo kort mogelijk bedraden, draden twisten.
Wat moet de minimale afstand zijn tussen trafo en ingang?
Ik wil eerst m'n Prelude Preamp in een kastje stoppen, idem voor m'n UcD180HxR's en de UcD400HxR's met SMSP400. Dan kan ik verder met de ExtremA's.
Aan het werk dan luiwammes. Ik wacht met smart op al die mooie producten en voor je het weet is het mei en is de luisterdag voorbij
Co