HK DAC vragentopic
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Hoi Mischa,
Ik heb de gebruiksaanwijzing van het apparaat gevolg, echter zonder resultaat te boeken. Nu moet ik wel aantekenen dat het een Blokker gevalletje was. Voor de tv echter doeltreffend. Met de afstandbediening van de dvd-speler had ik meer succes. (previous en pause),maar dan ondere hele andere knoppen.
Ik heb de gebruiksaanwijzing van het apparaat gevolg, echter zonder resultaat te boeken. Nu moet ik wel aantekenen dat het een Blokker gevalletje was. Voor de tv echter doeltreffend. Met de afstandbediening van de dvd-speler had ik meer succes. (previous en pause),maar dan ondere hele andere knoppen.
Zijn er ook mensen die de DAC ook hebben gevoed met gescheiden trafo's ?
Het leek mij een goed idee om het digitale deel van de DAC te voeden met de shuntgeregelde voeding van Guido Tent.
Op de aansluiting van de DAC zie je duidelijk dat er na de voeding een aansluiting is voor 12v + en `12v - AG en 5+v en G.
Het lijkt mij juist een goede zet om dat deel digitaal apart te voeden met een super stabiele voeding maar ik heb nog geen mensen gevonden die dit hebben gedaan.
Heb ik vreemde ideeën, of ben ik een uitzondering?
Hans
Het leek mij een goed idee om het digitale deel van de DAC te voeden met de shuntgeregelde voeding van Guido Tent.
Op de aansluiting van de DAC zie je duidelijk dat er na de voeding een aansluiting is voor 12v + en `12v - AG en 5+v en G.
Het lijkt mij juist een goede zet om dat deel digitaal apart te voeden met een super stabiele voeding maar ik heb nog geen mensen gevonden die dit hebben gedaan.
Heb ik vreemde ideeën, of ben ik een uitzondering?
Hans
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Hoi Hans,
Ik denk niet dat je er alleen in staat.
DHT-Rob beschrijft op zijn site de "NonODac" die hij voedt uit een Accu.
Ik zit er stiekem aan te denken om zoiets ook te gaan doen. Alleen wil ik iets van een geïntegreerde lader hebben die de accu in conditie houdt wanneer ik geen muziek draai.
Die + en - 12 volt in de voeding zijn alleen nodig voor de OpAmp schakeling die achter de DAC Chip zit. Daar kan ik helemaal buiten, omdat ik een buizenuitgang ga maken.
Voorlopig bouw ik eerst de gewone voeding, maar het experimenteren met een accu komt zeker.
Ik denk niet dat je er alleen in staat.
DHT-Rob beschrijft op zijn site de "NonODac" die hij voedt uit een Accu.
Ik zit er stiekem aan te denken om zoiets ook te gaan doen. Alleen wil ik iets van een geïntegreerde lader hebben die de accu in conditie houdt wanneer ik geen muziek draai.
Die + en - 12 volt in de voeding zijn alleen nodig voor de OpAmp schakeling die achter de DAC Chip zit. Daar kan ik helemaal buiten, omdat ik een buizenuitgang ga maken.
Voorlopig bouw ik eerst de gewone voeding, maar het experimenteren met een accu komt zeker.
Kijk daarmee uit ! Accu´s houden er niet van om continue geladen te worden. Het beste kun je een druppellader combineren met een onderhoudslader. Als je continue door blijft druppelen (ben benieuwd welke vreemde niet-gerelateerde reacties hierop komen) gaan de accu´s op een gegeven moment het loodje leggen. Je moet laden en vervolgens stoppen met laden en de spanning controleren. Als de spanning onder een bepaalde waarde zakt ga je weer laden. Dat laden is dan met een iets grotere stroom dan met druppelladen.RobertD schreef:Alleen wil ik iets van een geïntegreerde lader hebben die de accu in conditie houdt wanneer ik geen muziek draai.
Groeten,
Mischa
Mischa, bij de GB van de HK dac zag ik dat de verkoper nu ook voedingen aanbood. Ik weet niet of deze geschikt zijn, maar kun je die eventueel ook mee laten komen? Anders zijn er misschien geschikte voedingen bij DIYclub. Ik twijfel nog steeds over een DACje...
Is het misschien een idee om met de Enschede'ers hier één pakketje deze kant op te laten komen?
Is het misschien een idee om met de Enschede'ers hier één pakketje deze kant op te laten komen?
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Nee hoor, prima gedachte.hannesie schreef:Zijn er ook mensen die de DAC ook hebben gevoed met gescheiden trafo's ?
Het leek mij een goed idee om het digitale deel van de DAC te voeden met de shuntgeregelde voeding van Guido Tent.
Op de aansluiting van de DAC zie je duidelijk dat er na de voeding een aansluiting is voor 12v + en `12v - AG en 5+v en G.
Het lijkt mij juist een goede zet om dat deel digitaal apart te voeden met een super stabiele voeding maar ik heb nog geen mensen gevonden die dit hebben gedaan.
Heb ik vreemde ideeën, of ben ik een uitzondering?
Hans
Ik heb een andere dac voorzien van ALWSR voedingen http://www.at-view.co.uk/alwsr.htm en dat klonk echt veel beter dan 78** of LM317 regelaars.
-
rickvdvalk
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
- Locatie: Delft
Re: HK DAC vragentopic
Ik heb de Dac momenteel draaien maar wil hem in een kleiner kastje bouwen. Ik kom dan echter in ruimte problemen met de trafo die ik nu heb. Nou heeft farnell een trafo van 6va 2*12v die wel past maar is 6va wel genoeg vermogen? Zo ja, wat heeft de dac minimaal nodig?
Iemand een idee???
Iemand een idee???
-
rickvdvalk
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
- Locatie: Delft
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: HK DAC vragentopic
Gezocht en gevonden:
Vorig jaar zijn 28 van deze trafootjes met een groupbuy meebesteld. Voor de prijs hoef je het niet te laten, en tot nog toe hoorde ik niemand waar hij niet voldeed.mischa72 schreef:Electrische specs van de DAC nogmaals:
+5V (+/- 5%) Maximum 100mA
+12V (+/- 10%) Maximum 40mA
-12V (+/- 10%) Maximum 40mA
-
rickvdvalk
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
- Locatie: Delft
Re: HK DAC vragentopic
Bedankt!
Op die trafo heb ik hem nu inderdaad probleemloos op draaien. Maar ik wil hem naar een hifi2000 kastje van 4cm hoog bouwen en daar past die niet in. Ga meteen de trafo en lagere voedingselco's bestellen!
Op die trafo heb ik hem nu inderdaad probleemloos op draaien. Maar ik wil hem naar een hifi2000 kastje van 4cm hoog bouwen en daar past die niet in. Ga meteen de trafo en lagere voedingselco's bestellen!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: HK DAC vragentopic
Ik zit nu al enige tijd met veel interesse de topics te lezen betreffende HK DAC en aanverwante topic/links.
Nu ik dit topic gevonden heb, maak ik van de gelegenheid gebruik om volgende vraag te stellen:
Ik zie door de bomen het bos niet meer betreffende de gebruikte opamp en buizen trappen. Welke opzet met buizen trap moet je aanhouden om op een standaard ingang van een versterker (mijn versterker heeft als specificatie voor de ingangsgevoeligheid 150mV/22kohm voor de CD ingang en 1V/18kohm wanneer rechtstreeks naar de eindversterker wordt geschakeld) aan te kunnen sluiten?
Ik overweeg een PC via DAC aan de ingang 1V/18kohm te hangen. Volumeregeling blijft op de versterker beschikbaar, overige functies vervallen dan automatisch. Ik lees regelmatig over verschillende versterkingsfactoren. Is er na het analoog maken van een digitaal signaal nog een versterking nodig of moet ik dit meer zien als een (buizen-) buffer?
Sorry, sorry, veel te snel gepost. Na de website van lampizator nog eens goed door te blijken alle antwoorden daar te staan om mij op weg te helpen.
Groeten Frank
Nu ik dit topic gevonden heb, maak ik van de gelegenheid gebruik om volgende vraag te stellen:
Ik zie door de bomen het bos niet meer betreffende de gebruikte opamp en buizen trappen. Welke opzet met buizen trap moet je aanhouden om op een standaard ingang van een versterker (mijn versterker heeft als specificatie voor de ingangsgevoeligheid 150mV/22kohm voor de CD ingang en 1V/18kohm wanneer rechtstreeks naar de eindversterker wordt geschakeld) aan te kunnen sluiten?
Ik overweeg een PC via DAC aan de ingang 1V/18kohm te hangen. Volumeregeling blijft op de versterker beschikbaar, overige functies vervallen dan automatisch. Ik lees regelmatig over verschillende versterkingsfactoren. Is er na het analoog maken van een digitaal signaal nog een versterking nodig of moet ik dit meer zien als een (buizen-) buffer?
Sorry, sorry, veel te snel gepost. Na de website van lampizator nog eens goed door te blijken alle antwoorden daar te staan om mij op weg te helpen.
Groeten Frank
Re: HK DAC vragentopic
Vandaag via Mischa de Lm's (nieuwe uitvoering) binnen gekregen.
Ik kon niet wachten om ze zo snel mogenlijk in mijn HK-Dac te prikken, maar helaas hier ook weer dezelfde vervorming die ik ook al had met de LM4562 uit de vorige zending.
Ik zou het nu echt niet meer weten waar ik het nog moet zoeken.
Ik zal binnenkort eens proberen om hier 'MP3'tjes te plaatsen met muziek, weergeven via de DAC met de verschillende opamps, misschien dat er dan iemand kan horen wat er aan de hand is.
Groeten Hardy
Ik kon niet wachten om ze zo snel mogenlijk in mijn HK-Dac te prikken, maar helaas hier ook weer dezelfde vervorming die ik ook al had met de LM4562 uit de vorige zending.
Ik zou het nu echt niet meer weten waar ik het nog moet zoeken.
Ik zal binnenkort eens proberen om hier 'MP3'tjes te plaatsen met muziek, weergeven via de DAC met de verschillende opamps, misschien dat er dan iemand kan horen wat er aan de hand is.
Groeten Hardy
Re: HK DAC vragentopic
Damn, wat een pech man ! Heb je al eens geprobeerd om het signaal via de koppelelco´s op de ingang van het analoge circuit te zetten? Hiermee bedoel ik dus het tegenovergestelde van wat de mensen doen die er een buizentrap achter zetten, dus de dac niet gebruiken en alleen de buffer gebruiken. Zo zou je kunnen controleren of de storing uit de dac of uit de analoge trap komt.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: HK DAC vragentopic
Dit zal ik ook nog eens proberen, maar hier geloof ik ook niet echt in, omdat hij met de originele opamp wel goed werkt (NE5532).mischa72 schreef:Damn, wat een pech man ! Heb je al eens geprobeerd om het signaal via de koppelelco´s op de ingang van het analoge circuit te zetten? Hiermee bedoel ik dus het tegenovergestelde van wat de mensen doen die er een buizentrap achter zetten, dus de dac niet gebruiken en alleen de buffer gebruiken. Zo zou je kunnen controleren of de storing uit de dac of uit de analoge trap komt.
Groeten,
Mischa
De DAC is bij mij altijd al standaard in mijn instalatie aangesloten, en met de 5532 vind ik hem wel al erg goed klinken, maar toch wil ik de LM graag eens proberen.
Hardy
Re: HK DAC vragentopic
@ Hardy,
Heb je wel eens een print van iemand anders in plaats van je eigen print geprobeerd?
Misschien kan iemand die bij je in de buurt woont je eens helpen met een vergelijk.
Kan geen kwaad er eens anders naar te kijken.
Suk6, Hans
Heb je wel eens een print van iemand anders in plaats van je eigen print geprobeerd?
Misschien kan iemand die bij je in de buurt woont je eens helpen met een vergelijk.
Kan geen kwaad er eens anders naar te kijken.
Suk6, Hans
Re: HK DAC vragentopic
Ik zou niemand hier in de buurt weten, maar wie weet leest dit iemand.
Hardy
Hardy
Re: HK DAC vragentopic
Hallo
Ik heb hier 3 MP3 files waar de verschillen goed te horen zijn in mijn HK dac
Dit is bij alle muziek zo, maar vooral bij harde aanslagen.
Hopelijk kan iemand hiermee mij een suggestie geven wat hier aan de hand is.
DAC met NE5532
http://uploading.com/files/392m6d8f/NE%2B5532.mp3/
DAC met LM4562
http://uploading.com/files/8eb9cam8/LM%2B4562.mp3/
DAC met LM49720
http://uploading.com/files/631e1a8b/LM%2B49720.mp3
Groeten Hardy
Ik heb hier 3 MP3 files waar de verschillen goed te horen zijn in mijn HK dac
Dit is bij alle muziek zo, maar vooral bij harde aanslagen.
Hopelijk kan iemand hiermee mij een suggestie geven wat hier aan de hand is.
DAC met NE5532
http://uploading.com/files/392m6d8f/NE%2B5532.mp3/
DAC met LM4562
http://uploading.com/files/8eb9cam8/LM%2B4562.mp3/
DAC met LM49720
http://uploading.com/files/631e1a8b/LM%2B49720.mp3
Groeten Hardy
Re: HK DAC vragentopic
Zo op het eerste gehoor vind ik het niet eens echt duidelijk. Bij de LM 4562 leek het wel wat verstoord. Is het geen clipping? Misschien kun je het eens met wat muziek proberen die vaker de 0dB lijn nadert 
Edit: Net nog even geluisterd en nu valt het met veel duidelijker op. Nu ook met de LM 49720. Het geluid hoeft de 0dB lijn helemaal niet te naderen om te vervormen.
Edit: Net nog even geluisterd en nu valt het met veel duidelijker op. Nu ook met de LM 49720. Het geluid hoeft de 0dB lijn helemaal niet te naderen om te vervormen.
Re: HK DAC vragentopic
Ik heb dit toch even geprobeerd, maar ook hier weer de vervorming, dus het zit zeker wel bij de opamp, tevens is soms plotseling de vervorming verdwenen en blijft dan ook weg tot ik hem opnieuw uit/aan schakel, ook is mij opgevallen dat wanneer ik de voeding uitschakel, de vervorming ook weg is zolang hij nog doorspeelt op de elko spanning.mischa72 schreef:Damn, wat een pech man ! Heb je al eens geprobeerd om het signaal via de koppelelco´s op de ingang van het analoge circuit te zetten? Hiermee bedoel ik dus het tegenovergestelde van wat de mensen doen die er een buizentrap achter zetten, dus de dac niet gebruiken en alleen de buffer gebruiken. Zo zou je kunnen controleren of de storing uit de dac of uit de analoge trap komt.
Groeten,
Mischa
Ik vermoed dus dat hij toch oscilleerd, alleen de voedinglijn direct aan de opamp ontkoppelen helpt niet.
Wat zou ik verder nog kunnen doen?
Gr.Hardy
Re: HK DAC vragentopic
Misschien begin ik weer helemaal opnieuw, maar ik weet niet of je de volgende zaken gecontroleerd hebt:
Is de voeding van de opamp hoog genoeg en vrij van storingen?
Is er wellicht een elco niet helemaal lekker?
Je kunt nu zeggen dat ie met een andere opamp wel goed is, maar misschien is de 4562 (of zijn vervanger) door de hogere kwaliteit gevoeliger voor fouten?
Uhm, ik lees in de specs van de NE5532 dat deze een ingangsspanningsbereik heeft van ± VCC, terwijl dit bij de LM4562 maximaal ± 0,7V is. Overstuur je hem niet gewoon?
Groeten,
Mischa
Is de voeding van de opamp hoog genoeg en vrij van storingen?
Is er wellicht een elco niet helemaal lekker?
Je kunt nu zeggen dat ie met een andere opamp wel goed is, maar misschien is de 4562 (of zijn vervanger) door de hogere kwaliteit gevoeliger voor fouten?
Uhm, ik lees in de specs van de NE5532 dat deze een ingangsspanningsbereik heeft van ± VCC, terwijl dit bij de LM4562 maximaal ± 0,7V is. Overstuur je hem niet gewoon?
Groeten,
Mischa

