HK DAC vragentopic

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

Bericht door cornelis »

Hoi Mischa,
Ik heb de gebruiksaanwijzing van het apparaat gevolg, echter zonder resultaat te boeken. Nu moet ik wel aantekenen dat het een Blokker gevalletje was. Voor de tv echter doeltreffend. Met de afstandbediening van de dvd-speler had ik meer succes. (previous en pause),maar dan ondere hele andere knoppen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Kees,

Wellicht zou je eens kunnen kijken naar een afstandbediening met een learn-functie. Met een originele kun je dan de goeie code inleren. Er zijn zeker mensen in de regio Haarlem die destijds ook zo´n cdrom-control gekocht hebben.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Zijn er ook mensen die de DAC ook hebben gevoed met gescheiden trafo's ?

Het leek mij een goed idee om het digitale deel van de DAC te voeden met de shuntgeregelde voeding van Guido Tent.

Op de aansluiting van de DAC zie je duidelijk dat er na de voeding een aansluiting is voor 12v + en `12v - AG en 5+v en G.

Het lijkt mij juist een goede zet om dat deel digitaal apart te voeden met een super stabiele voeding maar ik heb nog geen mensen gevonden die dit hebben gedaan.

Heb ik vreemde ideeën, of ben ik een uitzondering?

Hans
Bijlagen
HK DAC.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoi Hans,

Ik denk niet dat je er alleen in staat.
DHT-Rob beschrijft op zijn site de "NonODac" die hij voedt uit een Accu.
Ik zit er stiekem aan te denken om zoiets ook te gaan doen. Alleen wil ik iets van een geïntegreerde lader hebben die de accu in conditie houdt wanneer ik geen muziek draai.

Die + en - 12 volt in de voeding zijn alleen nodig voor de OpAmp schakeling die achter de DAC Chip zit. Daar kan ik helemaal buiten, omdat ik een buizenuitgang ga maken.

Voorlopig bouw ik eerst de gewone voeding, maar het experimenteren met een accu komt zeker.
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Alleen wil ik iets van een geïntegreerde lader hebben die de accu in conditie houdt wanneer ik geen muziek draai.
Heeft er niet eens in de Elektuur een voorversterker gestaan die dat had......
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
Alleen wil ik iets van een geïntegreerde lader hebben die de accu in conditie houdt wanneer ik geen muziek draai.
Kijk daarmee uit ! Accu´s houden er niet van om continue geladen te worden. Het beste kun je een druppellader combineren met een onderhoudslader. Als je continue door blijft druppelen (ben benieuwd welke vreemde niet-gerelateerde reacties hierop komen) gaan de accu´s op een gegeven moment het loodje leggen. Je moet laden en vervolgens stoppen met laden en de spanning controleren. Als de spanning onder een bepaalde waarde zakt ga je weer laden. Dat laden is dan met een iets grotere stroom dan met druppelladen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mischa72 schreef:
.... gaan de accu´s op een gegeven moment het loodje leggen.
lijkt me logisch :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Henkjan schreef:
mischa72 schreef:
.... gaan de accu´s op een gegeven moment het loodje leggen.
lijkt me logisch :lol:
Laat maar 8)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Mischa, bij de GB van de HK dac zag ik dat de verkoper nu ook voedingen aanbood. Ik weet niet of deze geschikt zijn, maar kun je die eventueel ook mee laten komen? Anders zijn er misschien geschikte voedingen bij DIYclub. Ik twijfel nog steeds over een DACje...

Is het misschien een idee om met de Enschede'ers hier één pakketje deze kant op te laten komen?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Bericht door paulebappie »

hannesie schreef:
Zijn er ook mensen die de DAC ook hebben gevoed met gescheiden trafo's ?

Het leek mij een goed idee om het digitale deel van de DAC te voeden met de shuntgeregelde voeding van Guido Tent.

Op de aansluiting van de DAC zie je duidelijk dat er na de voeding een aansluiting is voor 12v + en `12v - AG en 5+v en G.

Het lijkt mij juist een goede zet om dat deel digitaal apart te voeden met een super stabiele voeding maar ik heb nog geen mensen gevonden die dit hebben gedaan.

Heb ik vreemde ideeën, of ben ik een uitzondering?

Hans
Nee hoor, prima gedachte.
Ik heb een andere dac voorzien van ALWSR voedingen http://www.at-view.co.uk/alwsr.htm en dat klonk echt veel beter dan 78** of LM317 regelaars.
rickvdvalk
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
Locatie: Delft

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door rickvdvalk »

Ik heb de Dac momenteel draaien maar wil hem in een kleiner kastje bouwen. Ik kom dan echter in ruimte problemen met de trafo die ik nu heb. Nou heeft farnell een trafo van 6va 2*12v die wel past maar is 6va wel genoeg vermogen? Zo ja, wat heeft de dac minimaal nodig?


Iemand een idee???
rickvdvalk
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
Locatie: Delft

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door rickvdvalk »

Niemand een idee van het vermogen dat de dac nodig heeft?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

Gezocht en gevonden:
mischa72 schreef:
Electrische specs van de DAC nogmaals:
+5V (+/- 5%) Maximum 100mA
+12V (+/- 10%) Maximum 40mA
-12V (+/- 10%) Maximum 40mA
Vorig jaar zijn 28 van deze trafootjes met een groupbuy meebesteld. Voor de prijs hoef je het niet te laten, en tot nog toe hoorde ik niemand waar hij niet voldeed.
rickvdvalk
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
Locatie: Delft

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door rickvdvalk »

Bedankt!

Op die trafo heb ik hem nu inderdaad probleemloos op draaien. Maar ik wil hem naar een hifi2000 kastje van 4cm hoog bouwen en daar past die niet in. Ga meteen de trafo en lagere voedingselco's bestellen!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door de_smit »

Ik zit nu al enige tijd met veel interesse de topics te lezen betreffende HK DAC en aanverwante topic/links.
Nu ik dit topic gevonden heb, maak ik van de gelegenheid gebruik om volgende vraag te stellen:

Ik zie door de bomen het bos niet meer betreffende de gebruikte opamp en buizen trappen. Welke opzet met buizen trap moet je aanhouden om op een standaard ingang van een versterker (mijn versterker heeft als specificatie voor de ingangsgevoeligheid 150mV/22kohm voor de CD ingang en 1V/18kohm wanneer rechtstreeks naar de eindversterker wordt geschakeld) aan te kunnen sluiten?

Ik overweeg een PC via DAC aan de ingang 1V/18kohm te hangen. Volumeregeling blijft op de versterker beschikbaar, overige functies vervallen dan automatisch. Ik lees regelmatig over verschillende versterkingsfactoren. Is er na het analoog maken van een digitaal signaal nog een versterking nodig of moet ik dit meer zien als een (buizen-) buffer?


Sorry, sorry, veel te snel gepost. Na de website van lampizator nog eens goed door te blijken alle antwoorden daar te staan om mij op weg te helpen.

Groeten Frank
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

Vandaag via Mischa de Lm's (nieuwe uitvoering) binnen gekregen.
Ik kon niet wachten om ze zo snel mogenlijk in mijn HK-Dac te prikken, maar helaas hier ook weer dezelfde vervorming die ik ook al had met de LM4562 uit de vorige zending.
Ik zou het nu echt niet meer weten waar ik het nog moet zoeken.

Ik zal binnenkort eens proberen om hier 'MP3'tjes te plaatsen met muziek, weergeven via de DAC met de verschillende opamps, misschien dat er dan iemand kan horen wat er aan de hand is.

Groeten Hardy
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door mischa72 »

Damn, wat een pech man ! Heb je al eens geprobeerd om het signaal via de koppelelco´s op de ingang van het analoge circuit te zetten? Hiermee bedoel ik dus het tegenovergestelde van wat de mensen doen die er een buizentrap achter zetten, dus de dac niet gebruiken en alleen de buffer gebruiken. Zo zou je kunnen controleren of de storing uit de dac of uit de analoge trap komt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

mischa72 schreef:
Damn, wat een pech man ! Heb je al eens geprobeerd om het signaal via de koppelelco´s op de ingang van het analoge circuit te zetten? Hiermee bedoel ik dus het tegenovergestelde van wat de mensen doen die er een buizentrap achter zetten, dus de dac niet gebruiken en alleen de buffer gebruiken. Zo zou je kunnen controleren of de storing uit de dac of uit de analoge trap komt.

Groeten,
Mischa
Dit zal ik ook nog eens proberen, maar hier geloof ik ook niet echt in, omdat hij met de originele opamp wel goed werkt (NE5532).
De DAC is bij mij altijd al standaard in mijn instalatie aangesloten, en met de 5532 vind ik hem wel al erg goed klinken, maar toch wil ik de LM graag eens proberen.

Hardy
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hannesie »

@ Hardy,

Heb je wel eens een print van iemand anders in plaats van je eigen print geprobeerd?
Misschien kan iemand die bij je in de buurt woont je eens helpen met een vergelijk.
Kan geen kwaad er eens anders naar te kijken.
Suk6, Hans
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

Ik zou niemand hier in de buurt weten, maar wie weet leest dit iemand.

Hardy
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

Hallo

Ik heb hier 3 MP3 files waar de verschillen goed te horen zijn in mijn HK dac
Dit is bij alle muziek zo, maar vooral bij harde aanslagen.
Hopelijk kan iemand hiermee mij een suggestie geven wat hier aan de hand is.

DAC met NE5532
http://uploading.com/files/392m6d8f/NE%2B5532.mp3/

DAC met LM4562
http://uploading.com/files/8eb9cam8/LM%2B4562.mp3/

DAC met LM49720
http://uploading.com/files/631e1a8b/LM%2B49720.mp3

Groeten Hardy
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door k.p. »

Zo op het eerste gehoor vind ik het niet eens echt duidelijk. Bij de LM 4562 leek het wel wat verstoord. Is het geen clipping? Misschien kun je het eens met wat muziek proberen die vaker de 0dB lijn nadert :?:

Edit: Net nog even geluisterd en nu valt het met veel duidelijker op. Nu ook met de LM 49720. Het geluid hoeft de 0dB lijn helemaal niet te naderen om te vervormen.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

mischa72 schreef:
Damn, wat een pech man ! Heb je al eens geprobeerd om het signaal via de koppelelco´s op de ingang van het analoge circuit te zetten? Hiermee bedoel ik dus het tegenovergestelde van wat de mensen doen die er een buizentrap achter zetten, dus de dac niet gebruiken en alleen de buffer gebruiken. Zo zou je kunnen controleren of de storing uit de dac of uit de analoge trap komt.

Groeten,
Mischa
Ik heb dit toch even geprobeerd, maar ook hier weer de vervorming, dus het zit zeker wel bij de opamp, tevens is soms plotseling de vervorming verdwenen en blijft dan ook weg tot ik hem opnieuw uit/aan schakel, ook is mij opgevallen dat wanneer ik de voeding uitschakel, de vervorming ook weg is zolang hij nog doorspeelt op de elko spanning.
Ik vermoed dus dat hij toch oscilleerd, alleen de voedinglijn direct aan de opamp ontkoppelen helpt niet.
Wat zou ik verder nog kunnen doen?

Gr.Hardy
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door mischa72 »

Misschien begin ik weer helemaal opnieuw, maar ik weet niet of je de volgende zaken gecontroleerd hebt:

Is de voeding van de opamp hoog genoeg en vrij van storingen?
Is er wellicht een elco niet helemaal lekker?

Je kunt nu zeggen dat ie met een andere opamp wel goed is, maar misschien is de 4562 (of zijn vervanger) door de hogere kwaliteit gevoeliger voor fouten?

Uhm, ik lees in de specs van de NE5532 dat deze een ingangsspanningsbereik heeft van ± VCC, terwijl dit bij de LM4562 maximaal ± 0,7V is. Overstuur je hem niet gewoon?

Groeten,
Mischa
Plaats reactie