Allereerst mezelf maar eens voorstellen. Ik ben Bas, een 29 jaar jonge jurist uit de omgeving van Delft en al sinds jaar en dag een fervent liefhebber van alles dat geluid produceert. Zo heb ik in het verleden meestal met succes een gitaar, meerdere gitaarversterkers (Metro amps uit de VS, maar met een eigen twist), HIFI versterkers en luidsprekers gebouwd.
Mijn laatste luidsprekerontwerp dateert alweer van 10 jaar geleden, toen ik flink heb geïnversteerd in een paar mooie Scan-speak en Vifa units (21W/8555-01, 13M/8640-00 en Vifa XT300). Hoe ik dat met m'n hongerloontje van destijds heb kunnen betalen, snap ik echt niet meer
Maar goed, paar leuke kasten (40L netto) gebouwd en een paar theoretische standaard (!) filtertjes eraan geknoopt... Nu weet ik dat dat laatste helemaal fout is. Wijsheid komt met de jaren, zo blijkt ook bij mij het geval. Ik ben daarom momenteel bezig met het opnieuw ontwerpen en simuleren van kasten en filters in Boxsim en Winisd. Nu maak ik me om de kasten niet zo heel druk, ik denk dat ik daar wel een goed en mooi ontwerp van kan maken, iets in de trant van de Jazzman van Troels Gravesen. Omtrent kastontwerp is ook veel info op internet te vinden. Het filter is voor mij echter een heel ander verhaal. Ik zou bij het ontwerpen van het filter graag een klein beroep doen op jullie expertise en behulpzaamheid. Ik heb namelijk niet het idee dat zonder hulp ooit het maximale (of gewoon een heel goed) resultaat zal gaan halen uit m'n dure Scan-speaks. Das natuurlijk doodzonde.
Daarom de volgende vragen: wie wil me helpen en welke gegevens moet ik hier posten om goed geholpen te kunnen worden?
Bij voorbaat mijn dank!