Hulp nodig bij ontwerp filter en kasten

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rootz

Hulp nodig bij ontwerp filter en kasten

Bericht door Rootz »

Beste heren en dames,

Allereerst mezelf maar eens voorstellen. Ik ben Bas, een 29 jaar jonge jurist uit de omgeving van Delft en al sinds jaar en dag een fervent liefhebber van alles dat geluid produceert. Zo heb ik in het verleden meestal met succes een gitaar, meerdere gitaarversterkers (Metro amps uit de VS, maar met een eigen twist), HIFI versterkers en luidsprekers gebouwd.

Mijn laatste luidsprekerontwerp dateert alweer van 10 jaar geleden, toen ik flink heb geïnversteerd in een paar mooie Scan-speak en Vifa units (21W/8555-01, 13M/8640-00 en Vifa XT300). Hoe ik dat met m'n hongerloontje van destijds heb kunnen betalen, snap ik echt niet meer :D !

Maar goed, paar leuke kasten (40L netto) gebouwd en een paar theoretische standaard (!) filtertjes eraan geknoopt... Nu weet ik dat dat laatste helemaal fout is. Wijsheid komt met de jaren, zo blijkt ook bij mij het geval. Ik ben daarom momenteel bezig met het opnieuw ontwerpen en simuleren van kasten en filters in Boxsim en Winisd. Nu maak ik me om de kasten niet zo heel druk, ik denk dat ik daar wel een goed en mooi ontwerp van kan maken, iets in de trant van de Jazzman van Troels Gravesen. Omtrent kastontwerp is ook veel info op internet te vinden. Het filter is voor mij echter een heel ander verhaal. Ik zou bij het ontwerpen van het filter graag een klein beroep doen op jullie expertise en behulpzaamheid. Ik heb namelijk niet het idee dat zonder hulp ooit het maximale (of gewoon een heel goed) resultaat zal gaan halen uit m'n dure Scan-speaks. Das natuurlijk doodzonde.

Daarom de volgende vragen: wie wil me helpen en welke gegevens moet ik hier posten om goed geholpen te kunnen worden?

Bij voorbaat mijn dank!
Laatst gewijzigd door Rootz op di 19 jan 2010, 8:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Rootz

Re: Ontwerp filter en kasten

Bericht door Rootz »

Enkele simulaties uit Boxsim... Hier moet toch nog ruimte zijn voor verbetering.
Bijlagen
frequentieweergave totaalsysteem.jpg
fasegedrag totaalsysteem.jpg
afstraalgedrag totaalsysteem.jpg
filter totaalsysteem.jpg
behuizing totaalsysteem.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij ontwerp filter en kasten

Bericht door Henkjan »

Ha die bas, welkom hier.

Wat heb je als input gebruikt voor die simulaties? heb je zelf gemeten?

Rootz schreef:
.....jurist uit de omgeving van Delft
oh, op m'n woorden passen dis :wink: :lol:
Rootz

Bericht door Rootz »

Haha, valt wel mee hoor! Ik ben hier om te leren over het juist ontwerpen van high end hifi en niet om te zeuren over spelfoutjes en juridische zaken :wink: Dank voor je reactie in ieder geval.

De data heb ik verkregen van datasheets van Scan-speak en Vifa. Of alle units onder dezelfde omstandigheden bij hen gemeten worden, weet ik niet. Mogelijk sluipt hier dus al de eerste fout van de simulaties in. Spullen om zelf te meten heb ik echter niet...

Daar komt nog bij dat ik de nieuwe kasten nog niet gebouwd heb en de drivers nu niet geflushmount in een soort te mooi afgewerkte testkasten zitten.

Ik loop bij het berekenen van nieuwe kasten tegen nieuwe problemen aan: afstraalgedrag en diffraction. Ik krijg het in Boxsim op een of andere manier niet naar behoren. Hoe kan dit? Ik weet het, deze vraag hoort thuis in 'kasten bouwen'.

Ik kan, merk ik, echt alle hulp gebruiken. Ik schaar mezelf, zo eens rondkijkend op dit forum, voorlopig nog onder de beginners.

Groeten,
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Bericht door MBG Verhoeven »

Om een simulatie te doen die de waarheid gaat benaderen zijn gegevens over de relatieve fase van je luidsprekerdrivers nodig.
Kortom; Je moet je speakers meten dmv een akoestische meting.

Dit kan;

- Je zelf met een meetsysteem
- Je aan iemand op dit forum vragen?
- Je bij een professionele zelfbouwzaak laten doen

Echter heeft het pas zin als je kasten af zijn, je tweeter ingefreesd etc.
Rootz

Bericht door Rootz »

Ik zag dit antwoord al aankomen, maar tegen beter weten in hoopte ik toch dat ik al met het filter kon beginnen :roll:

Nu een ander draadje opzetten in het kasten gedeelte van het forum (of dit draadje verhuizen) of kan ik hier ook met kastvragen terecht?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Als je de maten en vormen van je nieuwe kasten weet, kun je wel al aan de slag met boxsim natuurlijk.
dit programma houdt hier rekening mee namelijk.
Filter tweaken aan de hand van echte metingen kan natuurlijk pas als je daadwerkelijk de kasten af hebt.
Rootz

Bericht door Rootz »

Ik zal eens een schets maken van de voorgestelde kasten. Gaat erg op de Jazzmans van Troels Gravesen lijken.

Toch ben ik wel naar een paar dingen benieuwd, alvorens ik me op een bepaald ontwerp vastleg:
1. Wat zijn de voordelen/nadelen van een kast die achterover helt ala Scan-speak Vertigo?
2. Waarom wel of geen schuine hoeken frezen aan de kast randen?
3. Hoe kom ik tot een optimale plaatsing van de units op de baffle? The Edge kan ik overigens niet meer downloaden via de website die ik kan vinden via google.
4. Welke vorm kan ik het beste aanhouden voor de midkast? Ik wil de midkast in de hoofdbehuizing hebben en de midkast het liefst direct als versteviging van de hoofdkast gaan gebruiken.

Vanavond dus weer naar de tekentafel...

Alvast bedankt voor alle input, ik stel het zeer op prijs!

Groeten,
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Bericht door MBG Verhoeven »

1) je gebruikt dan de off-axis freq.karakterestiek, die is vaak iets smoother en makkelijker te filteren. Heeft ook te maken met afstraalgedrag
2) Difractie, zorgt ervoor dat je dat minder hebt
3) Via boxsim kan je dit ook uitproberen, maar the edge is vast nog wel ergens te vinden
4) Dat bepaald de ontwerper... ;D
Rootz

Bericht door Rootz »

Dank je voor je reactie.

Zoals je kunt zien is de verticale off-axis weergave volgens de simulaties niet echt optimaal: er zitten een aantal flinke dips in. Hoe zou ik dit kunnen verbeteren? Zit de simulatie er misschien naast? Voor de plaatsing van de drivers, verwijs ik graag naar de attachment van de kast hierboven, dan zie je hoe ze nu zitten.

The Edge heb ik ondertussen gevonden. Tolvan.com heeft er een paar dagen uitgelegen o.i.d., want nu kon ik wel de website op, enkele dagen geleden niet. Ik heb eens met dat programma gewerkt, maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik de verschillende parameters/variabelen in moet stellen. Kan ik ergens betere info hierover vinden dan de handleiding die op hun eigen pagina staat?

Ik voeg bij dit bericht gelijk even een scan van een tekening van de kast die ik gisteravond gemaakt heb. Hier is dan ook de vorm van de midakst op te zien. Bracings ontbreken nog op de tekening. De kast op de tekening bevat geen afrondingen/ schuine zijden ter voorkoming van diffractie. Simulaties in Boxsim lieten geen al te grote verschillen zien tussen al dan niet afronden/afschuinen van de kastranden. Of echter in realiteit de verschillen ook zo klein zijn, weet ik niet

Het schot achter de tweeter zit daar om de midkast zijn tapse/druppelachtige vorm te geven, de tweeter af te schermen voor ongewenste reflecties en de midkast op een bruto volume te krijgen van plus munis 6 liter.

De basreflexpoort komt aan de onderkant van de kast. Ik heb begrepen dat dit minder problemen geeft met plaatsing van de kast in de huiskamer (ergens gelezen, al weet ik niet meer waar). Al met al hoop ik het laagcompartiment in de buurt van 38 liter netto te krijgen. Dit zou moeten resulteren in een goede mix tussen group delay, impulsweergave en diepreikend laag.

De tekening van de kast die hieronder staat, is slechts een voorstel. Ik ben bijvoorbeeld niet zo heel erg tevreden over het afstraalgedrag naar boven en beneden (dips). Als jullie ideeën hebben ter verbetering van het afstraalgedrag of op welke andere manier tips of commentaar hebben op mijn ontwerp, dan hoor ik dat graag!

Bart, jij trouwens ook bedankt voor je input. Ik kan dus een (tijdelijk) filter ontwerpen op basis van de simulaties begrijp ik. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het fasegedrag van het filter, ziet dat er dan goed uit of is er ruimte voor verbetering? Waarom is dat dan zo en hoe zou ik het filter in dit stadium nog kunnen verbeteren?

Alvast bedankt weer mannen!
Bijlagen
Ontwerp kast ala Jazzman.jpg
Rootz

Bericht door Rootz »

Misschien moet ik m'n vragen eens wat duidelijker op een rij zetten, ik word soms wat langdradig...

1. Kijkend naar de simulaties: is het filter in orde (fase- en richtingsgedrag). Zo nee, welke punten van verbetering zijn er en waar moet ik op letten in het vervolg?
2. Wat denken jullie van de kast? Is de vorm van de midkast goed? Hebben jullie tips voor de bracings, want daar ben ik nog niet uit. Eventuele verbeterpunten?

Hopelijk kan ik in de loop van de volgende week naar de zagerij en dan gaat het werk echt beginnen :)

Thanks!
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Goede metingen liggen ten grondslag aan een goede simulatie. Het is dus belangrijk om eerst goede metingen te krijgen voordat je ook maar begint te denken aan een filter simuleren. En om goede metingen te krijgen, is het handig als de luidsprekerunits al in de kasten zitten.
Het is wel mogelijk om tot een redelijk resultaat te komen door de response van de specsheets over te nemen, alleen de kans van een succesvol resultaat is veel kleiner en zeker weten of het klopt doe je ook niet.
Misschien woont er iemand in de buurt die voor je kan meten en anders kun je dit laten doen bij speakerland of speaker en co oid.

kast ziet er goed uit :) bracen zou je kunnen doen door bv twee (of meer) latten/plakjes tussen de zijwanden te monteren of door tussenschotten te plaatsen. Voorbeelden genoeg van te vinden.
Rootz

Bericht door Rootz »

Dank je voor je reactie Boppo. Plan de campagne is dus eerst kasten gaan bouwen, dan meten, dan filter.

Dan heb ik nog wel een vraag over de kasten: de dips in het afstraalgedrag zoals gesimuleerd, komt dat door de kast? Hoe erg is dat eigenlijk, ervan uitgaande dat ik de tweeters/mids redelijk op oorhoogte ga krijgen?

Mochten er meer tips/aanmerkingen zijn wat betreft het ontwerp van de kast, dan hoor ik die graag.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Die dips komen niet door de kast, maar door het filter en het afstraalgedrag van de units. De units beginnen vanaf een bepaalde frequentie te bundelen: ze stralen op een gegeven moment alleen nog naar voren. Zo te zien is dit alleen voor de woofer meegenomen. Ideaal zou zijn dat de frequenties onder elke hoek gelijk zijn. De beste benadering is dat deze zo gelijdelijk mogelijk afnemen. Dit is hier goed te zien:
Passief filterontwerp voor 2-weg monitor, op 0,30,45 en 60 graden
De krakteristiek is onder elke hoek een redelijk rechte lijn die onder de ander ligt. Dit is in het horizontale vlak.
Doordat de relatieve afstand tussen de units onder vertikale hoeken niet gelijk is, levert dit faseverschuivingen op waardoor bepaalde frequenties optellen en andere uitdoven, dit geeft bulten en dalen zoals hier te zien is.
Rootz

Bericht door Rootz »

Dank je Boppo. Dat zijn ook meer de grafieken die ik graag zie. Ik krijg dat dus voor elkaar door het filter daarop aan te passen, begrijp ik. Dat is dan iets voor op de langere baan, eerst maar eens de kasten.

To do:

1. Bepalen waar de bracings moeten komen en hoe die moeten gaan worden;
2. Goede houtleverancier zoeken;
3. Al dan niet combineren van meerdere plaatmaterialen voor kastwanden (uitzoeken of dit de moeite loont);
4. Bestellijst voor hout maken;
5. Hout (laten) zagen.

Daarna zie ik weer verder. Voor de houtvragen open ik een nieuw topic in het forumgedeelte 'kasten bouwen'. Ik heb nog nooit gefreesd en gefineerd, dus er komen nog vragen zat aan :D
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Mijn complimenten voor je gestructureerde aanpak en leergierige houding!

Wat ik niet helemaal zeker weet; die 'lobbing' in het vertikale vlak moet je niet verwachten weg te krijgen met filtering. Het is een fysiek verschijnsel. Bij een coax luidspreker kun je het horizontale en vertikale redelijk goed krijgen, maar met zo'n 3-weg niet. Maar ook niet giga veel uit denk ik, wel een beetje goed uitkomen qua luisterhoogte (niet 15 graden lager of hoger zitten luisteren dan de mooiste afstraling). Het horizontale gedeelte kun je wel optimaliseren.

Succes!
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Inderdaad... je houdt altijd op bepaalde frequenties onder bepaalde hoeken uitdoving. Dit kun je wel zo kiezen dat je er bv 10graden boven en 5 graden onder de luisteras de minste last van hebt. Wat ook wel eens gedaan is, is een nulpunt creëren op de punt waarbij de reflectie zou optreden, maar dit is dan heel specifiek voor een bepaalde luisterafstand.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”