"Cappuccino Royale" (codename Smoking)
Moderator: Beheerdersteam
Heb ik wel, maar deel daarvan is bevuild met laagfrequente ruis.
Ik kan wel eens een Fouriertje laten zien vanaf 20 hz:
Het probleem is dat het originele programma linear met de impulsresponsie omgaat.
Zoals je ziet ernstig bevuild.
Het probleem is dat het originele programma linear met de impulsresponsie omgaat.
- Bijlagen
-
- Woofer near field met meetfout.
- woofer_near_field_error.png (11.34 KiB) 1642 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gobla op za 18 okt 2008, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De meting is ontstaan door in het apparaat het uitgangssignaal en het uitgangssignaal te vergelijken door middel van witte ruis.
Wanneer ik het signaal gate (bijvoorbeeld van 200 tot 400 ms) wordt het gehele signaal wat rustiger. Ik zal eens proberen voor de woofer near field de FFT gegate te berekenen.
In het editje zet ik de samplerate.
Editje: 12800 samples / seconde.
Wanneer ik het signaal gate (bijvoorbeeld van 200 tot 400 ms) wordt het gehele signaal wat rustiger. Ik zal eens proberen voor de woofer near field de FFT gegate te berekenen.
In het editje zet ik de samplerate.
Editje: 12800 samples / seconde.
Hmm, ik was eigenlijk benieuwd wat er allemaal gebeurde in de eerste ms van de impuls, maar als je samplerate 12800 samples/s was heb je data tot 6.4 kHz, dat is wat weinig. Ik was benieuwd naar wat eerste reflecties op de randen van je kast. Natuurlijk kun je die meting ook buiten de dode kamer doen.
Dus even naar de meting van het laagfrequent.
Dus even naar de meting van het laagfrequent.
Die opmerking snap ik niet.Gobla schreef:Heb ik wel, maar deel daarvan is bevuild met laagfrequente ruis.
Om tot 20 Hz voldoende resolutie te hebben heb je eigenlijk wel een impuls van een paar honderd ms nodig. Bij een samplerate van 12800 Hz is dat dus 1280 samples per 100 ms. In je meting zie ik een resolutie van ca 10 Hz. Volgens mij wordt dan het aantal samples zo ongeveer fs/(2*resolutie) = 12800/(2*10) = 640 samples. Bij 12.8 kHz wordt dat dus 50 ms, te weinig om echt tot 20 Hz te meten. Maar wel tot 60 Hz ofzo.
Zo te zien is dat een stevige bas, zeker als je em in een kamer plaatst. Klopt dat?
Dat zou best kunnen. Overigens is het zo dat de samplefrequentie van deze meting anders is (tijdens de meting verschillende geprobeerd).bertor schreef:Om tot 20 Hz voldoende resolutie te hebben heb je eigenlijk wel een impuls van een paar honderd ms nodig. Bij een samplerate van 12800 Hz is dat dus 1280 samples per 100 ms. In je meting zie ik een resolutie van ca 10 Hz. Volgens mij wordt dan het aantal samples zo ongeveer fs/(2*resolutie) = 12800/(2*10) = 640 samples. Bij 12.8 kHz wordt dat dus 50 ms, te weinig om echt tot 20 Hz te meten. Maar wel tot 60 Hz ofzo.
Nou eigenlijk vind ik deze best meevallen. In mijn ogen gewoon een lekkere bas (relatief drukloos en toch vrij diep).bertor schreef:Zo te zien is dat een stevige bas, zeker als je em in een kamer plaatst. Klopt dat?
Maar als je wilt mag je deze ook wel komen beluisteren hoor.
Mooi projectje dit. Heb het topic zojuist "herontdekt"
. Een of meerdere luisterbijeenkomsten in Enschede lijkt mij eigenlijk ook best een leuk idee. Dit lijken me wel interessante speakers om eens te beluisteren en te vergelijken met de drieweg zuilen die ik tot nu toe heb gehoord. Een vergelijk met m'n eigen dipool of het project van bertor is misschien ook wel aardig.
Is het trouwens nog lastig te regelen om in de windtunnel te meten? Lijkt mij ook wel een uitkomst. Het is lastig meten in een studentenhok, zeker met een dipool met een grillig frequentieverloop.
Is het trouwens nog lastig te regelen om in de windtunnel te meten? Lijkt mij ook wel een uitkomst. Het is lastig meten in een studentenhok, zeker met een dipool met een grillig frequentieverloop.
Dat is wel wat, een decentrale Enschede luisterdag. Scheelt een hoop gezeul met spullenRonkel schreef:Een of meerdere luisterbijeenkomsten in Enschede lijkt mij eigenlijk ook best een leuk idee. Dit lijken me wel interessante speakers om eens te beluisteren en te vergelijken met de drieweg zuilen die ik tot nu toe heb gehoord. Een vergelijk met m'n eigen dipool of het project van bertor is misschien ook wel aardig.
Lijkt me een leuk ideeRonkel schreef:Mooi projectje dit. Heb het topic zojuist "herontdekt". Een of meerdere luisterbijeenkomsten in Enschede lijkt mij eigenlijk ook best een leuk idee. Dit lijken me wel interessante speakers om eens te beluisteren en te vergelijken met de drieweg zuilen die ik tot nu toe heb gehoord. Een vergelijk met m'n eigen dipool of het project van bertor is misschien ook wel aardig.
Kan tegenvallen om dit op korte termijn nog te regelen. Via PB zal ik je wel de gegevens sturen over met wie je daarvoor contact moet opnemen.Ronkel schreef:Is het trouwens nog lastig te regelen om in de windtunnel te meten? Lijkt mij ook wel een uitkomst. Het is lastig meten in een studentenhok, zeker met een dipool met een grillig frequentieverloop.
Even lekker een middagje zitten solderen en puzzelen.
Bij deze heb ik de tweeter een paar dB gedempt en het zobel bij de tweeter een klein beetje aangepast.
Het gevolg is eigenlijk dat de set minder "intens" klinkt, en daardoor nog net wat verfijnder. Ook minder vermoeiend om op wat luidere volumes naar te luisteren.
Hoewel in de huidige luisterpositie er net te weinig bass aanwezig is, ga ik dit niet corrigeren met het filter maar gewoon een tikje meer geven via de versterker of mijn subwoofer te gebruiken (Cappuccino Flux). Mijn ervaring is dat wanneer de luidsprekers in een grotere ruimte geplaatst worden of in de huidige ruimte over de lengterichting de bass sublaag gaat en ook in het normaal laag beter tot zijn recht komt.
Bij deze heb ik de tweeter een paar dB gedempt en het zobel bij de tweeter een klein beetje aangepast.
Het gevolg is eigenlijk dat de set minder "intens" klinkt, en daardoor nog net wat verfijnder. Ook minder vermoeiend om op wat luidere volumes naar te luisteren.
Hoewel in de huidige luisterpositie er net te weinig bass aanwezig is, ga ik dit niet corrigeren met het filter maar gewoon een tikje meer geven via de versterker of mijn subwoofer te gebruiken (Cappuccino Flux). Mijn ervaring is dat wanneer de luidsprekers in een grotere ruimte geplaatst worden of in de huidige ruimte over de lengterichting de bass sublaag gaat en ook in het normaal laag beter tot zijn recht komt.
Re: "Cappuccino Royale" (codename Smoking)
Even een oud topic bumpen. Ik denk over een ontwerp met dezelfde speakers, hoe ziet het definitieve filter er uit?
Cheers,
A
Cheers,
A