"Cappuccino Royale" (codename Smoking)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gobla

"Cappuccino Royale" (codename Smoking)

Bericht door Gobla »

[img]http:/gobla-server.student.utwente.nl/conclave/c_royale.png[/img]

Motivatie:
Een paar mooie luidsprekers die het vooral mooi doen onder het genot van een kopje cappuccino terwijl er naar rustige muziek geluisterd wordt, maar absoluut niet slecht zullen presteren bij een film.

Bij dit projectje staat van de voren vast welke vorm de kast moet zijn door de locatie waar deze terecht komt. Hierbij is er natuurlijk nog genoeg te kiezen (drivers, filters, tuningsfrequentie, enz.)

Buitendimensies van de kast: 22 cm breed, 46 cm diep, 78 cm hoog (pootjes niet meegerekend).

Gelieve eerst het attachment te bekijken en vervolgens verder te lezen.

Klaar? mooi :wink: .

Belangrijkste taak nu is het kiezen van 3 (of 4) mooie drivers per speaker.
In ieder geval een mooie tweeter en middentoner die bij elkaar passen. Daar verder dan nog één 8" woofer of twee iets kleinere (bijvoorbeeld 6.5") woofers die goed genoeg presteren om -3dB ongeveer tussen 30 en 35 hz te krijgen mét tuning in een gedeelte van 43,9 liter.

Dus bij deze de config gelden de volgende voorwaarden:
  • 1 De totaalprijs van de drivers voor beide luidsprekers mag in totaal niet boven de 300 euro uitkomen.
    2 Één of twee woofers die in een ruimte van 43,9 liter het -3dB punt tussen de 30 en 35 hz hebben zitten.
    3 De woofer(s) mogen inclusief omranding niet groter zijn dan 22 cm.
    4 De middentoner en tweeter moeten zowel onder een grote als kleine hoek t.o.v. de luisterpositie goed kunnen presteren.

Zelf zat ik aan de volgende config te denken:

2x Peerless SLS-213 (2x 56.28 euro)
2x Peerless M10MD-39/08 (2x 45.51 euro)
2x Peerless DT-105H (2x 27.04 euro) of 2x Peerless D27TG-05/06 (2x 28.58 euro)

Er zal waarschijnlijk een heel wat betere config zijn, dus bij deze vroeg ik mij dus af: Welke config raden jullie mij aan gezien de bovenstaande voorwaarden?
Bijlagen
Cappucino royale.png
Laatst gewijzigd door Gobla op zo 14 sep 2008, 17:19, 8 keer totaal gewijzigd.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Gobla

Bericht door Gobla »

Dank je :D.

Alleen met die drivers kom ik op 379,24 euro uit. Dat zit net te ver boven het budget...

Ik ga dan natuurlijk kijken wat ik met het budget kan doen, maar geld laten verschijnen kan ik ook niet zomaar. Tevens ga ik even kijken of ik bij seas kan blijven met wat scherper geprijsde drivers.

Ik kom overigens een stuk beter in de buurt van het budget als ik de config van CarloPJB aan houd met daarbij de Peerless SLS-213 driver.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Da's pas commercieel denken. Eerst de brochure, dan pas het product! :lol:

Keurige leaflet Gobla, mooie layout.

Wat mij opvalt zijn vooreerst 2 dingen. Ik ga dit voorzichtig zeggen, want het is niet direct een antwoord op je vraag en tevens een punt dat naar mijn mening eigenlijk op de meeste ontwerpen hier van toepassing is.

1. Prijsbepaling. Ik vermoed dat je veel tijd en energie gaat steken in het ontwerp, de bouw en de afwerking. De keuze van je drivers ben je nu aan het bepalen in funktie van hun aankoopprijs. Persoonlijk vind ik dat een foute benadering voor een beter dan gemiddeld ontwerp.

2. Wat ik in je post mis is wat voor soort speaker je eigenlijk wil gaan maken. Je hebt blijkbaar een paar criteria bepaald die eigenlijk door andere parameters moeten worden bepaald, niet andersom. Waarom 3-weg en geen 2-weg. Wat verwacht je van de dynamiek, belastbaarheid, rendement, ruimtelijkheid en dergelijke. Ik ben ooit eens met mijn gezicht tegen de muur geduwd toen ik zei dat ik een speaker ging bouwen waarbij ik een 6/18db ging inzetten. Larie natuurlijk. Dat filter is een gevolg van het verloop van de afstelling, geen startpunt. Jouw stelling is natuurlijk minder extreem, maar je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

Ed.
Gobla

Bericht door Gobla »

Daar heb je inderdaad een punt. Ik waardeer ook erg dat je er op deze manier over nadenkt.

Ik zal eens proberen verder toe te lichten:

Algemeen over de luidsprekers:
De luidsprekers zijn bedoeld voor mijn ouders. Nadat ze hadden gehoord en gezien van wat er allemaal mogelijk was en zij zelf ontevreden waren over hun eigen 5.1 set van philips. Aangezien ze niet veel waarde hechten aan "Waar" surround, maar eerder gewoon erg lekker (rustig aan de oren) geluid van een goede dynamiek klonken twee torentjes als muziek in de oren :roll: . Deze luidsprekers zullen dan veelal gebruikt worden om een mooie CD op te zetten en van te genieten tussen vooral op achtergrond tot benadrukt luistervolume. In enkele gevallen moeten deze speakers bij een film goed genoeg kunnen presteren om zonder subwoofer de film alsnog een "bioscoop"-effect te geven (hoeft ook niet extreem diep).

Vanwaar éérst het design, en pas achteraf de drivers is omdat mijn ouders de luidsprekers maar op één plek kwijt willen. Die plek heeft een beperkte ruimte. Vanwege die beperkte ruimte zijn de buitenmaten van de luidspreker ontstaan. Mijn eerste idee over de Peerless set kwam van een eerder succesvol project met soortgelijke drivers, vandaar de eerste opzet.

Met betrekking tot punt 1:
Normalitair zou ik zelf ook niet zo snel geneigd zijn tot het aanschaffen van drivers aan de hand van de kostprijs. Maar aagezien het bovenstaande (betreft formaat en budget) wil ik proberen met deze vaststaande parameters een luidspreker te maken die naar de eisen van mijn ouders voldoen. Daaruit zelf al wat kleine redenaties getrokken zoals dat het echte "SUB"-woofer geluid niet nodig is (<25 hz).

Met betrekking tot punt 2:
Ik hoop dat de algemene informatie over de luidspreker al voldoende zegt :).

Met betrekking tot het ontwerp:
Ik ben vast aan de slag gegaan met het ontwerp aangezien dit geen bepalde factor is voor de prijs. Voor onder de 20 euro kan ik een kast er al uit laten zien alsof deze uit een professionele audiozaak komt (niet te dicht bijkomen dan :lol: ). Aangezien ik voor mijn hobby en werk ook veel met grafisch ontwerp bezig ben, leek het mij leuk hier alvast mee bezig te gaan.

Hele tekst, ik hoop dat ik hier genoeg duidelijkheid heb kunnen vormen. Nogmaals bedankt ook voor de input.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leuk, dat verklaart al heel wat.

Een eerste bemerking zou ik alvast willen maken op je speakervoorstel.
Ik zie nergens de nood om naar een 3-weg te gaan. Een 2weg gaat volgens mij betere prestaties neerzetten.
Reden hiervoor is:
- dat je dan meer budget hebt om betere units te gebruiken
- een 2-weg systeem eenvoudig te ontwerpen is, mede door de betere units
- een grotere keuze uit beschikbare units
- beter ruimtebeeld, wat je ouders op prijs zullen stellen boven de hogere dynamiek van het alternatief 3weg systeem
- eenvoudigere oplossing voor de midkast (als die al dan nodig is)
- meer beschikbaar kastvolume voor je woofer om zodoende die 30 hz te halen (ook dat is reeds subgebied)

Groeten,
Ed.
Gobla

Bericht door Gobla »

Met deze informatie ga ik eens kijken naar een mooi paar 2-weg drivers. Dan durf ik eindelijk ook te kijken naar het wat duurde Seas & Scan-Speak . 8)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gobla schreef:
Met deze informatie ga ik eens kijken naar een mooi paar 2-weg drivers. Dan durf ik eindelijk ook te kijken naar het wat duurde Seas & Scan-Speak . 8)
Precies, voor 300 euro heb je net één Scan Speak unit :lol:

Scan Speak zal dus uitgesloten zijn, maar Peerless heeft de HDS waar Jeroen toch niet onaardige resultaten mee boekt, en die vallen volgens mij wel binnen je budget. De Nextels van Carlo klinken ook niet verkeerd maar zijn ook wel iets duurder denk ik.
Vifa, good value for money.

Ruimdenkend, de Seas Coax, die met 18cm hardmembraan, en in een TL gemonteerd. Oudere luisteraars vinden het drukloze laag dikwijls aangenaam en ook het ontbrekende faseverschil geeft een ruimer en echter geluidsbeeld, vinden ze ook prettig. Voor 300 euro kun je er ook nog een centerspeaker bijmaken met dezelfde unit.

Ed.
Gobla

Bericht door Gobla »

Ik was net bezig een paar drivers die mij aantrekkelijk leken in te voeren in WINISD (helaas nog geen ander programma kunnen vinden waar ik zo snel en makkelijk mee omkan gaan). Echter komt geen enkele Seas Prestige door de WINISD check :S.

Ik zit nu te te kijken naar de HDS nomex drivers en de Seas Prestige. Nu een goede manier vinden om deze in te voeren...

Nog een programma als suggestie om wat betere resultaten te krijgen dan WinISD?
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

asterduc schreef:
Gobla schreef:
Precies, voor 300 euro heb je net één Scan Speak unit :lol:

Scan Speak zal dus uitgesloten zijn, maar Peerless heeft de HDS waar Jeroen toch niet onaardige resultaten mee boekt, en die vallen volgens mij wel binnen je budget. De Nextels van Carlo klinken ook niet verkeerd maar zijn ook wel iets duurder denk ik.
Vifa, good value for money.

Ruimdenkend, de Seas Coax, die met 18cm hardmembraan, en in een TL gemonteerd. Oudere luisteraars vinden het drukloze laag dikwijls aangenaam en ook het ontbrekende faseverschil geeft een ruimer en echter geluidsbeeld, vinden ze ook prettig. Voor 300 euro kun je er ook nog een centerspeaker bijmaken met dezelfde unit.

Ed.

Klopt Ed,

Hiervoor kun je net de woofers kopen.

-edit-
Ook niet meer.Seas heeft zijn prijzen verhoogd zie ik net.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gobla schreef:
Nog een programma als suggestie om wat betere resultaten te krijgen dan WinISD?
SimBox
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

CarloPJB schreef:
asterduc schreef:
De Nextels van Carlo klinken ook niet verkeerd maar zijn ook wel iets duurder denk ik.
Klopt Ed,

Hiervoor kun je net de woofers kopen.

-edit-
Ook niet meer.Seas heeft zijn prijzen verhoogd zie ik net.
lekker veel laag, meer heb je toch niet nodig! :lol:

Seas prijsverhoging: yep, en de anderen gaan spoedig volgen, lang leve China.
Beleggingstip: vergeet obligaties, aandelenfondsen, spaarrekening, enz... koop nu Speakers, veel speakers, vooral dure gerenomeerde merken zoals Scan Speak, Seas, Thiel, ... en creëer 20% meerwaarde in no time. Binnen een paar jaar benne wij europeanen allemaal werkloos, dus tijd genoeg om er dan speakerkasten voor te bouwen = $$$ dubbele winst, en die dan naar China te exporteren!

Sorry TS, back on-topic.

Naast die Coax unit zat ik nog aan iets anders te denken.
Een kleine LAT250 in combinatie met de nieuwe Peerless full range 2, 2,( en 3" units (die zijn zeer goed). Zit je nog onder je budget. Eventueel bouw je de LAT als bandpass.

Groeten,
Ed.
Gobla

Bericht door Gobla »

Hmmm, over de LAT ben ik nooit echt wild geweest. En aangezien mijn ouders ook het echte "Sub" geluid toch niet willen...
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gobla schreef:
Hmmm, over de LAT ben ik nooit echt wild geweest. En aangezien mijn ouders ook het echte "Sub" geluid toch niet willen...
okay, was maar een voorstel.
Gobla

Bericht door Gobla »

Ik ga vandaag nog maar eens op zoek naar de woofer die zowel lekker laag weinig verlies heeft en nog mooi vlak blijft rond de mid.
Gobla

Bericht door Gobla »

Seas L22RNX/P

Ik ben er vrijwel zeker van dat ik voor de volgende driver ga voor de woofer. In een behuizing van 43 liter met een tuning rondom 27 hz lijkt deze een geschikte kanidaat. De prijs valt mij op zich ook nog best mee.

Ik zit een beetje met de twijfel tot waar ik deze woofer mee moet laten spelen. De grafiek vertoont een beetje instortingsgevaar na 1 khz. Nu maar eerst kijken naar een tweeter.

Iemand nog aan en of opmerkingen over deze driver?
Gobla

Bericht door Gobla »

Iemand een suggestie voor een tweeter die hier goed kan presteren bij een tweeweg? Ik blijf gaten zien, no mather welke tweeter ik pak (seas of peerless) onder de 70 euro.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Al eens gekeken naar de CA22RNX?

Die is qua size hetzelfde en loopt stukken verder door dan de L22. Daar is wat makkelijker een tweeter bij te vinden voor een 2-weg.

Ohja, de FW168 van Fountek is nieuw, maar best leuke specs.
Gobla

Bericht door Gobla »

Ik heb beide bekeken en laten berekenen. Helaas hebben ze beide een niet echt lekker verloop bij de lage tonen (zie vereisten). Ik zit er nu aan te denken om toch maar 3-weg te gaan...

Er valt qua financiën mogelijk wat te regelen daarbinnen.
Gobla

Bericht door Gobla »

Seas L22RNX/P
Monacor SPH-100AL of M10MD-39/08 - Peerless
Seas 29TAF/W

De Seas woofer staat vast. Nadat ik dit weekend nog enkele andere woofers heb bekeken en plots van heb laten maken, lijkt me voor dit doel deze woofer het beste.

Verder vonden mijn ouders de ALU-stijl van de woofer erg mooi en zagen deze graag terug in de mid en tweeter (aka het budget is iets omhoog gegaan).

Vandaar dat ik de monacor middentoner en seas tweeter ga potten binnen boxsim en probeer er een totaalbeeld van te krijgen.

Iemand overigens ervaring met de mid en/of tweeter?
WMC

Bericht door WMC »

Viston AL130 (M) wordt veel gebruikt op het forum. Schijnt een erg goede unit te zijn.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Persoonlijk vind ik je originele unit-selectie helemaal niet verkeerd. De SLS woofers zijn heel goed als je redelijk wat (kwaliteits-)basgeweld uit een slanke kast wilt. Qua tweeter zou ik gaan voor de al eerder aangehaalde Seas h1212. Deze toptweeter is lekker laag inzetbaar en klinkt heel mooi open.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Waarom niet de SEAS L12RCY/P?
Past mooi bij de woofer. En de woofer combineert goed met de H1214 van SEAS :wink:
Waarom trouwens niet kiezen voor een bestaand ontwerp? Dat vergroot de kans op slagen aanzienlijk...ghehe
Gobla

Bericht door Gobla »

Hmmm, ik zie er een paar goede suggesties tussenstaan.

Laat ik deze vanavond en morgen eens goed bekijken.
Waarom trouwens niet kiezen voor een bestaand ontwerp? Dat vergroot de kans op slagen aanzienlijk...ghehe
Ik durf wel een expirimenteel aan de slag te gaan ^^.

Maar ik moet zeggen. De http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5795 als midwoofer klinkt ook al niet verkeerd (icm Seas H1214 als tweeter) en de Seas L22RNX/P als woofer.

Phoe, keuzes :roll: .
Gobla

Bericht door Gobla »

Het hout is gehaald. En ik ga dadelijk de drivers bestellen.

Bij deze ga ik toch ook voor een virtuele vloer (hoera voor het fijne zand) van pak en beet 3 tot 5 cm hoog maal binnenkant grondoppervlak.

Drivers
Woofer: SEAS L22RNX/P
Mid: SEAS L12RCY/P
Tweeter: SEAS 27TBF/G

Aangezien het echte SUBwoofer geluid niet nodig was leek mij SEAS L22RN4X/P iets te overdreven.

Iemand nog een suggestie/opmerking/aanmerking/koffiebabbel?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”