15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Moderator: Beheerdersteam
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Tja over het algemeen wordt op dit forum (mijn inziens) veel gebaseerd op "waarheden" die zijn beschreven in de natuurkunde en op "waarheden" die op enig andere wijze op een (enigzins) wetenschappelijke manier worden bewezen. Ook zijn er genoeg mensen die mensen die meer vanuit het gevoel werken en meestal gaat dat hier wel goed samen vind ik. Men heeft meestal respect voor elkaar en DE eeuwig durende discussies worden meestal uit de weg gegaan. B_force bevat volgens mij genoeg kennis om bijvoorbeeld de werking van versterkers te bevatten en hoewel hij soms wat direct is, (dat vind ik persoonlijk) is zijn berendenering vaak natuurkundig juist. Zijn ideeen betwijfelen is prima want ieder mens ziet wel eens wat over het hoofd, maar ik denk dat je jezelf even achter de oren moet krabben als je natuurkundig gezien de waarheid denkt te spreken.
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Nog even hierop inhakend: men is meestal niet te beroerd om een uitspraak uitgebreid toe te lichten. Bijna niks wat verkondigd wordt, is gebaseerd op een onderbuikgevoel, maar komt voort uit kennis/ervaring oid. Dus als je het ergens niet mee eens bent, vertel er dan bij waarom niet. Op die manier heb je een grote kans dat er een onderbouwing komt waar je wat aan hebt. Volgens mij zit hier niemand om z'n gelijk te halen, maar wel om kennis te delen.
Daarmee blijven oa de volgende vragen open: waarom is het zo'n groot probleem dat de versterker belast zou worden op 4Ohm? Niemand zal ontkennen dat bij hogere spanning de efficiëntie meestal toeneemt, maar wat betekent dat in dit geval? Dat een paar procent meer vermogen wordt omgezet in warmte? Wanneer is dat een probleem? Is er een hoorbaar verschil tussen een hoge en iets minder hoge dempingsfactor? Hoe sterk wordt de dempingsfactor verlaagd bij een lagere belasting? Hoeveel lucht wil je maximaal verplaatsen(geen gekke vraag wanner je een onderste weer te geven frequentie en geluidsniveau aanneemt, rekening houdend met room-gain(hoeveel?))?
P.S. 2x de 390HF in een auto is sowieso machtig mooi
en waarschijnlijk behoorlijk overkill.
Daarmee blijven oa de volgende vragen open: waarom is het zo'n groot probleem dat de versterker belast zou worden op 4Ohm? Niemand zal ontkennen dat bij hogere spanning de efficiëntie meestal toeneemt, maar wat betekent dat in dit geval? Dat een paar procent meer vermogen wordt omgezet in warmte? Wanneer is dat een probleem? Is er een hoorbaar verschil tussen een hoge en iets minder hoge dempingsfactor? Hoe sterk wordt de dempingsfactor verlaagd bij een lagere belasting? Hoeveel lucht wil je maximaal verplaatsen(geen gekke vraag wanner je een onderste weer te geven frequentie en geluidsniveau aanneemt, rekening houdend met room-gain(hoeveel?))?
P.S. 2x de 390HF in een auto is sowieso machtig mooi
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Wij proberen over het algemeen, zoniet altijd, ook altijd een logische verklaring te zoeken achter onze ideeën en deze te staven met bewezen waarheden uit de electronica/elektriciteit/fysica...
Voor zo ver ik weet is de dempingfactor niet meer en niet minder dan de verhouding tussen de impedantie van het versterkerkanaal en de impedantie van de belasting. Hoe hoger de impedantie van de belasting, hoe hoger de dempingfactor. Of je dit gaat horen? Wie zal het zeggen, maar het is wel een indicatie over hoeveel controle een versterker over de driver heeft. Gezien het vrij zware membraan van een subwoofer lijkt me dat je dan geen controle genoeg kan hebben.
Een versterker zal minder warmte genereren als deze minder stroom moet leveren, dus lijkt me ook dat je beter de impedantie wat hoger kan houden zodat de spanning die nodig is om die lagere stroom te doen vloeien hoog genoeg blijft om voldoende vermogen over te houden. Als je 450W uit de versterker haalt bij 8ohm zal je nog steeds meer spanning op de klemmen hebben staan en minder stroom nodig hebben dan wanneer je diezelfde 450W uit de versterker haalt bij 4 ohm.
De enige reden waarom een conventionele versterker naar mijn mening een lage impedantie zou moeten aankunnen, is om meerdere systemen tegelijk aan te kunnen sturen, niet om te kunnen inefficiënte laag-ohmige drivers aan te sturen. Ik ben dan ook iemand die bij een driver kijkt naar de gevoeligheid uitgedrukt in dB/2.83V/m, niet in dB/W/m, tenzij ik speakers met een identieke impedantie vergelijk. Waarom? De spanning die een versterker op de uitgangen kan zetten zal wel lichtjes dalen als je er een lagere impedantie aan hangt, maar lang niet zo hard als het vermogen varieert bij verschillende impedanties.
Als ik dan 2 speakers zie die ongeveer even efficiënt zijn (bij 2.83V gemeten) en verder ook beiden aan alle voorwaarden voldoen en klankmatig ook geen verschil geven, zal ik altijd de driver kiezen met de hoogste impedantie...
We hebben zelf ook nog wat rondgekeken op de sites van shops die hier gelinkt geweest zijn, maar met de beste wil van de wereld vinden we geen alternatief dat een verbetering zou zijn, of minstens evenwaardig voor minder geld, dan het systeem met 2 Dayton's.
Overkill? Overkill is a good kill

Voor zo ver ik weet is de dempingfactor niet meer en niet minder dan de verhouding tussen de impedantie van het versterkerkanaal en de impedantie van de belasting. Hoe hoger de impedantie van de belasting, hoe hoger de dempingfactor. Of je dit gaat horen? Wie zal het zeggen, maar het is wel een indicatie over hoeveel controle een versterker over de driver heeft. Gezien het vrij zware membraan van een subwoofer lijkt me dat je dan geen controle genoeg kan hebben.
Een versterker zal minder warmte genereren als deze minder stroom moet leveren, dus lijkt me ook dat je beter de impedantie wat hoger kan houden zodat de spanning die nodig is om die lagere stroom te doen vloeien hoog genoeg blijft om voldoende vermogen over te houden. Als je 450W uit de versterker haalt bij 8ohm zal je nog steeds meer spanning op de klemmen hebben staan en minder stroom nodig hebben dan wanneer je diezelfde 450W uit de versterker haalt bij 4 ohm.
De enige reden waarom een conventionele versterker naar mijn mening een lage impedantie zou moeten aankunnen, is om meerdere systemen tegelijk aan te kunnen sturen, niet om te kunnen inefficiënte laag-ohmige drivers aan te sturen. Ik ben dan ook iemand die bij een driver kijkt naar de gevoeligheid uitgedrukt in dB/2.83V/m, niet in dB/W/m, tenzij ik speakers met een identieke impedantie vergelijk. Waarom? De spanning die een versterker op de uitgangen kan zetten zal wel lichtjes dalen als je er een lagere impedantie aan hangt, maar lang niet zo hard als het vermogen varieert bij verschillende impedanties.
Als ik dan 2 speakers zie die ongeveer even efficiënt zijn (bij 2.83V gemeten) en verder ook beiden aan alle voorwaarden voldoen en klankmatig ook geen verschil geven, zal ik altijd de driver kiezen met de hoogste impedantie...
We hebben zelf ook nog wat rondgekeken op de sites van shops die hier gelinkt geweest zijn, maar met de beste wil van de wereld vinden we geen alternatief dat een verbetering zou zijn, of minstens evenwaardig voor minder geld, dan het systeem met 2 Dayton's.
Overkill? Overkill is a good kill
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Dempingsfactor maakt op zich niet veel uit. Je kunt het compenseren door de kast wat groter te maken, zodat de Q die door een (te) grote serieweerstand hoger wordt weer daalt.
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
De kast is een vast gegeven. De precieze inhoud zullen we pas kunnen bepalen als het hele zootje er in zit, aangezien de overgebleven kofferruimte als kist zal werken. Nu kunnen we alleen maar gokken dat de kist ergens tussen de 350 à 400 liter zal zijn, aangezien de lege kofferruimte onder de hoedenplank nu volgens fabrieksopgave een 450 liter zou zijn.
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Quote Candisa-
(De enige reden waarom een conventionele versterker naar mijn mening een lage impedantie zou moeten aankunnen, is om meerdere systemen tegelijk aan te kunnen sturen, niet om te kunnen inefficiënte laag-ohmige drivers aan te sturen.)
Nee, het geeft een indicatie over de kwaliteit van de stabiliteit van de eindtrap van een versterker. Zo als je weet varieert de impedantie van een box met de frequentie. Vermogen van een versterker wordt dan ook vooral door een box gevraagd bij lage tonen. De rest is niet echt spannend voor een versterker. Een goede eindtrap moet dus moeiteloos 4- of 8 Ohm aankunnen. Mag in principe geen verschil maken al is dat dus vaak wel het geval bij fabrieks spullen. Ondanks de spec's.
(De enige reden waarom een conventionele versterker naar mijn mening een lage impedantie zou moeten aankunnen, is om meerdere systemen tegelijk aan te kunnen sturen, niet om te kunnen inefficiënte laag-ohmige drivers aan te sturen.)
Nee, het geeft een indicatie over de kwaliteit van de stabiliteit van de eindtrap van een versterker. Zo als je weet varieert de impedantie van een box met de frequentie. Vermogen van een versterker wordt dan ook vooral door een box gevraagd bij lage tonen. De rest is niet echt spannend voor een versterker. Een goede eindtrap moet dus moeiteloos 4- of 8 Ohm aankunnen. Mag in principe geen verschil maken al is dat dus vaak wel het geval bij fabrieks spullen. Ondanks de spec's.
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Ondertussen is dit topic niet relevant meer. We hebben een bestelbus gekocht en aanvankelijk was het plan de Volvo de deur uit te doen, maar we gaan de Saab weg doen. De setup blijft ongewijzigd, maar aangezien er in een bestelbus achter de scheidingswand veel meer volume zit dan onder de hoedenplank van een Saab 900, gaan we Dayton IB subs gebruiken. Deze kosten tenslotte een stuk minder, vermogen is er in overvloed en ze kunnen meer dan genoeg lucht verplaatsen...
groetjes,
Isabelle
groetjes,
Isabelle
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
In mijn basluidspreker zit een Eminence 3015LF, kost met 125 euro niet de hoofdprijs en is een echte subspeaker.
Zie Fearful 15/6 op talkbass.nl http://www.talkbass.com/wiki/index.php/Fearful
Hoewel hij best gevoelig is kun je er toch zo'n 800W indrukken.
Zie Fearful 15/6 op talkbass.nl http://www.talkbass.com/wiki/index.php/Fearful
Hoewel hij best gevoelig is kun je er toch zo'n 800W indrukken.
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
We hadden ondertussen besloten 2 Dayton Audio IB385-8 subs te gebruiken, en hebben deze ook besteld. Er was er echter maar 1 meer leverbaar, volgend Dayton Audio zouden ze terug op de markt moeten komen, maar de vraag is alleen nog maar wanneer dit in de EU het geval is, dus hebben we besloten om dit jaar zonder klassieke subwoofers te spelen. De woofers die voor het slaglaag dienen worden wel vervangen door exemplaren die dieper kunnen doorspelen om dit gebrek zo veel mogelijk te compenseren.
groetjes,
Isabelle
groetjes,
Isabelle
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
hoi candissa ik lees dat je op zoek bent naar 2x15 inch mischien is dit wat voor jou
http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/ ... -tempest-x
en dan 2 stuks dat moet toch wel waaien
http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/ ... -tempest-x
en dan 2 stuks dat moet toch wel waaien
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Is ondertussen niet meer nodig.
Is een Dayton IB385-8 geworden. Het moesten er eigenlijk 2 zijn, maar het lijkt er op dat we de allerlaatste in heel Europa gescoord hebben en ze niet meer aan deze kant van de grote plas zullen komen
Is een Dayton IB385-8 geworden. Het moesten er eigenlijk 2 zijn, maar het lijkt er op dat we de allerlaatste in heel Europa gescoord hebben en ze niet meer aan deze kant van de grote plas zullen komen
-
CBRFanatic
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 29 mei 2010, 23:25
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
En deze dan: http://www.amazon.com/Dayton-IB385-8-In ... B0002KRBTQCandisa schreef:Is ondertussen niet meer nodig.
Is een Dayton IB385-8 geworden. Het moesten er eigenlijk 2 zijn, maar het lijkt er op dat we de allerlaatste in heel Europa gescoord hebben en ze niet meer aan deze kant van de grote plas zullen komen
?
Edit: Staan er nog meer: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-455
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Candisa schreef:Is ondertussen niet meer nodig.
Is een Dayton IB385-8 geworden. Het moesten er eigenlijk 2 zijn, maar het lijkt er op dat we de allerlaatste in heel Europa gescoord hebben en ze niet meer aan deze kant van de grote plas zullen komen
-
CBRFanatic
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 29 mei 2010, 23:25
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Hmmm, goed klote dat ze ze wel als zijnde "In Stock" staan vermeld op die site dan...Candisa schreef:Candisa schreef:Is ondertussen niet meer nodig.
Is een Dayton IB385-8 geworden. Het moesten er eigenlijk 2 zijn, maar het lijkt er op dat we de allerlaatste in heel Europa gescoord hebben en ze niet meer aan deze kant van de grote plas zullen komen
Jammer, d8 dat ik wat gevonden had
Veel suc6 in ieder geval met jullie project
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Amazon en PE zitten beide in de US, en da's niet Europa...CBRFanatic schreef:... "In Stock" staan vermeld op die site ...
-
CBRFanatic
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 29 mei 2010, 23:25
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Zit wat in ja... had ik ff niet in de gaten gehouden
Dan kan ze die toch alsnog bestellen?
Dan kan ze die toch alsnog bestellen?
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Met alle extra kosten vandien.... Zie ik niet echt zitten.CBRFanatic schreef:Zit wat in ja... had ik ff niet in de gaten gehouden![]()
Dan kan ze die toch alsnog bestellen?
Maar naar aanleiding van het draadje over de dayton microfoon, zou het kunnen datik nog eens een mailtje doe naar IT om er zo eentje te bestellen bij PE.... Aangezien ze zelf zeggen dat hun spullen rechtstreeks van bij PE komen.... Dus de sub zal ook nog wel te krijgen zijn zeker? (PE levert hem opnieuw)
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Probleem is dat in de huidige auto (ja, die bestelbus is weer weg voor een Zweedse wagen, een Volvo 740) de kofferruimte wat krap is zelfs voor 1 zo een IB sub.
Langs de andere kant werkt de cabin gain van de auto ook weer wat mee in het laag, dus misschien zou het alsnog goed komen met 2 IB subs, maar dat pakt dan ook weer meer ruimte in (toch handig als je nog boodschappen kan doen), dus we moeten dat nog eens bekijken.
Mijn kist met 2 12" Peerless XXLS subs en 3 10" PR's zal met tijd waarschijnlijk in de woonkamer belanden, dus voor eventueel toekomstig huisgebruik is het niet nodig er een tweede bij te kopen. Verder kan de frontset van Xenia perfect doorspelen tot onder de 20Hz (dankzij de 14mm x-max van haar CSS Trio8 deurwoofers), dus de sub is sowieso maar om eventueel wat extra 'rumble' toe te voegen bij het luisteren naar bvb reggae muziek.
groetjes,
Isabelle
Langs de andere kant werkt de cabin gain van de auto ook weer wat mee in het laag, dus misschien zou het alsnog goed komen met 2 IB subs, maar dat pakt dan ook weer meer ruimte in (toch handig als je nog boodschappen kan doen), dus we moeten dat nog eens bekijken.
Mijn kist met 2 12" Peerless XXLS subs en 3 10" PR's zal met tijd waarschijnlijk in de woonkamer belanden, dus voor eventueel toekomstig huisgebruik is het niet nodig er een tweede bij te kopen. Verder kan de frontset van Xenia perfect doorspelen tot onder de 20Hz (dankzij de 14mm x-max van haar CSS Trio8 deurwoofers), dus de sub is sowieso maar om eventueel wat extra 'rumble' toe te voegen bij het luisteren naar bvb reggae muziek.
groetjes,
Isabelle
-
CBRFanatic
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 29 mei 2010, 23:25
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Das mooi
Dus als ik het goed begrijp, is het eigenlijk niet zo'n issue meer om een 2e sub erbij te krijgen
PS: Een frontset die doorspeelt tot 20Hz.... (ook op volume neem ik aan)
das toch wel lekker spul dan 
Dus als ik het goed begrijp, is het eigenlijk niet zo'n issue meer om een 2e sub erbij te krijgen
PS: Een frontset die doorspeelt tot 20Hz.... (ook op volume neem ik aan)
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Eigenlijk niet nee.
En ja, die frontset bestaat uit lekker spul:
- CSS Trio8 deurwoofers (8", 14mm one-way x-max met XBL technologie)
- TangBand W4-1337SD breedbanders als mids
- Fountek NeoCD1.0 tweeters
Vereist wel een *beetje* verbouw-werken aan de deurpanelen, maar we wisten dat het mogelijk was voor we die 740 aangeschaft hebben.
Ik rij namelijk zelf met een 940 die qua vormgeving dezelfde deurpanelen heeft en waar ik aanvankelijk een stel SoundStream SS8 woofers in wou bouwen (uiteindelijk is dit triple 6" geworden
)
En ja, die frontset bestaat uit lekker spul:
- CSS Trio8 deurwoofers (8", 14mm one-way x-max met XBL technologie)
- TangBand W4-1337SD breedbanders als mids
- Fountek NeoCD1.0 tweeters
Vereist wel een *beetje* verbouw-werken aan de deurpanelen, maar we wisten dat het mogelijk was voor we die 740 aangeschaft hebben.
Ik rij namelijk zelf met een 940 die qua vormgeving dezelfde deurpanelen heeft en waar ik aanvankelijk een stel SoundStream SS8 woofers in wou bouwen (uiteindelijk is dit triple 6" geworden
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Béétje verbouwingswerken? AHUM
IK MIS M'N SAAB NU NOG VEEL MEER!!!!
Het dashboard was misschien een beetje raar vormgegeven, maar bij nader inzien had het eigenlijk niet lastiger geweest dan de volvo..... En de deurpanelen waren een pak makkelijker (kon ik een 12" in kwijt
)
Achja..... Ooit nog eens
IK MIS M'N SAAB NU NOG VEEL MEER!!!!
Het dashboard was misschien een beetje raar vormgegeven, maar bij nader inzien had het eigenlijk niet lastiger geweest dan de volvo..... En de deurpanelen waren een pak makkelijker (kon ik een 12" in kwijt
Achja..... Ooit nog eens
